Als er na 150 kilometer onderhoud nodig was en je rijdt ook nog bij twee gewone onderhoudsintervallen gewoon door 6000 kilometer door dan is het waarschijnlijk dat je garantie vervalt ja. Dat staat meestal ook in de garantievoorwaarden (dealeronderhouden).. Sowieso is het verstandig af en toe zelf de olie te pijlen tussen de dealerbeurten door, als bij 4999 kilometer je oliepijl te laag is waardoor hij kapot gaat en je moet bij 5000 kilometer een beurt uitvoeren (en je had die andere beurten ook uit laten voeren) dan nog zou het je ook (in ieder geval gedeeltelijk) aan te rekenen zijn.
Ben maar blij dat je het geleerd hebt met een brommer, dat is allemaal nog wel betaalbaar

Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 10:44:
[...]
Je stelt het wel héél kort door de bocht...
Het is wel degelijk relevant of er een lampje op zit en of die het deed. Zo stellig als jij zegt dat het logisch is dat je denkt aan olie en onderhoud verricht, zo logisch is het dat je mag vertrouwen dat een indicatorlampje het doet. En, is het normaal dat een brommer binnen 6 maanden zonder olie staat? Was het door verkoper al wel afdoende gevuld?
Bij een auto moet je toch ook af en toe olie pijlen? De meeste mensen doen het veel te weinig (ik ook) omdat hun auto nouwelijks olie verbruikt en het bij de beurten wel bijgevuld wordt maar als dat lampje eenmaal brand dan ben je al snel te laat. Als dat lampje op de snelweg begint te branden krijg je de meeste auto's echt niet meer veilig aan de kant zonder de motor in de soep te draaien. Nu zijn er tegenwoordig wel wat inteligentere auto's die het al eerder melden omdat ze meer sensors hebben, maar ik denk niet dat een brommer dit al heeft.
Het een sluit het ander niet uit, en wat zwaarder weegt is voor mij niet in te schatten (daar heb je een rechter voor nodig). Áls er inderdaad een lampje is, lijkt me in ieder geval een 100% vervallen van garantie onredelijk.
Verder zullen er details bij komen kijken als informatie- en onderzoeksplicht. Heeft de verkoper voldoende duidelijk gemaakt wat de noodzaak is van terugkomen na 150km, of is het ding afgeleverd en heeft koper alle informatie zelf uit de boekjes mogen halen? (2 extremen).
Die 150 kilometer beurt is omdat die scooter ingereden moet worden (ook al hoef je daar je rijgedrag tegenwoordig niet meer op aanpassen de onderdelen moeten toch een beetje op elkaar "inslijten") en dan iets meer olie kan verbruiken, ook wordt dan de rest nog eens gecontrolleerd (zit alles nog goed vast, nergens speling). Vaak wordt na 150 kilometer de olie meteen vervangen omdat er in de eerste kilometers wat meer slijtage is en er meer rotzooi in de olie terecht komt.
Wat dat betreft is een second opinion helemaal geen gek idee en de juiste weg. Misschien dat zij kunnen uitsluiten of er initieel al wel voldoende olie is geweest, en verder hoe of wat. En check ook even of dat lampje er is en het werkt.
Vooraf zal je je wel moeten bedenken dat als de second opinion aangeeft dat er ook bij verkoper dingen fout gegaan zijn, je dan nog niet geholpen bent. Is verkoper bereid dan water bij de wijn te doen, of wordt het een zaak voor de rechtsbijstandverzekering of de rechter? Is het je dat waard?
Volgens mij is het vrij duidelijk hoor. Dat lampje is meestal een indicator dat de olie op is, als dat lampje brand dan kun je dus geen meter meer rijden en ben je waarschijnlijk al te laat.
[
Voor 67% gewijzigd door
Marzman op 27-11-2010 11:30
]