Mijn Samsung R730-JA05NL heeft een vervelend probleem, op willekeurige momenten 'bevriest' het systeem. Als dit gebeurt reageert niks meer, de muis beweegt niet, en geluid wat op dat moment evt. speelt herhaalt zich heel snel, wat resulteert in een hard gezoem. Dit duurt steeds maar 2 of 3 seconden, en dan gaat het systeem weer vrolijk verder. Geen BSOD's dus, of complete crashes, het systeem is gewoon even bevroren. Dit gebeurt met elke media player, mp3's of video's, of muziek uit de browser etc. Zonder muziek of video gebeurt het ook, maar dan zonder het gezoem. Soms gebeurt het om de minuut of vaker, soms kan ik gewoon een kwartier niks hebben. Of het systeem onder zware load zit of niet lijkt niet uit te maken.
Als ik in linux boot kan ik gewoon mp3 en video blijven spelen zonder dat dit gebeurt!
edit: de cpu usage van bijv. winamp lijkt iets te stijgen als het gebeurt, en vooral de cpu usage van 'system interrupts - deferred procedure calls and interrupt service routines' gaat dan richting de 100%.
edit2: stacktrace geeft ndis.sys als mogelijke schuldige met 100% cpu tijdens de interrupt momentjes, nieuwe wifi driver erop aan het zetten (niet via windows update maar ouderwets op de hand) en kijken wat ie nu doet
edit3: ja hij lijkt het niet meer te doen, de atheros 8.xxx.x driver lijkt het probleem te geven, windows update hem zelf niet naar een nieuwere versie, met de hand 9.0.0.173 erop zetten lijkt het op te lossen, omg 2 weken bezig geweest.... omg omg omg taart voor mezelf #flashback
Systeem specs:
Samsung R730-JA05NL
Intel Pentium Dual Core T4500 2,3GHz
Intel Mobile GL40
4GB DDR3
Video: Intel GMA 4500M
HD: Toshiba MK3265GSX 320Gb (in 2 partities opgedeeld btw)
Windows 7 Home Premium / Windows 7 Ultimate 64
reeds geprobeerd:
Als ik in linux boot kan ik gewoon mp3 en video blijven spelen zonder dat dit gebeurt!
edit: de cpu usage van bijv. winamp lijkt iets te stijgen als het gebeurt, en vooral de cpu usage van 'system interrupts - deferred procedure calls and interrupt service routines' gaat dan richting de 100%.
edit2: stacktrace geeft ndis.sys als mogelijke schuldige met 100% cpu tijdens de interrupt momentjes, nieuwe wifi driver erop aan het zetten (niet via windows update maar ouderwets op de hand) en kijken wat ie nu doet
edit3: ja hij lijkt het niet meer te doen, de atheros 8.xxx.x driver lijkt het probleem te geven, windows update hem zelf niet naar een nieuwere versie, met de hand 9.0.0.173 erop zetten lijkt het op te lossen, omg 2 weken bezig geweest.... omg omg omg taart voor mezelf #flashback
Systeem specs:
Samsung R730-JA05NL
Intel Pentium Dual Core T4500 2,3GHz
Intel Mobile GL40
4GB DDR3
Video: Intel GMA 4500M
HD: Toshiba MK3265GSX 320Gb (in 2 partities opgedeeld btw)
Windows 7 Home Premium / Windows 7 Ultimate 64
reeds geprobeerd:
- Windows 7 64bit erop, zelfde probleem
- Memtest86: RAM is in orde, geen fouten
- Drivers updaten: chipset, grafische kaart, en audio, problemen blijven ook met de nieuwste drivers
- Met en zonder batterij, met en zonder stroom, geeft nog steeds allebei zelfde probleem
- Andere virusscanner, andere anti spyware, systeemscan gedraait
- Zoveel mogelijk services en achtergrond processen eruit gehaald
- Process prioriteiten en affinity veranderen van allerlei processen (winamp, video players etc), helpt ook niet
- Temperaturen gecheckt, blijft koel, probleem doet zich voor zowel met warme als koude laptop
- HD scan en defragment, geen bad sectors of andere problemen, performance is prima.
[ Voor 13% gewijzigd door el_salvador op 25-11-2010 23:37 . Reden: opgelost???? ]