Gekochte DVD's rippen & weggooien

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Wegens een verhuizing, minder ruimte + de aanschaf van een iMac wil ik graag mijn DVD collectie van 100+ DVD's graag digitaliseren. Ik ben nu op een punt beland waarop ik het mooier vind om mijn DVD collectie digitaal te presenteren met een mooie Mac App, dan dat ik de DVD's ergens in een kast heb staan.

Nu ben ik begonnen met het rippen van alle DVD's (met het fantastische RipIt) maar ik vroeg mij af of het toegestaan is om mijn DVD's te rippen en deze vervolgens weg te gooien/geven. Ik heb dan niet meer de originele disk en heb (uiteraard) ook geen bonnen meer van al deze DVD's.

Mocht er in de toekomst harder worden gekeken naar illegaal downloaden e.d., ben ik dan ook illegaal bezig, ook al heb ik honderden euro's uitgegeven aan al mijn digitale films?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:13

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dit valt afaik gewoon onder de Thuiskopieregeling. Vergelijk: ik maak een kopie van een dvd voor de buurman, deze heeft dan ook geen originele disk of bon, maar het mag wel.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscaar
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-08-2024
Je zou ook alleen de hoesjes weg kunnen gooien en alle originele disk's in een cd-map/koffer bewaren.
Dan kun je er ook nog eens eentje menemen als je eens bij iemand anders een film kijkt ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

I neem aan dat Oscaar de doosjes bedoelt. Als je de papieren omslagen eruit haalt en in een grote envelop of zo stopt en de disks in zo'n mapje dat je dichtritst dan kun je de doosjes weggeven aan iemand die ze wil hebben en nemen die 100 en nogwat DVD's nog maar een fractie van de ruimte in. Lijkt me het meest praktische compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:53
Waarom verkoop je de hele collectie niet gewoon tzt? Weggooien is zo zonde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Valt denk niet meer onder thuiskopie regeling als je het verkoopt nadat je voor jezelf kopieën hebt gemaakt (commercieel gebruik).

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

jayvol09 schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:29:
Valt denk niet meer onder thuiskopie regeling als je het verkoopt nadat je voor jezelf kopieën hebt gemaakt (commercieel gebruik).
gek genoeg wel - je mag ook iets lenen (bij de bibliotheek maar ook van je buurman) het kopiëren en dan het origineel teruggeven. Je buurman mag -als ik het goed onthouden heb- geen kopie voor jou maken.

Maar ik zou ze houden als backup, zonder doosje.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 18:15
Dit is inderdaad wel een interessant aspect aan de thuiskopieregeling: wat als ik alles rip en daarna weggooi?

In eerste instantie denk ik dat: de beschuldigende partij moet hardmaken dat je in overtreding bent. Zij kunnen niet aantonen dat jij de DVD's nooit gekocht hebt...

Aan de andere kant kan jij de beschuldigingen ook nooit ontkrachten.

Mooi geval: bookmark dus!

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
jij moet aan kunnen tonen dat je het orgineel hebt, dat lijkt me vrij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:01
418O2 schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:35:
Dat lijkt mij juist niet. De rechthebbende zal moeten kunnen aantonen dat jij geen recht hebt om die films op je harde schijf te hebben staan. Maar dat is allemaal theoretisch, ze zullen eerst moeten aantonen dat jij uberhaupt films op je harde schijf hebt staan. En dat is al lastig voor de gerechtelijke macht (die mogen echt niet zomaar willekeurig bij iemand binnen komen ter controle), laat staan voor een civiele partij.

Theoretisch gezien zal het allemaal niet mogen, praktisch gezien is er niks hard te maken en is er ook geen haan die er naar kraait.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ONZIN.

Auteurswet, artikel 16b:
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de verveelvoudiging welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en welke uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van de natuurlijke persoon die zonder direct of indirect commercieel oogmerk de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft.
Er staat daar niks over "origineel houden", "origineel moet in je bezit zijn", "origineel moet in je bezit blijven". Je mag dus gewoon een kopie maken en de DVD daarna weggooien, weggeven of verkopen. Je mag een ook kopie maken en de DVD daarna teruggeven aan de eigenaar. (m.a.w. de DVD hoeft niet eens van jezelf te zijn om er een legale kopie van te maken.)

Overigens,
Auteurswet, art. 29a, lid 2:
Degene, die doeltreffende technische voorzieningen omzeilt en dat weet of redelijkerwijs behoort te weten, handelt onrechtmatig.
Het zou kunnen zijn dat je door het omzeilen van de kopieerbeveiliging van DVD's wel in overtreding bent. Aan de andere kant is de vraag of een beveiliging die zo makkelijk te kraken is "doeltreffend" is.

Tenslotte, voor de volledigheid:

Auteurswet, artikel 45n:
De artikelen 16b en 16c zijn niet van toepassing op werken als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°.
en
Auteurswet, artikel 10, eerste lid:
Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet:
1°. boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en alle andere geschriften;
2°. tooneelwerken en dramatisch-muzikale werken;
3°. mondelinge voordrachten;
4°. choreografische werken en pantomimes;
5°. muziekwerken met of zonder woorden;
6°. teeken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken;
7°. aardrijkskundige kaarten;
8°. ontwerpen, schetsen en plastische werken, betrekkelijk tot de bouwkunde, de aardrijkskunde, de plaatsbeschrijving of andere wetenschappen;
9°. fotografische werken;
10. filmwerken;
11°. werken van toegepaste kunst en tekeningen en modellen van nijverheid;
12°. computerprogramma’s en het voorbereidend materiaal;

en in het algemeen ieder voortbrengsel op het gebied van letterkunde, wetenschap of kunst, op welke wijze of in welken vorm het ook tot uitdrukking zij gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:49

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Lijkt me niets aan de hand, juridisch gezien. In Nederland is het tenslotte nog steeds legaal om films (en muziek) te downloaden (mits dat niet met een programma dat tegelijk upload is gebeurd) of een kopie van de buurman te krijgen. Je betaalt zelfs een heffing op iedere DVD hiervoor. Dus ja, dit mag gewoon.

Wel zou ik inderdaad alle losse schijfjes op een oude spindel oid bewaren. Twee 50-disc spindels nemen ook weer niet zo veel ruimte in en dan heb je een backup. Maar dat is vooral voor jezelf, niet omdat je het later moet kunnen bewijzen of zo.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Pagina: 1