Gametron ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-07 19:59

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Alleereerst wil ik graag kwijt dat ik het een zeer goed initiatief vind dat er eindelijk een nederlands distributieplatform is voor games (nu nog een nl vervanger voor itunes).

Waar ik wel een beetje tegenaanloop is de huidige opzet van Gametron. Ergens ben ik er erg bang voor dat Gametron in de huidige vorm het domweg niet stand houdt tegen een platform als steam, en wel om de volgende redenen (in het voordeel van steam):
- Community (hoeveel en hoelang je een game speelt / fora / invite-system / steamworks / achievements)
- Applicatie waar je je games kan startten/downloaden/updaten/verwijderen.
- Groter aanbod, en voor 99% zelfde prijs
- Applicatie van Steam zorgt tevens ervoor dat je op de hoogte blijft van de store updates, iets wat na het downloaden van de game bij gametron niet meer het geval is, dus je moet zelfstandig naar de website gaan om op de hoogte te blijven van deals)

Voordelen gametron:
- Nederlandse site, geld verdwijnt niet naar het buitenland
- Wellicht ook nederlandse support

Verder vraag ik me ook af hoe gametron met zaken omgaat als:
- Patches en Updates (bij steam automatisch, ook bij gametron??)
- Serienummers (worden bij steam automatisch geinjecteerd (meestal) hoe zit dit bij gametron?)
- DRM (ik zie bij F1 2010 alleen staan bij drm: "Sony", dat zegt me te weinig, is dit tages, securom, installatielimit, wat?)

Al met al zijn alle bovengenoemde criteria voor mij in ieder geval genoeg reden om eerst maar eens even af te wachten wat er van Gametron wordt. Momenteel biedt het eigenlijk niets nieuws onder de zon ten opzichte van de concurentie, met prijzen houden ze teveel de adviesverkoopprijzen aan, hierbij is wel 1 grote uitzondering aanwezig, namelijk HAWX2, deze is 30,- via Gametron en 50,- via Steam. Maar dit is ook de enige titel (toptitel wel te verstaan) welke ik voordeliger heb gezien via Gametron.

Nou was ik erg benieuwd of anderen deze mening met mij delen, of dat ze erg positief zijn over Gametron. Zijn hier mensen met ervaringen met de nieuwe Game distributieplatform, en zo ja, laat even weten wat jou ervaring ermee is.
Persoonlijk denk ik dat ze een aardige kick-off hebben, waarbij ze een aantal deals met grote leveranciers hebben gelsoten (E.A. Ubisoft e.d.). Dit zorgt er in ieder geval voor dat er een redelijk aanbod van recente titels aanwezig is. Het kan in mijn opinie in elk geval op dit moment in geen velden of wegen op tegen een platform als Steam, dus ik denk dat ze een leuke start hebben, maar nog een hele lang weg te gaan hebben.

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:05

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Dit topic is meer iets voor HSA dan voor SF, ik denk dat je daar ook meer respons krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Even wat meer opgezocht aangezien je met de naam "gametron" compleet uit de lucht komt vallen ;).

Gametron volgt een heel ander opzet dan steam. Steam is een DRM techniek van Valve om perfecte controle te hebben over wie wat kan spelen. Gametron is louter een winkelsite die zijn games digitaal aanbiedt ipv fysiek, waarbij de download niets verschilt van wat je op het fysieke schijfje zou terugvinden.

Het grootste nadeel dat ik momenteel zie is dat hun prijzen (zeker voor nieuwe games) niet echt competitief zijn tegenover de retailmarkt. Bij steam is dit echter ook zo (vaak zelfs duurder), doch de games verkopen daar ook, dus we zien wel hoe het evolueert :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga er maar vanuit dat 80% + van dat geld ook naar het buitenland gaat. En waarom zou dat een voordeel zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is dit de digital delivery service waar FRS mee zou komen? Of wat is het moederbedrijf? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Gametron is van Sanoma Uitgevers, de uitgever van onder andere Nu.nl, Autoweek en Gamer.nl

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Dizzy,

Jouw topic is bij ons op de radar gekomen, wij houden graag een vinger aan de pols om te zien wat mensen van Gametron vinden. Zeker in deze opstartfase is het voor ons belangrijk om in contact te zijn met ons publiek.

Wat betreft je punten over Steam heb je voor een deel gelijk. Wij bieden veel van de extra diensten zoals Friends en Achievements niet aan. Ook zijn er geen plannen om dit op korte termijn te gaan doen. Dit om de simpele reden dat dit geen focus punt voor ons is, ook zien wij Steam niet als de grootste concurrent.

Wij willen een alternatief bieden wat niet alleen echt Nederlands is maar ook juist niet-Steam is. Steam is een mooi platform voor hardcore gamers maar voor het bredere publiek is het registreren, de software, het spel aanbod en de look (donker) een tamelijk hoge instapdrempel. Bij Gametron is geen registratie vereist om games te downloaden en buiten een kleine download manager verplichten we je ook niet om andere software te installeren. Voor de mensen op dit forum zullen dat kleine stappen zijn maar uit ons onderzoek zien we dat dit voor veel mensen nog best wel een blokkade is. Wat we daarbij inleveren zijn enkele extra services zoals friends en achievements, maar dit zijn juist weer functies die voor de bredere doelgroep mindere relevant zijn. Tevens bieden wij een breder (breder, niet groter) aanbod aan, games zoals de Sims en NFS: Hot Pursuit worden bijvoorbeeld niet bij Steam aangeboden, wel bij ons, ons assortiment zal in de toekomst ook nog groeien, zowel met hardcore titels als meer de mainstream titels.

Prijs
De prijzen van Gametron zijn in veel gevallen iets lager dan Steam, bijna nooit hoger:
Mafia 1 Steam: 9,99 Gametron: 4,99
Dragon Age: Origins Steam: 29,99 Gametron: 19,99
Far Cry 2 Steam: 29,99 Gametron: 9,99 (bij Steam is het wel de Fortune’s Edition)
Civ IV Steam: 19,99 Gametron: 4,99

Patches
99% van alle patches van de uitgevers (sowieso alles van EA en Ubisoft) werken met de Gametron downloads, dit is omdat de Gametron downloads dezelfde versies zijn als die op de DVD’s staan en in de winkel liggen. Bij toevoegen van een game updaten we wel gelijk naar de nieuwste versie, dus op dat moment is de game die je download up to date. Bij een enkele uitzondering (momenteel alleen Borderlands) moeten wij een specifieke Gametron-patch leveren, dit doen wij dan ook zodra de patch uit is. In de toekomst zullen deze Gametron-specific patches mogelijk helemaal verdwijnen, tevens gaan wij vanaf begin 2011 ook patches aanbieden voor alle games die wij hebben.

DRM
DRM namen zijn momenteel een beetje vreemd. Sony is simpelweg Securom en dit is de DRM die op de meeste games zit. In de meeste gevallen (zoals EA en Ubisoft) is alleen de DRM van de uitgever aanwezig, dit is dus dezelfde DRM als bij de winkel-versie.

Serienummers
Zodra je aankoop is gedaan krijg je de key toegestuurd per mail.

Stukje achtergrond: Gametron is een uitgave van Sanoma; ook bekend van Autoweek, Nu.nl, Kieskeurig, Gamer.nl. De techniek komt van Atomblock: http://www.mcvuk.com/news...gital-distributor-emerges

Verder zijn alle opmerkingen en vragen van harte welkom! Wij blijven de site, de games en de download techniek iig verbeteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Hallo Gametron,

Leuk om een reactie van Gametron zelf te krijgen op het topic wat ik hier geopend heb. Om een klein beetje achtergrond van mijzelf te geven, ik ben 30 jaar, en werkzaam als consultant in de it-branche. Wat gaming betreft ben ik letterlijk ergens op mijn vijfde begonnen met frogger op een Commodore 64.

Ik kan me heel goed vinden in de argumenten welke je noemt mbt het aanspreken van een breder publiek. De doorsnee consument is wat dat betreft nog steeds een beetje terughoudend als het aankomt op digitale aankopen. Ik denk dat Gametron op dat gebied er inderdaad vrij goed op inspeelt door het mogelijk te maken gewoon je winkelwagentje te vullen en af te rekenen, en verder nergens bij stil te staan behalve de link in de mail aan te klikken.

Met betrekking tot prijzen moet ik helaas een klein beetje bij mijn standpunt blijven van Hawx2. De titels die je noemt in je reactie zijn welliswaar goedkoper dan bij steam, maar ondertussen ook niet echt recent meer (zodoende ook de toptitel opmerking tussen haakjes (recente titel van bekende uitgever, tegen lagere prijs)). Daarnaast denk ik dat het voor de doorsnee consument wel zeker een reden kan zijn om online iets aan te schaffen ipv het in de winkel te kopen als het voordeliger is (een verschil van 5 euro kan al wonderen maken, we zijn tenslotte nederlanders ;) )

Om verder aan te geven wat voor mij de doorslaggevende reden was om voor het steam platform te kiezen is eigenlijk de steam applicatie die erbij zit. Even afgezien van friends, invites en achievements, wat leuke extra's zijn. Was de echte doorslaggevende factor het feit dat ik echt het gevoel had dat ik de games in mijn bezit heb. Ze worden allemaal mooi in die app getoont (wat uiteraard ook via een webapplicatie kan). Wat goed werkt is mensen het gevoel geven dat ze iets hebben aangeschaft, en waar ze ook altijd bij kunnen. Op de korte termijn zal dit weinig effect hebben, omdat men hooguit een handvol titels bezit, maar zodra dit groeit, wordt het een platform waar je van afhankelijk wordt, je het vertrouwd, en uitsluitend nog bij dit platform je titels wilt aanschaffen. Bij mij persoonlijk is het al zover doorgeslagen bij steam, dat ik een titel niet aanschaf als deze (nog) niet via steam verkrijgbaar is. Om hiervoor een heel mooi voorbeeld te noemen is de nieuwe NFS: Hot Pursuit. Deze is inderdaad zoals je heel terecht noemde niet beschikbaar via steam en wel via Gametron. Echter, gezien steam ook E.A. games uitgeeft, ben ik momenteel nog geneigd te wachten tot deze ook via Steam beschikbaar gaat komen.

Twee andere punten welke ik van steam heel sterk vind, zijn de week/weekend deals (het zorgt ervoor dat je de site in de gaten blijft houden). Het andere punt is de totale speeltijd die je hebt besteed aan je titels. Ik kijk dit regelamtig in om voor mezelf te bepalen wat ik nou daadwerkelijk leuk vind om te spelen, en ook daadwerkelijk speel (met meer dan 340 games in steam heb je soms last van een teveel-keuze-probleem).

Mij zal je dan inderdaad als "hardcore-gamer" gamer niet zo snel overhalen, maar dat neemt niet weg dat het goed is dat er nu een Nederlands alternatief is, en ik ook best wel benieuwd ben hoe Gametron de nederlandse (/Benelux) markt zal gaan beinvloeden. Ik blijf het in ieder geval in de gaten houden de komende tijd, maar vooralsnog blijf ik nog wel een beetje de kat uit de boom kijken mbt tot het overgaan naar Gametron.

Rob.

Pagina: 1