Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een Linksys WRT320N aangeschaft omdat mijn oude Fritz! de WAN snelheid niet meer kon bijbenen. Ik zit nu met een stabiele 120mbit down via de WRT, dus geweldig.

Zo gauw ik echter DD-WRT installeer (om het even welke versie of build, de mini / mega etc) kakt de WAN speed in tot 90mbit. En dan nog ongelovelijk onstabiel ook, die 90 wordt gehaald door te schommelen tussen de 70 en 130 mbit up en down.

Heeft er iemand hier ervaring met DDWRT op de WRT320N en kan die me vertellen wat ik verkeerd doe? Ik heb alle services die er geleverd worden (m.u.v. de firewall) op DDWRT al uitgezet, en de config zoveel mogelijk gelijk getrokken met de defaults in de linksys firmware, maar dat heeft niets geholpen.

Google is ook mijn vriend niet nu.

Ik wil graag van de extra mogelijkheden van DDWRT gebruik maken, maar niet ten koste van mijn WAN snelheid.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
Dus met de originele firmware haal je hogere snelheden? Kijk even of de wireless settings (Wireless Band, Channel Width, Channel, Wide Channel, ...) in beide firmwares hetzelfde zijn. Kijk ook onder 'Status > Wireless > Site Survey' (DD-WRT) of er geen andere draadloze netwerken in de buurt zijn die hetzelfde kanaal gebruiken. Indien ja, selecteer een ander kanaal maar gebruik indien mogelijk kanaal 1, 6 of 11.

Verlaag ook eens de TX Power onder 'Wireless > Advanced Settings' en kijk of dit beter is. Staat standaard door DD-WRT ingesteld op 70 mW maar er worden dikwijls betere snelheden gehaald met een lager vermogen; 28 mW is een veel gebruikte waarde.

Zie ook
http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless-N_Configuration
en
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=362989

Is de router geflashed volgens de instructies? Ik weet niet of het nog iets uit maakt, heb zelf de WRT320N niet.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Halen andere mensen met die combo wel een stabiele snelheid op dat niveau? Kun je ergens het CPU gebruik in dat ding zichtbaar maken? Misschien trekt die het niet.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Heb ook een WRT320N + DD-WRT draaien. Helaas heb ik niet zo'n flinke WAN verbinding (+- 30Mbps) en dus bij die snelheden is dat stabiel.

Doe gewoon even een http://ip.van.router/Status_Router.asp en dan krijg je alle info die je nodig hebt...oa load-valiues, hoeveel active-connecties,connectie-limiet,memory-gebruik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:01:
Dus met de originele firmware haal je hogere snelheden? Kijk even of de wireless settings (Wireless Band, Channel Width, Channel, Wide Channel, ...) in beide firmwares hetzelfde zijn. Kijk ook onder 'Status > Wireless > Site Survey' (DD-WRT) of er geen andere draadloze netwerken in de buurt zijn die hetzelfde kanaal gebruiken. Indien ja, selecteer een ander kanaal maar gebruik indien mogelijk kanaal 1, 6 of 11.

Verlaag ook eens de TX Power onder 'Wireless > Advanced Settings' en kijk of dit beter is. Staat standaard door DD-WRT ingesteld op 70 mW maar er worden dikwijls betere snelheden gehaald met een lager vermogen; 28 mW is een veel gebruikte waarde.

Zie ook
http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless-N_Configuration
en
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=362989

Is de router geflashed volgens de instructies? Ik weet niet of het nog iets uit maakt, heb zelf de WRT320N niet.
Wat leuk dat je er meteen vanuitgaat dat het draadloos moet zijn ;) Het gaat namelijk gewoon om een bekabelde verbinding.

Load tijdens flink downloaden met wat browsen en gamen tussendoor (QOS is dan ook aan het werk, maar dat is ie op de originele firmware ook) geeft:

1.15 0.82 0.60

Geflashed volgens alle juiste procedures van de DDWRT wiki's en handleidingen voor de WRT320N.

Recapituleren:

• Probleem komt voor met bekabeld werken
• Met originele firmware 120mbit down / sec stabiel
• Met originele firmware staat firewall + QOS + NAT te werken

• DDWRT geeft 90 gemiddeld als download, met pieken en dalen tussen de 70 en 110
• In DDWRT staan alle services m.u.v. die nodig zijn voor NAT + F/W + QOS uit
• DDWRT is geflashed volgens de procedure op de website

• M'n testmethode is betrouwbaar. Ik gebruik steeds dezelfde NZB van dezelfde payserver. Dus dezelfde files / age. Payserver heeft me nog nóóit in de steek gelaten qua snelheid bij bestanden <790 dagen. Ik gebruik dezelfde PC en dezelfde HDD ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke versie heb je draaien van DD-WRT (versienummer)?
Ik heb hier ook een 320n en toen ik nog 80mbit had van ziggo eigenlijk nooit problemen, kon makkelijk met meerde wlan clients en lan clients downloaden, gamen, zonder enige vertragingen.

edit :

Mijn versie : Firmware: DD-WRT v24-sp2 (04/23/10) mega

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 05:01:
[...]

Wat leuk dat je er meteen vanuitgaat dat het draadloos moet zijn ;) Het gaat namelijk gewoon om een bekabelde verbinding.
Ik zie "wan" en denk "wireless" 8)7 Ik was toch niet meer helemaal wakker, geloof ik :P

Ik heb nog wel klachten gelezen over dd-wrt die traag is, zie hier iemand die hetzelfde zegt over de WRT320N in combinatie met DD-WRT: http://homecommunity.cisc...s-slow/m-p/351184#M186253. Maar volgens dat topic is dd-wrt wel stabieler dan de originele firmware ;) Je kan eventueel ook Tomato of OpenWrt/X-Wrt eens proberen, soms haalt men daar betere resultaten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Hier iemand met het zelfde probleem, inderdaad geen load overhead of iets anders. Ik heb inderdaad ook de vraag hoe ik dit fix! Ik heb alles ook al getroubelshoot, maar het is echt iets in dd-wrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 06:52:
Welke versie heb je draaien van DD-WRT (versienummer)?
Ik heb hier ook een 320n en toen ik nog 80mbit had van ziggo eigenlijk nooit problemen, kon makkelijk met meerde wlan clients en lan clients downloaden, gamen, zonder enige vertragingen.

edit :

Mijn versie : Firmware: DD-WRT v24-sp2 (04/23/10) mega
80Mbit haal ik ook he, 90 zelfs :P dus dan klopt het wel dat jij geen problemen had :)
Laagvliegerke schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 08:04:
[...]

Ik zie "wan" en denk "wireless" 8)7 Ik was toch niet meer helemaal wakker, geloof ik :P

Ik heb nog wel klachten gelezen over dd-wrt die traag is, zie hier iemand die hetzelfde zegt over de WRT320N in combinatie met DD-WRT: http://homecommunity.cisc...s-slow/m-p/351184#M186253. Maar volgens dat topic is dd-wrt wel stabieler dan de originele firmware ;) Je kan eventueel ook Tomato of OpenWrt/X-Wrt eens proberen, soms haalt men daar betere resultaten mee.
Grappig, ik heb juist met de originele firmware (1.0.0.4) het gevoel dat ie én sneller en stabieler is :)

Ik zal eens kijken naar de overige custom firmwares idd, heb me misschien een beetje blind gestaard op DDWRT. Het is ook moelijk om gebruikerservaringen te vinden van mensen met deze router en meer dan 100mbit down... Wonder why :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar ik begrijp dat de verbinding niet stabiel is?
Of is de CPU-load gewoon normaal ( niet 100%)?

Ik bedoelde vooral dat mijne totaal geen moeite had met meerdere clients en flink downloaden.
Dus in theorie als het dan in aan de load ligt kan het je versie van dd-wrt zijn.

Het draait hier ook gewoon verschrikkelijk stabiel.

p.s.

Ik had met die orginele firmware juist een tragere verbinding ( niet eens de 80mbit).
Al weet ik niet meer welke versie ik toen draaide wel de meest recente toen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2010 10:19 ]

• snooze7555
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 10:46
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 20:35:
Ik heb recent een Linksys WRT320N aangeschaft omdat mijn oude Fritz! de WAN snelheid niet meer kon bijbenen. Ik zit nu met een stabiele 120mbit down via de WRT, dus geweldig.

Zo gauw ik echter DD-WRT installeer (om het even welke versie of build, de mini / mega etc) kakt de WAN speed in tot 90mbit. En dan nog ongelovelijk onstabiel ook, die 90 wordt gehaald door te schommelen tussen de 70 en 130 mbit up en down.

Heeft er iemand hier ervaring met DDWRT op de WRT320N en kan die me vertellen wat ik verkeerd doe? Ik heb alle services die er geleverd worden (m.u.v. de firewall) op DDWRT al uitgezet, en de config zoveel mogelijk gelijk getrokken met de defaults in de linksys firmware, maar dat heeft niets geholpen.

Google is ook mijn vriend niet nu.

Ik wil graag van de extra mogelijkheden van DDWRT gebruik maken, maar niet ten koste van mijn WAN snelheid.
Hoi,

Ik heb dit probleem ook gehad en een kleine aanpassing gemaakt.

De wrt320N is door linksys onderklokt. Ik heb nu de standaard waarden voor de processor ingevult en krijg nu de maximale waarden 120Mb down en 10 Mb up.
Het klopt dat de dd-wrt meer performance vraagt van de router.

Vul via telnet

nvram set clkfreq=480,240,120
en dan
nvram commit

even rebooten en dan heb jij de snelheid ook.

;) ;)

I5 Processor/ 16GB geheugen/6Tb HDD, Solaredge 4kW, 4,6kW piek, 15 panelen

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:38
Ik heb hier ook een WRT320N, maar die geeft standaard 354MHz aan. Heeft zo'n overclock dan niet een enorme warmteontwikkeling tot gevolg?

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik heb het ook gedaan geweldig! thx

Verwijderd

Topicstarter
snooze7555 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:50:
[...]

Hoi,

Ik heb dit probleem ook gehad en een kleine aanpassing gemaakt.

De wrt320N is door linksys onderklokt. Ik heb nu de standaard waarden voor de processor ingevult en krijg nu de maximale waarden 120Mb down en 10 Mb up.
Het klopt dat de dd-wrt meer performance vraagt van de router.

Vul via telnet

en dan
nvram commit

even rebooten en dan heb jij de snelheid ook.

;) ;)
Kan die overklok ook op de default firmware? Dan haal ik nóg hogere snelheden. Handig en futureproof enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kick vanwege laatste vraag, ben nogal linux / cli noobje :+

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2010 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:38
Volgens mij niet.. Maar voor wat betreft futureproof ben je denk ik echt beter af met DD-WRT, omdat hier constant aan gewerkt wordt.

Wat natuurlijk ook kan is dat het de omgekeerde wereld is, en DD-WRT de processor te laag klokt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moet haast wel. Met alle services uit draait ie nog steeds 80 Mbit ongeveer. En gewoon naar de DMZ "routen" kun je toch bijna niet zo inefficient routeren dat je niet de volle capaciteit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:00

cue

Gaan deze overclock settings eigenlijk ook op voor de E3000? Volgens mij is dit toch dezelfde hardware?

Ik zit hier ook met het probleem dat ik met stock firmware netjes 120 mbit haal bij ziggo maar met DD-WRT maar 80.

Wat ik alleen niet helemaal snap is dat als ik bij DD-wrt in status tab kijk de CPU clock al staat op 480 mhz.

Ik krijg de indruk dat ik hier weinig aan ga veranderen als ik dit invoer:

Of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Nee je hebt het goed :P Als je er 500 van maakt ben je al wel bezig.. (eerste getal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cue

cue

DJ-Visto schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 07:35:
Nee je hebt het goed :P Als je er 500 van maakt ben je al wel bezig.. (eerste getal)
Mmm wel erg raar dat DD-WRT dan met 480 mhz nog niet in staat is om de 120 mbit van Ziggo netjes vol te trekken. Met de stock firmware van de E3000 nergens problemen mee maar met DD-WRT komt hij niet boven de 80 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denwilly
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 09:48
vraagt dd-wrt dan zoveel meer hardware dan de stock firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cue

cue

denwilly schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 14:50:
vraagt dd-wrt dan zoveel meer hardware dan de stock firmware?
Dat verbaasd mij ook nogal... zeker als ik kijk naar de CPU load. Ding heeft bijna niets te doen.

Met de stock firmware haal ik hier strak 120 mbit bij ziggo en met DD-WRT strak 80 mbit. Lijkt net alsof hij gelimit is op 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSlayer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11-2020

GSlayer

PSN ID: Sc0rpi0n-4707

Ik heb dit probleem al een aantal keer voorbij zien komen in het ziggo topic,

Ikzelf heb ook een WRT320N router en had er eerst ook dus de dd-wrt FW eropstaan, gevolg precies 80Mbit, terwijl ik met de stock FW 120+ haal.

Weet natuurlijk niet of het om dezelfde dd-wrt FW gaat, is al een poosje geleden en aangezien de stock FW goed draait, niet meer naar om gekeken eigenlijk.

Dacht ik meld het even.

PSN ID: Sc0rpi0n-4707

Pagina: 1