RAM Quad Channel of losse bankjes?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wou graag mijn computer uitbreiden met wat meer geheugen. Ik heb een HP Pavilion 6550nl
HP geeft aan dat er maximaal 8GB intern in kan. Er zit standaard 4GB in.
Wat is nu het handigst om te doen? Kan ik beter een QUAD Channel kit hallen met 4×2GB of kan ik beter 2×2GB DDR3 los kopen en deze er bij prikken?

Alvast bedankt!

MooFz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 17:26
Als echte tweaker zou ik gewoon 4 keer 4 kopen en er toch insteken. Misschien dat het wel werkt :)

Maar even zonder ongein. ik zou voor de 4 keer 2 oplossing gaan. Dan weet je zeker dat de timings niet verschillen van elkaar. Oude geheugen verkopen dan scheelt dat ook weer op de prijs :)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 23:23
Doe je het voor de looks dat 4x2GB van het zelfde merk/model netter staat? Anders kan je gewoon 2x2GB bij doen. Dat is goedkoper en werkt met de juiste cas timings net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
muppet99 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:41:
Als echte tweaker zou ik gewoon 4 keer 4 kopen en er toch insteken. Misschien dat het wel werkt :)

Maar even zonder ongein. ik zou voor de 4 keer 2 oplossing gaan. Dan weet je zeker dat de timings niet verschillen van elkaar. Oude geheugen verkopen dan scheelt dat ook weer op de prijs :)
Bedankt voor je (snelle) reactie!
Heb je misschien ook nog een idee welk geheugen? DDR3, maar welk merk?
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:42:
Doe je het voor de looks dat 4x2GB van het zelfde merk/model netter staat? Anders kan je gewoon 2x2GB bij doen. Dat is goedkoper en werkt met de juiste cas timings net zo goed.
Ik weet niet precies wat quad channel is, anders dacht ik dat het misschien het beste/slimste was om een quad channel kit aan te schaffen. Anders haal ik er gewoon 2×2GB bij.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 23:23
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:45:
[...]

Bedankt voor je (snelle) reactie!
Heb je misschien ook nog een idee welk geheugen? DDR3, maar welk merk?
Ik zou eerst kijken welke geheugen je eerst in de pc heb zitten. Misschien dat een screenshotje van cpu-z van de Memory en SPD tabblad wel handig is.

EDIT: Quad/Tripple/Dual channel is gewoon marketing. Het geeft je de garantie dat het setje samenwerkt wanneer het in dual of tripple channel modus word gebruikt echter moet je moederbord ook die modus ondersteunen.

[ Voor 22% gewijzigd door THE_FIREFOX op 26-11-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:48:
[...]

Ik zou eerst kijken welke geheugen je eerst in de pc heb zitten. Misschien dat een screenshotje van cpu-z van de Memory en SPD tabblad wel handig is.

EDIT: Quad/Tripple/Dual channel is gewoon marketing. Het geeft je de garantie dat het setje samenwerkt wanneer het in dual of tripple channel modus word gebruikt echter moet je moederbord ook die modus ondersteunen.
Afbeeldingslocatie: http://www.moofz.org/CPU-Z.png

Afbeeldingslocatie: http://www.moofz.org/SPD.png

Slot #3 is hetzelfde als Slot #1, alleen het serial number is anders.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Als het goed is zit er een Intel Core2duo processor in. Je hebt dan dus een socket 775 moederbord. Die ondersteunen maximaal dualchannel. Kitjes waarbij staat 'dualchannel'/'quadchannel' zijn, werken gegarandeerd samen (zoals iemand hierboven ook al zei). That's all. Verder hebben die kitjes eigenlijk alleen een hoog marketing-gehalte.
Ik zou als ik jou was gewoon 2x2GB erbij zetten. Vraag je wel af of je het echt nodig hebt. Voor 'normaal' gebruik heb je geen 8GB nodig. :)

[ Voor 9% gewijzigd door _the_crow_ op 26-11-2010 11:13 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:12:
Als het goed is zit er een Intel Core2duo processor in. Je hebt dan dus een socket 775 moederbord. Die ondersteunen maximaal dualchannel. Kitjes waarbij staat 'dualchannel'/'quadchannel' zijn, werken gegarandeerd samen (zoals iemand hierboven ook al zei). That's all. Verder hebben die kitjes eigenlijk alleen een hoog marketing-gehalte.
Ik zou als ik jou was gewoon 2x2GB erbij zetten. Vraag je wel af of je het echt nodig hebt. Voor 'normaal' gebruik heb je geen 8GB nodig. :)
Ik wil het maximale eruit halen. Ik game ook nogal, dusja 8GB is wel goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 13:05

Theck88

If it's hard just KISS!

Is het niet eerst verstandig als je ons vertelt waarom je wilt uitbreiden naar een 8GB? Wat zijn je volledige systeemspecificaties en waarvoor gebruik je het systeem?

Is het voor internetten, office, games etc. dan is 4GB meer dan voldoende. (CPU belangrijker dan RAM)
Gebruik je het voor intensieve foto/muziek bewerkingen etc. dan kun je kijken naar 8GB. (CPU en RAM belangrijk)

Games maken in de meeste gevallen nog geen volle gebruik van 8GB RAM. 95% van de gevallen is 4GB meer meer dan voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door Theck88 op 26-11-2010 11:21 ]

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ThijsPothoff schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:18:
Is het niet eerst verstandig als je ons vertelt waarom je wilt uitbreiden naar een 8GB? Wat zijn je volledige systeemspecificaties en waarvoor gebruik je het systeem?

Is het voor internetten, office, games etc. dan is 4GB meer dan voldoende. (CPU belangrijker dan RAM)
Gebruik je het voor intensieve foto/muziek bewerkingen etc. dan kun je kijken naar 8GB. (CPU en RAM belangrijk)

Games maken in de meeste gevallen nog geen volle gebruik van 8GB RAM. 95% van de gevallen is 4GB meer meer dan voldoende.
Games vooral. Ik ben ook wel plan om een sterkere CPU te halen als dit mogelijk is, maar dan moet me geheugen het wel bij kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
Indien je echt naar 8GB wilt gewoon 2x2GB DDR3-1333/PC3-10600 erbij drukken. Let wel even op dat sommige geheugens om goed te werken een hogere spanning nodig hebben dan de standaard 1.5V (oa OCZ en ander overklokkersspul). Aangezien je er nu ws 'normaal' geheugen in hebt zitten en je de spanning (als dat al kan in de hp bios) alleen voor alle dimmen tegelijk kunt instellen kun je het beste vergelijkbaar stabiel geheugen erbij stoppen, denk aan bv ValueRam ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88

Theck88

If it's hard just KISS!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:26:
[...]

Games vooral. Ik ben ook wel plan om een sterkere CPU te halen als dit mogelijk is, maar dan moet me geheugen het wel bij kunnen houden.
Het aantal GB's heeft geen invloed op het bijhouden van je CPU. Geheugen met strakke timings en 1333mhz geheugen zijn de meest ideale combinatie voor een standaard configuratie. Ga je de CPU nog overklokken, dan heeft sneller geheugen pas nut, want dan gaat het geheugen meestel achterlopen.

Als je nu 4GB hebt en je gebruikt het voornamelijk voor games, zou ik het geld dat je gebudgeteerd hebt voor het RAM geheugen stoppen in een goede CPU of videokaart. 4GB is meer dan voldoende voor games en je gaat geen prestatieverschil merken met 8GB op games/internet/office etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ThijsPothoff schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:32:
[...]

Het aantal GB's heeft geen invloed op het bijhouden van je CPU. Geheugen met strakke timings en 1333mhz geheugen zijn de meest ideale combinatie voor een standaard configuratie. Ga je de CPU nog overklokken, dan heeft sneller geheugen pas nut, want dan gaat het geheugen meestel achterlopen.

Als je nu 4GB hebt en je gebruikt het voornamelijk voor games, zou ik het geld dat je gebudgeteerd hebt voor het RAM geheugen stoppen in een goede CPU of videokaart. 4GB is meer dan voldoende voor games en je gaat geen prestatieverschil merken met 8GB op games/internet/office etc.
Nog een idee welke CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88

Theck88

If it's hard just KISS!

Wat voor een moederbord, processor en budget heb je?

Ik ben in de grote lijnen met Nielson hieronder eens. Het ligt er echter aan wat het budget is van deze persoon.

[ Voor 66% gewijzigd door Theck88 op 26-11-2010 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Zo'n merk-pc is eigenlijk niet echt een goede basis om mee te gaan upgraden. 't Is al een verouderde socket, je weet nooit precies welke cpu's het mb officieel ondersteund, je kunt er nauwelijks mee overklokken en aangezien je ermee wilt gamen en dus de videokaart ook wil vervangen zal de voeding ook niet voldoen. Kortom, beter dit systeempje zo laten en gaan sparen voor een leuke game-pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Laatst online: 19:13
Welke heb je nu dan? Kan je gewoon uitlezen met CPU-Z.

Hm, ze waren me al weer voor... :9

Ik denk dat Nielson ook wel een punt heeft, heeft upgraden nog daadwerkelijk zin? Ja misschien als je goedkoop aan upgrade-onderdelen kunt komen, anders is het lijkt me weggegooid geld. Hoelang denk je er nog mee verder te kunnen en wat is je budget daarnaast. Dat zijn wel belangrijke vragen denk ik.

[ Voor 127% gewijzigd door Aardwolf op 26-11-2010 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT MooFz :)

Zoals je merkt willen veel mensen je graag helpen, maar hebben we input nodig van jouw kant nodig om dat goed te kunnen doen. Je hebt nauwelijks relevantie in je topcstart gepost, en je gaat in het geheel niet in op de vragen van anderen naar exact wat voor onderdelen er in je PC zitten. Sterker nog, je antwoorden op de vragen van anderen zijn korte, inzetloze oneliners.

Zo kunnen wij je niet helpen. Ik zou je dus een laatste keer willen verzoeken om volledige, uitgebreide info te posten. Als je dat niet doet ben ik bang dat dit topic geen zin heeft en dus gesloten gaat worden :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties,

De reden dat ik wil uitbreiden is vooral om net iets meer uit mijn systeem te kunnen halen, en dan vooral op game gebied.

Systeemeigenschappen
Geïnstalleerd besturingssysteem
Legitieme Windows® 7 Home Premium 64-bits
Processor
Intel® Pentium® Processor E6600
• 3,06 GHz
Chipset
Intel® G43 express chipset
Geheugen
Geheugen
4 GB DDR3
Geheugenslots
4 DIMM-sockets
gegevensopslag
Externe schijfposities

2 externe posities voor optische drive
2 interne schijfinbouwplaatsen
Interne drives
1-TB SATA 3G vaste schijf (7200-rpm)
Optische drives
DVD writer (DL) met LightScribe technologie
video
video
ATI Radeon™ HD 5450, met Avivo technologie
totaal tot 2815 MB videogeheugen beschikbaar, waarvan 1 GB gereserveerd

Uitbreidingsmogelijkheden
Poorten

6 USB 2.0 poorten (2 aan voorzijde)
2 audiopoorten vóór
6 analoge audiopoorten achter
1 digitale audiopoort achter
Videoaansluitingen
DVI-poort; VGA-poort; HDMI-poort
Slots
3 PCI-Express 1x (3 vrij)
1 PCI-Express 16x
Geheugenkaartlezer
15-in-1 geheugenkaartlezer
Invoerapparaten
Pointing device
USB optische muis
Toetsenbord
USB-toetsenbord
Communicatie
Netwerkinterface

Geïntegreerd 10/100/1000 Gigabit Ethernet LAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 18:42:
De reden dat ik wil uitbreiden is vooral om net iets meer uit mijn systeem te kunnen halen, en dan vooral op game gebied.
Dan zou ik niet als eerste naar het geheugen kijken, 4GB is in de meeste gevallen voldoende. Kijk eerst eens naar de videokaart en daarna misschien naar de cpu. E.e.a. is ook weer afhankelijk van het type spellen dat je speelt en van de gebruikte resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De videokaart is low-end en duidelijk een bottleneck in games. Andere dingen vervangen (geheugen/CPU/wat dan ook) zal geen zin hebben voor games zolang je de videokaart niet vervangt, als je dat gedaan hebt zullen games al heel wat beter lopen. Het enige wat je dan moet weten is wat voor voeding je hebt. Dus het vermogen, maar ook het merk (evt. typenummer/naam). CPU is best aardig en zou in alle games toch redelijk mee moeten komen.

(en nee,de voeding is niet uit te lezen met software, daarvoor zul je even het deurtje van de kast open moeten halen. :))

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 26-11-2010 21:23 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1