Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[garantie] Scooter kapot

Pagina: 1
Acties:

• josjos
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik heb een Piaggo Zip die kapot is gegaan.
Na controle bleek de cilinder + zuiger + cilinderkop kapot te zijn, kosten +/- 650 euro.
De reden? de olie was niet bijgevuld. (of er een olielampje op de scooter zit moet ik jullie even verschuligd blijven).
Ik moest na 150km terugkomen voor een beurt, maar ben dit vergeten, waardoor mijn scooterhandel zegt dat het recht op garantie vervalt.
Er staat nu 6000km op de teller en heb hem 6 maanden.

Wat zijn mijn rechten? Of heb ik gewoon verzaakt door het niet bijvullen van de olie en het niet komen opdagen bij een controle?

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 22:07
Je moest na 150km terugkomen, maar je bent 40x langer doorgereden op dat ding?

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Niet bijvullen van olie lijkt me persoonlijk wel iets wat je naar redelijkheid van een goed koper kan verwachten. Dat het apparaat kapot gaat als je het dringende advies van verkoper (en fabrikant) niet opvolgt is niet ana hen aan te rekenen.

• josjos
Boudewijn schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 23:15:
Niet bijvullen van olie lijkt me persoonlijk wel iets wat je naar redelijkheid van een goed koper kan verwachten. Dat het apparaat kapot gaat als je het dringende advies van verkoper (en fabrikant) niet opvolgt is niet ana hen aan te rekenen.
Snap ik! maar ik had (misschien dom) verwacht dat er een lampje ging knipperen zoals op de meeste scooters...
Of dit lampje er uberhaupt op zit ga ik nu even controleren

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dus? Dat ontslaat jou van je plicht om je als goed eigenaar te gedragen?

Buiten dat: vind je het fair en comme il faut om een dergelijke garantie onder deze omstandigheden te claimen?

• josjos
Boudewijn schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 23:23:
Dus? Dat ontslaat jou van je plicht om je als goed eigenaar te gedragen?

Buiten dat: vind je het fair en comme il faut om een dergelijke garantie onder deze omstandigheden te claimen?
Als er een lampje happert wel, anders ben ik schuldig mijn inziens.
Maar het vervangen van een cilinder, kop + zuiger voor 650 euro vind ik veel geld.
iemand toevallig een idee wat zoiets moet kosten (na het niet bijvullen van olie).

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
Er zit als het goed is ook een onderhoudsboekje bij waarin staat hoe vaak je dingen moet controleren en eventueel bijvullen. Olie controleren is daar één van. Aangezien je dat heb nageleten kan je het niet of nauwelijks afschuiven op je garantie, want die wordt afgegeven op basis van het preventief onderhoud.
Eerste onderhoudsbeurt: bij 1.000 km
Tweede en opvolgende onderhoudsbeurten: 5.000 km / 10.000 km / 15.000 km / 20.000 km / 25.000 km / 30.000 km / 35.000 km / 40.000 km en daarna verder elke 5.000 km. Indien bovenstaande kilometerstanden nog niet bereikt zijn dient in elk geval 1 onderhoudsbeurt per jaar uitgevoerd te worden. Onderhoudsbeurten zijn nooit inbegrepen in de verkoopprijs van de scooter. U kunt hiervoor een onderhoudscontract afsluiten of deze door Scooterland of een erkend dealer laten uitvoeren. Voor de veiligheid en de betrouwbaarheid van de scooter alsmede voor het behouden van het recht op garantie is het noodzakelijk de onderhoudsbeurten tijdig en door een erkend dealer te laten uitvoeren
Elke 5000km een servicebeurt. Dus je hebt er al twee gemist.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vind je? Volgens mij is het niet onredelijk om van een bromfietsbezitter te verlangen dat deze zelf inziet dat een dergelijk apparaat standaard onderhoud (zoals olie bijvullen) vereist.

Eerlijk gezegd zou ik als verkoper in dezen mijn poot stijf houden.

Qua geld: Tsja je kunt het ook bij een ander laten doen? ;)

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Hier was gisteren nog een stuk op tv en als je vergeet je olie te vervangen in je auto vervalt je garantie en ook gelijk je verzekering. Ditzelfde zal denk ik ook wel gelden voor een scooter omdat het gewoon onder onderhoud van de bezitter valt dus nalatigheid.

Betreffende het bedrag ik zou hiervoor informeren bij meerdere bedrijven om zo te kijken of dit reëel is en of dit eventueel goedkoper te repareren is.

[ Voor 17% gewijzigd door bobsquad op 26-11-2010 23:30 ]

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-11 14:48

GieltjE

Niks te zien...

josjos schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 23:26:
[...]

Maar het vervangen van een cilinder, kop + zuiger voor 650 euro vind ik veel geld.
iemand toevallig een idee wat zoiets moet kosten (na het niet bijvullen van olie).
Licht er heel erg aan welk merk/type het is (ivm plaatwerk, bereikbaarheird motordelen etc) en de gebruikte matterialen. Verder denk ik niet heel erg dat het relevant is dat de olie niet aanwezig geweest is (zolang de zuigkop maar niet vastgelopen is).
Ik heb mensen gezien waarbij dat het vastslaan binnen 100m gebeurde van het opraken van de olie en gevallen waarbij het maandenlang goedging.

Verder hoort er een onderhouds boekje en een garantie 'boekje' bij te zitten, hier staan dingen als olie etc duidelijk in vermeld (tevens het navragen bij twijfel neem ik aan).

[ Voor 10% gewijzigd door GieltjE op 26-11-2010 23:32 ]

Hell / 0

• josjos
Duidelijk, het is ook dom,
Moet alleen ff checken wat er allemaal kapot is. en even een second-opinion bij een andere handel vragen.
Bedankt,

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:17
bobsqaud schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 23:29:
Hier was gisteren nog een stuk op tv en als je vergeet je olie te vervangen in je auto vervalt je garantie en ook gelijk je verzekering.
:?

Daar vermeld mijn polis toch echt niets over. Lijkt me ook nogal raar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:05

Krentenbol

Prutz0r

Oliedom :Y)

Maar ik neem aan dat dit een 4-takt is dan? Als daar je olielampje gaat knipperen/branden ben je, net zoals bij een auto, rijkelijk laat :X

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 23:29:
[...]

Vind je? Volgens mij is het niet onredelijk om van een bromfietsbezitter te verlangen dat deze zelf inziet dat een dergelijk apparaat standaard onderhoud (zoals olie bijvullen) vereist.

Eerlijk gezegd zou ik als verkoper in dezen mijn poot stijf houden.

Qua geld: Tsja je kunt het ook bij een ander laten doen? ;)
Je stelt het wel héél kort door de bocht...

Het is wel degelijk relevant of er een lampje op zit en of die het deed. Zo stellig als jij zegt dat het logisch is dat je denkt aan olie en onderhoud verricht, zo logisch is het dat je mag vertrouwen dat een indicatorlampje het doet. En, is het normaal dat een brommer binnen 6 maanden zonder olie staat? Was het door verkoper al wel afdoende gevuld?

Het een sluit het ander niet uit, en wat zwaarder weegt is voor mij niet in te schatten (daar heb je een rechter voor nodig). Áls er inderdaad een lampje is, lijkt me in ieder geval een 100% vervallen van garantie onredelijk.
Verder zullen er details bij komen kijken als informatie- en onderzoeksplicht. Heeft de verkoper voldoende duidelijk gemaakt wat de noodzaak is van terugkomen na 150km, of is het ding afgeleverd en heeft koper alle informatie zelf uit de boekjes mogen halen? (2 extremen).

Wat dat betreft is een second opinion helemaal geen gek idee en de juiste weg. Misschien dat zij kunnen uitsluiten of er initieel al wel voldoende olie is geweest, en verder hoe of wat. En check ook even of dat lampje er is en het werkt.

Vooraf zal je je wel moeten bedenken dat als de second opinion aangeeft dat er ook bij verkoper dingen fout gegaan zijn, je dan nog niet geholpen bent. Is verkoper bereid dan water bij de wijn te doen, of wordt het een zaak voor de rechtsbijstandverzekering of de rechter? Is het je dat waard?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:15

-tom-562

Oliesjeik

Allereerst, is het een 2-takt of een 4-takt?
Bij een 2-takt is het IMO gewoon zelf je plicht om de olie (=de 2-takt mengolie) bij te vullen. Dat vul je gewoon bij tijdens het tanken.
Iig denk ik dat je vrij weinig kans maakt. Als je oliepijl te laag is van je auto, en hij loopt in de prak, dan krijg je ook geen nieuwe motor.

Vaak bu'j te bang!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:04
Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 10:44:
[...]

[knip verhaal]
Mwah, als het lampje er is en defect is heb je heel misschien een klein punt te pakken, maar:
Als er gezegd wordt na 150km terug te komen, en de handleiding geeft (zie post PROnline) aan dat je op 1000km en 5000km een onderhoud moet laten uitvoeren - en je negeert dat allemaal, om na 6000km in de problemen te komen...

Het lijkt mij redelijk om bij dit soort apparaten te verwachten dat de koper de handleiding/onderhoudsadviezen doorneemt; het lijkt mij ook niet gek dat motoren enigzins olie verbruiken (minieme lek & verbranding), dus dat je op een gegeven moment zonder olie komt is dan te verwachten.

Een eventueel kapot olielampje zal, lijkt mij, onder garantie vallen - maar de gevolgschade verwacht ik niet. Immers was die voorkomen geweest door een van de drie(!) geadviseerde onderhoudsbeurten uit te laten voeren.

Het zijn natuurlijk maar meningen, en een second opinion kan uiteraard geen kwaad, maar lijkt mij redelijk kansloos.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als er na 150 kilometer onderhoud nodig was en je rijdt ook nog bij twee gewone onderhoudsintervallen gewoon door 6000 kilometer door dan is het waarschijnlijk dat je garantie vervalt ja. Dat staat meestal ook in de garantievoorwaarden (dealeronderhouden).. Sowieso is het verstandig af en toe zelf de olie te pijlen tussen de dealerbeurten door, als bij 4999 kilometer je oliepijl te laag is waardoor hij kapot gaat en je moet bij 5000 kilometer een beurt uitvoeren (en je had die andere beurten ook uit laten voeren) dan nog zou het je ook (in ieder geval gedeeltelijk) aan te rekenen zijn.

Ben maar blij dat je het geleerd hebt met een brommer, dat is allemaal nog wel betaalbaar :)
Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 10:44:
[...]

Het is wel degelijk relevant of er een lampje op zit en of die het deed. Zo stellig als jij zegt dat het logisch is dat je denkt aan olie en onderhoud verricht, zo logisch is het dat je mag vertrouwen dat een indicatorlampje het doet. En, is het normaal dat een brommer binnen 6 maanden zonder olie staat? Was het door verkoper al wel afdoende gevuld?
Bij een auto moet je toch ook af en toe olie pijlen? De meeste mensen doen het veel te weinig (ik ook) omdat hun auto nouwelijks olie verbruikt en het bij de beurten wel bijgevuld wordt maar als dat lampje eenmaal brand dan ben je al snel te laat. Als dat lampje op de snelweg begint te branden krijg je de meeste auto's echt niet meer veilig aan de kant zonder de motor in de soep te draaien. Nu zijn er tegenwoordig wel wat inteligentere auto's die het al eerder melden omdat ze meer sensors hebben, maar ik denk niet dat een brommer dit al heeft.
Het een sluit het ander niet uit, en wat zwaarder weegt is voor mij niet in te schatten (daar heb je een rechter voor nodig). Áls er inderdaad een lampje is, lijkt me in ieder geval een 100% vervallen van garantie onredelijk.
Verder zullen er details bij komen kijken als informatie- en onderzoeksplicht. Heeft de verkoper voldoende duidelijk gemaakt wat de noodzaak is van terugkomen na 150km, of is het ding afgeleverd en heeft koper alle informatie zelf uit de boekjes mogen halen? (2 extremen).
Die 150 kilometer beurt is omdat die scooter ingereden moet worden (ook al hoef je daar je rijgedrag tegenwoordig niet meer op aanpassen de onderdelen moeten toch een beetje op elkaar "inslijten") en dan iets meer olie kan verbruiken, ook wordt dan de rest nog eens gecontrolleerd (zit alles nog goed vast, nergens speling). Vaak wordt na 150 kilometer de olie meteen vervangen omdat er in de eerste kilometers wat meer slijtage is en er meer rotzooi in de olie terecht komt.
Wat dat betreft is een second opinion helemaal geen gek idee en de juiste weg. Misschien dat zij kunnen uitsluiten of er initieel al wel voldoende olie is geweest, en verder hoe of wat. En check ook even of dat lampje er is en het werkt.

Vooraf zal je je wel moeten bedenken dat als de second opinion aangeeft dat er ook bij verkoper dingen fout gegaan zijn, je dan nog niet geholpen bent. Is verkoper bereid dan water bij de wijn te doen, of wordt het een zaak voor de rechtsbijstandverzekering of de rechter? Is het je dat waard?
Volgens mij is het vrij duidelijk hoor. Dat lampje is meestal een indicator dat de olie op is, als dat lampje brand dan kun je dus geen meter meer rijden en ben je waarschijnlijk al te laat.

[ Voor 67% gewijzigd door Marzman op 27-11-2010 11:30 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou gokken dat het hier om een 2takt gaat, aangezien alleen de zuiger en cilinder + kop kapot zijn.
Een viertakt zonder olie = ook kapot onderblok.

Wise enough to play the fool

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het (klassieke) waarschuwingslampje in een auto is een olieDRUK waarschuwing. Branden daarvan kan meerdere oorzaken hebben. Een kapotte oliepomp bijvoorbeeld. Als die pomp geen druk meer kan opbouwen door een te laag oliepeil dan is de toestand al heel precair. Het is natuurlijk zonder meer nuttig om ook een sensor in te bouwen die aangeeft dat het oliepeil laag is nog vóór dat tot schade leidt.

Het is natuurlijk nuttig om na te gaan wat de functie is van een evt. aanwezig lampje en of dit dan naar behoren werkt. ALS het een lampje is dat moet gaan branden voordat er schade optreedt en dit is niet gebeurd dan mag je in elk geval op zijn minst spreken van een gedeelde schuld en heb je een argument om in elk geval over de hoogte van het bedrag te praten. Het kan dan ook dat dit onder fabrieksgarantie/aansprakelijkheid valt. Want ALS dat lampje die functie heeft en ALS het niet werkt dan mag je in redelijkheid aanvoeren dat het, ondanks de slordigheid van de gebruiker, de huidige schade had kunnen voorkomen.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

teacher schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 11:48:
Ik zou gokken dat het hier om een 2takt gaat, aangezien alleen de zuiger en cilinder + kop kapot zijn.
Een viertakt zonder olie = ook kapot onderblok.
Zou ik ook zeggen, maar dat strookt niet echt met de kosten die de dealer opgeeft imho.

Kosten onderdelen +/- 200 110,- schat ik zo in (en een tientje voor een flesje olie :P )

/edit voor die 200,- heb je meteen een malossi oid, niets voor TS dunkt me ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Accident op 27-11-2010 14:47 ]

• Accident

Accident

's Happen

dubbel...

[ Voor 96% gewijzigd door Accident op 27-11-2010 12:36 ]

Verwijderd

D'r zijn toch een hoop mensen die olie pijlen zeg... Doe ik nooit; olie peilen dan weer wel, want daar zie ik wel nut van in ;)

Dat TS voldoet aan Maxima's meest beroemde uitspraak in dit geval: ja... Wat ik wel raar vind om te horen, is dat blijkbaar een dergelijk lampje meer gezien wordt als "er is iets kapot" dan "doe wat of er gaat wat kapot". In het geval er al iets kapot is, zou de motor al in de soep zitten en dan is een lampje wat overbodig. Misschien is het mijn logica, maar ik verwacht bij een waarschuwingslampje toch dat die me waarschuwt voor het te laat is :+

Zo niet, dan moet ik de ideeënbus van diverse autofabrikanten maar eens gaan vullen.

Anyhoe, zelfs al was de olie op door een fout van de dealer, gaat TS ook niet meer vrijuit natuurlijk. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe een rechter dit soort dingen zou wegen, maar helaas zal dat waarschijnlijk een raadsel blijven :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Marzman schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 11:22:
Bij een auto moet je toch ook af en toe olie pijlen? De meeste mensen doen het veel te weinig (ik ook) omdat hun auto nouwelijks olie verbruikt en het bij de beurten wel bijgevuld wordt maar als dat lampje eenmaal brand dan ben je al snel te laat. Als dat lampje op de snelweg begint te branden krijg je de meeste auto's echt niet meer veilig aan de kant zonder de motor in de soep te draaien.
Dit is echt totaal overtrokken. Ik heb een tijdje terug in een oude Volvo station gereden die steeds bij het optrekken en in bochten het olielampje aan liet gaan. Ik had het gevoel dat dit gewoon een oliepijlsensor is. Na een km of 30 heb ik er toen en litertje in gegooid, achteraf hoorde ik dat men er nog een litertje in had gedaan. Het oliepijl was dus sowieso veel te laag maar rijden deed hij!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
650 euro? nu is het voor mij alweer een tijdje geleden, maar dat is veel geld. Ik zou eens bij een ander informeren. Als je geen garantie hebt dan valt de schade weer mee.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 15:41:
Anyhoe, zelfs al was de olie op door een fout van de dealer, gaat TS ook niet meer vrijuit natuurlijk. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe een rechter dit soort dingen zou wegen, maar helaas zal dat waarschijnlijk een raadsel blijven :)
Same here, alhoewel iemand met een steviger juridische opleiding dan jij en ik eens zijn mening wil geven. Vind het wel een interessant punt namelijk. Uiteraard komen we allebei wat steviger uit de hoek dan een rechter zou doen, maar dat hoort er ook wel bij.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:19

4x2

lộn xộn quá

LauPro schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 15:48:
[...]
Dit is echt totaal overtrokken. Ik heb een tijdje terug in een oude Volvo station gereden die steeds bij het optrekken en in bochten het olielampje aan liet gaan. Ik had het gevoel dat dit gewoon een oliepijlsensor is. Na een km of 30 heb ik er toen en litertje in gegooid, achteraf hoorde ik dat men er nog een litertje in had gedaan. Het oliepijl was dus sowieso veel te laag maar rijden deed hij!
Als een olielampje wat met een oliedrukschakelaar werkt met een warme motor aan gaat heb je motorschade, heel simpel.
Of ie dr mee kapt is iets anders, maar dr is 100% zeker iets beschadigd (meestal een drijfstanglager)

leeg

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb vroeger een auto gehad schiet me nu te binnen die een sensor op de peilstok had. Daar moest je de aansluiting ook van loskoppelen als je die uit de peilopening wou halen. Die was wel bedoeld om te waarschuwen voordat het te laat was.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:59
4x2 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:31:
[...]

Als een olielampje wat met een oliedrukschakelaar werkt met een warme motor aan gaat heb je motorschade, heel simpel.
Of ie dr mee kapt is iets anders, maar dr is 100% zeker iets beschadigd (meestal een drijfstanglager)
Dat dacht ik vorig jaar ook toen mijn Swift op een halve liter na alle olie uitspuugde op de snelweg. Onder het mom van "het is al stuk, maar zolang hij nog loopt kom ik in ieder geval thuis" ben ik nog 40 (!) km doorgereden, op mijn gebruikelijke tempo met een oliedruklampje dat meer aan was dan uit. Ander blok gereviseerd en ingebouwd en er verder niet teveel bij stilgestaan.
Een tijdje terug heb ik het 'kapotte' blok gedemonteerd om te kijken of er nog iets bruikbaars in zat voor mijn toekomstige turboproject >:), om erachter te komen dat er niet meer slijtage aanwezig was dan in het blok wat ik gereviseerd had :? Drijfstanglagers, hoofdlagers, cilinders enz. hadden alleen de gebruikelijke loopsporen, net als de kop en de nokkenas, waarvan ik dacht ze weg te kunnen gooien. :?

@TS: Gaat het hier om een twee- of viertakt Zip? Als het een viertakt is, is 650 euro voor een cilinder, zuiger en kop wel aannemelijk.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 10:12

AzzKickah

06-CENSORED

Hebben we het hier over een scooter die nieuw is gekocht?
Hoezo moet je dan na 150km al terugkomen voor een beurt?

En HOEZO verbruikt een nieuwe scooter schijnbaar olie dan? :? Dat vind ik helemaal raar.

• frickY
  • Laatst online: 10:33
josjos schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 23:26:
[...]

Cilinder's met kop en zuiger koop je voor ongeveer 80 euro, iets meer voor vloeistofgekoelde scooters.

Issue is wel dat het krukas en de lagers eigenlijk ook vervangen zouden moeten worden. Die hebben een enorme oplawaai gekregen als de scooter tijdens het rijden is vastgelopen. Ook kunnen er nu stukjes alluminium in het carter liggen welke een nieuw gemonteerde cilinder weer kunnen beschadigen.
Om het goed te doen zou dus het hele carter onder de scooter vandaan moeten, de carterdelen gesplitst, en ook de krukas, lagers en keerringen vervangen.

Ongeveer ~€250 aan onderdelen en €400 aan arbeidsuren is dus zo heel gek nog niet.

Als het goed is heb je over de noodzaak van de olie voor 2-takt geleerd voor je bromfietscertificaat, of bij aankoop van de scooter?

Alternatief is dat je voor €15 een nieuwe zuiger koop, voor €20 deze cilinder laat honen, en hoopt dat het daarmee blijft werken. Maar of dat verstandig is ligt helemaal aan de staat van het blok.

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 27-11-2010 17:30 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

AzzKickah schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 17:24:

En HOEZO verbruikt een nieuwe scooter schijnbaar olie dan? :? Dat vind ik helemaal raar.
Oude scooters deden dat ook al? :+ (had je ook met aarbei geur :P).

Oude tijd gingen scooters zo'n beetje 1200km op een fles olie, heb jij wel een bijzonder lange tijd zonder gereden :X

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Lijkt me niet zo gek. Ik kreeg zelfs voor m'n fiets een gratis beurt na 150 kilometer. Even alle bouten, moeren en schroeven langs, uitlijning van de wielen nakijken, spaakspanning, remsysteem nakijken en bijvullen, derailleurs opnieuw afstellen en bandenspanning nakijken. Goed, het was een fiets van 2400 euro dus een beetje service mag wel, maar ze doen hetzelfde met de fietsen uit de aanbieding van de week.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:59
Ik vermoed dat het hier gewoon om een viertakt gaat, na 150 kilometer is de grootste inloopslijtage achter de rug en moet de olie ververst worden. Is nooit goed om lang met slijpsel in je olie rond te rijden, zeker niet als je maar 0,7 liter tot je beschikking hebt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• frickY
  • Laatst online: 10:33
Een 4-takt is na 2000km echt niet al toe aan nieuwe olie.

Een beurt na 150km is gewoon service, geen verkoop (of garantie-) voorwaarde. Rijden zonder olie is echter gewoon nalatig, en valt nooit onder garantie.

Als het hier inderdaad wél over een 4-takt gaat treft TS geen blaam. Die olie moet je gewoon jaarlijks even verversen. Een 2-takt verbruikt daadwerkelijk olie, en moet je regelmatig bijvullen. Dit in tegenstelling tot een 4-takt die het slechts nodig heeft als smering.
Bij een 4-takt betreft het onderhoud, en zul je daar ook meestal geen lampje voor hebben. De olie wordt 'slechter', nauwelijks minder.

[ Voor 8% gewijzigd door frickY op 27-11-2010 18:14 ]

• Accident

Accident

's Happen

Nee Fricky, 110 aan onderdelen (2T en niet origineel) en een middag klooien en je bent klaar :)

Weet niet wat het uurtarief is van een brommershop maar een goeie 500,- om een cylinder te vervangen?

anders moet ik ook maar brommers gaan repareren lijkt me :P

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

frickY schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 18:11:
Een 4-takt is na 2000km echt niet al toe aan nieuwe olie.
Als dat de olie is waarmee ie afgeleverd is wel.
Een beurt na 150km is gewoon service, geen verkoop (of garantie-) voorwaarde.
De eerste controlebeurt is wel degelijk noodzakelijk voor de garantie, die is er voor om evt foutjes vanuit de fabriek te controleren.
Als het hier inderdaad wél over een 4-takt gaat treft TS geen blaam. Die olie moet je gewoon jaarlijks even verversen. Een 2-takt verbruikt daadwerkelijk olie, en moet je regelmatig bijvullen. Dit in tegenstelling tot een 4-takt die het slechts nodig heeft als smering.
Bij een 4-takt betreft het onderhoud, en zul je daar ook meestal geen lampje voor hebben. De olie wordt 'slechter', nauwelijks minder.
Een 4-takt die geen olie verbruikt bestaat niet, dat het peil niet zichtbaar zakt kan best, maar ze verbruiken het wel degelijk.
En zeker bij een luchtgekoelde 4-takt is het heel goed mogelijk dat die het eea verbruikt.
Dr vanuit gaande dat er geen olie meer in zat en een carterinhoud van 1L (wat veel is voor een 50cc 4-takt zonder versnellingsbak) is er dus 1L olie verdwenen op 6000km, dat is een doodnormaal olieverbruik.

Verder aan de TS: dat ie aan puin is gelopen is gewoon je eigen stomme schuld, dat je moet peilen (om de 500 of 1000km doorgaans) staat in het instructieboekje en dat hoor je gewoon te lezen.
Dan nog een keer het overslaan van die beurten dr bij en het verhaal is compleet.

leeg

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 15:41:

Wat ik wel raar vind om te horen, is dat blijkbaar een dergelijk lampje meer gezien wordt als "er is iets kapot" dan "doe wat of er gaat wat kapot". In het geval er al iets kapot is, zou de motor al in de soep zitten en dan is een lampje wat overbodig. Misschien is het mijn logica, maar ik verwacht bij een waarschuwingslampje toch dat die me waarschuwt voor het te laat is :+
Het is wat flauw om te zeggen, maar ik dacht dat het algemeen bekend was dat je NIET moet wachten tot het lampje gaat branden, omdat je dan eigenlijk te laat bent. Dat lampje gaat branden ver nadat het peil gezakt is onder de L op je peilstok. De kans is groot dat als het olieverbruik laag is, je al een flinke tijd rondrijdt met een oliepeil dat veel te laag is. Als je geluk hebt zakt het peil vrij snel, waardoor die periode relatief kort is. Dat lampje moet je IMO echt zien als een "hallo, waren we nog 's van plan te gaan peilen???"-lampje dan een "let op, je moet binnenkort olie bijvullen"-lampje.

Overigens ben ik het met je eens dat er best een echte oliepeilindicatielampje aanwezig zou mogen zijn dat eerder waarschuwt of in stappen van 10% tussen 10% en 100% het oliepeil weergeeft.
Zo niet, dan moet ik de ideeënbus van diverse autofabrikanten maar eens gaan vullen.

Volgens mij vervalt je garantie op een nieuwe auto ook als je hem niet voor beurten langsbrengt. We hebben het hier niet over een beurt die iets later dan gepland wordt uitgevoerd, hij komt 40x later dan afgesproken binnen met een kapotte scooter. Als je je niet aan het onderhoudsschema houdt, snap ik best dat de dealer geen garantie verleent. Nogmaals: bij auto's ben je verplicht om bij de merkdealer de beurtjes te laten uitvoeren gedurende de garantieperiode, anders vervalt je garantie. Waarom zou dat met scooters anders zijn?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• vanaalten
Zo zwart-wit zal het wel niet zijn, denk ik.
Als je compleet *nul* service beurten laat uitvoeren, maar je hebt na 80K kilometer ineens een compleet weggeroest onderstel, dan lijkt het mij niet dat de garantieregeling niet van toepassing zou zijn.

Of als je toevallig zelf al decennia lang voor de hobby auto's restaureert en onderhoud, en je voert zelf het onderhoud uit. Als dan een garantiedispuut voor de rechter komt, en je kan hard maken al die tijd goed onderhoud te hebben uitgevoerd (en kan aantonen deskundig te zijn en zo), dan zal een rechter mogelijk oordelen dat bepaalde zaken gewoon onder garantie vallen.

Ofwel: dealers zullen graag zeggen "geen service onderhoud bij ons, dan ook geen garantie van ons" maar het lijkt mij sterk dat dat volledig door de wet ondersteund wordt.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

vanaalten schreef op zondag 28 november 2010 @ 12:46:
Als je compleet *nul* service beurten laat uitvoeren, maar je hebt na 80K kilometer ineens een compleet weggeroest onderstel, dan lijkt het mij niet dat de garantieregeling niet van toepassing zou zijn.
Maar bij een beurt was dat mogelijk gevonden toen het nog een klein plekje was en kon er actie ondernomen worden.
Fabrieksfouten kunnen dr altijd in zitten, bij fatsoenlijk onderhoud kun je die er tijdig uit halen.

leeg

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

[knip]

Ofwel: dealers zullen graag zeggen "geen service onderhoud bij ons, dan ook geen garantie van ons" maar het lijkt mij sterk dat dat volledig door de wet ondersteund wordt.
Je geeft de dealer met die service-intervallen de gelegenheid problemen in een vroeg stadium te herkennen, voor er allerlei vervolgproblemen optreden. Stel nu dat bij die scooter in de TS een of andere afdichting niet goed zat, waardoor hij een klein beetje lekte of wat olie verbruikte? De dealer had dit ontdekt/kunnen ontdekken bij een servicebeurt en had dit kleine probleempje gefixt. Nu is het hele blok in de soep gelopen omdat de klant nooit langs is geweest voor servicebeurten.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Of als je toevallig zelf al decennia lang voor de hobby auto's restaureert en onderhoud, en je voert zelf het onderhoud uit. Als dan een garantiedispuut voor de rechter komt, en je kan hard maken al die tijd goed onderhoud te hebben uitgevoerd (en kan aantonen deskundig te zijn en zo), dan zal een rechter mogelijk oordelen dat bepaalde zaken gewoon onder garantie vallen.
Het verschilt per merk en dealer, mijn vader selecteerd zijn auto's er ook zo op dat hij zelf het onderhoud mag doen als remmen vervangen en vloeistoffen bijvullen, vervangen zonder dat hij de garantie verliest.

En tja, wat hierboven al staat. Ook fabrikagefouten worden eerder opgemerkt (voordat je wagen compleet rot is ;) ) als je auto regelmatig bij een garage op de brug staat voor zijn beurten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• vanaalten
Grrrrrene schreef op zondag 28 november 2010 @ 13:18:
Je geeft de dealer met die service-intervallen de gelegenheid problemen in een vroeg stadium te herkennen, voor er allerlei vervolgproblemen optreden.
Klopt, maar dat betekent niet dat de garantie 100% niet van toepassing is. Kan mij voorstellen dat een rechter wat redelijkheid toepast en 50/50, of 20/80, of 80/20 toepast - afhankelijk van de situatie. Er zal bijvoorbeeld gekeken worden hoe waarschijnlijk het zou zijn opgemerkt door de dealer.

Nogmaals: ik stel alleen dat het niet zo zwart-wit is. Er zijn best situaties denkbaar waarbij *nul* onderhoud geen invloed op de garantie zal hebben. Autoradio die na 2,5 jaar kapot gaat - no way dat dat door onderhoud voorkomen had kunnen worden.
Stel nu dat bij die scooter in de TS een of andere afdichting niet goed zat, waardoor hij een klein beetje lekte of wat olie verbruikte? De dealer had dit ontdekt/kunnen ontdekken bij een servicebeurt en had dit kleine probleempje gefixt. Nu is het hele blok in de soep gelopen omdat de klant nooit langs is geweest voor servicebeurten.
Ik reageerde op de algemene stelling 'geen onderhoud dus geen garantie'. In dit specifieke geval ben ik het echter volledig met je eens.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:39
Grrrrrene schreef op zondag 28 november 2010 @ 12:31:
[...]

Het is wat flauw om te zeggen, maar ik dacht dat het algemeen bekend was dat je NIET moet wachten tot het lampje gaat branden, omdat je dan eigenlijk te laat bent. Dat lampje gaat branden ver nadat het peil gezakt is onder de L op je peilstok. De kans is groot dat als het olieverbruik laag is, je al een flinke tijd rondrijdt met een oliepeil dat veel te laag is. Als je geluk hebt zakt het peil vrij snel, waardoor die periode relatief kort is. Dat lampje moet je IMO echt zien als een "hallo, waren we nog 's van plan te gaan peilen???"-lampje dan een "let op, je moet binnenkort olie bijvullen"-lampje.

Overigens ben ik het met je eens dat er best een echte oliepeilindicatielampje aanwezig zou mogen zijn dat eerder waarschuwt of in stappen van 10% tussen 10% en 100% het oliepeil weergeeft.
Op de scooter waar ik op reed ging het lampje branden als je de olie moest bijvullen. Dan was je nog niet te laat, maar moest je het toch wel binnen 50km doen. Dat was een 2-takt scooter met een aparte tank voor de olie.

Ik kan me heel goed voorstellen dat als TS dit gewend was, of gehoord had dat dit bij anderen zo is, dat hij gewoon wachtte totdat er een lampje ging branden. Als dit niet het geval is dan kan je het inderdaad nog wel eens vergeten. 6000km doorrijden is dan wel weer erg veel.

Om on topic te blijven: de link naar een foto die TS in zijn OP heeft gezet laat een nieuwe Piaggio Zip zien, dat is een 4-takt scooter. :)

• Rmg
  • Laatst online: 15:56

Rmg

Omdat het blok nog ingereden moet worden. :X

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Inderdaad, een nieuw blok gebruikt tijdelijk meer olie tijdens de inrij-periode. Dit omdat met name de zuigerveer nog moet inslijten.

Verder snap ik niet waarom je nog over garantie denkt als je 6000km rijd en 0x denkt aan oliepeil controleren of de gratis servicebeurt. Nalatigheid.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Tankiej schreef op maandag 29 november 2010 @ 13:19:
[...]

Om on topic te blijven: de link naar een foto die TS in zijn OP heeft gezet laat een nieuwe Piaggio Zip zien, dat is een 4-takt scooter. :)
Die zip heb je zowel in tweetakt als in viertakt uitvoering.

Indien 2-takt: dan heb je nog mazzel dat ie het zo lang heeft uitgehouden. Normaal gaat er zo'n 1 tot 1,5 liter in zo'n tankje en daar doe je zo'n 1500km tot 2000km mee bij normala gebruik. Het lampje gaat branden als het tankje leeg raakt, vaak met reserve. Aangezien 6000 km uitzonderlijk veel is op zo'n beetje olie, denk ik dat het een 4t is.

Bij 4-takt: ook dan is 6000km nog veel. Je zal niet alles verbruikt hebben maar doorgaans zitten in dergelijke blokjes niet veel olie: ergens tussen de 0,5 en 1 liter ofzo. Ik heb kleine viertakt motortjes gezien met nog minder. De eerste km's moeten die blokjes even inslijten waarbij het olieverbuik hoger is. Daardoor vervuilt de olie sterk en moet je de eerste keer altijd sneller olie verversen. Soms zit hiervoor ook speciale inloop olie in die dunner is dan gewone (nog meer olieverbruik). Je hebt dus extreem lang rondgereden in mogelijke verkeerde, sterk vervuilde olie met een grote kans dat de hoeveelheid olie flink is afgenomen. Je oliedruk blijf blijkbaar wel goed dus bleef je lampje branden. Ja dat kan wel eens stuk gaan en je nalatigheid heeft zeker hierbij een grote rol gespeeld.

Bovenstaande post over vergelijkingen met auto's gaan niet helemaal op. Dergelijke brommertjes hebben meestal geen oliefilters waardoor het verversen na de inkooppriode nog wat kritscher is. de metaaldeeltjes blijven rondhangen in de olie en doen daar nog aardig wat kwaad met mogelijk hoger olieverbuik als gevolg. Ook het typische gebruik van brommertjes (vaak meteen vol belasten, niet rustig opwarmen) en de luchtkoeling zijn niet bevordelijk voor het olieverbruik waardoor zo'n 4-takt motorje toch wat olie kan verbuiken. En dat kan rustig naar de 0,7 liter per 6000 km gaan. Ik denk dat heel wat auto's hier jaloers op zijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 29-11-2010 15:44 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1