BackUp plan (~2-6TB)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chaser
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
Gtz All,

Ik had eerst een RAID1 (2x640GB) daarna een RAID5 (4x640GB) op een onboard raidcontroller (intel).

Nu heb een een NAS met 4 bays. 2 zijn in gebruik (2x2TB) Raid1.
Daar staat nu al mijn data op (1-2TB).
En deze zal snel moeten uitgebreid worden naar (4x2TB Raid5).

Nu ik weet, als ICT Technieker dat RAID != Backup.
Zeker in omvang van een NAS/Raid controller.
De firmware zit op de hdd dus als die weg is is het dag backups. :|

De toename van de data is 160GB de maand.

Nu wil ik heel die boel mooi backuppen.
Liefst met goede (en dat mag dure zijn) software.
Dat mag een mirror zijn die perodiek bijgesteld word.
Ik dacht bevoorbeeld aan:

http://www.backup4all.com/

Ziet er wel betrouwbaar uit.

Nu komt mijn vraag, aka probleem.
De omvang word steeds groter, en nu kan ik nog een 2TB HDD gebruiken die ik aansluit op mijn pc.
Maar straks is dit al te weinig.

Zijn er geen andere backup plannen of mogelijkheden?

Ik heb er wel enkele, maar ik wou eens jullie mening horen.

Omvang bron: 2-6TB
Back Up zal elke maand genomen worden.

Gtz,
TC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De traditionele oplossing is een tapestreamer maar zo'n apparaat is vrij duur, en je moet er tapes bij komen. Die tapes zijn wel goedkoper dan HD's maar niet zo heel veel. (eerste hit op google: $88 voor 3T)

Ik vind 160G per maand aan nieuwe data best veel. Is dit echt je hobby pc of een toch een bedrijfscomputer?
Moet je dat echt allemaal bewaren?

Overigens zijn er inddels HD's van 3T te koop en volgend jaar zullen er wel 4T schijven komen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Ik heb zelf de afweging gemaakt van wat echt belangrijk is en wat niet. In mijn situatie heb ik ongeveer 70GB aan documenten en foto's welke ik absoluut nooit zou willen kwijtraken & Ik heb ongeveer 5TB aan films en muziek.

Mijn documenten en foto's sync ik dagelijks met mijn werkstation en beschouw dit als mijn backup. De 5TB aan media files kan ik wel weer downloaden, zelfs binnen een redelijk korte tijd gezien de snelle internet verbindingen van tegenwoordig.

Een goede oplossing voor thuis om meerdere TBs te backuppen vind ik niet rendabel wanneer ik naar de prijs kijk. Maar goed, misschien zijn jouw TBs van een andere aard en het geld voor een gehele backup dubbel en dwars waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

eS-ATA schijven en rsync is wat ik hier gebruik (3 TB HD-ruimte). Zijn twee schijven, en ik heb rsync-scriptjes voor elke schijf.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Pc met 8x 2TB. Veel hd's omdat je anders elke 2-3 jaar alles weer moet wijzigen.
1 extra hd met de operating system erop, linux(ubuntu desktop) zou je kunnen gebruiken.(dit omdat als de OS weigert met en update je gemakkelijker kunt testen, zonder aan de data hd's te komen.)

Je kan ook minder hd's pakken in het begin en later via lvm/raid uitbreiden, dus bijv 4 nu kopen en later 4 erbij zetten, en dan de raid/lvm uitbreiden.(wel een midsize kast kopen waar 9 hd's in gaan).

Een backup nodig? dan koop dezelfde systeem om een backup te trekken.

Is veel geld maar dan heb je wel voor meerdere jaren wel alles geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste is twee NAS bouwen, eentje als primaire storage die je elke dag gebruikt, de ander als backup die bijvoorbeeld alleen 's nachts aan gaat om te syncen. Die backup server zou iets van incrementele backups moeten gebruiken, en bij voorkeur iets met checksums als je het echt veilig wilt doen.

rsync kan ook checksums gebruiken, alleen kost die optie een heleboel tijd om alle files te checksummen. Heb je al naar iets als FreeNAS gekeken? Soms is de beste software juist gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Is die grote hoeveelheid data echt zoveel waard dat je er een backup van wilt maken.

Is een backup van alleen wat foto's muziek documenten en e-mail niet voldoende en zou het verlies van al die overige data (video?) niet een acceptabel risico kunnen zijn?

De kosten om al die data te backuppen zijn zo groot dat ik mij afvraag of het de investering waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chaser
Goed, dank voor alle reacties.

Ik heb flink wat lopen nadenken en heb een goede oplossing gevonden.
Een die voor mij voldoende zekerheid bied en een die qua kosten meevalt.

Thnx all voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:29

ralpje

Deugpopje

En voor de rest van de community en mensen die hier ooit via de search terecht komen: wat voor oplossing is het uiteindelijk geworden?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chaser
Goed idee;

Mijn NAS bevat nu 2x2TB RAID1.
Dus een opslag van 2TB waarvan 1,1TB gebruikt word.

Mijn BackUp media is een goedkope conceptronic CHD2BE externe raid met esata.
De data van mijn NAS word gemirrord naar mijn backup media met het programma
BackUp4All professional die telkens ook een CRC controle uitvoerd (ter info)

Ik voer deze backup elke maand uit. En de software zet alle aangepaste data en nieuwe data over.

De opslag van mijn BackUp media is nu 2x1TB RAID0.

Nu vanwege de grote hoeveelheid data en de teveel kosten om die te blijven backuppen in 1 geheel is alsvolgt opgelost:

(note: de NAS kan tot 6TB gaan, nog wel even zoet mee)

De eerste root 2TB word gescheiden van de 2de root.
En de backupmedia daarvan zal ook een ex storage zijn.

En niet langer updatende backup media gaat mooi men kluis in.

Beetje veel werk, dat geef ik toe. Maar moet naar de kosten zien he.

De droomoplossing zou zijn dat ik 2NAS heb evengroot en dat deze met bovenstaande software geupdate blijft. Maar die oplossing kost me nogmaals 500€ en als de data blijft groeien steeds meer.
Deze oplossing gaat me juist een ex HDD van 2TB exstra kosten (of een grotere we zien wel op het moment zelf).

en nu, eenmaal als de backupmedia zijn limiet heeft bereikt (2TB) gaat deze ook nog eens in een veilige kluis in de bank. (droomsituatie voor een backup)
En ik zou met de 2TB die ik daarna als root ga nemen zeker een heel jaar toekomen.

Dus dit is men oplossing. Commentaar mag altijd, ik weet het, er is beter, maar niet evenveel geld.
Het is ook mogelijk dat als er meer geld komt, ik altijd beter kies.

Gtz,
TC
Pagina: 1