Spiegelen van software tussen twee unix systemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag!

Ik heb een tweetal servers onder mijn beheer op mijn werk. Deze servers zijn beide ingericht naar de hand van PLESK (9.3) en hebben de volgende Unix kernel: "Linux 2.6.18-194.26.1.el5 #1 SMP Tue Nov 9 12:54:20 EST 2010 GNU/Linux". Eén staat hier lokaal als een test/developement server en de ander staat live in een datacenter.

Nu ben ik zelf geen Unix guru, maar ik ben allang blij dat ik weet hoe ik cronjobs, symlinks etc... kan maken.

Nu bouwen wij websites op Drupal, deze websites gebruiken een multisite setup, die gelokaliseerd is onder een map buiten Apache om. Deze moet ik vrij vaak uit to date houden en soms nieuwe modules in plaatsen. Nu zou ik graag de Drupal base install op de test/development server willen spiegelen met de live versie. Nu heb ik eigenlijk geen zin om elke keer alles in te pakken en dan naar elkaar FTP'en, maar dat ik met een druk op de knop even met elkaar kan syncen.

Iemand een brilliant idee om dit zo soepel mogelijk zonder al te veel euvels te kunnen realiseren? Misschien ook nog een volledig andere aanpak?

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
je kan rsync gebruiken om inhoud en mods te syncen, configs zal wat lastiger zijn omdat die voor dev en production anders zullen zjin. Of misschien een hg repo (Mercurial) ervan maken?

Denk eigenlijk dat hg wel een goed idee is als ik de situatie zo nog een keer doorlees.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rsync scriptje dat je gewoon vrij eenvoudig aan kunt roepen via ssh of desnoods uit een cronjob of via een perl script op een webserver?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Verwijderd

Topicstarter
HG Repo staat nog niet op de servers. Helaas ben ik ook niet zo'n ster (quote self: "geen unix guru") met het installeren van applicaties, dus ben nog even verder in onderzoek gegaan naar rsync, dat staat er namelijk al wel op.

Rsync ziet er op het eerst gezicht aardig simpel maar flexibel uit! Dus ik denk dat ik daar eens even verder in ga duiken. Mocht ik nog vragen hebben (verwacht het wel, ook na extensief zoeken op google), zal ik ze hier in het topic plaatsen!

Thanks!

• Kompaan
Let wel even op by rsync dat je niet 2 kanten op synct. En dat je de live config niet overschrijft met de dev config. Dat soort dingen :P

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bijvoorkeur dus 1 kant op syncen met rsync ;).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Idd rsync eventueel i.c.m. een versiebeheer tool zoals CVS om release vij te geven en terug te draaien. Zo kun je je productie omgeving ook gefaceerd syncen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou dan, zeker voor beginners, SVN prefereren (minder gedoe moet tekst vs binary, makkelijker mergen en revisies per repo ipv per file, en minder lastig branchen/taggen).

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik zou dan liever een bazaar repository pakken aangezien je dat zonder gedoe heel makkelijk kan overkopieren en kan pushen naar mail/ssh/whatever.

Ik stop mijn configuratie directories tegenwoordig allemaal in bazaar, heel makkelijk syncen naar andere systemen zonder gezeur :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, SVN is idd makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:39:
Idd rsync eventueel i.c.m. een versiebeheer tool zoals CVS om release vij te geven en terug te draaien. Zo kun je je productie omgeving ook gefaceerd syncen.
CVS? Wat? Het is 2010...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat hij probeert aan te geven dat er tegenwoordig geen excuus is om cvs te gebruiken in plaats van iets dat wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, tenzij je legacy redenen hebt zie ik geen reden om CVS te gebruiken in plaats van SVN. (itt een peer to peer versioning system, dat gewoon een heel andere architectuur kent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat geef ik toch ook aan in mijn latere post (die er pal boven staat).. ik snap niet dat je dan daarna met een opmerking moet koment met 'het is 2010'..
Aangezien ik dagelijk met CVS werk i.v.m. oudere versies van AIX, is dat de reden dat ik CVS als eerste voorbeeld noemdeals force of habit. Gelukkig haalden anderen al snel SVN aan.
Ik vond het gewoon een vreemde reactie, ikzelf heb ook wel eens zo'n reactie gegeven waarmij ik ook meteen een moderator push message kreeg..

[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 27-11-2010 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56
Maar we hebben het nu over louter de broncode, of de config van de machine, of de pakketten die geïnstalleerd zijn? Broncode zou ik in SVN/CVS/Whatever smijten, alsmede de config. De apt-get/rpm config kan je evt dumpen, of gewoon op tijd patchen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DukeBox schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 23:49:
Aangezien ik dagelijk met CVS werk i.v.m. oudere versies van AIX, is dat de reden dat ik CVS als eerste voorbeeld noemdeals force of habit. Gelukkig haalden anderen al snel SVN aan.
De alternatieven zijn zoveel beter dat ik gewoon niet snapte waarom je CVS noemde. Daarna noem je CVS 'makkelijker', maar het verschil tussen SVN en CVS is veel groter dan dat. En pas na mijn post kwam de reden achter CVS boven water. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

blaataaps schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 19:55:
Ik denk dat hij probeert aan te geven dat er tegenwoordig geen excuus is om cvs te gebruiken in plaats van iets dat wel goed werkt.
Simpel.
- Je wilt graag correct werkende braches en tags gebruiken.
- Je wilt een foutieve commit kunnen verwijderen

Oh wacht kon svn dat nog steeds niet?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:56
SVN/GIT met Capistrano :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow, ik dacht, ik kijk hier later nog even naar. Wist niet dat er zo'n discussie uit zou komen. :)

Ik zal binnenkort het allemaal eens goed doorlezen om te kijken wat jullie conclusie nou precies is, maar ik begrijp er inderdaad al uit dat ik rsync dus niet (alleen) moet hebben vanwege de één weg sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
Helemaal vergeten, dat werkte best/erg goed toen ik een tijdje met Ruby bezig was! Ik weet alleen niet hoe makkelijk het samenwerkt met niet-ruby dingen, geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Kompaan schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 09:04:
[...]

Helemaal vergeten, dat werkte best/erg goed toen ik een tijdje met Ruby bezig was! Ik weet alleen niet hoe makkelijk het samenwerkt met niet-ruby dingen, geen ervaring mee.
Voor niet Ruby dingen is Puppet imho fijner. Maar... dat is voornamelijk smaak denk ik, met een klein beetje code kunnen ze allebij hetzelfde bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:56
Kompaan schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 09:04:
[...]

Werkt ook prima met php en dat soort zaken.. je doet gewoon een GIT/svn checkout en je schrijft de juiste config files weg :)..

Puppet is ook een optie ja, of Chef.. Of gewoon simpel Rsync.. Er zijn veel wegen op dit gebied :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ex87 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:47:
[...]

Werkt ook prima met php en dat soort zaken.. je doet gewoon een GIT/svn checkout en je schrijft de juiste config files weg :)..

Puppet is ook een optie ja, of Chef.. Of gewoon simpel Rsync.. Er zijn veel wegen op dit gebied :)!
Het enige irritante is dat ik eigenlijk even een tutorial hierop zou moeten hebben ofzo. :P Zoals ik al zei, ik ben niet echt geweldig in Unix. ;) Dus ik zal eens een beetje gaan Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vet offtopic hier. Maar zelfs svn is in 2010 not-done. Mercurial of Git.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daarnet Git i.c.m. GitHub aan de praat gekregen. Lijkt tot zover erg goed te werken!

Bedankt voor de hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 15:48:
Ik heb daarnet Git i.c.m. GitHub aan de praat gekregen. Lijkt tot zover erg goed te werken!

Bedankt voor de hulp allemaal!
Ja dat is een hele sterke combi. De gratis versie is wel public though. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 13:07:
Of Bazaar ;)

Imho voor dit soort oplossingen een stuk prettiger aangezien het distributed is. Je hebt geen servers oid. nodig, gewoon direct je spul committen en eventueel pushen naar een (of meerdere) remote repositories. Ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 16:46:
[...]

Ja dat is een hele sterke combi. De gratis versie is wel public though. ;)
Ja kwam ik ook al snel achter. Ik denk niet dat het een groot probleem is, omdat hetgeen dat ik wil syncen ook open-source is en niet heul veul custom-code in zit. Maar ik heb al een afspraak hier ingepland met m'n werkgever om te kijken of het een issue is, anders moeten we er even wat geld tegenaan gooien. ;)

Vind de grafieken met de Branches enzo erg cool! Kan ik ook op een makkelijke manierversienummers aangeven ofzo..? Of maakt Git deze zelf aan? Dat ik er nu overheen kijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 13:07:
SVN (een centraal versioning systeem) met GIt (een peer-to-peer systeem) vergelijken is echt appels met peren. Tel daar je geniale onderbouwing bij op en ik neem je niet au serieux.

Pagina: 1