Router als virtuele machine onder Win 7 x64 ultimate?

Pagina: 1
Acties:

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-02 15:23
Omdat ik al een simpel "servertje" heb staan, vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn hiervan een router te maken, maar dan middels bijvoorbeeld een virtuele machine onder win 7.

Hardware:
Foxxcon G31MX-K
Intel E1200 1.6Ghz
2x2GB 800mhz Ram.

Nu heb ik hier 1gbit lanpoortje onboard, en nog 2 PCI sloten, een PCIe x16 en een PCIe x1 slot vrij. Zou het dan mogelijk zijn 3 gbit netwerkkaartjes toe te voegen en dan een of andere router OS te draaien binnen een virtuele machine o.i.d.

Waarom?
Ik wil graag een dual WAN router die over 1 WAN poort mijn 120Mbit verbinding kan benutten en nog een fail-over (en misschien load balancing) lijntje ernaast van 35mbit over een 2de WAN poort. (Glasvezel en kabel)

Ik kan natuurlijk nieuwe mini itx hardware kopen, maar dat is toch een flinke investering terwijl ik bovenstaande hardware al heb. Daarbij verbruikt deze setup nu rond de 50W en moet hij sowieso aan (teven opnamepc voor beveiligingscamera). Een extra router geeft toch weer extra stroom kosten.

Een hardware router kopen is ook een optie, maar met de mogelijkheden die ik wil al erg snel erg duur. Met deze machine kan ik met de investering van 3 netwerkkaartjes wellicht uit zijn (en misschien een processor upgrade).

Graag jullie tips en advies omtrent de mogelijkheden!

• lredev
Kickje, iemand een idee hieromtrent?

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Windows 7 met daarop nog een virtuele machine is misschien wat veel van het goede, maar ik kan wel de gratis citrix XenServer aanbevelen (waarschijnlijk lukt dit ook met de VMWare equivalent). Hierop kun je dan de virtuele machines installeren, dit is niet zo zwaar als win7.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:03
En een router met DD-wrt? Ik weet dat het met een Linksys WRT54GL mogelijk was om 1 van de LAN poorten als WAN poort in te stellen. Dan was het daarna ook mogelijk om loadbalancing uit te voeren. Failback moet denk ik ook wel lukken.

Nu heb je een 120mbit verbinding dus zou ik dan aanraden om naar een WRT320N ofzo te kijken. Zoek op DD-wrt forum of het bij deze ook mogelijk is een van de LAN poorten als WAN in te stellen.

Ik heb zelf de WRT320N ook en hij kan mijn verbinding aan (100mbit), wat mijn WRT54GL niet kon.

Als je het toch in VM achtig iets wilt gaan draaien moet je is zoeken op google. Er zijn volgens mij redelijk wat linux/bsd gebaseerde versies die bedoeld zijn om als router te draaien.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:32
Ik heb het hier ook gedaan dan weliswaar met 2 netwerkaarten maar met 3 moet het ook lukken.

Mijn setup is:

Host: Ubuntu 10.04LTS met KVM
Guest 1: Pfsense 1.2.3
Guest 2: Ubuntu PXE server

Draaiend op een AMD Athlon II met 2GB geheugen.

Moest een elcheapo oplossing verzinnen voor onze site(s) 8)

Als je dit wil dan kan ik je een manual sturen ?

O sorry niet goed gelezen je wil dit op win7 x64 je kan dit natuurlijk ook doen virtualbox of vmware server. Als je de bridged interfaces maar goed verwijst naar je virtuele router

[ Voor 20% gewijzigd door powerboat op 27-11-2010 20:04 ]

• Gevallen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-02 23:47
Dit lukt inderdaad prima, PfSense is hier erg geschikt voor.
In Windows kun je zorgen dat je WAN-interfaces alleen door je VM (dus niet door de host) worden gebruikt door ze inderdaad via VMware te bridgen en dan bij 'Eigenschappen van LAN-verbinding' alle onderdelen behalve het 'VMware Bridge Protocol' uit te schakelen (anders kan het zijn dan je modem lastig doet omdat er meerdere interfaces direct aan gekoppeld zijn).

Ken je mij van CO?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:09
ljarutten schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 20:00:
Ik heb het hier ook gedaan dan weliswaar met 2 netwerkaarten maar met 3 moet het ook lukken.

Mijn setup is:

Host: Ubuntu 10.04LTS met KVM
Guest 1: Pfsense 1.2.3
Guest 2: Ubuntu PXE server

Draaiend op een AMD Athlon II met 2GB geheugen.

Moest een elcheapo oplossing verzinnen voor onze site(s) 8)

Als je dit wil dan kan ik je een manual sturen ?

O sorry niet goed gelezen je wil dit op win7 x64 je kan dit natuurlijk ook doen virtualbox of vmware server. Als je de bridged interfaces maar goed verwijst naar je virtuele router
Zou ik je handleiding mogen ontvangen?
Thanks alvast

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

virtualbox, pfsense, uurtje prutsen en handleiding volgen, done. :) kan precies wat jij wilt :)

• lredev
AlexanderB schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 05:21:
virtualbox, pfsense, uurtje prutsen en handleiding volgen, done. :) kan precies wat jij wilt :)
ok dan gaan we dat een proberen... Maar goed, eerst even wachten tot mijn glasverbinding wordt opgeleverd.
Pagina: 1