Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[W7] Installatie "verplaatsen" naar SSD

Pagina: 1
Acties:

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 10:53

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Tweakers, op mijn systeem draait W7 x64 Ultimate vanaf een RAID-0 opstelling van 2 750GB WD Caviar Green schijfjes. Ik heb net een 128GB SSDtje aangekocht en wil daar vanzelfsprekend mijn bootschijf van maken, echter zit ik niet echt te wachten op de sores die het volledig herinstalleren van mijn OS met zich mee brengt. Zodoende ging ik op zoek naar mogelijkheden om je bestaande Windows install naar een nieuwe schijf te plaatsen en dergelijk sores te omzeilen. Via Google stuitte ik op maar 1 artikel dat mij enigzins op weg hielp, maar dit lijkt toch niet 100% van toepassing. Niet alleen is het geschreven voor oudere versies van Windows, er wordt ook gesproken over controllers en ellende die in mijn situatie volgens mij niet aan de orde zijn. Ik kon wel de volgende conclusies trekken:

- Ik heb een programma nodig om me te helpen met het overzetten van specifieke partities van mijn HDD (of in dit geval, RAID-opstelling)
- Crosslinks gaan de soep lopen, als ik bijvoorbeeld mijn downloads op de HDDs laat staan maar de installatie van Utorrent op de SSD zet, werkt deze niet meer.
- Er is een latent risico dat ik mijn data kwijtraak.

Is er iemand die ervaring heeft met een operatie als deze om me verder op weg te helpen? Zouden jullie het uberhaupt aanraden? Bij gebrek aan extra HDD zit ik nog met het probleem dat ik geen externe backup kan maken, en als ik de RAID-opstelling verbreek is m'n data ook naar de eeuwige jachtvelden. Aan de ene kant wil ik graag de tijd van een volledige reinstall besparen en dingen als de library van WMP en mijn savegames van bijvoorbeeld Mass Effect bruikbaar houden, aan de andere kant weet ik niet eens of wat ik vraag wel mogelijk is.

Jullie advies wordt dus op prijs gesteld.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:18

TheVMaster

Moderator WOS
Singular1ty schreef op donderdag 25 november 2010 @ 20:02:
Tweakers, op mijn systeem draait W7 x64 Ultimate vanaf een RAID-0 opstelling van 2 750GB WD Caviar Green schijfjes. Ik heb net een 128GB SSDtje aangekocht en wil daar vanzelfsprekend mijn bootschijf van maken, echter zit ik niet echt te wachten op de sores die het volledig herinstalleren van mijn OS met zich mee brengt. Zodoende ging ik op zoek naar mogelijkheden om je bestaande Windows install naar een nieuwe schijf te plaatsen en dergelijk sores te omzeilen. Via Google stuitte ik op maar 1 artikel dat mij enigzins op weg hielp, maar dit lijkt toch niet 100% van toepassing. Niet alleen is het geschreven voor oudere versies van Windows, er wordt ook gesproken over controllers en ellende die in mijn situatie volgens mij niet aan de orde zijn. Ik kon wel de volgende conclusies trekken:

- Ik heb een programma nodig om me te helpen met het overzetten van specifieke partities van mijn HDD (of in dit geval, RAID-opstelling)
- Crosslinks gaan de soep lopen, als ik bijvoorbeeld mijn downloads op de HDDs laat staan maar de installatie van Utorrent op de SSD zet, werkt deze niet meer.
- Er is een latent risico dat ik mijn data kwijtraak.

Is er iemand die ervaring heeft met een operatie als deze om me verder op weg te helpen? Zouden jullie het uberhaupt aanraden? Bij gebrek aan extra HDD zit ik nog met het probleem dat ik geen externe backup kan maken, en als ik de RAID-opstelling verbreek is m'n data ook naar de eeuwige jachtvelden. Aan de ene kant wil ik graag de tijd van een volledige reinstall besparen en dingen als de library van WMP en mijn savegames van bijvoorbeeld Mass Effect bruikbaar houden, aan de andere kant weet ik niet eens of wat ik vraag wel mogelijk is.

Jullie advies wordt dus op prijs gesteld.
Misschien een backup maken m.b.v. backup & restore in Windows 7 en deze backup restoren op de nieuwe SSD?

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Misschien een backup maken m.b.v. backup & restore in Windows 7 en deze backup restoren op de nieuwe SSD?
Is het echt zo simpel? En werken m'n installaties en links dan nog wel?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Realiseert windows 7 zich dan wel opeens dat het plotseling op een SSD staat? Misschien moet je dat nog handmatig instellen?
Je installatie's werken dan gewoon nog idd. Wat bedoel je met links?

[ Voor 22% gewijzigd door Mr_gadget op 25-11-2010 20:54 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Euh.. Ja?
En werken m'n installaties en links dan nog wel?
[search=harddisk klonen]
Kijk eens? Dat is in feite wat je wil doen, alleen dan van een RAIDset naar een SSD.
In jouw geval moet je dan alleen nog wel zorgen dat het laden van je RAID driver uitgezet wordt - daarvoor zou je ook naar bijvoorbeeld een sysprep of gelijksoortige handelswijze kunnen kijken.

Als je bovendien je RAIDset lager in de bootvolgorde laat dan je SSD kun je zelfs experimenteren zonder dat je een werkende install benadeelt - en in het ergste geval heb je dan ook nog je backup achter de hand ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:18

TheVMaster

Moderator WOS
alt-92 schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:04:
[...]

Euh.. Ja?

[...]

[search=harddisk klonen]
Kijk eens? Dat is in feite wat je wil doen, alleen dan van een RAIDset naar een SSD.
In jouw geval moet je dan alleen nog wel zorgen dat het laden van je RAID driver uitgezet wordt - daarvoor zou je ook naar bijvoorbeeld een sysprep of gelijksoortige handelswijze kunnen kijken.

Als je bovendien je RAIDset lager in de bootvolgorde laat dan je SSD kun je zelfs experimenteren zonder dat je een werkende install benadeelt - en in het ergste geval heb je dan ook nog je backup achter de hand ;)
Je kunt natuurlijk ook altijd even de stroomkabeltjes van die beide HDD's trekken :+ (en ik zeg de stroomkabeltjes omdat je dan niet perongeluk de SATA kabels omdraait als je ze weer aansluit).

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Je installatie's werken dan gewoon nog idd. Wat bedoel je met links?
Nou, het punt is dat ik meer dan 500GB aan data heb op m'n RAIDopstelling, en wat ik hier lees suggereert dat ik al die data naar m'n 128GB SSD moet gooien. Does not compute natuurlijk, of ik begrijp het verkeerd. Ik moet de installatie van W7 op de SSD hebben, maar bij voorkeur m'n downloads, films en muziek en de installaties van minder vaak gebruikte programma's op de RAID schijven houden. Met links bedoel ik dan referenties aan filelocaties in verschillende programma's, bijvoorbeeld Utorrent dat moet weten waar mijn downloads staan omdat het anders niet werkt. Kan dat op de manier die jullie voorstellen?

[ Voor 14% gewijzigd door Singular1ty op 26-11-2010 15:37 ]

Verwijderd

Je hebt toch zeker wel backup disks ,zoniet zou ik voordat je hiermee begint eerst een backupdisk aanschaffen en heel de boel backuppen . Dan heb je ook dit probleem niet :)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Tip. Koppel die RAID-array even los. Sluit de SSD aan en installeer Windows erop en bekijk eens of dat wel inderdaad zo bevalt en zo veel beter werkt. Als dat zo is dan kun je op die SSD precies zien welke mappen bij de Windows installatie horen en welke je dus van de RAID array moet kopiëren naar de SSD. Dat kan op diverse manieren en ook door back-uppen en restoren.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En anders gebruik je de Easy Transfer wizard om je userprofile + applicatiegegevens over te zetten en doe je een verse install op je SSD en restore je je settings weer.

De Wizard laat je ook nog eens een keurig overzicht zien welke apps je eventueel moet herinstalleren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
n anders gebruik je de Easy Transfer wizard om je userprofile + applicatiegegevens over te zetten en doe je een verse install op je SSD en restore je je settings weer.
Aha! Dat is het antwoord dat ik zocht. Nu moet ik nog uit gaan zoeken hoe dat hele system restoren werkt. Wat je voorstelt is dus dat ik een verse install doe op m'n SSD en die applicatie erop loslaat zodat ik niet met corrupte installs zit, en dan een system restore doe?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Singular1ty schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 00:17:
Wat je voorstelt is dus dat ik een verse install doe op m'n SSD en die applicatie erop loslaat zodat ik niet met corrupte installs zit, en dan een system restore doe?
Nee, dan had ik dat wel gezegd. ;)
Ik zei juist: 'En anders' - met andere woorden, het is een alternatieve aanpak.
Met Easy Transfer moet je wel een volledige installatie doen op je SSD maar kun je wel een heel groot deel van je applicatiesettings (Wat er in AppData en in je gebruikersprofiel staat) overzetten.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Mercidankuwel voor de info, ik kijk nog even hoe ik het exact aanpak.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kijk uit met gewoon te transferren. Als je WIndows niet detecteerd dat je op een SSD draait dan blijft ie defraggen. Dat zou wel eens slecht effect op de levensduur kunnen hebben van je SSD :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Pagina: 1