2 netwerkkaarten -> Link Aggregation

Pagina: 1
Acties:

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-02 23:02

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
Probleem:
Heb het idee dat link aggregatie nog niet correct werkt.

Situatie:
Desktop met 2 1Gbps LAN poorten
NAS server met 2 1Gbps LAN poorten
Switch (Cisco SLM2008) met ondersteuning voor Link Aggregation

Nu heb ik dus de desktop en de NAS, beide met twee kabels verbonden aan de switch.
Nu kan ik op de switch LACP (Link Aggregation Control Protocol) voor de desbetreffende poort aanzetten. Dit heb ik gedaan. Maar ik krijg het idee dat het nog niet goed werkt, want als ik in de statistieken van de switch kijk, dan lijkt het dat hij meer gebruik maakt van de ene poort en dat dit niet gelijkmatig verdeeld is. Heb dit getest met het kopieren van een groot bestand van desktop->NAS en tegelijkertijd kopieren van een groot bestand van de NAS->Desktop.

Zou iemand mij uit kunnen leggen of het zo correct is aangesloten of dat ik nog meer handelingen zou moeten verrichten (bv. 2 lan-poorten van de desktop laten bridgen ofzo)?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:37

BHQ

Ehrm, link aggregation werkt natuurlijk van 2 kanten. Aan de client-kant zou je dus moeten instellen dat de NICs geteamed/aggregated moeten werken.

Buiten dat, je hebt best kans dat je huidige apparatuur de 1Gbit niet volkrijgt.

[ Voor 22% gewijzigd door BHQ op 25-11-2010 14:14 ]

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
Dus ik zou de 2 netwerkverbindingen op mijn desktop moeten gaan bridgen?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

The_Scarabial schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:48:
Dus ik zou de 2 netwerkverbindingen op mijn desktop moeten gaan bridgen?
Nee, je moet ze pairen / teamen en daarbij aangeven wát voor team de 2 kaarten dan zijn.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een paar jaar terug haalden NASsen met Gb aansluiting bij lange na niet een adequate netwerksnelheid omdat de hardware tussen de schijven en de Gb netwerkaansluiting niet krachtig genoeg was om de benodigde throughput te halen. Ik zou eens in de specs van die NAS duiken en kijken wat ze daar opgeven en hoe 'hard' die specs zijn.

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
Nou voor de NAS heb ik het nu ingesteld, het scheen dat ik de netwerkpoorten van mijn NAS ook in moest stellen op het IEEE 802.3ad protocol.
Zal me nu eens gaan verdiepen in het teamen van de 2 netwerkverbindingen van mn desktop.

• TigerMooD
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:09
Daarbij was het volgens mij ook zo dat een bepaalde sessie zoveel mogelijk over 1 netwerk-kabel gaat, om de latency van de pakketjes zo consistent mogelijk te houden.

Pas als er een nieuwe sessie wordt gestart waarbij de kabel vol zit (125mbps) wordt de tweede kabel bijgeschakeld.
Link aggregation is in eerste instantie ook gericht op redundancy, en pas als tweede voor snelheidsverhoging.

Wat ik er nog van heb onthouden that is..;)

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Houd er rekening mee dat 802.3ad niet betekend dat je echt een 2gbit verbinding krijgt, het blijft een vorm van loadbalancing. Maw het zit er dik in dat de verbinding van pc naar nas niet sneller wordt.

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
Het ging mij er ook niet echt om om een 2Gbit verbindg te krijgen, maar meer om een stabiele verbinding te krijgen, dat wanneer je aan het streamen bent vanaf de NAS en tegelijkertijd aan het volpompen bent met data, dat dan de verbinding niet de vertragende factor is.

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik reageerde op je vraag;
Nu kan ik op de switch LACP (Link Aggregation Control Protocol) voor de desbetreffende poort aanzetten. Dit heb ik gedaan. Maar ik krijg het idee dat het nog niet goed werkt, want als ik in de statistieken van de switch kijk, dan lijkt het dat hij meer gebruik maakt van de ene poort en dat dit niet gelijkmatig verdeeld is. Heb dit getest met het kopieren van een groot bestand van desktop->NAS en tegelijkertijd kopieren van een groot bestand van de NAS->Desktop.
LACP (802.3ad) loadbalanced op basis van een aantal parameters, als die niet veranderen zal de verdeling niet eerlijk zijn. LACP is met name intressant op trunks tussen switches waar veel verschillende hosts overheen babbelen, dan is de verdeling, meestal, redelijk.

Het is wel mogelijk om één stream te verdelen over 2 of meerdere links maar dat brengt ook weer overhead met zich mee (out-of-order packets), en is daarom niet altijd sneller.

[ Voor 10% gewijzigd door enveekaa op 26-11-2010 18:46 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:37

BHQ

The_Scarabial schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 17:32:
Het ging mij er ook niet echt om om een 2Gbit verbindg te krijgen, maar meer om een stabiele verbinding te krijgen, dat wanneer je aan het streamen bent vanaf de NAS en tegelijkertijd aan het volpompen bent met data, dat dan de verbinding niet de vertragende factor is.
De verbinding is met 1Gbit zeer waarschijnlijk niet de vertragende factor, maar de harddisks / hoe snel de throughput van de NAS is.

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
Ok duidelijk, denk dat ik het nu maar zo ingesteld laat staan, want kopiëren naar de NAS gaat nu met ~85Mbytes/s
Pagina: 1