Geluid opeens verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• Ancalagon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen, diverse zoekacties op fora hebben nog niets opgeleverd.

Ik heb gisteren mijn computer uitgebreid met een tweede SSD en tweede monitor. Sinds ik die zaken geinstalleerd heb, heb ik geen geluid meer. Ik snap niet wat die twee met elkaar te maken hebben, het kan een toevalligheidje zijn. Maar hiervoor heeft het allemaal prima gewerkt.

Ik heb een ASUS P7P55D-E Pro met onboard audio. Daarbij wordt het programma VIA HD Audio Deck meegeleverd. Normaal ziet hij welke audioplugs gebruikt worden. Maar nu geeft hij aan geen enkele plug te zien, terwijl ze er wel in zitten. Met als resultaat dat er geen geluid uit mijn computer komt (niet via de stereo en niet via de koptelefoon). Dit terwijl softwarematig de rest wel lijkt te werken. Onder Sound in het Control Panel zie ik wel speakers staan met een amplifier balkje die werkt (Windows 7 64).

Het opnieuw afkoppelen en deïnstalleren van de nieuwe hardware heeft niets opgeleverd. Ook het opnieuw installeren van audiodrivers was geen oplossing. Is er iemand die me kan vertellen wat er mis is (of hoe ik daar achter moet komen) en nog belangrijker, hoe ik dit kan oplossen?

Als er aanvullende informatie nodig is, laat het me even weten.

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
probeer die geluidskaart eens uit te schakelen in apparaatbeheer en dan reboot en weer enabelen. werkt hier afgelopen week in een soort gelijk geval

• Ancalagon
Bedankt voor de tip maar helaas, het werkte niet. Zowel zonder als met de nieuwe HD, geen geluid. Is er misschien een diagnostisch tooltje dat ik kan draaien om het probleem te vinden?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je nieuwe scherm is dat toevallig via hdmi aangesloten? Kijk eens of Windows het juiste apparaat neemt als standaard. Misschien dat je geluid momenteel over je hdmi gestuurd wordt.

• Ancalagon
Beide schermen zijn via DVI aangesloten.

Bij de optie Sound in de Control Panel staan 5 opties namelijk
* twee keer ATI HDMI Output (ik heb 2xHD5850) met de status Not plugged in
* Speakers met de status Default Device en een groen vinkje en een amplifier balkje
* SPDIF met status Ready en een amplifier balkje
* Digital Output Device (HDMI TX0) en een amplifier balkje

Als ik muziek afspeel zie je het balkje bij de Speakers uitslaan, de andere twee niet.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als je je volumemixer opent, heb je toevallig de applicatie gemute? In Windows 7 (in vista ook dacht ik) kan je elke applicatie apart muten. Ik heb ook al gehad dat ik even heb moeten zoeken waarom die muziek in youtube niet afspeelde.

Kan je verder ook niet ergens in de drivers aanduiden of hij in de toekomst herkent welke apparaten in de sloten zitten. Ik heb een asus P6T deluxe v2 met een 'AD2000B'/soundMax chip, die detecteert ook veranderingen op de poorten maar omdat deze soms storend werkte (bij het starten van Windows stelde hij ook tekens die vraag) heb ik de detectie in de drivers uit gezet.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> AUD

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:29
Heb je bij het installeren van die SSD niet per ongeluk de kabel van het geluid van de computerbehuizing (3,5 mm jack) naar het moederbord verschoven? Dit is vaak een dikke kabel met HD audio op de stekker.

• Ancalagon
kluyze schreef op zondag 28 november 2010 @ 18:44:
Als je je volumemixer opent, heb je toevallig de applicatie gemute? In Windows 7 (in vista ook dacht ik) kan je elke applicatie apart muten. Ik heb ook al gehad dat ik even heb moeten zoeken waarom die muziek in youtube niet afspeelde.

Kan je verder ook niet ergens in de drivers aanduiden of hij in de toekomst herkent welke apparaten in de sloten zitten. Ik heb een asus P6T deluxe v2 met een 'AD2000B'/soundMax chip, die detecteert ook veranderingen op de poorten maar omdat deze soms storend werkte (bij het starten van Windows stelde hij ook tekens die vraag) heb ik de detectie in de drivers uit gezet.
Het gaat bij elke applicatie fout. Geen enkel geluid doet het, geen muziek, geen film, geen windows geluidjes (normaal uit maar nu om te testen weer aangezet), geluid op websites, helemaal niets. Het probleem is volgens mij puur dat hij geen enkele audioplug detecteert. Dit is terug te zien in het stuurprogramma VIA HD Audio Deck (meegeleverd bij het moederbord). Ik heb alleen geen idee of dit een software of hardware fout is, hoe ik er achter moet komen en veel belangrijker, hoe het te verhelpen is.

• Ancalagon
boers706 schreef op zondag 28 november 2010 @ 23:32:
Heb je bij het installeren van die SSD niet per ongeluk de kabel van het geluid van de computerbehuizing (3,5 mm jack) naar het moederbord verschoven? Dit is vaak een dikke kabel met HD audio op de stekker.
Deze bedrading is nooit geraakt, ik heb de SSD kunnen installeren zonder aan de bekabeling te komen. Ik heb alleen mijn tweede videokaart even uit de kast moeten schroeven (en dus de Crossfire link even los moeten halen), verder is alle hardware en bekabeling niet losgemaakt.
Pagina: 1