Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-05 06:19
Beste Tweakers,

Op het moment zit ik met een lastig probleem. Althans, voor mij is het lastig en vooral verveld. Ik had een versterker staan waar ik niet veel meer mee deed en ook de reden naar boven kwam toen ik hem aanzette. De bekende brom. Het zit in beide luidsprekers (Links en Rechts).

Natuurlijk kom ik jullie niet lastig vallen zonder zelf onderzoek te doen. Het zou te maken kunnen hebben met een Aardlus (alle apparatuur er vanaf gehaald een apart stopcontact geprobeerd), dit mocht niet baten.

Zekeringen gecheckt, deze zagen er allemaal nog goed uit (er liep nog een draadje van kant a naar kant b).

Nu kwam ik tot de conclusie dat er op een groot zwart (rechthoekig) blok een 'roestvlek?' zat waarna het leek dat deze gelekt heeft o.i.d. Het lijkt mij een relais, zou dat voor een brom kunnen zorgen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-02 13:00
maak eens een foto, lekken klinkt als een elco, zwart rechthoekig blok wat minder

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Ten eerste enorm bedankt voor het helpen alvast :-)

Ten tweede sorry voor het wachten, Windows en Apple waren het er niet mee eens dat m'n foto's snel tevoorschijn moesten komen. Daarnaast was m'n upload opeens retetraag

Ten derde de foto (nog aan het uploaden, verbinding valt steeds weg, maar beetje bij beetje komt hij er)
Afbeeldingslocatie: http://zftuts.net/IMG_0493.JPG

Overige info overigens die wellicht interessant is. Zodra ik 'm aanzet hoor je geen brom, na een seconden een soort klik en dan *broooooooooooooooooooooooooom*.

[ Voor 10% gewijzigd door ronn0 op 26-11-2010 01:42 . Reden: Img-tag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

ronn0 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 01:40:

Overige info overigens die wellicht interessant is. Zodra ik 'm aanzet hoor je geen brom, na een seconden een soort klik en dan *broooooooooooooooooooooooooom*.
Het zwarte blokje is inderdaad een relais. Deze beschermt je luidsprekers door ze de eerste seconde na inschakelen los te koppelen. Als het systeem gestabiliseerd is, hoor je een klik en worden de luidsprekers weer ingeschakeld.
De troep op het relais lijkt te komen uit een van de condensators naast het relais. Deze zijn ervoor om je voedingsspanning af te vlakken.
Als zo'n condensator gelekt heeft, wordt je voeding niet meer afgevlakt en krijg je een lekkere brom.
Vervang gewoon beide condensators.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 19:55

Part

Helemaal niets.....

De troep kan niet uit de condensator komen. Als dit type condensator lekt dan is dat aan de onderkant. De troep zit alleen boven op het relay en er is niets te zien op de print zelf. Is het niet een oude sticker of schuim dat aan het verteren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Dat zou wel kunnen denk ik, er staat verder niets op dat zwarte blok vermeld, het zou kunnen zijn dat er een sticker op zat.

De condensators kan ik wel vervangen, een van de makkelijkste onderdelen om te vervangen qua soldeerpunten (2 stuks maar ;-)). Maakt het nog uit welk merk en type? Of wanneer ze dezelfde input en output hebben als deze is dat ook goed? :)

Voor zover ik kan zien gaat het om een "9202F", echter kan ik die nergens in een shop vinden o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

9202F lijkt onwaarschijnlijk. Op de zijkant staat vaak Voltage (V) en capaciteit (F) vermeld. Voor beide geldt minimaal gelijk, hoger is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Op de zijkant staat (een aantal keer)
63V
6800μF(M)
Wil het nog wat zeggen als het er 4 keer op staat?

[ Voor 28% gewijzigd door ronn0 op 26-11-2010 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ronn0 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:31:
Op de zijkant staat (een aantal keer)

[...]

Wil het nog wat zeggen als het er 4 keer op staat?
Nee hoor maakt niet uit, komt gewoon door de productiemethode. die folie zit op lange rollen waar steeds 63V 6800uf op staat geprint. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Thanks iedereen! :-)

Nog één vraagje, waar koop je die krenger in Nederland? :o

Edit:
Deze zou goed zijn dan toch?
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=446263

[ Voor 110% gewijzigd door ronn0 op 26-11-2010 12:22 . Reden: Product link aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

even een fatsoenlijke conrad productlink plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Misschien ten overvloede, maar hou bij het vervangen rekening met de polariteit. Er staat een strip met minnetjes op elco's geprint en de nieuwe moeten er op dezelfde manier in als de oude eruit kwamen.

En het is niet zo als met batterijen dat het gewoon niet werkt als je het verkeerd doet, elco's kunnen echt ontploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Goed dat je het zegt, zal hem i.i.g. pas aanzetten en de stekker erin doen zodra de kap er weer op zit en rekening houden met de polariteit. Thanks!

Deze is een stuk goedkoper:
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
Nou is de kwaliteit van die Vishays wel wat beter, maar waarschijnlijk gaan deze elco's de versterker overleven dus dat is niet zo'n issue.

Belangrijker is of het past. Ruimte lijkt wat krap, meet voordat je bestelt even de diameter en de rastermaat (afstand tussen de pinnen) na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Heb zo geen middel bij de hand om het te meten, maar het is iets breder (2 MM denk ik) dan een 50 eurocent munt (je moet iets ;-)) Die is ongeveer 30MM wat ik zo op internet kan vinden, dus dat moet goed komen denk ik. De afstand tussen de pinnen kan ik zo niet meten omdat ik 'm in de tussentijd nog graga wil gebruiken met brom. Dus dat gokje moet ik maar even nemen, anders leg ik ze neer en ga ik heel erg hobbyachtig doen en moet ik met kabeltjes aan de slag.

Wat zou dat fijn zijn om straks zonder brom te kunnen muziek'en. :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
Oh wacht, ik bekijk nu de foto eens goed en had over de reactie van Part heengelezen. Het is inderdaad niet zeker of het deze elco's zijn.

Dat dit aan een elco in de voeding ligt is wel waarschijnlijk, maar dat hoeven dus niet per se deze te zijn.

Andere opties zijn bijvoorbeeld slechte soldeerverbindingen of onderbroken massacontact tussen printplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Een elco lijkt wat bol te staan aan de bovenkant naar mijn idee, als ik eventueel het folie eraf trek zou ik het kunnen zien denk ik toch?

Het is sowieso vrijdag dus bestellen zal wel even duren. Zo eens nadenken of er in de buurt geen winkel zit die ze zou kunnen hebben. Een audio-winkel, hebben die dat soort dingen meestal?

Problemen als slechte soldeerverbindingen en onderbroken massacontact ga ik niet vinden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
Je kan de folie er afhalen inderdaad, hou er rekening mee dat het metaal daaronder verbonden kan zijn met een van de polen (meestal de negatieve) en dan kan er de (negatieve) voedingsspanning op staan als de versterker aan is.

Audiowinkels hebben meestal dit soort onderdelen niet, alleen de zelf reparerende/modificerende speciaalzaakjes misschien. Je hebt een echte electronicawinkel nodig, even googelen op electronica onderdelen + plaatsnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Zo eens nadenken of er in de buurt geen winkel zit die ze zou kunnen hebben.
Wat is in de buurt voor jou?

Als je in of nabij Utrecht woont zou je bij Radio Centrum langs kunnen gaan.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Ik woon in Tilburg, zojuist bij Piet Kennis langsgeweest, deze hadden ze gelukkig liggen :D

Zo even de soldeerbout zoeken en proberen ze te vervangen, spannend, de eerste keer dat ik een printplaat ga solderen. :-)

I'll let you know! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Aan de kleur van de print, de hoeveelheid stof, en manier van componenten monteren te zien, is dit een versterker van minimaal 20 jaar oud (sinds de jaren 90 zijn printplaten meestal groen gelakt en liggen componenten in massa-productie apparatuur netjes georganiseerd op de print). Grote kans dat er dus soldeerverbindingen zijn die niet lekker meer zijn. Omdat de versterker bromt, is dit waarschijnlijk in één van de massa-sporen. Loop die dus eens na en kijk of je gebroken solderingen kunt zien. Meestal treden die op bij de grote/zware soldeerverbindingen (dikke draden, koelblokken, grote condensatoren, etc.).
Wat ook zomaar kan, is een slechte verbinding met de metalen delen van de behuizing, waardoor de afscherming niet meer goed is. Dit zijn meestal groen/gele draadjes die met een oog onder een schroefje zitten.

Gezien zijn waarschijnlijke leeftijd, is het sowieso niet heel onverstandig om de elco's te vervangen. Vooral de grote waarden die voor afvlakking zorgen, hebben de neiging hun capaciteit te verliezen met de leeftijd.
ronn0 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:01:
Een elco lijkt wat bol te staan aan de bovenkant naar mijn idee, als ik eventueel het folie eraf trek zou ik het kunnen zien denk ik toch?

Het is sowieso vrijdag dus bestellen zal wel even duren. Zo eens nadenken of er in de buurt geen winkel zit die ze zou kunnen hebben. Een audio-winkel, hebben die dat soort dingen meestal?

Problemen als slechte soldeerverbindingen en onderbroken massacontact ga ik niet vinden denk ik.
Dat bolstaan is gewoon een afdekplaatje en zegt helemaal niks over de toestand van de elco. Dergelijke grote elco's barsten ook eigenlijk maar zelden open. Als dat gebeurd, dan is er sowieso iets goed mis in het apparaat.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
deepbass909 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 15:11:
Aan de kleur van de print, de hoeveelheid stof, en manier van componenten monteren te zien, is dit een versterker van minimaal 20 jaar oud (sinds de jaren 90 zijn printplaten meestal groen gelakt en liggen componenten in massa-productie apparatuur netjes georganiseerd op de print). Grote kans dat er dus soldeerverbindingen zijn die niet lekker meer zijn. Omdat de versterker bromt, is dit waarschijnlijk in één van de massa-sporen. Loop die dus eens na en kijk of je gebroken solderingen kunt zien. Meestal treden die op bij de grote/zware soldeerverbindingen (dikke draden, koelblokken, grote condensatoren, etc.).
Wat ook zomaar kan, is een slechte verbinding met de metalen delen van de behuizing, waardoor de afscherming niet meer goed is. Dit zijn meestal groen/gele draadjes die met een oog onder een schroefje zitten.

Gezien zijn waarschijnlijke leeftijd, is het sowieso niet heel onverstandig om de elco's te vervangen. Vooral de grote waarden die voor afvlakking zorgen, hebben de neiging hun capaciteit te verliezen met de leeftijd.
Het is een Kenwood KR-a5040, geen idee uit welk jaar. Heb hem ooit gekregen en vond 'm laatst terug. :*) Er zit wel veel stof in inderdaad.

Ik zal ook de soldeerverbindingen nalopen als de printplaat er straks toch uit ligt, hoewel ik geen held ben ik dat soort dingen, maar misschien dat m'n ongetrainde oog ook iets ziet waardoor het kan komen. Groen/gele draadjes zijn er op de bovenkant niet zichtbaar. Ik zal straks even foto's plaatsen als de printplaat eruit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Hij bromt niet meer, PCB gebroken bij het terugdoen. Damn. Zonde maar niets aan te doen. Volgende keer beter. Onderkant was overigens wel groen gelakt. :-(

Toch iedereen bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 15:11:
Aan de kleur van de print, de hoeveelheid stof, en manier van componenten monteren te zien, is dit een versterker van minimaal 20 jaar oud.
Ik denk dat hij hoogstens 18 jaar oud is. Kijk maar op de elko's: 9202 ;)

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 23:52

casemodder

--->

ronn0 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 14:56:
Ik woon in Tilburg, zojuist bij Piet Kennis langsgeweest, deze hadden ze gelukkig liggen :D

Zo even de soldeerbout zoeken en proberen ze te vervangen, spannend, de eerste keer dat ik een printplaat ga solderen. :-)

I'll let you know! :D
Effe offtopic,

Woon zelf ook in Tilburg

Boris elektronics in waalwijk is goedkoper en breder assortiment.

Ben een keer bij Piet kennis geweest voor een intelbare voeding. €15 8)7 moest er 5 hebben

Naar Waalwijk gereden €7.50 per stuk zelfde merk type :o

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
casemodder schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 15:37:
[...]

Effe offtopic,

Woon zelf ook in Tilburg

Boris elektronics in waalwijk is goedkoper en breder assortiment.

Ben een keer bij Piet kennis geweest voor een intelbare voeding. €15 8)7 moest er 5 hebben

Naar Waalwijk gereden €7.50 per stuk zelfde merk type :o
Thanks voor de tip! Heb zelf helaas geen Auto, maar zeer binnenkort wel als het goed is. Dan kan ik voortaan daar gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

goeievraag schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 21:36:
[...]
Ik denk dat hij hoogstens 18 jaar oud is. Kijk maar op de elko's: 9202 ;)
Vooruit, ik had de grens 2 jaar te ver gelegd :o Ik ga me in een hoekje diep zitten schamen :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1