Toon posts:

GT 420M overklocken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Forummers,

Ik ben van plan een Dell xps 15 aan te schaffen met een GT420M videokaart. Nu had ik ergens gelezen dat deze makkelijk te overklocken is!?

Iemand ervaring hiermee?

Daarbij wil ik de laptop voor gamen gebruiken zoals GTAIV en MWF2. Kan ik nu beter een GT420m nemen of een GT435M?

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Zoals je waarschijnlijk zelf al hebt kunnen concluderen gaat het bij beide mobiele kaartjes over dezelfde GPU chip. Zelfs het aantal bruikbare "CUDA" cores zijn gelijk. Enkel de GPU klok ligt 300Mhz lager bij de GT420M

In de praktijk is dit inderdaad gemakkelijk te overklokken. en is het vooral het geheugen dat lastiger is maar dit is bij beide kaartjes juist hetzelfde.

Nadelen van de GT420M als je deze wil overklokken naar GT435 kloksnelheden.
De GPU kan van "mindere kwaliteit" zijn. Dit wil zeggen hij heeft meer voltage nodig om correct te kunnen werken. Waardoor deze op 1300Mhz meer energie nodig heeft (batterij!!) en stuk meer warmte kan produceren. Vooral dat laatste kan een ramp zijn in laptops daar de koeling vaak al standaard maar juist gepast kan zijn..
De mindere kwaliteit kan zelfs leiden dat je niet aan de 1300Mhz geraakt doordat je de voltages van een mobiele grafische kaart niet echt gemakkelijk kan wijzigen.

Persoonlijke ervaring met overklokken/gebruiken van mobiele nVidia kaartjes. Het sop is de bonen niet waard. In sommige games kan je na een uur plots stabiliteitsproblemen krijgen (warmte die niet snel genoeg afgevoerd kan worden). En het verschil merk je niet tijdens het gamen.

Aan de andere kant kan je een goede chip krijgen en werkt hij perfect op GT435M snelheden. Wat dan mooi meegenomen is.

Echter sowieso zou ik het persoonlijk niet echt belangrijk vinden. Het performantie verschil zal nooit dusdanig zijn dat een spel dat op een GT420M niet kan draaien of de IQ niet haalbaar is. Het wel plots kan op de GT435M.. Het is leuk voor die paar extra fps maar daarbij zal het blijven.

Conclusie
: Mijn advies zou zijn als je enkel de keuze hebt tussen deze twee kaartjes, ga voor de GT420M.

Anyway deze vraag kon je beter stellen in het [BBG aanschaf] Videokaarten topic

Specs

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
Gtx 420 overclocken (google)
http://www.google.nl/sear...0overclocken&spell=1&sa=X

Gtx 435 overclocken (google)
http://www.google.nl/sear...=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Suc6 met lezen, en bekijk ze een paar..

Ik weet zeker dat er een vergelijking is tussen die 2 kaarten..

TIP

1. voortaan zeggen wat je al gedaan hebt
2. Meer zelf inspanning.
3. Eerst google afspeuren voordat je hier gaat posten !!!

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Verwijderd

lightdestroyer schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:27:
Persoonlijke ervaring met overklokken/gebruiken van mobiele nVidia kaartjes. Het sop is de bonen niet waard. In sommige games kan je na een uur plots stabiliteitsproblemen krijgen (warmte die niet snel genoeg afgevoerd kan worden). En het verschil merk je niet tijdens het gamen.
dat is onzin, de xps kan je ook bestellen met de GT435m.

tenzij je een brak exemplaar hebt kan je hem probleemloos overclocken, tot de ~700mhz (stock GT435m is 650mhz)

Verwijderd

Topicstarter
@darkstone ik zie dat jij schrijft dat je hem probleemloos kunt overklocken. Ik lees bij lightdestroyer dat dat kleine beetje extra overklock weinig invloed gaat hebben op de games. Is dit correct?

Verwijderd

een overclock van 500 naar 700 mhz is wel iets meer dan "een beetje extra overclock" ;)
dat scheelt 30 a 40%

• InfinityG35
  • Laatst online: 16-02 21:49
Zowieso is het overklokken van grafische kaarten een riskantere bezigheid dan CPU's bijvoorbeeld. Videokaarten zijn een stuk fragieler dan CPU's en mobo's bijvoorbeeld. Daar wil je gewoon niet teveel aan rommelen. Zeker niet met Nvidia's, die zijn zo gammel als wat (gaan bij bosjes)

Om maar niet te spreken van laptops. De meeste zijn op een dusdanige manier gebouwd dat de marges klein zijn. Koeling gaat maar net, temps ook etc etc. Persoonlijk zou ik dus niet rotzooien met een GPU in een notebook. Afgezonderd natuurlijk van een model zoals de 5650 in de Vaio E, die op 450mhz draait ipv 550mhz. Echter heeft dat ook een reden natuurlijk: temps en koeling.

Een GT420 is daarnaast niet de meest snelle variant, dus vraag me af of overklokken zin heeft. Ik zou kijken naar minimum >5650 om een beetje fatsoenlijk te spelen.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Verwijderd

gast
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:08:
[...]

dat is onzin, de xps kan je ook bestellen met de GT435m.
als je hem overclockt heb je GEEN probleem met de hitte, die 'factory-overclocked' gpu kan je er namelijk standaard in laten zetten (alleen met een i7)

een GT420m is trouwens even snel als een relatief hoog geclockte HD5650

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 12:49 ]

• lightdestroyer
  • Laatst online: 28-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:42:
een overclock van 500 naar 700 mhz is wel iets meer dan "een beetje extra overclock" ;)
dat scheelt 30 a 40%
als je naar 700mhz kan overklokken startende van een een GT420m mag je wel van geluk spreken (startende van een GT435M zal je dat wel kunnen halen.)

Anyway vergelijking:
http://www.notebookcheck....nchmark-Lijst.2816.0.html
daar zie je iets van een 25% verschil (of -20% te zien hoe je het bekijkt) maar hou ook rekening dat de betere gpu gekoppeld worden met betere cpu's in de laptops waar men mee test ;)
De GT435M werd gekoppeld met een 840QM en 2 gig ram heeft <> de GT420M gekoppeld werd met een 460M en 1 gig ram. Beide testen werden wel gedaan met dezelfde driver versie wat een goed pluspunt is bij het vergelijken.

In praktijk zal je een verschil tussen beide kaarten zien tussen 10-20% en soms niet (als het geheugen de bottleneck is.) Het hangt dus ook grotendeels af van op welke resolutie je wil gamen (vermelden in je TS!)
En 20% op een fps van bv 20 bij crysis gaat het spel echt niet speelbaarder maken hoor :'( . Vandaar dat overklokken van een mobiele gpu naast de nadelen niet direct "waw" is ;)

Maar op notebookcheck kan je mooi zelf het verschil zien.

PS Factory overklocked kaarten en een overklocked GT435M kunnen nog steeds minder verbruiken dan een op zelfde snelheden overklocked GT420M (Wegens dat die GT420M gebruik kan maken van hoger voltages die je in rivaTuner vaker niet dan wel kan wijzigen..)

PS2 Ik had er niet opgelet dat het specifiek over een XPS ging. Daarbij lijkt het hitte probleem inderdaad minder daar die laptop gemaakt is om de hitte van een GT435M af te voeren.

PS3: de vernoemde ATI kaart zit dus volgens notebookcheck tussen beide kaarten in ;)

Specs

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Voor je op basis van deze replies aan het overclocken slaat, nog even voor de duidelijkheid:

- Zoals lightdestroyer al aangeeft worden voor de 420M waarschijnlijk GPUs van mindere kwaliteit gebruikt dan voor de 435M. Dat wil zeggen dat deze GPUs meer moeite hebben om op hoge clocksnelheden te draaien. Gevolg van overclocken naar dezelfde snelheid als de 435M kan zijn dat hij meer stroom nodig heeft en/of warmer wordt dan een 435M op dezelfde snelheden.

- Overclocken van onderdelen in een laptop is sowieso risky business. In laptops wordt de warmte over het algemeen minder goed afgevoerd dan in desktops, waardoor onderdelen die meer warmte produceren dan verwacht sneller een probleem kunnen worden.

- nVidia's mobiele serie staat er bekend om dat ze snel kapot gaan, doordat de chips te temperatuursverschillen niet aankunnen. Overclocken zal dit proces alleen maar versnellen.

Toegegeven, een boost van 500Mhz naar 700Mhz zou een flinke verbetering zijn en dit zal je ongetwijfeld merken in games. Je moet je wel realiseren dat je bij overklokken een serieus risico loopt dat je de levensduur van je hardware verkort. De afweging tussen extra performance en kortere levensduur zal je zelf moeten maken.

specs

Pagina: 1