Accu laptop op 0%, laadt niet meer bij

Pagina: 1
Acties:

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-11 23:14
Ik heb een Lenovo X61 tablet laptop waarvan de (niet originele) 8cell accu na een paar dagen op standby helemaal leeg is getrokken.
Als ik hem nu inplug staat die op 0% en laadt die niet meer bij, ook niet als die uit staat of wat dan ook.
Hiervoor werkte die altijd prima, met soms nog een accutijd richting de 5uur. De (wel originele) 4cell accu doet het verder nog prima, dus er zijn geen problemen met de laptop.

Het gaat om ongeveer zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.laptopbatteryinc.co.uk/images/ThinkPad-X60-Tablet.jpg

Is er nog een oplossing om de batterij te redden? Door hem bijvoorbeeld tijdelijk met een hoger voltage op te laden?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Soms wil er nog wel eens een batterijcalibratie optie zijn in de bios. Geen idee of je die hebt, maar misschiend at die je op weg kan helpen.

• -DG-
Ik zal zo eens even kijken. Ik heb in de Lenovo Power Manager al wel een 'battery reset' uitgevoerd, maar die doet volgens mij niks meer dan de batterij helemaal vol laden, leegtrekken en weer vol laden (wat dus niet werkt).

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Terw_Dan schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 15:35:
Soms wil er nog wel eens een batterijcalibratie optie zijn in de bios. Geen idee of je die hebt, maar misschiend at die je op weg kan helpen.
Calibreren doet niet meer dan de accu helemaal leegtrekken tot-ie uitvalt, zodat de charge-monitor weer weet wat "leeg" inhoudt. Dat helpt in dit geval niet.

• -DG-
Het bios heeft sowieso niet zo'n optie bij mijn laptop. Zijn er nog andere mogelijkheden dan?

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk zitten er lithium-ion cellen in die battery en daar komt altijd een beveiligingscircuit bij. Lithium-ion cellen zijn alleen veilig op te laden als ze zich binnen een bepaald voltage bevinden (ik dacht tussen de 3 en 4,2v) zodra ze daar onder of boven komen mag je ze niet meer opladen omdat ze dan kapot kunnen gaan of in het ergste geval exploderen of in de brand vliegen.

Waarschijnlijk zijn je cellen te ver leeg gelopen (< 3v) en voorkomt een beveiligingscircuit in je accu dat het nog wordt opgeladen.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• -DG-
Het zijn inderdaad li-ion cellen. De behuizing is wel zo gemaakt dat die met geen mogelijk open gaat zonder hem te slopen (zal ook niet voor niks zijn), dus de spanning van de cellen meten wordt dus wat lastig.
Weggooien is dus de enige optie? :/

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Li-Ion accu's vinden diep ontladen inderdaad niet fijn. Het liefst houd je ze in een hoog geladen toestand. Elke keer bijladen als de gelegenheid zich voordoet.
Li-ion batteries are not as durable as nickel metal hydride or nickel-cadmium designs, and can be dangerous if mistreated. They may suffer thermal runaway and cell rupture if overheated or overcharged. In extreme cases, these effects may be described as "explosive." Furthermore, overdischarge can irreversibly damage a battery. To reduce these risks, batteries generally contain a small circuit that shuts down when the battery moves outside the safe range of 3–4.2 V. When stored for long periods, however, the small current drawn by the protection circuitry itself may drain the battery; normal chargers are then ineffective. More sophisticated battery analyzers can recharge deeply discharged cells by slow-charging them to first reactivate the safety circuit and allow the battery to accept charge. Overdischarge can short-circuit the cell, in which case recharging can be unsafe.
Bron: Wikipedia.

Overigens. Bij goed energiebeheer gaat een in standby staande laptop bij bijna lege accu over naar een hibernated state en schakelt zichzelf dan uit zodat ie geen stroom meer verbruikt. Dat doet mijn HP netbookje o.a. ook. Dan moet je natuurlijk de hibernate optie niet uitgezet hebben neem ik aan.

[ Voor 11% gewijzigd door CaptJackSparrow op 27-11-2010 16:21 ]

• BastiaanN
  • Niet online
-DG- schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:15:
Het zijn inderdaad li-ion cellen. De behuizing is wel zo gemaakt dat die met geen mogelijk open gaat zonder hem te slopen (zal ook niet voor niks zijn), dus de spanning van de cellen meten wordt dus wat lastig.
De "smart-chip" in de batterij blijft het nog wel doen en die houdt als het goed is die waardes voor je bij. Ik weet dat je ze in in elk geval bij HP uit kunt lezen. Wellicht dat je dit in de software van lenovo kunt zien?
Weggooien is dus de enige optie? :/
Je kan ze in sommige gevallen nog wel weer opladen met een speciaal laadstation/battery analyzer maar dan moet je net iemand weten die zo'n ding heeft. Eventueel kan je de batterij openbreken en de desbetreffende cellen vervangen maar zelfs dat is al gevaarlijk, vooral als je er met een soldeerbout bij komt. Ik denk dat je inderdaad het beste een nieuwe accu kunt kopen :)

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-12 14:24
Ook al is deze methode omstreden heeft het invriezen van mijn accu (verpakt in kranten en plastic zakken) geholpen voor een van de laptops.

Voorheen deed deze het niet, na de diepvriesbehandeling deed hij het zowaar weer :)
Maar dit is wel een last-resort optie denk ik.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:40
Ik denk dat het beveiligingsprintplaatje in de accu de boel op slot heeft gegooid.

Je zou hem inderdaad open kunnen maken en stroom erop kunnen zetten, maar dan moet je wel weten wat je doet, anders kunnen de lithium cellen exploderen, en daar word je niet blij van.

Ik weet niet hoe oud de accu is, maar je zou contact op kunnen nemen met de (eBay ?) verkoper en kijken of je hem om kunt ruilen.

En invriezen werkt niet, dat is alleen voor oudere NiCad accu's, bij Li-ion accu's sloop je er meer mee dan dat het helpt. NIET doen dus.

Mocht je hem overigens weg willen flikkeren, stuur mij dan even een DM, want dan heb ik er nog wel belang bij voor de cellen die erin zitten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2010 16:28 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BastiaanN schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:22:
[...]
Eventueel kan je de batterij openbreken en de desbetreffende cellen vervangen maar zelfs dat is al gevaarlijk, vooral als je er met een soldeerbout bij komt. Ik denk dat je inderdaad het beste een nieuwe accu kunt kopen :)
Ik heb dit wel geprobeerd, in alle gevallen kwam het er op neer dat goede cellen niets helpen, omdat het "printje" blijft volhouden dat ze defect zijn. M.a.w. dat printje moet je dan ook zien te resetten.
Sypher schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:24:
Ook al is deze methode omstreden heeft het invriezen van mijn accu (verpakt in kranten en plastic zakken) geholpen voor een van de laptops.

Voorheen deed deze het niet, na de diepvriesbehandeling deed hij het zowaar weer :)
Maar dit is wel een last-resort optie denk ik.
Bij Li-ion heeft dat geen nut, deze "truc" kan alleen werken bij NiMH-cellen.
ThinkPadd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:27:
En invriezen werkt niet, dat is alleen voor oudere NiCad accu's, bij Li-ion accu's sloop je er meer mee dan dat het helpt. NIET doen dus.
Bijna goed :9 NiCd is weer een stapje ouder:
Eerst NiCd
Toen NiMH
Nu Li-ion (en varianten)

[ Voor 14% gewijzigd door RemcoDelft op 27-11-2010 16:30 ]

• BastiaanN
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:29:
Ik heb dit wel geprobeerd, in alle gevallen kwam het er op neer dat goede cellen niets helpen, omdat het "printje" blijft volhouden dat ze defect zijn. M.a.w. dat printje moet je dan ook zien te resetten.
Eens. Vergeten te vermelden inderdaad. Als je dat echt wilt, kun je ergens op internet wel een schema vinden van een seriële interface die de eeprom kan uitlezen en wijzigen.

• -DG-
Oke, bedankt allemaal. Dat lijkt me dan iets teveel moeite en niet het risico waard.
Pagina: 1