Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EX2010] Bezorging naar POP account lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Ik ben al jaren bezitter van "mijndomein.com", en heb ook al jaren een POP account in gebruik. Mijn ouders heb ik ook allebei een POP account gegeven, en gebruiken deze ook al jaren met Outlook Express en tegenwoordig Windows Mail.

Ik heb dus maarten@mijndomain.com, zij hebben papa@mijndomein.com en mama@mijndomein.com.

Nu heb ik een Technet account, en heb ik een Exchange 2010 server opgezet voor het mijndomein.com domein. Alles werkt prima: Ik gebruik een POP connector voor het ophalen van mijn email, en een SMTP connector om mail te verzenden, en ik kan de hele wereld mailen, en de hele wereld (inclusief mijn ouders) kunnen mij mailen.

Het probleem zit em als ik mijn ouders wil mailen: Mijn Exchange server klaagt dan dat het email adres niet bestaat. Dat klopt ook, want op mijn exchange server bestaan geen exchange accounts voor "papa" en "mama", die bestaan alleen als POP accounts bij mijn domein host.

Kern van het probleem dus: Hoe forceer ik mijn Exchange server dat als ik mail stuur naar papa@mijndomein.com, dat deze via de SMTP voordeur naar buiten wordt geschopt, in plaats van intern te proberen te post te bezorgen bij een niet bestaand account?

En nee, mijn ouders ga ik niet met Outlook Anywhere voorzien....ten eerste woon ik 10.000 km verderop, dus dat is wat onhandig, en ten tweede is de server voor testen.... misschien dat ik em over een paar maandjes weer verwijder. Bovendien wil ik niet dat zij afhankelijk zijn van een kloonbox in mijn computerkamer, met mijn speelserver.

Iemand een idee?

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:13

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Waarschijnlijk is jouw accepted domain (en dus SMTP adres) hetzelfde als jou POP domain.
Dit is sowieso problematisch aangezien jouw reverse DNS van jouw lijn niet overeenkomt met het
domain waaruit jij e-mail probeert te verzenden (en SPF records enzo).
Waarom stel je geen MX records in zodat de mail wordt afgelevert op jou Exchange bak en laat je je ouders
mail ophalen via POP van jouw exchange server?

De sleutel is hier dat de exchangeserver mails naar "mijndomain.com" lokaal wilt afleveren.
Eventueel kan je je accepted domain weggooien dan zal je server mails naar "mijndomain.com" gewoon afleveren op het internet.

Verwijderd

Gewoon je ouders aanmaken als contact in je Exchange, dan kun je een extern adres opgeven.

Omdat het hetzelfde domein is zal de SMTP connector het weer aanleveren bij je Exchange wat je niet wilt waarschijnlijk. Om dit op te lossen heb ik zelf normaal het domein blaat.nl, maar ook het domein blaat.com. Blaat.nl gebruik ik normaal gezien, terwijl blaat.com eigenlijk niet in gebruik is. In Exchange heb ik de user user@blaat.nl aan het adres user@blaat.com gehangen. Op mijn SMTP mailserver heb ik een regel ingesteld dat hij blaat.com weer moet omschrijven naar blaat.nl en op de externe server moet afleveren.

Zodoende kan ik dus mailen naar user@blaat.nl vanuit mijn Exchange account zonder dat user@blaat.nl bestaat in de Exchange server voor het domein blaat.nl.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:13

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 22:05:
Gewoon je ouders aanmaken als contact in je Exchange, dan kun je een extern adres opgeven.

Omdat het hetzelfde domein is zal de SMTP connector het weer aanleveren bij je Exchange wat je niet wilt waarschijnlijk. Om dit op te lossen heb ik zelf normaal het domein blaat.nl, maar ook het domein blaat.com. Blaat.nl gebruik ik normaal gezien, terwijl blaat.com eigenlijk niet in gebruik is. In Exchange heb ik de user user@blaat.nl aan het adres user@blaat.com gehangen. Op mijn SMTP mailserver heb ik een regel ingesteld dat hij blaat.com weer moet omschrijven naar blaat.nl en op de externe server moet afleveren.

Zodoende kan ik dus mailen naar user@blaat.nl vanuit mijn Exchange account zonder dat user@blaat.nl bestaat in de Exchange server voor het domein blaat.nl.
Je kunt je "Accepted Domain" gewoon op "External Relay Domain" zetten en deze toevoegen aan
jouw gebruiker als SMTP adres.
Echter niet elke mailserver vindt dit leuk als jij gaat mailen uit naam van een domain wat je feitelijk niet bezit.
(PTR,SPF, MX configuratie) ik weet uit de praktijk dat dit soort mails redelijk vaak in de spamfilter belanden.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
MasterL schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 22:02:
Eventueel kan je je accepted domain weggooien dan zal je server mails naar "mijndomain.com" gewoon afleveren op het internet.
Dit bleek de simpelste oplossing te zijn. Mailen werkt weer perfect.... :)

Dank!

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik