• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Hallo

Ik heb een Areca 1280ML en ik zou hier een volume willen op maken van 14TB.

Ik las in de handleiding dat ik dan gewoon 4k block size moet kiezen en dat dit zou gaan.

Nu als ik wat google vind ik mixed info.

Sommige site zeggen dat win xp geen volumes ondersteunt van +2TB, andere zeggen dat je snelheidsverlies gaat hebben.

Iemand die een Areca controller heeft met daarop een 4k block size volume groter dan 2TB?

Thx

Verwijderd

block size bestaat niet, er kunnen twee dingen bedoeld worden:

- stripe size (dit hoort 128KiB te zijn)
- sector size (bijna altijd 512 bytes)

Dat laatste is waarschijnlijk waarop wordt gedoeld. Met 512-byte sectors kan 2TiB bereikt worden met 32-bit addressing. Maar met 4KiB sectoren kan er met 32-bit adressering 8 keer zo veel worden aangesproken, tot 16TiB.

Ik dacht alleen dat XP dit niet ondersteunt, maar misschien dat iemand anders je hier het fijne over kan uitleggen.

Afgezien hiervan, maakt XP foute partities. Dus wat je wilt doen is GParted/MagicParted gebruiken om een partitie aan te maken, en daarna XP daarop te installeren, zodat XP zelf geen (foute) partitie aanmaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2010 19:55 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Staat die handleiding ook in een PDFje on-line? Kunnen we even meelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Juist. Ze zeggen dus dat gebruik van 4K sectoren onder XP werkt en LBA64 niet. Er van uit gaande dat je de schijven nog moet aanschaffen lijkt het interessant om eens uit te zoeken of deze kaart ook met AFT schijven met 4K sectoren overweg kan EN of de 512 byte emulatie op deze schijven uit te schakelen is EN of DAT dan weer werkt op die kaart.

Mogelijk dat de beschreven problemen komen door gebruik van AFT schijven onder XP die niet "aligned" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaan nog geen echte 4K sector schijven; alle schijven doen emulatie. Je kunt het dus niet uitschakelen.

Het zou prima moeten werken; geen enkele controller kan 'doorhebben' dat het om een 4K sector schijf gaat, want hij rapporteert netjes 512-byte; het is immers emulatie.

Als LBA64 niet wordt ondersteunt, kun je nog steeds meer dan 2TiB adresseren, als je sectoren groter dan 512 bytes zijn; maar dat zijn ze niet, alleen als je ze zo kunt maken met een truucje en dat truucje ken ik niet. Niet de jumper op de 4K schijven; daar moet je afblijven!

Je Fdisk partities kunnen ook tot 16TiB worden met 4K sectoren; maar dan moet je dus wel échte 4K sectoren hebben. Dit truucje werkt dus niet voor schijven die 4K sectors emuleren naar 512 bytes. 512-byte 32-bit blocks = max 2TiB. 4KiB 32-bit blocks = max 16TiB, ouderwetse 'MBR' partities.

Alignment kun je oplossen door met MagicParted de partitie te maken; ga dus niet met die jumper kloten daar moet je gewoon afblijven. Je moet je partitie alignen, dat is alles.

Vraag me wel af of al deze moeite het waard is en je niet beter je OS een keer kunt upgraden. Je verliest gewoon performance door zo'n ouderwets OS te gebruiken met gebrekkige ondersteuning voor nieuwere hardware en techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik draai al jaren (bijna 5j) met een areca-raidset van boven de 2TB, eerst onder XP en daarna onder Vista en Win7 (controller arc-1280). Mijn volume heeft ook 4KB blokken en dit heeft altijd prima gewerkt, ook onder XP. Onder XP had ik op die manier gewoon een 6 TB partitie draaien en die kon je gewoon uitbreiden. Wel moet je er rekening mee houden dan je er niet vanaf kan booten en/of data-recovery-tooltjes kunnen niets met 4KB blokken. Idd is 16TB dan de max (waar ik nu ook aan zit).

Je moet alleen wel even rekening houden dat de 4KB 'optie' in firmwares nieuwer dan v. 1.43 weggelaten is door areca, je moet dus wel een oudere firmware terugzetten om dan de raidset aan te maken. Nadat deze aangemaakt is kan je gerust weer de nieuwste firmware installeren zonder dat je raidset corrupt raakt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessante informatie! Moest je dan nog iets installeren/slipstreamen of tweaken voor XP om je 4KiB sector size te accepteren? Ik dacht mij namelijk te herinneren dat XP geen andere sector size dan 512 bytes accepteert. Dat zou hard-coded in de code zitten ofzo. Maar ik laat me graag corrigeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38
Zoals dvl-2 werkt dat vanuit een Areca gewoon voor 100% onder XP32 bits, Areca heeft daar een handleiding voor gemaakt, dus volg de handleiding en het draait.

Using "For Windows" function to support greater 2TB volume in Windows 2000, XP :

1. For Windows : it change the sector size from default 512 to 4k. the maximum volume capacity up to 16TB. This option works under Windows platform only. and it CAN NOT be converted to Dynamic Disk, because 4k sector size is not a standard format.

Succes

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 16:53:
Interessante informatie! Moest je dan nog iets installeren/slipstreamen of tweaken voor XP om je 4KiB sector size te accepteren? Ik dacht mij namelijk te herinneren dat XP geen andere sector size dan 512 bytes accepteert. Dat zou hard-coded in de code zitten ofzo. Maar ik laat me graag corrigeren!
Werkt prima, deed het hier zelf ook. Meer dan gewoon de XP Areca drivers heb je niet nodig.
Bedenk je wel goed waarom je dit wil. MBR schijven met 2TB+ volumes kunnen nog wel eens voor problemen zorgen met herinstallaties ed... (been there, done that) Als je per ongeluk je array aangekoppeld laat tijdens een XP installatie en hij zet een MBR op de array kun je m niet meer 1-2-3 uitbreiden.
Mijn gouden tip: Ga met Win7 werken en maak er een GPT partitie van. Geloof dat WinXP ook een GPT hack/update heeft, maar daar heb ik me nooit mee bezig gehouden.

PS: Ik ben nog op zoek naar een 1280ML... dus als je m ooit van de hand wil doen, of wil ruilen voor een 1231ML... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Mr Alfabet op 28-11-2010 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik dacht idd up te graden naar win7 moest dit niet werken, maar nu heb ik gehoord dat ik geen LBA64 volume kan maken op dezelfde raidset waar nonLBA64 volumes op zitten, dus dat is out of the question, want dan moet ik ergens 24TB zien te plaatsen, wat onmogelijk is.

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38
Dat had ik je direkt kunnen vertellen, maar uit de openings post leek het erop dat je van uit niets begon.

Althans dat het ging om een bestaande RAIDSET.

LBA64 is alleen bij een geheel NIEUWE RAIDSET in te stellen, en geld voor de hele RAIDset.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Pagina: 1