• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-06 16:08

TOYS

Zeg ik nie!!

Topicstarter
Hallo ik heb even een vraag. Ik heb 2 draadloze routers. een linksys wrt160n en een eminent 4040.

Ik heb er 2 omdatik onvoldoende bereik had in huis.

Wat ik graag zou willen is dat ik kan roamen tussen de 2 routers.

Als ik bijvoorbeeld van boven naar beneden loop met mijn telefoon die op het wireless zit wil ik graag dat deze over springt zonder dat hij weer opnieuw gaat aanmelden en een ipadres aan de dhcpserver gaat vragen. Dus gewoon op welke router hij het beste verbinding mee heeft dat ie daar op springt zonder onderbreking.

Ik vroeg me af of zoiets mogelijk is.

Edit: de 2 routers zijn beide bekabeld aangesloten op dit moment.

[ Voor 10% gewijzigd door TOYS op 27-11-2010 13:36 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

In ieder geval moet je dan één router dhcp uit laten delen en de ander laten forwarden.
En de SSID's/WPA-key's moeten gelijk zijn.
Of dat zonder onderbreking kan, heb ik geen idee van.

[X] Geschift | [_] Ongeschift

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ja, doen wat hierboven zei en de tweede router als bridge instellen

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

exact dan werkt het. Wat wel eena kan gebeuren dat het DHCP forwarden niet lekker werkt, maar dta lezen we hier dan wel ;)

Oh ja, zet ze wel allebei op een ander kanaal.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
franssie schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:42:
exact dan werkt het. Wat wel eena kan gebeuren dat het DHCP forwarden niet lekker werkt, maar dta lezen we hier dan wel ;)

Oh ja, zet ze wel allebei op een ander kanaal.
Andere kanalen nemen is niet nodig. Je kaart kiest sowieso degene met het sterkste signaal, op welk kanaal dat ook mag zijn.
De ether is tegenwoordig toch al zo zwaar bezet dat het een illusie is om te denken dat je op een ander kanaal minder storing hebt.

Wel belangrijk: gebruik kanaal 1, 6 of 11! Dat zijn de kanalen die elkaar niet overlappen. Niet-volledige overlap in kanalen is bijzonder slecht voor je signaal (veel slechter dan 2 zenders op 1 kanaal), dus houd je aan de standaarden. Zolang iedereen dat doet, is er zo min mogelijk storing.

• TOYS

TOYS

Zeg ik nie!!

Topicstarter
Ik heb voor de 2 wireless devices nog een modem/router staan. Deze deelt dhcp voor het netwerk uit. Ik neem aan dat ik dan beide routers dhcp moet laten forwarden? Ik ga vanmiddag eens testen.

Bedankt voor de reacties.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

yep!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Neem even (wel de tijd nemen) deze door: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point.

Welkom trouwens.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• TOYS

TOYS

Zeg ik nie!!

Topicstarter
Ik kan 1 router wel als bridge instellen (de eminent) maar de linksys kan niet in bridge modus. Maar begrijp ik het goed dat ik bij de bridge modus het mac adres van de gateway (tevens dhcp server) in moet vullen? of is het zo dat de 2 wireless routers naar elkaar moeten kijken?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Als jouw Linksys het gewoon doet, kan je in principe alle DHCP requests naar de Linksys sturen, die het op zijn beurt weer naar de gataway stuurt. Maar werkt jouw Linksys ook al naar behoren als deze in zijn eentje is? Dan kan je die eminem gewoon instellen als bridge, de DHCP forwarden, en het SSID / WPA2 key hetzelfde maken.

• TOYS

TOYS

Zeg ik nie!!

Topicstarter
Ik heb even de modems verwisseld zodat deze nu wel goed staan. Het overschakelen werk nog niet. Ik heb de eminent in bridge mode gezet naar het mac adres van de linksys. Ik vraag me alleen af of het mac adres niet van de wan poort is. Ik wil dat alles in 1 netwerk blijft vandaar dat ik alles via de lan poort gedaan heb. misschien is dit verkeerd?

Hieronder even een plaatje van hoe het nu zit:

Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/8205/netwerk.jpg

Doe ik nog iets verkeerd of is het niet mogelijk met mijn hardware?

EDIT: de wireless keys zijn ook hetzelfde + dezelfde encryptie

[ Voor 5% gewijzigd door TOYS op 25-11-2010 22:38 ]

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 19:55
persoonlijk zou ik ze op verschillende channels draaien. 11 & 6 ofzo, zadat er ook een goede marge tussen zit.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

twee dezelfde mac adressen in 1 netwerk is volgens mij niet de bedoeling, maar zo goed ben ik ook niet in die specifieke netwerklaag. Voorzover ik weet moeten die uniek zijn. Mac is verder ook niet zo belangrijk voor het IP uitdelen want het meeste staat in bridge en krijgt dus geen IP, probeer die mac eens terug te zetten/uniek te maken?
Alles via de LAN poorten lijkt me correct, alleen het modem verbindt met het WAN.

Maar dat die linksys niet in bridge te krijgen is, is raar.

Welke IP adressen zie je allemaal op je nerwerk? Alles in dezelfde range?

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 25-11-2010 21:59 ]

• TOYS

TOYS

Zeg ik nie!!

Topicstarter
Ik moet bij de bridge mode van de eminent het mac adres van de andere router invullen anders werkt deze niet. Dus dat was mischien een beetje onduidelijk. Ik vind het ook raar dat die optie niet in de linksys zit maar het is niet anders.

Alles zit gewoon in de 192.168.1.x range. Uiteraard staat mijn moden evenals de 2 routers buiten de dhcp range.

Edit: ook 2 verschillende channels (6 en 11) getest, maar dat werkt ook niet

Iemand nog ideeen?

[ Voor 12% gewijzigd door TOYS op 26-11-2010 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS

TOYS

Zeg ik nie!!

Topicstarter
iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:50

allure

Titaan fase 2/3

Ik denk dat roaming met 2 verschillende merken AP`s niet mogelijk is, je zult gewoon 2 SSIDs in de lucht brengen met elk een ander kanaal. De te verbinden clients zullen dan gewoon een verbinding houden totdat deze signaal verliest. hij zal dan opnieuw zoeken en de sterkste pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
idd, ik heb ook 2 ap's met een verschillende ssid's. Als de een geen bereik meer heeft schakelt je apparaat (laptop, ipad etc.) vanzelf wel naar die andere. Nadeel vind ik alleen wel dat er alleen wordt overgeschakeld als het bereik écht weg is. In de praktijk heb ik aan de andere kant van het huis nog maar 1 streepje oid bereik, maar bijv. mn ipad blijft dan gewoon verbonden met die slechte bereikbare router, waardoor de verbinding heel traag is. In de praktijk switch ik dan vaak met de hand van ap... Had liever gehad dat altijd het ap met het beste bereik gekozen wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 27-11-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS

TOYS

Zeg ik nie!!

Topicstarter
Palomar schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 17:06:
idd, ik heb ook 2 ap's met een verschillende ssid's. Als de een geen bereik meer heeft schakelt je apparaat (laptop, ipad etc.) vanzelf wel naar die andere. Nadeel vind ik alleen wel dat er alleen wordt overgeschakeld als het bereik écht weg is. In de praktijk heb ik aan de andere kant van het huis nog maar 1 streepje oid bereik, maar bijv. mn ipad blijft dan gewoon verbonden met die slechte bereikbare router, waardoor de verbinding heel traag is. In de praktijk switch ik dan vaak met de hand van ap... Had liever gehad dat altijd het ap met het beste bereik gekozen wordt.
Dit heb ik dus ook! daarom zou ik graag een roaming oplossing maken... Wellicht een keer kijken voor andere hardware.

Iig bedankt voor de suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit op verzoek

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Echt roamen zonder (merkbare) onderbreking van verbinding en met behoud van je IP adres kan natuurlijk best - in professionele wireless installaties bij bedrijven en instellingen wordt dat gedaan met behulp van speciale AP's en een dedicated controller.

De AP's geven continu aan de controller door welke clients op welke ontvangststerkte bij hun binnenkomen. De controller heeft dan continu een virtueel 'beeld' van de locaties van de clients.

Met standaard consumenten apparatuur gaat dit niet lukken. Misschien met gehackte linksysjes en een of andere linux applicatie...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
joopv schreef op zondag 28 november 2010 @ 09:10:
Echt roamen zonder (merkbare) onderbreking van verbinding en met behoud van je IP adres kan natuurlijk best - in professionele wireless installaties bij bedrijven en instellingen wordt dat gedaan met behulp van speciale AP's en een dedicated controller.

Met standaard consumenten apparatuur gaat dit niet lukken. Misschien met gehackte linksysjes en een of andere linux applicatie...?
Het IP adres zal het probleem niet zijn. Een thuisnetwerk heeft 1 DHCP server, die de leases bijhoudt. Je zal dus, wanneer je naar een ander AP overschakelt, hetzelfde IP houden.
Ik kan me wel voorstellen dat je misschien je lopende sessies kwijt bent. Lijkt me geen onoverkomelijk probleem, zolang je niet continue heen en weer klappert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17
Ja niet bridgen maar het topic lezen wat hierboven al door lier gepost is ([HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point). Niets met mac adressen of dhcp fording, maar gewoon simpel je router als draadloze switch instellen.
Verschillende merken routers? maakt niet uit, werkt prima.
Met elke router is dat voor elkaar te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 29-11-2010 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 16:53
zie onderstaande check-list

zorg er voor dat beide AP' ingesteld zijn met :
- zelfde SSID
- zelfde encryptie
- zelfde wifi WPA(2) key/password
- beide AP's een uniek IP adres hebben
- beide AP's een uniek MAC adres hebben
- Beide AP's op een verschillend kanaal staan, bij voorkeur 1 en 11
- Zorg er voor dat je van een bedrade PC kan pingen naar beide AP's
- Controleer als je PC is aangemeld op AP1 dat je naar beide AP's kan pingen
- Controleer als je PC is aangemeld op AP2 dat je naar beide AP's kan pingen
- DHCP server niet op de AP's aan staat maar op je router

AP als een bridge instellen heeft niet zo veel zin. aan een bridge kunnen, als het goed is, geen clients aanmelden. Verder heeft de bridge een wireless signaal met het andere AP nodig. een bridge verlengt het wifi signaal.

als bovenstaande niet werkt dan 2 dezelfde AP's kopen ;-)
Pagina: 1