Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• IJburger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-08 18:38
Hey allen,

Hopelijk rond ik dit jaar mijn studie Reclame,Marketing & Communicatie op HvA af. Graag wilde ik hierna een duale ICT-opleiding volgen. Ik wil niet te veel met bedrijfskunde etc te maken hebben, maar een opleiding waar je het merendeel aan pure ICT te leren krijgt. Nou heb ik op de HAVO geen wiskunde B terwijl dit bij de meeste opleidingen een vereiste is. Ook heb ik geen MBO-opleiding in die richting gedaan (dit is ook een veelgevraagde vereiste).

Is er dus een opleiding waar ik wel gewoon aan kan beginnen (zonder wiskunde B en MBO dus)?

Heb zitten googlen, maar daar vind ik geen ervaringen van studenten. En op sites van hogescholen is de betrouwbaarheid toch niet zo hoog vind ik.

Dus kort samen gevat:
  • Afstuderende op Reclame, Marketing & Communicatie
  • Havo gedaan, geen wiskunde B en geen MBO
  • Op zoek naar goede (pure) ICT-opleiding in duale vorm
Alvast bedankt voor de vriendelijke reacties..

Ik groet u allen..

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
IJburger schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 15:03:
Dus kort samen gevat:
  • Afstuderende op Reclame, Marketing & Communicatie
  • Havo gedaan, geen wiskunde B en geen MBO
  • Op zoek naar goede (pure) ICT-opleiding in duale vorm
Waarom zoek je persé een duale variant en niet gewoon een deeltijd opleiding? Voor die laatste zijn de instroomeisen meestal ook wat minder hoog (alleen je havo zou prima moeten zijn lijkt me).

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-11 20:11

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

een vereiste is nu ook weer niet zo verplicht. met een intake toets kom je vaak al een heel end.
maar dat is even informeren naar de mogelijkheden bij de desbetreffende opleidingen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• IJburger
ebia schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 18:07:
[...]

Waarom zoek je persé een duale variant en niet gewoon een deeltijd opleiding? Voor die laatste zijn de instroomeisen meestal ook wat minder hoog (alleen je havo zou prima moeten zijn lijkt me).
Ik wil graag duaal omdat ik ook in de ICT wil werken eigenlijk. Bij deeltijd kan dat natuurlijk niet, en een baan in de reclamewereld wil ik (nog) niet. Voltijd is ook geen optie, 4 jaar voltijd achter de schoolbanken trek ik niet meer.

• ebia
IJburger schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 18:48:
[...]
Ik wil graag duaal omdat ik ook in de ICT wil werken eigenlijk. Bij deeltijd kan dat natuurlijk niet, en een baan in de reclamewereld wil ik (nog) niet. Voltijd is ook geen optie, 4 jaar voltijd achter de schoolbanken trek ik niet meer.
Het verschil tussen duaal en deeltijd zit als volgt:
Bij een duale opleiding gaat men op school er vanuit dat je een baan hebt gerelateerd aan de opleiding. Een deel van het curriculum bestaat dan ook uit opdrachten welke relatie hebben met je werkplek. Bij een deeltijd opleiding hoef je niet persé te werken in het vak waar de opleiding over gaat.

Een duale opleiding betekend niet dat je een baan 'krijgt'. Het is dus een beetje kip-en-ei. Niemand zal jou aannemen zonder relevante kennis van IT. Jij kan geen duale opleiding doen zonder IT beroep. Daarmee sluit je dus het duale opleidingstraject eigenlijk al helemaal uit.

• IJburger
ebia schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 19:37:
[...]

Het verschil tussen duaal en deeltijd zit als volgt:
Bij een duale opleiding gaat men op school er vanuit dat je een baan hebt gerelateerd aan de opleiding. Een deel van het curriculum bestaat dan ook uit opdrachten welke relatie hebben met je werkplek. Bij een deeltijd opleiding hoef je niet persé te werken in het vak waar de opleiding over gaat.

Een duale opleiding betekend niet dat je een baan 'krijgt'. Het is dus een beetje kip-en-ei. Niemand zal jou aannemen zonder relevante kennis van IT. Jij kan geen duale opleiding doen zonder IT beroep. Daarmee sluit je dus het duale opleidingstraject eigenlijk al helemaal uit.
Hmm.. De duale opleidingen die ik al ben tegengekomen bestaan allen uit een 4-jarig programma, waarvan het propedeuse-jaar een voltijd studieprogramma is. Vanaf het tweede jaar is het half-om-half, waarbij je zelf moet solliciteren naar een baan natuurlijk. In ieder geval bij de HvA en Inholland is dit zo. Ik wil gewoon geen deeltijd ook. Dus deeltijd en voltijd niet.

• ebia
IJburger schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 20:26:
[...]
Hmm.. De duale opleidingen die ik al ben tegengekomen bestaan allen uit een 4-jarig programma, waarvan het propedeuse-jaar een voltijd studieprogramma is. Vanaf het tweede jaar is het half-om-half, waarbij je zelf moet solliciteren naar een baan natuurlijk. In ieder geval bij de HvA en Inholland is dit zo. Ik wil gewoon geen deeltijd ook. Dus deeltijd en voltijd niet.
Het traject van een duale opleiding kan verschillen per opleiding. Ik doe bijvoorbeeld systeembeheer duaal op de HU, dat is hetzelfde als een 'deeltijd' opleiding (één middag en avond in de week), daarnaast werk ik gewoon bij één en dezelfde werkgever. Stage hoef ik niet te lopen en afstuderen doe ik bij mijn werkgever. Dit alles in een tijdsbestek van 3 jaar. Een mbo ict-opleiding of relevante werkervaring + een baan binnen dit vakgebied is wel een vereiste.

Waarom is deeltijd geen optie?

En die duale opleidingen die jij noemt zijn toch ten dele ook in voltijd? Waarom is dat dan geen probleem voor je?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik doe mijn opleiding bij de Hogeschool NOVI, HBO ICT. Ik moet zeggen dat ik er tot nu toe erg tevreden over ben. Hogeschool NOVI heeft gewoon een HBO accreditatie en je wordt ook gewoon ing. of Bachelor na het afstuderen.

Je zou ook kunnen kijken naar de HU, duale opleiding Systeembeheer. Er is hier ook een topic op Got over deze opleiding. Zelf heb ik deze opleiding gedaan voordat ik aan de NOVI studeerde, en heb daar nogal wat negatieve ervaringen aan over gehouden.

Ook de LOI heeft een ICT opleiding: HBO Technische Informatica (System and Network Engineering)

[ Voor 54% gewijzigd door Turdie op 28-11-2010 12:29 ]

• IJburger
ebia schreef op zondag 28 november 2010 @ 00:49:
[...]

Het traject van een duale opleiding kan verschillen per opleiding. Ik doe bijvoorbeeld systeembeheer duaal op de HU, dat is hetzelfde als een 'deeltijd' opleiding (één middag en avond in de week), daarnaast werk ik gewoon bij één en dezelfde werkgever. Stage hoef ik niet te lopen en afstuderen doe ik bij mijn werkgever. Dit alles in een tijdsbestek van 3 jaar. Een mbo ict-opleiding of relevante werkervaring + een baan binnen dit vakgebied is wel een vereiste.

Waarom is deeltijd geen optie?

En die duale opleidingen die jij noemt zijn toch ten dele ook in voltijd? Waarom is dat dan geen probleem voor je?
Deeltijd is geen optie omdat het je daar niet verplicht wordt om tijdens de studie een baan te hebben in dezelfde branche. VB: ik ben chefkok en ik studeer deeltijd SPH. Bij deeltijd is er geen verplichte relatie tussen studie en werk (als je werk hebt tenminste). Dus deze optie valt dus af.

Duaal is juist iets anders. Daar wordt een aan de studie gerelateerde baan van je gevraagd. Bij de meeste opleidingen (m.u.v. bepaalde ICT-opleidingen dus) is het niet een vereiste om voor aanvang van de studie deze baan te hebben. Meestal is het zo dat je in het tweede semester van propedeusejaar of eerste semester van het tweede jaar hiernaar moet solliciteren.

Duale opleidingen verschillen wel eens in traject en dan in de verhouding college-werkperiode. Bij sommigen is het 4 dagen werk, 1 dag school. En bij anderen is het half jaartje school en half jaartje werk. Wel hebben allen een propedeuse-jaar dat je als een normaal schooljaar kan zien (volop college dus)

De duale opleidingen die ik ben tegengekomen zijn ten dele in voltijd, maar dat geldt alleen voor het propedeuse-jaar dus.

Mijn studiefinanciering loopt over een half jaar ten einde. Graag wil ik ook ICT doen en hierin ook werken en leren tegelijk. Vandaar duaal.

@shadowman: Volg jij je opleiding duaal? De site van jouw school is me erg onoverzichtelijk en onduidelijk.

Allen dank voor de reacties

[ Voor 3% gewijzigd door IJburger op 28-11-2010 16:55 ]

• Turdie
IJburger schreef op zondag 28 november 2010 @ 16:53:
[...]
@shadowman: Volg jij je opleiding duaal? De site van jouw school is me erg onoverzichtelijk en onduidelijk.

Allen dank voor de reacties
Ja ik doe hem duaal, 4 dagen werken een dag in de week naar school. Ik krijg zelf de keuze van mijn Hogeschool of ik maandag, woensdag, donderdag mijn lessen wil volgen, daar zijn ze best flexibel in. Ook kan ik mijn lessen volgen in Amsterdam, Apeldoorn, Utrecht, Eindhoven, Rotterdam, ik woon in Utrecht, dus dan is Utrecht makkelijker. Ik doe deze opleiding omdat ik al wat certificeringen heb (duurt ongeveer 1 1/2 jaar)
Kopstudie ICT beheerder

Maar nog een algemeen iets, de meeste HBO opleidingen zijn niet echt technisch, tenzij je echt Software Engineering doet o.i.d, de meesten richten zich toch vaak op managementniveau, vooral de duale opleidingen.

[ Voor 115% gewijzigd door Turdie op 28-11-2010 17:08 ]

• IJburger
En wat heb je hiervoor gedaan? Iets gerelateerd aan je huidige opleiding (op mbo-niveau ofzo)? Of rechtstreeks van de middelbare school naar je huidige opleiding?

• Turdie
IJburger schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:01:
En wat heb je hiervoor gedaan? Iets gerelateerd aan je huidige opleiding (op mbo-niveau ofzo)? Of rechtstreeks van de middelbare school naar je huidige opleiding?
HAVO, en toen wat andere Hogescholen waar ik het snel zat was ;). Eigenlijk vrijwel meteen na mijn HAVO ben ik duaal gaan studeren, dus werken en leren.Uiteindelijk via mijn werk wat certificaten gehaald, en toen mocht ik deze opleiding gaan doen via mijn vorige werkgever (NOVI is preffered supplier van mijn vorige werkgever). Vooral in de beheer hoek waar ik inzit zijn certificaten toch best belangrijk.

Maar wat ik jou misschien zal willen adviseren, is kijken of je een ICT master kunt gaan doen, omdat je al een HBO opleiding hebt, en als je goed zoekt denk ik, zijn er toch wel masters op gebied van ICT, die net echt een Informatica opleiding als achtergrond vereisen.
Bijvoorbeeld deze:
System and Network Engineering

Ik ken iemand die aan bovenstaande opleiding studeert, en deze is echt wel hardcore technisch. Voor een niet Informatica opleiding moet je een selectieproces doen voor deze master lees ik.

[ Voor 42% gewijzigd door Turdie op 28-11-2010 17:13 ]

• IJburger
shadowman12 schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:03:
[...]

HAVO, en toen wat andere Hogescholen waar ik het snel zat was ;). Eigenlijk vrijwel meteen na mijn HAVO ben ik duaal gaan studeren, dus werken en leren.Uiteindelijk via mijn werk wat certificaten gehaald, en toen mocht ik deze opleiding gaan doen via mijn vorige werkgever (NOVI is preffered supplier van mijn vorige werkgever). Vooral in de beheer hoek waar ik inzit zijn certificaten toch best belangrijk.

Maar wat ik jou misschien zal willen adviseren, is kijken of je een ICT master kunt gaan doen, omdat je al een HBO opleiding hebt, en als je goed zoekt denk ik, zijn er toch wel masters op gebied van ICT, die net echt een Informatica opleiding als achtergrond vereisen.
Bijvoorbeeld deze:
System and Network Engineering

Ik ken iemand die aan bovenstaande opleiding studeert, en deze is echt wel hardcore technisch. Voor een niet Informatica opleiding moet je een selectieproces doen voor deze master lees ik.
En welke duale opleiding was dat, aangezien je in die periode certificaten behaald hebt?

Bedankt voor de medewerking!

• Turdie
IJburger schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:22:
[...]

En welke duale opleiding was dat, aangezien je in die periode certificaten behaald hebt?

Bedankt voor de medewerking!
HU Systeembeheer (Ik vond het een erg slechte opleiding, absoluut niet aan te raden)

Verwijderd

shadowman12 schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:51:
[...]

HU Systeembeheer (Ik vond het een erg slechte opleiding, absoluut niet aan te raden)
Ieder zijn mening, ik zit nu in het 2e jaar van deze duale opleiding en deze bevalt mij prima..
De school zelf is qua organisatie wel klote, soms lang wachten op cijfers en geouwehoer met inschrijvingen voor toetsen..
De opleiding heeft NVAO certificering dus zal wel iets van kwaliteit inzitten toch?

Maar de lessen zijn over het algemeel gewoon goed. Ik kan niet zeggen dat ik er niets leer. Nog 1.5 jaar en dan ben ik er klaar mee en heb ik mijn HBO papiertje en ben ik op het niveau waar ik wil zijn..
Daarna gewoon mijn certificering op peil brengen (MS en Vm-Ware) en dan ben ik gewoon goed en breed inzetbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2010 08:41 ]

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:03

Tank80

Cyanide&&Happiness

Het is mij niet helemaal duidelijk, maar wat versta je onder 'pure' ICT?

Je imiteert me mateloos.

• IJburger
Tank80 schreef op maandag 29 november 2010 @ 14:06:
Het is mij niet helemaal duidelijk, maar wat versta je onder 'pure' ICT?
Puur is misschien een verkeerd woord. Wat ik daarmee bedoel is dat een opleiding grotendeels een technische kant heeft.

Ik heb bijvoorbeeld van studenten Bedrijfskundige Informatica dat ze juist veel meer bedrijfskundige vakken dan ICT-gerelateerde vakken. Dat wil ik dus niet.

Correct me if i'm wrong

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

IJburger schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:02:
[...]

Puur is misschien een verkeerd woord. Wat ik daarmee bedoel is dat een opleiding grotendeels een technische kant heeft.

Ik heb bijvoorbeeld van studenten Bedrijfskundige Informatica dat ze juist veel meer bedrijfskundige vakken dan ICT-gerelateerde vakken. Dat wil ik dus niet.

Correct me if i'm wrong
Afhankelijk van je instituut raar genoeg.... Ik zit zelf in Groningen en weet dat in verhouding de opleiding in Leeuwarden van bedrijfskundige informatica veel meer gericht is naar bedrijfskunde en bedrijfskundige vakken van in Groningen.... Wij komen dus relatief gezien ook meer in aanraking met programmeren... Nog steeds minder als ICT(veel minder :+ ) maar het ligt er dus erg aan per instituut waar jij je opleiding gaat volgen...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1