2de HD weg na Ubunt-experiment

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 12:21
Ben in het gelukkige bezit van een ASUS Laptop,een G50-Vt, met origineel 2 HD's van 320 GB.

Nu heb ik tot volle tevredenheid 1 van die schijven vervangen door een Intel postville SSD van 80GB.
Werkte erg goed en snel, totdat ik een linux experiment uitvoerde,
Heb geprobeerd de conventionele schijf leeg te maken en daar Ubuntu op te zetten.
Dat werd nix, de bootloader zag mijn SSD niet meer en het liep niet lekker, dus hopla, het zaakje eraf.

Probleem:

Windows7 nu (op mijn SSD) herkent daarna mijn andere HD niet meer.(in schijfbeheer)
In het BIOS (laatste firmware) geprobeerd te experimenteren met de bootvolgorde, zelfs de 2 schijven fysiek verwisseld, maar windows 7 ziet die andere niet.

Vervolgens Hiren's boot cd gebruikt, die ziet hem ook niet
Toen andere conventionele HD (sata uiteraard) ernaast geplaatst, maakt geen verschil.

Als ik de SSD echter uit het systeem haal en de 2 originele 320 hd's er weer in zet is er nix aan de hand,
(natuurlijk wel eerst windows7 daarop gezet.)

Heb ik nu een probleem met mijn MoBo?
Of met het Bios?
Of stuurt de SSD alles in de war. (erg raar, kan mij er toch niets bij voorstellen)

Inmiddels draai ik W7 op de SSD, maar dus zonder mijn extra 2de schijf.

Wie weet raad? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je BIOS de schijf wel ziet, zou je OS dat ook moeten doen. Heb je in computer management gekeken? Heb je een drive letter toegewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 12:21
In W7 is gewoon nergens wat te vinden. Schijfbeheer zit toch in het computerbeheer?
Ook met een partitioneringsprogramma (maakt niet uit welke) zie ik die schijf niet.
Ook Hiren's boot cd niet, en die doet toch zijn ding voordat W7 geladen is.

Als ik de schijven fysiek van plek verwissel gebeuren er in het BIOS wel rare dingen, dan ziet het BIOS in een keer die SSD niet.

Ik heb beide als "enhanced" gebruikt, een AHCI mode kan ik in dit BIOS niet vinden.