Final Cut Express mogelijk op alle Macbooks?

Pagina: 1
Acties:

• Denimco
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-11-2025
Beste tweakers,

Ik ben een complete noob wat betreft de het besturingssysteem van Apple, wel heb ik sinds een paar maanden de iPhone 4 waar ik erg tevreden mee ben. En nu wil ik ook overstappen van een Acer Aspire 8930 laptop naar een MacBook, maar ik weet nog niet precies welke. De afgelopen paar dagen heb ik me er in verdiept en ik ben al veel te weten gekomen.

Maar nu rest me op zijn minst nog een vraag. Vanaf welke MacBook is Final Cut Express goed te gebruiken? Of werkt hij soepel op alle MacBooks?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Op zich hangt het af wat je gaat doen met Final Cut. Ga je SD of Full HD doen? Korte clips of volle speelfilms? Ga je alleen simpel knippen en plakken of ga je superdeluxe monteren met alle features? Kun je niet gewoon toe met iMovie?

Ik ken alleen iMovie, de light versie van FC. Dit werkte wel een beetje op mijn nep macbook (2ghz 2gb ram) maar het is niet 'je van het'. Ik zou toch wel voor een van de krachtigere Pro's gaan als je vlot wilt werken.

[ Voor 32% gewijzigd door sebastius op 25-11-2010 20:50 ]

• Denimco
Het gaat mij vooral om video's knippen en bewerken van een paar minuten, geen complete films. En om sd video's, hooguit 720p. En anbosoluut geen technisch hoogstaande video's maar meer hobbyen, zal maar zeggen.

iMovie heb ik me nog niet in verdiept. Dat ga ik dan ook maar doen. Maar me vraag blijft nog steeds dus als iemand advies heeft, hoor ik het graag.

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-01 11:06
Met het soort dingen wat jij wilt gaan doen kun je makkelijk toe met iMovie, iMovie is ook wat simpeler in elkaar gezet en werkt vrij gemakkelijk als je beginnend bent met het besturingssysteem van apple.
Wat ik wel lastig vond is dat alle filmpjes gerenderd moeten worden (het is logisch) maar daardoor staan ze 3dubbel zo groot op je harde schijf, waardoor er van mij 100gig werd weggesnoept toen ik bezig was met een film van een half uurtje (ik had wel heel veel materiaal ingeladen)

Maar als je klaar met je project bent, kun je dit natuurlijk gewoon verwijderen! Als ik jou was zou ik voor iMovie gaan zeker nu de nieuwe uit is.

• Denimco
Oke, dank alvast voor de antwoorden. Dan ga ik me morgen toch echt verdiepen in iMovie.

Maar los van het feit of ik voor iMovie of voor Final cut Express moet gaan. Welke MacBook is minimaal aan te raden om Final Cut Expres goed op te laten draaien? In mijn geval gaat het om video's van maximaal een kwartier, op sd of 720p kwaliteit. Dus zal maar zeggen de nieuws items en reportages die je wel is ziet op regionale/lokale tv zenders.

Ik zit te denken aan een MacBook Pro 13 inch.

• Cobesz
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01 01:24
Met een macbookpro met i5/i7 is dit goed te doen!

Ik raad je dan aan om er ook een SSd in te stoppen ;)

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Devicto schreef op donderdag 25 november 2010 @ 23:10:
Oke, dank alvast voor de antwoorden. Dan ga ik me morgen toch echt verdiepen in iMovie.

Maar los van het feit of ik voor iMovie of voor Final cut Express moet gaan. Welke MacBook is minimaal aan te raden om Final Cut Expres goed op te laten draaien? In mijn geval gaat het om video's van maximaal een kwartier, op sd of 720p kwaliteit. Dus zal maar zeggen de nieuws items en reportages die je wel is ziet op regionale/lokale tv zenders.

Ik zit te denken aan een MacBook Pro 13 inch.
Ik zou eigenlijk alleen een MBP 13" afraden vanwege de te lage resolutie van het scherm. iMovie is misschien nog wel te doen, maar voor Final Cut is de resolutie van het standaard 15" scherm net genoeg in mijn ogen. Je hebt veel vensters in Final Cut en anders wordt het toch veel priegelen en scrollen. iMovie werkt wat anders maar een beetje overzicht is toch fijn, en ook je preview venster groeit mee met je scherm. Op een 13" scherm zit je toch wel naar een erg klein beetje te kijken, of je moet constant naar full screen schakelen, maar dat wordt je ook snel zat.

Hier stond achterhaalde informatie…

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Voor wat jij doet is Final Cut echt niet nodig. Ga je er wel mee werken dan moet je zeker voor de zwaardere MBPro's gaan, of voor een iMac. Ik maak zelf ook korte films op SD resolutie met iMovie en werk nu op een iMac 21inch i3. Ik doe vooral het simpele monteren, dus overgangen, knippen, volume aanpassen en soms Picture in Picture. Dat gaat er prima mee. Grote voordeel van iMovie is dat het gratis meegeleverd wordt met iedere Mac en dat het echt prachtige resultaten oplevert voor het hobbywerk.

[ Voor 16% gewijzigd door sebastius op 26-11-2010 12:01 ]

• Denimco
Dan zet ik voorlopig Final Cut wel uit me hoofd en ga ik eerst iMovie uitproberen, als ik een MacBook heb gekocht. Ik zit wel ernstig te twijfelen of ik er een ga kopen. Als ik hem wil kopen is vandaag wel de perfect dag omdat je voor 50 euro meer een MacBook pro hebt. En dat is alleen vandaag.

Het blijft zoveel geld :P In ieder geval allemaal bedankt. Het komt er nu op aan of ik zoveel geld wil uitgeven of niet.
Pagina: 1