Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385202

Topicstarter
Hallo,

Sinds afgelopen week springt m'n laptop steeds spontaan uit. Uit wanhoop heb ik al een schone installatie gedaan, dit verhelpt het probleem niet!

Zou mijn laptop nog te redden zijn?

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 11:31
Misschien even ontdoen van stof bij de fans en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

mijn glazen bol is stuk ;)

geef eens wat meer informatie:

welke laptop? merk? type? pricewatch linkje?
specs?
hoe oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kan inderdaad oververhitting zijn.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat vervelend voor je dat je glazen bol stuk is .... :)

Het is een ACER aspire 7520
leeftijd richting de 2 jaar

Hoe kan ik de laptop het beste stofvrij maken, zijn daar bepaalde richtlijnen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

Openmaken, en even met perslucht door de fan(s) en koelelement(en) blazen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
is oververhitting ook mogelijk als je de laptop 'sochtends aanzet en na 5 minuten uitspringt ondanks dat ie de hele nacht uitgestaan heeft ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Anoniem: 385202 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 15:31:
is oververhitting ook mogelijk als je de laptop 'sochtends aanzet en na 5 minuten uitspringt ondanks dat ie de hele nacht uitgestaan heeft ??
Yep dit is wel degelijk mogelijk

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb even speedfan gedownload. Ik denk dat het idd overhit is :/

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/27/1290856646-310.gif

Is de laptop nu afgescheven ... of is er nog een mogelijkheid?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 385202 op 27-11-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385206

Gewoon zoals iedereen zegt tis stof wat ophoopt (wat nu waarschijnlijk lijkt op Staalwol) en t overhit je cpu te snel waardoor je laptop GELUKKIG zo veilig is uit te slaan om systeem kortslutiingen te voorkomen. Als je garantie heb breng hem even naar een Computer speciaal zaak ook als je geen garantie heb mocht je niet zelf willen schroeven natuurlijk. Leg je EIS goed op want die wijsneuzen zijn iets te wijsneuzig , dus maak goed duidelijk ik wil alleen dit en dit. dit en dit is Je laat je processor los koppelen je fan je laat je koel element schoongemaakt worden die verbonden zit aan je processor je fan meot schoon en een schone pasta op je processor is niet verkeerd. Doeje dit echter niet en dit is waarschijnlijk voor 99% het probleem. Dan kan je laptop alsnog stuk gaan helemaal als je hem na het uitvallen herhaardelijk opnieuw probeerd op te starten waarschijnlijk heeft je processor's warmte leiders (koper) al wat zwarte vlekjes als dit al lang is. nou ehm suc6 haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312728

Anoniem: 385202 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:00:

[afbeelding]

Paar dingen die u nog kunt proberen:

1. Schroef de laptop open en maak alles met lucht in een busje schoon. VOORAL de CPU FAN goed schoon blazen met lucht in een busje.
2. Koelpasta vervangen

Succes ermee ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Anoniem: 385202 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:00:

[afbeelding]

Na twee kan inderdaad onderstaand koelingselement wel eens verstopt raken. Dus laptop openschroeven en stof verwijderen.
Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2005/09/06/the_turion_64_inside_story_part_ii/amd_intel_cooler4.jpg

Dit klusje kan je makkelijk zelf mits je genoeg geduld hebt en goede schroevendraaiers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

willy1986 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:12:
[...]

Dit klusje kan je makkelijk zelf mits je genoeg geduld hebt en goede schroevendraaiers. :)
Dit klusje kan iedereen zelf maar niet doen zonder ervaring want je kan makkelijk iets breken in je lappie. :+ ik bedoel hey je moet mensen niet zomaar laten schroeven haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
et de laptop bij de fan opengeschoefd .... en bij de buren geweest om de compressor te gebruiken(de karwei had geen busje lucht). Hopen dat dit een beetje werkt

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385202 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:53:
et de laptop bij de fan opengeschoefd .... en bij de buren geweest om de compressor te gebruiken(de karwei had geen busje lucht). Hopen dat dit een beetje werkt

Bedankt!
Keihard blazen (oorwatten staafje plat drukken) zachte borstel je kan wel wat verzinnen maak ook gelijk derest van je laptop stofvrij ^^ moet werken en je merkt ook gelijk de betere prestatie vermogen van je laptop als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312728

Anoniem: 385206 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 17:00:
[...]

Keihard blazen (oorwatten staafje plat drukken) zachte borstel je kan wel wat verzinnen maak ook gelijk derest van je laptop stofvrij ^^ moet werken en je merkt ook gelijk de betere prestatie vermogen van je laptop als het goed is
VOORAL NIET DOEN wat hierboven gezegd word. e reden dat ik dit zegt is dat als je het met een borsteltje doet je statische elektrisiteit op wekt. En laat dat nou net schadelijk voor je laptop (of pc) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312728 schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:03:
[...]

VOORAL NIET DOEN wat hierboven gezegd word. e reden dat ik dit zegt is dat als je het met een borsteltje doet je statische elektrisiteit op wekt. En laat dat nou net schadelijk voor je laptop (of pc) zijn.
Vooral wel doen want het koel element is toch los gekoppeld van je laptop en staat dus niet verbonden, (dus deze statische electrische tijd volgends BARTEZZZ onstaat dan dus ook als je koel element+koper+fan BESTOFT in je laptop zit want de fan zorgt voor een goede wrijving en er stroomt een circulatie door je systeem waardoor dus ook wrijving onstaat door stof over stof en je altijd een statische electrische wrijving binnen in heb)
Ik heb dus welleens bij iemand gezien(gevoelt) toen ik een vertraagde pc moest oplappen een aantal jaren geleden, dat er zoveek stof in de PC kast zat (een wonder dat die niet in de fik is gegaan) dat als je eenmaal iets van metaal aanraakte in de buurt van de PC, ik praat nu over t uitschuif metaaltje van een keyboard lade. toen ik die aanraakte kreeg ik een opflikker. Ik heb t niet over het borstelen van je hele moederbord en ETC maar alleen over een koel element. en trouwends je kan hem zo ontladen door even vast te houden en de grond aan te raken :)

Hier voor bartezz die moet nog wat leren :

Statische elektriciteit: Ongemerkt ontladen is een genoegen
STELLING
Anders dan vaak gedacht wordt, is elektrostatische oplading niet te voorkomen. De mate waarin een voorwerp of persoon opgeladen wordt, is wel te beïnvloeden. Als tevens ervoor gezorgd dat de elektrostatische ontlading langzaam gebeurt, dan zal men – bij aanraking van metalen voorwerpen e.d. - geen hinderlijke schokken ervaren.

ONDERBOUWING
De schok ten gevolge van een elektrostatische ontlading is geen onbekend verschijnsel. Veldonderzoek leerde dat ongeveer een kwart van de mensen in Nederland op het werk klachten ervaart door statische elektriciteit. Aangenomen wordt dat het probleem in woningen minder vaak optreedt.

De klachten bestaan vooral uit het ondervinden van hinderlijke en soms zelfs pijnlijke schokken bij het aanraken van geleidende voorwerpen zoals metalen klinken van deuren en kasten en stalen trapleuningen. Een enkele maal springen er letterlijk vonken over als mensen elkaar zoenen of voorzichtig een hand geven. Dat is een onaangename ervaring, niet alleen door de schrik, maarook door de pijn.

Sommige mensen geven aan dat zij zich ten gevolge van elektrostatische oplading gespannen voelen. Hiervoor is geen wetenschappelijke verklaring te geven. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door de angst voor de ontlading. Mensen weten vaak onbewust onder welke omstandigheden vonken zullen overspringen. De angst voor de ontlading kan leiden tot een gespannen, opgeladen gevoel.

Aan de elektrostatische ontlading gaat de oplading vooraf. In tegenstelling tot hetgeen meestal gedacht wordt, is wrijving niet de oorzaak van een elektrostatische oplading. De beste verklaring kan gegeven worden aan de hand van de Helmholz Doppelschicht:
Als twee verschillende materialen in zeer nauw contact met elkaar komen, dan springen er elektronen van het ene materiaal naar het andere. De oorzaak hiervan zijn de kleine verschillen in de krachten waarmee verschillende atomen de elektronen aan zich binden. Als de twee materialen weer gescheiden worden, blijven er elektronen achter. Dit komt omdat elektronen zich slechts langzaam door een materiaal kunnen verplaatsen. Het materiaal met een overschot aan elektronen krijgt hierdoor een negatieve lading. Het andere een positieve lading.

De voorwaarde voor statische oplading is dat de scheiding van de materialen voldoende snel gebeurd. De grootste oplading treedt dan ook op tijdens het lopen en bij het opstaan uit stoelen. Soms wordt het veroorzaakt door het rijden van een kantoorstoel over ‘ouderwets’ synthetisch tapijt dat niet antistatisch is. Dit kan leiden tot een lichaamspannings-opbouw van meer dan 10.000 V.

De hoeveelheid lading die achterblijft, is afhankelijk van de weerstand die de elektronen op hun weg terug ondervinden. In metalen die goede geleiders zijn, stromen de elektronen gemakkelijk terug. Metalen zijn daarom niet of zeer moeilijk langer op te laden zijn. In isolatoren zoals glas, rubber, pvc, ondervinden de elektronen een grote weerstand. Deze zijn daarom goed op te laden. Veel stoffen hebben een elektrische weerstand die tussen die van de metalen en de isolatoren ligt. En zullen hun lading langzaam naar de elektrische aarde verliezen.

De elektrische weerstand van materialen, zowel natuurlijke als synthetische, wordt zeer sterk beïnvloed door de relatieve vochtigheid (r.v.). Als de r.v. toeneemt, neemt de elektrische weerstand af. Bij een relatieve vochtigheid hoger dan 65% is de kans op een hinderlijke elektrostatische oplading zeer gering. Tussen 40 - 65% treden problemen ten gevolge statische elektriciteit niet vaak op. Bij een relatieve vochtigheid onder 40% is zonder preventieve maatregelen (anti-statische vloerbedekking e.d.) de kans hinderlijk sterke elektrostatische opladingen (en ontladingen) groot.

Mensen met zweetvoeten zijn bij statische elektriciteit in het voordeel t.o.v. andere mensen. Door het vocht dat in de zool van de schoen trekt, vermindert de weerstand ervan. Door de langere weerstand zal de elektrostatische oplading sneller verdwijnen.

Het probleem van statische elektriciteit ontstaat pas als een ‘opgeladen’ persoon zich ontlaadt door het vastpakken of aanraken van een geleidend materiaal. Hierbij kunnen er schokken gevoeld worden als men minimaal tot 1.500 à 2.500 Volt is opgeladen. Vanaf 5.000 Volt kunnen er steken optreden en wordt de hinder aanzienlijk. Als de ontlading langzaam geschiedt, bijvoorbeeld doordat er via een materiaal met een niet al te lage elektrische weerstand ontladen wordt, dan wordt de ontlading niet waargenomen.
Pagina: 1