Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Beste mensen,

Ik het verleden heb ik veel met Dell hardware gewerkt. Het probleem is nu dat de nieuwe hardware van Dell zoals de R310, R410 etc standaard niet met Debian Lenny werkt. De netwerk kaarten werken niet en de nieuwe H200 H700 etc controllers ook niet.

Meestal gaat het gewoon om een systeempje dat alleen RAID1 hoeft te kunnen en verder geen eisen heeft. Graag zou ik ervaringen willen uitwisselen met andere mensen over wat zij inzetten of dit probleem tackelen.

HP heeft op bepaalde systemen support voor Debian Linux. Maar die lijken weer duur. Hoe zit het met super micro?

Iemand een mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Alles van Supermicro werkt afaik prima met Linux (heb er redelijk wat dozen van in handen gehad). Wil je harde supportcontracten of moet het gewoon werken?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als het je puur om de NIC gaat (rest zal, muv die nieuwe flut Raid controllers van Dell dan) is het toch niet zo'n probleem om de 'non-free' bnx2-firmware erop te zetten? Okee, het is 1 extra handeling met een USB stick bij de install, en even je apt.sources aanpassen, maar het 'niet werken' is wel heel extreem gesteld.
Zelf heb ik in alle nieuwe systemen overigens een extra Dual Port Intel hangen, waarmee ik de netinstall doe, kan ik daarna in alle rust de bnx2-firmware toevoegen.

[ Voor 20% gewijzigd door Kippenijzer op 26-11-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Q schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 17:12:
HP heeft op bepaalde systemen support voor Debian Linux. Maar die lijken weer duur. Hoe zit het met super micro?
Duur is relatief. HP DL300 series kunnen idd aan de prijs zijn, maar daar krijg je ook een beste machine voor terug. DL100 series zijn wat simpeler, maar ook goedkoper. Allemaal ondersteunen ze Debian prima. (Ik draai verschillende modellen, allemaal met Debian.)

Overigens gebruikt HP ook bepaalde nics die niet standaard met Debian werken omdat ze een non-free firmware nodig hebben die niet op de install disk zit. Echter kun je dat package gewoon downloaden en op een USB stick zetten (of een virtuele USB stick via iLO) en dan werkt 't zonder morren. HP's RAID arrays (Smart Array) worden zonder problemen ondersteund.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 26-11-2010 17:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Ik heb nooit problemen gehad met Dell, maar die ondersteuning met Debian is toch onhandig. Maar ik bedenk me ook dat er een goede oplossing is tegen al deze ellende.

Leveranciers maken geen servers meer die NIET met VMware werken. Maak servers virtueel, zoals we al vaker doen en hardware support maakt gewoon niet meer uit.

Misschien is dat wel het aller beste. Kun je bij hardware problemen gewoon je VM ook op een andere doos smijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij draaien Debian op HP DL360 en HP DL380 machines zonder problemen. Maar ook wij zijn al onze Linux en Windows servers naar VMware Vsphere VM's aan het migreren. VMware Vsphere heeft zoveel voordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 17:12:
Ik het verleden heb ik veel met Dell hardware gewerkt. Het probleem is nu dat de nieuwe hardware van Dell zoals de R310, R410 etc standaard niet met Debian Lenny werkt. De netwerk kaarten werken niet en de nieuwe H200 H700 etc controllers ook niet.
Is dat niet vooral afhankelijk van de kernel versie? In plaats van Lenny zou ik nu naar Squeeze kijken, wordt binnen een paar maanden (AFAIK) gereleased, maar is nu al te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
Een belangrijk principe is dat ik alleen stabiele software draai op productie servers. Ik draai dus geen Squeeze totdat het ding een maand of wat uit is.

Ik ben zelf nog wel benieuwd naar ervaringen met super micro. HP DL360 en DL380 hardware is behoorlijk aan de prijs voor een kleine shop. VMware VShpere helemaal. ESXi is al wel genoeg.

Eigenlijk moet je anno 2010 / 2010 een goede reden hebben om software op bare metal te draaien want die systemen doen geen hol en zijn zo krachtig dat ze makkelijk meerdere virtuele systemen kunnen draaien, zolang je maar genoeg RAM hebt.

Als het qua security classificiatie kan, gewoon virtualiseren. En dan heb je ook al die hardware driver ellende niet meer. Zalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Supermicro: Zoals ik al opmerkte draait het over het algemeen heel prima. 1x gedoe gehad met een onboard NIC meen ik, maar verder nooit gedonder. Je BIOS updaten indien nodig helpt sowieso over het algemeen wel.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49
Q schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 20:47:
Een belangrijk principe is dat ik alleen stabiele software draai op productie servers. Ik draai dus geen Squeeze totdat het ding een maand of wat uit is.
Als Debian iets releaset kan je er vanuit gaan dat het stable is.. Maand of wat na release zit je alweer bijna aan eol Lenny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
pennywiser schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 21:41:
[...]

Als Debian iets releaset kan je er vanuit gaan dat het stable is.. Maand of wat na release zit je alweer bijna aan eol Lenny.
Squeeze is niet gereleased. Zodra Squeeze uit is heb je nog een jaar support op Lenny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Q schreef op zondag 28 november 2010 @ 11:33:
Squeeze is niet gereleased. Zodra Squeeze uit is heb je nog een jaar support op Lenny.
Dat is zo. Maar dan installeer ik liever nu Squeeze voor ik een server opzet dan dat ik halverwege moet gaan upgraden. Is natuurlijk wel afhankelijk van het beleid en de stabiliteit die je nodig hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-11-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sowieso, installers... :X Ik krijg altijd de kriebels van die dingen.
Al mijn servers hier (Supermicro overigens) zijn geinstalleerd met Debootstrap. Er is niet iets als "hardware wat Debian ondersteunt", dat maakt je kernel uit.
Ik draai hier alles op een custom 2.6.32 kernel. Heb je geen zin in zelf compilen, dan kan je evt de kernels ook gewoon uit Debian Squeeze trekken, die is ook 2.6.32. Voor de mensen die roepen dat ze helemaal niks uit Squeeze willen omdat het nog niet stable is: 2.6.26 zoals die in stable zit is een samengeharkt zooitje aan onofficieel gebackporte patches.
De kernels die officieel stable werden/worden bijgehouden zijn 2.6.24 en 2.6.32. Voor de security hoef je geen kernel uit debian stable te doen, afgelopen kernel update in stable-security bevat zoveel security fixes die al zolang bekend waren, dat je al gehackt kan zijn voordat die update een keer uitgebracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
Wij doen ook niets met installers PXE + preseeding. Maar ik wil gewoon geen geknutsel. Het moet gewoon out-of-the-box werken.

Misschien smerig maar wat mij betreft gewoon standaard alles in een VMware VM draaien, hardware probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Alle respect voor je standpunt om alleen Stable te draaien, daar is niks mis mee, maar je "geen geknutsel" vind ik niet de juiste argumentatie.

Eerlijk gezegd denk ik dat je met Squeeze meer kans hebt dat het out-of-the-box werkt dan met Lenny. Zeker op moderne hardware. Ook als je VMWare wilt gebruiken ben je beter af met (de kernel uit) Squeeze. Hier zit veel meer support voor virtualisatie in.

In principe ben ik het met je eens dat je op productie alleen Stable wilt draaien maar als dat betekend dat je een andere hardware leverancier moet zoeken (die waarschijnlijk duurder is) dan zou ik nog eens over Squeeze nadenken. (En dan heb ik het echt alleen over Squeeze zoals het nu is, niet over Debian Testing in het algemeen).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:18:
Alle respect voor je standpunt om alleen Stable te draaien, daar is niks mis mee, maar je "geen geknutsel" vind ik niet de juiste argumentatie.

Eerlijk gezegd denk ik dat je met Squeeze meer kans hebt dat het out-of-the-box werkt dan met Lenny.
Die kans acht ik klein omdat 't gaat om non-free firmware files. Debian biedt ze aan in de non-free section van hun archive maar dat staat over 't algemeen niet in de installatie dvd's.

Overigens, een Deb package op een USB stick proppen en die in je server prikken tijdens de installatie vind ik niet echt onder 'knutselwerk' vallen. Dat eenmaal gedaan detecteert de installer automatisch wat er aan de hand is.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 01-12-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat officiele support voor Debian niet iets is wat je snel zult vinden bij de hardwareleveranciers. Als bijv. kijkt naar HP, dan zul je zien dat die wel hardware certificeren voor RedHat, of Suse, maar niet Debian. Dat heeft alles te maken met het feit dat Debian totaal non-profit is en er geen bedrijf achter zit waar HP mee kan samenwerken om de hardware te certificeren.
Het heeft dus niets met de hardware an sich te maken (of, het hoeft er niets mee te maken te hebben, zie het Dell verhaal). Gewoon checken of alles wat er in zit aan chipsets door de kernel ondersteund wordt, en dan gaat het in principe wel goed.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:52:
Ik denk dat officiele support voor Debian niet iets is wat je snel zult vinden bij de hardwareleveranciers. Als bijv. kijkt naar HP, dan zul je zien dat die wel hardware certificeren voor RedHat, of Suse, maar niet Debian. Dat heeft alles te maken met het feit dat Debian totaal non-profit is en er geen bedrijf achter zit waar HP mee kan samenwerken om de hardware te certificeren.
Is HP niet in staat met een community samen te werken dan? Onofficiele support lijkt me ook voldoende, zo lastig kan het toch niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

u_nix_we_all schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:52:
Ik denk dat officiele support voor Debian niet iets is wat je snel zult vinden bij de hardwareleveranciers. Als bijv. kijkt naar HP, dan zul je zien dat die wel hardware certificeren voor RedHat, of Suse, maar niet Debian.
In tegendeel: http://h18004.www1.hp.com...oftware/debian/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:56:
[...]

Is HP niet in staat met een community samen te werken dan? Onofficiele support lijkt me ook voldoende, zo lastig kan het toch niet zijn?
Ik vraag me eerlijk gezegd af of bijv. RedHat moet betalen om bij HP op de lijst van gecertificeerde OSsen te komen, dat ten eerste. Verder denk ik dat bij officiele support ook een soort van aansprakelijkheid, of iig een commitment voor het oplossen van fouten hoort, en wie ga je daarvoor aanspreken binnen zo'n community, lijkt mij dat er weinig mensen zijn die vrijwillig en voor nop zo'n verantwoordelijkheid op zich willen nemen.
Onofficiele support bestaat officieel niet bij HP >:) Wellicht dat ze wel helpen als er iets niet werkt, maar niemand die zal garanderen dat het werkt. En die garanties daar gaat het natuurlijk om bij officiele support.

Edit: Shit, CyBeR, m'n hele verhaal onderuitgehaald. Zo te zien is er toch e.e.a. veranderd bij HP, wellicht is het beter in mijn voorbeeld bijv. Oracle ipv HP te gebruiken. (Ja een softwareboer ipv hardware, maar de strekking van het verhaal gaat daar ook (of moet ik zeggen wél) op) :>

Edit: Hmm, even verder gekeken n.a.v. de link van CyBeR, en ook hier even gekeken. En ondanks die pagina waarin HP aangeeft dat er zoiets is als Debian Linux, zie ik bij certificering helemaal niets van Debian terug, dat is alleen aan RH en SLES voorbehouden....

[ Voor 25% gewijzigd door u_nix_we_all op 01-12-2010 17:55 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
We zijn een te kleine shop om nu weer onze PXE install bij te gaan werken met custom firmwares, we hebben wel wat beters te doen, maar even een usb stick er bij in prikken zou nog niet zo'n punt zijn.

Maar vmware werkt nu ook al prima, dat nieuwere kernels nog beter zijn, ach. Performance is voor ons geen issue. Draai ik veel liever stable.
Pagina: 1