MOSFET?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344657

Topicstarter
Ik ben de laatste tijd op zoek naar een nieuwe versterker en nou kwam ik bij onder andere types van sony de variant 'MOSFET Power' tegen.
Nou heb ik enigsinds op het internet gezocht maar geen duidelijke uitleg/verklaring van dit punt.
Kan iemand mij hier misschien gewoon simpel (in een bepaalde 'jip-en-janneke-taal') uitleggen wat het 'MOSFET' precies inhoudt?

bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een MOSFET is een transistor. Eentje van het type MOSFET. (Er bestaat ook een FET).
Het is (in dit geval) waarschijnlijk de eindtrap van de versterker die met MOSFETS is uitgevoerd.

Met m'n opleiding electronica in het verleden (veel langer dan 10 jaar geleden) zou ik de verschillen moeten kunnen oplepelen, maar aangezien ik daar niet dagelijks mee bezig ben:
Wikipedia: MOSFET
Daar kan je wel wat mee. :)

En verder gewoon even de search hier gebruiken. Dat levert wel wat resultaten op.
Dit bijvoorbeeld: [Car audio] Voordeel van MOSFET in keuze Pioneer/Kenwood

[ Voor 18% gewijzigd door remco_k op 26-11-2010 21:15 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reactie,
had deze artikelen (en enkele anderen) ook al gevonden.
Ik vroeg me echter af of het daadwerkelijk kwaliteitsverhogend is als bij bijvoorbeeld deze versterker:
http://link.marktplaats.nl/397574790
Nou wordt het deel 'verkooppraatje' wel redelijk behandeld in onderstaand topic ([Car audio] Voordeel van MOSFET in keuze Pioneer/Kenwood), maar dat gaat voornamelijk over car-audio..

In ieder geval wel bedankt,
verdere reacties zijn (altijd) welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een MOSFET is een soort van FET, Field Effect Transistor. In tegenstelling tot een bipolaire transistor is een FET spanningsgestuurd.

Nu kan ik mis zijn maar volgens mij zijn >95% van alle versterkers gebouwd met MOSFETS. Ik weet dat in het algemeen in elektronica MOSFET's de meest populaire transistors zijn. Maar of dat specifiek bij versterkers ook zo is? Ik vermoed van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:54
Ze geven aan welke type transistor ze gebruiken in hun versterker, het moet misschien een beetje een wow effect geven, maar het is helemaal niet bijzonder.
De opbouw van de versterker en de daarbij gebruikte onderdelen is van belang voor de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Er is mij ooit uitgelegd dat Mosfets in vergelijking met andere, oudere types transistoren bepaalde voordelen hebben. Ze zouden o.a. minder warmte produceren en beter funktioneren in digitale systemen.
Maar nogmaals. In vergelijking met oudere types transistoren.
Vandaar dat in moderne apparaten veelal Mosfets of varianten daarvan worden toegepast.
Vooral bij autoradio's is er bij de invoering van Mosfets aktief reclame mee gemaakt omdat het door het gebruik van Mosfets en de voordelen daarvan mogelijk was het vermogen van de interne versterker te verhogen.
Ondertussen worden in zoveel apparaten al Mosfets of verwanten toegepast dat het eigenlijk onzin is om daar nog reclame mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:54
De mosfet zelf is niet zuiniger, de toepassing wel.
Een BJT (Bipolar transistor) heeft een regelstroom nodig en 200mA in rust/standby om niet uit te schakelen.
Een FET heeft een regelspanning nodig en schakelt sneller dan een BJT

Een FET is in bepaalde opzichten beter dan een BJT, zo clipt deze softer en hersteld sneller dan een BJT maar een BJT heeft weer betere ruisverhouding.

Komt erop neer dat beide zo zijn voor en tegens hebben maar uiteindelijk een goed ontworpen versterker moet zo goed mogelijk het ingang signaal versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
Het is mij nu een stuk duidelijker! :)
Pagina: 1