Windows geeft 2,61gb ram aan ipv. 4gb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik zit met een klein probleempje met mijn laptop. Er zit namelijk 4GB DDR3 ram geheugen in in combinatie met Windows 7 64bit. Nu keek ik zonet even bij de informatie over mijn computer (rechterklik op "Deze computer" -> "Eigenschappen") en keek ik toch even verbaast op.
Hier geeft Windows aan dat er daadwerkelijk 4GB ram in mijn laptop zit maar dat er maar 2,61GB beschikbaar is.
Heeft iemand een idee waarom Windows dit aangeeft? Zou er een latje geheugen stuk kunnen zijn?

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk staat memoryremap niet aan waardoor niet alle geheugen geadresseerd kan worden. Een 64b OS alleen is niet afdoende, zie ook Abbadon in "RAM FAQ"

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:12:
Waarschijnlijk staat memoryremap niet aan waardoor niet alle geheugen geadresseerd kan worden. Een 64b OS alleen is niet afdoende, zie ook Abbadon in "RAM FAQ"
Ik heb juist in mijn BIOS gekeken maar hier staat niets in over de memoryremap functie, de functies in deze BIOS zijn uiterst beperkt.
Is er een andere manier om toch die volledige 4gb in gebruik te stellen?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht heb je een onboard videokaart die je 1,5GB hebt gegeven?
Terw_Dan schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:12:
Net even die FAQ gelezen en ondanks dat ik het verhaal snap, is het wellicht een beter idee de FAQ bij te werken. Anno 2007 was 4GB niet normaal, mag hopen dat het in elke (nieuwe) PC het tegenwoordig standaard aan staat.

[ Voor 80% gewijzigd door CH4OS op 25-11-2010 21:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:26:
Dat zou niet kunnen. Ik heb namelijk geen onboard video. Mijn laptop is een Clevo X8100 met 2 ATI Radeon HD 5870m's. En bij mijn weten kun je via da ATI diver toch ook geen ram geheugen toewijzen als shared geheugen voor je GPU.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:30:
[...]

Dat zou niet kunnen. Ik heb namelijk geen onboard video. Mijn laptop is een Clevo X8100 met 2 ATI Radeon HD 5870m's. En bij mijn weten kun je via da ATI diver toch ook geen ram geheugen toewijzen als shared geheugen voor je GPU.
Via het BIOS van het moederbord moet dat dan ingesteld worden. Al zijn 5870's chips die zélf geheugen aan boord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CptChaos schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:26:
[...]
Net even die FAQ gelezen en ondanks dat ik het verhaal snap, is het wellicht een beter idee de FAQ bij te werken. Anno 2007 was 4GB niet normaal, mag hopen dat het in elke (nieuwe) PC het tegenwoordig standaard aan staat.
Of 4GB nu wel of niet normaal is, je blijft met dezelfde punten zitten hoor. Geheugen moet nog steeds geremapped worden wil je het allemaal kunnen adresseren. Dus als je niet de volle 4GB ziet, moet je het alsnog controleren.
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:23:
[...]

Ik heb juist in mijn BIOS gekeken maar hier staat niets in over de memoryremap functie, de functies in deze BIOS zijn uiterst beperkt.
Is er een andere manier om toch die volledige 4gb in gebruik te stellen?
Als het geheugen niet geremapped wordt zul je het niet aan kunnen spreken (ongeacht of die optie in de bios wel of niet aanwezig is, op veel notebooks zit het er vaak niet eens in.).

Het idee is namelijk dat de adressen van +- de laatste GB al gebruikt worden voor ander geheugen dan het systeemgeheugen en dus niet meer gebruikt kunnen worden om je systeemgeheugen te adresseren, waardoor jij nu die GB mist.
CptChaos schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:49:
[...]
Via het BIOS van het moederbord moet dat dan ingesteld worden. Al zijn 5870's chips die zélf geheugen aan boord hebben.
Ja, maar er zijn nog steeds adressen nodig om dat spul aan te spreken.

[ Voor 11% gewijzigd door TERW_DAN op 26-11-2010 14:48 ]

Pagina: 1