Effectief beleggen in buitenlandse mutual funds (fondsen)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-07 08:56
Ik wil een deel van mijn inkomen gaan beleggen met als doel jaarlijks minimaal tussen de 12% en 20% rendement te halen op mijn inleg.

Na het bestuderen van de mogelijkheden ben ik terecht gekomen bij zogenaamde Mutual Funds of beleggingsfondsen. De overige mogelijkheden vind ik of niet rendabel genoeg (bankcertificaten leveren tegenwoordig bijna niets meer op), kosten teveel tijd als je ze goed wilt beheren, of lijken mij te riskant.

Sinds een tijdje ben ik ook bezig met het zelf beleggen in aandelen. Omdat ik de Nederlandse brokers te duur vind, heb ik een account geopend bij een Amerikaanse broker, MB Trading. Deze broker heb ik gekozen omdat deze erg goed uit Barrons jaarlijkse vergelijking kwam en daarbij goed op mijn persoonlijke criteria aansluit (geen minimale inleg zoals bij IB). Via MB Trading is het ook mogelijk om aandelen in Mutual Funds te verhandelen tegen $12,95 per transactie. Echter is het ook mogelijk om rechtstreeks bij de Mutual Funds eigenaar een account te openen en aandelen in het fund te nemen.

Er zijn dus drie mogelijkheden:
1. Aandelen in Mutual Funds kopen via Nederlandse broker
2. Aandelen in Mutual Funds kopen via Amerikaanse broker
3. Rechtstreeks Mutual Funds aandelen kopen bij de eigenaar van het Fund (bijvoorbeeld Vanguard).

Op dit moment kan ik niet goed inschatten wat de beste manier is om in Mutual Funds te investeren. Er zitten namelijk ook consequenties voor de belasting aan. Moet ik bijvoorbeeld via een Amerikaanse broker ook in Amerika belasting betalen over het rendement? Is een IRA-account (individual retirement account) ook in Nederland geldig?

Graag hoor ik tips en adviezen van de meer ervaren man/vrouw op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:31
TXC schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 11:40:
Ik wil een deel van mijn inkomen gaan beleggen met als doel jaarlijks minimaal tussen de 12% en 20% rendement te halen op mijn inleg.
Ik zou eerst een realistischer doel stellen. Minimaal 12%??

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-07 08:56
writser schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 11:59:
Ik zou eerst een realistischer doel stellen. Minimaal 12%??
Dat is inderdaad mijn doel. Ik weet niet of dat direct gaat lukken maar het lijkt me niet enorm onrealistisch voor een belegger. De 1 year jaarlijkse return van de S&P 500 index staat bijvoorbeeld op 16.52%. Een Index fonds wat deze Index volgt, zou dat redelijkerwijs wel 12% moeten kunnen halen volgens mij (zie annualized onder de S&P Index).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:31
Ja, dat is data voor 365 dagen waarbij de markt terugkrabbelt uit de kredietcrisis .. Lijkt me niet verstandig om daar je doelstellingen op te baseren. Voorzover ik weet behaalt de S&P sinds zijn oprichting in 1923 ongeveer 10% rendement op jaarbasis (1 2). En daar moet je nog kosten vanaf halen. Iets als 8% op jaarbasis lijkt me een realistischer streven.

Je slaat de plank behoorlijk mis. Als ik jou was zou ik via een Nederlandse broker geld gaan investeren in een conservatieve aanpak. Een paar globale ETF's of indexfondsen (bijvoorbeeld iets van Vanguard). Kost je weinig tijd om op te zetten en te onderhouden en de vaste kosten zijn laag. Je kan later altijd nog overstappen naar iets anders als je er meer tijd en moeite in wil steken.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 27-11-2010 12:39 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe wil je eigenlijk fondsen gaan selecteren? Mutual funds zijn alles behalve persistent. Daarom heb je bij beleggingsfondsen ook totaal niets aan resultaten uit het verleden en aan bepaalde rankings aangezien dat niets zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik hoop dat je je realiseert dat een hoog rendement niets anders is dan een vergoeding voor verhoogd risico. Als het zo eenvoudig zou zijn om constant meer dan twaalf procent op te strijken, dan had iedereen dat wel al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Optie 3 zou ik me eerst in verdiepen alvorens daaraan te beginnen. Ik heb een tijdje terug Vanguard REIT ETF doorgeplozen waar deze uit bestond en hoewel de informatie zeer uitgebreid was, gaf het me geen goed gevoel. Zo belegde ze in geval de REIT ETF in een gigantische hoeveelheid vastgoed fondsen maar geven ze geen verklaring waar en waarom ze ergens gewicht aan geven noch hoe deze tussendoor verandert.
Dit is geen unicum, veel fondsen geven veel informatie maar voor mijn gevoel zijn ze onbetrouwbaar (te denken aan Robeco oa).

Ik zou zelf eerst een stapje teruguit zetten en me afvragen wat is realistisch en wat weet ik hiervan. Ga je nu opeens nu je wat centen verdient je centen wegzetten en lijkt je dit een optie? Er zijn namelijk nog genoeg andere opties die misschien meer in je eigen straatje liggen. Stel beleggen is iets waar je kennis van hebt (een chimpansee kan ook darten namelijk) zou ik me nog steeds vragen hoe realistisch deze eisen zijn. Gezien de stelling in de eerste instantie zou ik me dan ook eerder verdiepen in de diverse opties wat je met je spaarcenten kunt doen. Nu klinkt het leuk maar zo zijn er ook genoeg die dit 3 jaar geleden dachten en die zijn er doorgaans niet zo prettig doorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSeb
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:42
Je rendementsdoel van 12 tot 20 procent lijkt mij wat aan de hoge kant. Dit rendement haal je namelijk niet zonder een zeer hoog risico, zeker omdat het verwachte rendement van een gemiddelde belegging lager ligt, zoals writser al aangaf. Dit risico zie je terug in de mate waarin de waarde van je beleggingen fluctueert (volatiliteit). Dit jaar is een relatief goed jaar geweest met hoge rendementen, waardoor beleggen minder risicovol lijkt te zijn dan voorheen, maar veel beleggers draaien nog niet eens break-even ten opzichte van de piek in 2007.

De vraag is of je bereid bent een aanzienlijk deel van je inleg te verliezen, mocht er weer een nieuwe crisis komen. Zou je er wakker van liggen als je 40-50% zou verliezen in één jaar? Dat is namelijk de klap die de Dow Jones heeft gemaakt in de periode maart 08-09.

Uit je verhaal blijkt dat je bereid bent dit risico te nemen, om zo een hoger rendement te boeken dan op een spaarrekening. De vraag is natuurlijk of het ook verstandig is om in jouw situatie meer risico te nemen: Waar beleg je precies voor? Wat is je beleggingshorizon? Schrijf die dingen eens voor jezelf op en bepaal, van te voren, op 1 A4'tje, een beleggingsstrategie waarin je beschrijft hoe je het geld precies wilt gaan beleggen in de komende jaren. Zonder een duidelijke strategie is de kans groot dat je niet het gewenste rendement haalt.

Mocht je besluiten te gaan beleggen, zou ik eens kijken bij een "fondssupermarkt" als SNS Fundcoach. Daar bieden ze een selectie fondsen aan van buitenlandse aanbieders als Vanguard en Fidelity tegen relatief lage kosten. Let trouwens niet alleen op de aan- en verkoopkosten van fondsen, maar ook op de TER (Total Expense Ratio) van het fonds. Dit is namelijk de totale hoeveelheid kosten die de fondsaanbieder (Vanguard/Fidelity/...) per jaar in rekening brengt, en wat dus ook ten koste van je rendement gaat.
Pagina: 1