Printen via router, waar zit de bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-08 14:33
Ik zit met een "probleem".

Wij hebben sinds kort op mijn werk een nieuwe multifunctional, een Gestetner DSC432. Alhoewel, een nieuwe, hij is 2e hands, maar is nog zo goed als nieuw.
Nu heb ik deze via een kabel aangesloten op onze router, de welbekende Alcatel Speedtouch 510i.
Na wat zoekwerk en de ip-instellingen in de printer op "auto" te hebben gezet, kon ik via WinXP de printer op ons netwerk vinden en vervolgens installeren. Hij print keurig wat ik wil, echter....het duurt na het verzenden van de printopdracht zeker 40 seconden voordat de printer aanslaat en het programma waaruit ik print (bijv. MS Word, Excel of Acrobat reader) weer reageert. Of het om een foto gaat of om een simpel tekstbestand van 1 pagina, maakt hierbij geen verschil.

Nu zijn er diverse dingen die een 'bottleneck' kunnen zijn naar mijn idee. Hieronder heb ik de belangrijkste dingen even opgesomd.

1 - De PC
  • AMD Athlon 64 processor 3000+
  • Kloksnelheid 1,81 Ghz
  • 1 GB ram
  • Windows XP professional
2 - De router
  • Alcatel Speedtouch 510i
  • firmware 4.2.7.16.0 (de laatst verkrijgbare)
3 - De kabel
  • 15 meter lang (dit kan ingekort worden tot ca. 7 meter als dat de oorzaak is)
4 - De printer
  • Zoals gezegd de Gestetner (Ricoh) DSC 432.
  • IP-adres etc. staan allemaal op automatisch.
We hebben geen aparte printserver.
We zitten met 3 computers + 1 printer op het netwerk, maar het netwerk wordt licht belast. Af en toe internetgebruik en nu dus ook af en toe printen.

Graag hoor ik of dit normaal is, of dat ik iets over het hoofd zie. Wat betreft netwerken ben ik een echte n00b en ik ben dus allang blij dat ik het werkend heb gekregen!

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
en als je net een printopdracht hebt gegeven duurt het dan weer zo lang of gaat het dan sneller?

Thanks Mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Spool je op de pc of laat je het de printer afhandelen? Duurt het via lpt/usb ook zo lang?
Hoeveel geheugen heeft de printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
bosgoed schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 14:22:
en als je net een printopdracht hebt gegeven duurt het dan weer zo lang of gaat het dan sneller?
Dit wisselt per keer, maar het gaat over het algemeen wel iets sneller (ca. 25 seconden dan in plaats van 40 seconden normaal).
job schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 14:28:
Spool je op de pc of laat je het de printer afhandelen? Duurt het via lpt/usb ook zo lang?
Hoeveel geheugen heeft de printer?
1 - Hoe kan ik controleren waar hij spoolt? Ik krijg in Windows in ieder geval geen print-icoontje rechtsonderin zodat ik bijv. kan kijken welke afdruktaken er open staan. Wanneer ik via printers- en faxapparaten op de printer dubbelklik en zo de 'wachtlijst' open, zie ik vlak voordat de printer aanslaat om te gaan printen de opdracht in de lijst verschijnen. Tot die tijd is het dus wachten en wachten voordat er iets gebeurt.

2 - Ik heb hier momenteel geen lpt of usb-kabel liggen, dus ik moet dat later even controleren.

3 - De printer heeft 768mb geheugen. Genoeg lijkt me voor de opdrachtjes die ik verstuur (meestal simpele Word-documenten of af en toe een pdf-je van een paar pagina's).

[ Voor 11% gewijzigd door HwKok op 29-11-2010 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

HwKok schreef op maandag 29 november 2010 @ 08:04:
1 - Hoe kan ik controleren waar hij spoolt?
printer properties
2 - Ik heb hier momenteel geen lpt of usb-kabel liggen, dus ik moet dat later even controleren.
Zeker doen, kijk ook nog eens of een andere utp kabel een oplossing is.
3 - De printer heeft 768mb geheugen. Genoeg lijkt me voor de opdrachtjes die ik verstuur.
Mee eens.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 29-11-2010 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Ok, bedankt.
De printer staat nu ingesteld op "afdrukdocumenten in wachtrij plaatsen (programma is eerder gereed)" en als sub-instelling "onmiddelijk beginnen met afdrukken".
Dit zie ik als spoolen op de PC, aangezien optie 2 "rechtstreeks naar de printer afdrukken" is (spoolen op de printer?).

Wat nog meer erg hinderlijk is ben ik achter gekomen, is dat wanneer ik ook maar iets aan de pagina-instelling wil wijzigen of bijv. een afdrukvoorbeeld wil openen, elke keer hetzelfde probleem optreedt. Dus klik ik op 'pagina-instellingen', dan doet het desbetreffende programma even niks, waarna ik eindelijk het scherm krijg om instellingen aan te passen.

Overigens, ik heb net diverse malen geprobeerd een A3-pdf bestand te printen, maar de boel loopt dan zo traag dat het me tot op heden nog niet gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:52

D4NG3R

kiwi

:)

Meestal heeft de printserver (Router in dit geval) ergens een optie om elke xx seconden te controlleren op printopdrachten. Deze is default meestal 30 - 40 seconden.

Edit: Of de printer is direct aangesloten op de router via UTP. Dan heeft de printer een ingebouwde printserver en moet je het daar ergens instellen.

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 29-11-2010 10:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Speelt die router dan wel voor printserver? Ik ging er vanuit dat de printserver in de printer zelf zit, en dat de router (althans het switch gedeelte) alleen dient voor het lan gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik neem aan dat maar een van de drie computers dit heeft en de andere het goed doen. Klopt dat?

Het feit dat de printer meteen begint zodra de opdracht in de queue verschijnt suggereert dat het in het traject tussen de software en de Windows spooler ligt. Wat gebeurt er als je naar een andere output print? Naar een virtuele PDF printer bijvoorbeeld.

Loop de logboeken eens na of daar nog wat relevants in staat. Is de printerdriver van een meegeleverde CD afkomstig? Staat er een nieuwere op het internet? Evt. driver deïnstalleren en opnieuw installeren en kijken of er meldingen langskomen/in de logboeken verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 02:04
D4NG3R schreef op maandag 29 november 2010 @ 10:26:
Meestal heeft de printserver (Router in dit geval)
Pardon ?

Lijkt me niet.

Of de printopdracht wordt op de pc afgehandeld en dan pas verstuurd, of de printer doet al het werk.

TS : Laat eens een screenie van de printerinstellingen zien.

Zou het ook niet kunnen zijn dat de printer in sleep mode was voor de eerste opdracht ?

Verder check inderdaad je kabel. een 100 Mbit verbinding is wel plezierig tussen printer en pc ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
-niks-

[ Voor 191% gewijzigd door HwKok op 29-11-2010 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Als je speedtouch als printserver speelt dan had je dat wel geweten omdat je dan a. je printer via ltp/usb aan je speedtouch hebt gehangen (maar dat is fysiek onmogelijk bij dat ding), en b. je naar het ip van de router zou printen ipv het ip van de printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Is het een optie om je computer naast de router/printer te zetten, zodat je kunt zien wanneer de router reageert op de printopdracht? Ik weet niet of er überhaubt iets te zien is op die router, maar als er bv een lampje op zit die begint te knipperen als er een printopdracht binnen komt, zou dat kunnen helpen in de diagnose. Misschien duurt het gewoon lang voordat ie intern de printopdracht heeft afgewerkt.

Duren opvolgende opdrachten ook zo lang? Dus als je eerst 1 doc afdrukt en 20 sec. later (na de opdracht, niet wachten tot ie gaat printen) een tweede;zit er dan ook weer 40 seconden pauze tussen het eerste en tweede document of komen die achter elkaar?

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 29-11-2010 10:50 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

aZuL2001 schreef op maandag 29 november 2010 @ 10:44:
[...]
Pardon ?

Lijkt me niet.

Of de printopdracht wordt op de pc afgehandeld en dan pas verstuurd, of de printer doet al het werk.

TS : Laat eens een screenie van de printerinstellingen zien.

Zou het ook niet kunnen zijn dat de printer in sleep mode was voor de eerste opdracht ?

Verder check inderdaad je kabel. een 100 Mbit verbinding is wel plezierig tussen printer en pc ;)
Pardon, lijkt jouw van niet. Maar is wel zo. Ik heb hier thuis 3 verschillende printservers staan (waarvan 1 in de printer zelf gebouwt zit) en elke van deze servers kan ik online via een webinterface bereiken. Hier heb je dan verscheidene opties waaronder: "Check for printing orders every xx seconds" bij mij staat dit op 5. Bij de TS op 30 schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 15:26
Als de printer via USB op de router aangesloten zou zijn wel, maar als ie gewoon met een netwerkkabel in z'n eentje in het netwerk hangt doet ie het allemaal lekker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Weiman schreef op maandag 29 november 2010 @ 11:00:
Als de printer via USB op de router aangesloten zou zijn wel, maar als ie gewoon met een netwerkkabel in z'n eentje in het netwerk hangt doet ie het allemaal lekker zelf.
Dan heeft de printer dus een ingebouwde printserver. Deze is 9/10x via een webinterface te bereiken. En anders kan het op de printer zelf worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
D4NG3R schreef op maandag 29 november 2010 @ 10:58:
Pardon, lijkt jouw van niet. Maar is wel zo.
Lezen mijn waarde.

Ik had het over de Speedtouch 510 die imho geen printserver is.

;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
CaptJackSparrow schreef op maandag 29 november 2010 @ 10:37:
Ik neem aan dat maar een van de drie computers dit heeft en de andere het goed doen. Klopt dat?
Nee, klopt niet. Ze hebben het allemaal.
Het feit dat de printer meteen begint zodra de opdracht in de queue verschijnt suggereert dat het in het traject tussen de software en de Windows spooler ligt. Wat gebeurt er als je naar een andere output print? Naar een virtuele PDF printer bijvoorbeeld.
Eerst duurt het even voordat ik het scherm krijg waar ik een printer kan kiezen. Wanneer ik dat scherm heb en de PDFprinter kies, gaat alles direct in werking. Dit is met de bewuste 'probleemprinter' als standaardprinter.

Wanneer ik de PDF-printer als standaardprinter instel, opent ook het scherm om te printen (bestand--->afdrukken) direct en hoef ik niet steeds een eeuwigheid te wachten. Ook het afdrukvoorbeeld komt meteen tevoorschijn. Dat werkt dus prima.
Loop de logboeken eens na of daar nog wat relevants in staat. Is de printerdriver van een meegeleverde CD afkomstig? Staat er een nieuwere op het internet? Evt. driver deïnstalleren en opnieuw installeren en kijken of er meldingen langskomen/in de logboeken verschijnen.
Waar kan ik deze logboeken vinden?
De printerdriver is van een meegeleverde -zelfgemaakte- cd, via enig zoekwerk kom ik er nu achter dat dit helemaal geen dsc432 is maar een dsc424 (via een overzichtspagina die ik de printer zelf heb laten printen).
Ik kan deze eens proberen...
aZuL2001 schreef op maandag 29 november 2010 @ 10:44:
[...]
Wat betreft de kabel: dit is een Scanpart UTP patch cable CAT 5E (15m). Productnummer C457.
Op de doos en op het internet niks van een snelheid van deze kabel te vinden. Iemand bekend met deze kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

aZuL2001 schreef op maandag 29 november 2010 @ 11:14:
[...]

Lezen mijn waarde.

Ik had het over de Speedtouch 510 die imho geen printserver is.

;)
Ik spreek over losse printservers of printservers die zijn ingebouwt in de printer zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 29-11-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:00
gewoon netwerkkabel in de printer jassen
printer ip geven
op clients printerpoort naar ip verwijzen en ga dan nog maar eens testen

heb toch meer vertrouwen in cpu kracht van de client ;)

[ Voor 0% gewijzigd door MrFX op 29-11-2010 11:33 . Reden: typo ]

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
MrFX schreef op maandag 29 november 2010 @ 11:33:
gewoon netwerkkabel in de printer jassen
printer ip geven
op clients printerpoort naar ip verwijzen en ga dan nog maar eens testen

heb toch meer vertrouwen in cpu kracht van de client ;)
Kan je me misschien eenvoudig uitleggen hoe ik de printerpoorten naar het IP kan verwijzen?
Op dit moment is de printerpoort "RNP99AE0D". Deze naam staat ook tussen de andere computers in het netwerk als ik het volledige netwerk bekijk. Ik neem aan dat dit dus de printserver van de printer zelf is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik heb gemerkt dat (vaak oudere) printers het waarderen als je de verbindingssnelheid vastlegt ipv autonegotiate aan te zetten. Zet hem eens op 10 of 100 mbit en kijk eens wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Omdat je de specs van maar 1 computer opgaf en niet meldde dat alle computers het probleem hebben ging ik daar niet als vanzelfsprekend van uit.

Zorg in elk geval dat de correcte en laatste driver geïnstalleerd is. Ik kan me evt. voorstellen dat de driver een of andere identificatie van de printer opvraagt en als de juiste identificatie uitblijft na een time-out periode de opdracht dan maar zonder correcte identificatie verzonden wordt. Je zou dan wel weer hopen dat zo'n fout gemeld wordt. Misschien wordt het ook wel ergens gelogd.

Windows logboeken: Configuratiescherm>Systeembeheer>Logboeken.

Heeft de printer een factory reset gekregen voordat jullie hem in gebruik namen? Mogelijk dat incompatibele instellingen door de vorige gebruiker roet in het eten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:00
HwKok schreef op maandag 29 november 2010 @ 11:59:
[...]

Kan je me misschien eenvoudig uitleggen hoe ik de printerpoorten naar het IP kan verwijzen?
Op dit moment is de printerpoort "RNP99AE0D". Deze naam staat ook tussen de andere computers in het netwerk als ik het volledige netwerk bekijk. Ik neem aan dat dit dus de printserver van de printer zelf is?
Zodra je de printer aan een netwerkkabel hebt gehangen en een ip hebt gegeven doe het volgende op de client:

ga naar start - settings - printers and faxes
add a printer
next
local printer (zorg dat het vinkje automatically detect .... uit staat)
next
create a new port (standard TCP/IP Port)
next
vul ip adres in
next
finish
selecteer driver
vul printernaam in
etc etc ....

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Factory reset voor de printer voordat je begint is inderdaad wel slim.

Ik zou eerst, via de configuratie van de printer ervoor zorgen dat de printer een vast ip heeft binnen je netwerk.
Daar kom je ook de line speed van je netwerk tegen.
Gateway heeft de printer niet nodig, omdat die toch niet op het internet hoeft te zijn.

Dan maak je op de pc's een netwerkprinter aan met het juiste ip en de juiste driver.
Let eventueel op postscript of pcl.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Speelt het ook niet een rol dat de printer even moet opwarmen alvorens te kunnen gaan printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nee. De printer kan tijdens het opwarmen gewoon data in zijn eigen buffer van het netwerk accepteren en het beeld alvast gaan opbouwen in zijn geheugen. Dan kan ie het er gelijk uit gooien als ie warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
MrFX schreef op maandag 29 november 2010 @ 12:17:
[...]

Zodra je de printer aan een netwerkkabel hebt gehangen en een ip hebt gegeven doe het volgende op de client:

ga naar start - settings - printers and faxes
add a printer
next
local printer (zorg dat het vinkje automatically detect .... uit staat)
next
create a new port (standard TCP/IP Port)
next
vul ip adres in
next
finish
selecteer driver
vul printernaam in
etc etc ....
You just made my day _/-\o_
De printer reageert nu direct en ook de computer blijft lekker doorwerken als ik een printopdracht wil geven of heb gegeven.

Naast het opnieuw toevoegen van een printer zoals MrFx zei, heb ik de printer ook een vast IP-adres gegeven en heb ik de line-speed vast gezet op 100mbit full duplex, wat de printer inderdaad zelf al detecteerde. Dit kan dus ook bijgedragen hebben aan de oplossing.

Iedereen super bedankt voor de goede ideeën etc!!!
Wat mij betreft kan hier een slotje op :)

[ Voor 5% gewijzigd door HwKok op 29-11-2010 13:27 ]

Pagina: 1