NAS benaderen via FTP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Sinds een aantal weken heb ik de Sitecom MD-500 mediaset aangeschaft.
Hier ben ik zeer tevreden mee overigens.

Ik stuit alleen tegen een klein probleempje aan en dat is het configureren van de FTP functie.
Ik wil de NAS vanuit de buitenkant via FTP kunnen bereiken, echter lukt me dit nog niet helemaal goed.
Het probleem waar ik tegen aan loop is dat ik niet goed weet waar ik de instellingen nou precies moet ingeven voor wat betreft het openzetten van de poorten.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

-FTP server enabled op de NAS
-Mijn externe IP-adres gekoppeld aan DynDNS, zodat hier een mooie domeinnaam aan hangt

Wanneer ik via mijn browser bijvoorbeeld naar het domein ga, dan kan ik netjes inloggen in het model van mijn ISP(Tele2).
Dit modem wat ook de gateway is maakt gebruik van het IP-adres 192.168.1.1

Vanuit dit modem gaat er een UTP kabel naar de Gigabit router van Sitecom, die vervolgens alles aan de binnenkant verdeeld. Het IP-adres van de router is 192.168.0.1

Nu denk ik dat hier meteen het probleem zit?
Wanneer de externe verbinding meteen bij de router uit zou komen, dan kon ik daar alles configureren, nu komt het signaal dus uit bij mijn Tele2 modem en vanuit daar loop ik vast.
De NAS maakt gebruik van het IP-adres 192.168.0.199.

Wat zijn voor mij de juiste stappen om dit werkend te krijgen?
Moet er een poort getriggert worden naar de Gigabit router en vanuit daar het inkomende signaal verdelen of moet dit op een andere manier?

Alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Waarom heeft de Gateway een ander subnet dan de rest van je netwerk?

Het zou volgens mij zo moeten zijn:

internet - extern IP modem/router Intern IP (192.168.1.1) - switch - intern netwerk met IP 192.168.1.x/24 defaultGW 192.168.1.1

Dan alleen nog op je router de FTP poort (21) forwarden naar het IP adres van je NAS.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2010 10:18 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je hebt dus twee routers. Een in de modem en een in de router (duh!). Dus je moet òf twee maal portforwarden, òf een va de routers weghalen (routerfunctie uitschakelen).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:15:
Waarom heeft de Gateway een ander subnet dan de rest van je netwerk?

Het zou volgens mij zo moeten zijn:

internet - extern IP modem/router Intern IP (192.168.1.1) - switch - intern netwerk met IP 192.168.1.x/24 defaultGW 192.168.1.1

Dan alleen nog op je router de FTP poort (21) forwarden naar het IP adres van je NAS.
Dat vroeg ik mezelf ook af... denk dat de sitecom set standaard ingesteld staat als 192.168.0.X
Misschien zaak om hier 192.168.1.2 van te maken.
Mijzelf schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:30:
Je hebt dus twee routers. Een in de modem en een in de router (duh!). Dus je moet òf twee maal portforwarden, òf een va de routers weghalen (routerfunctie uitschakelen).
OK, het is dus wel mogelijk om vanuit het modem/router van mijn ISP te forwarder naar de router van Sitecom, en daar aan te geven dat er een FTP poort(21) open moet komen te staan van signalen die vanaf 192.168.1.1 afkomen?

Verwijderd

Als je één van de 2 routers instelt als bridge dan ben je van het hele geneuzel van 2 maal routeren af, en hou je 1 private range voor je interne netwerk over.

Of als de 2e 'router' ook een ingebouwde switch heeft, alleen de switch gebruiken en niet de wan poort daarvan. Want je hebt helemaal geen 2e router nodig. Een switch is voldoende als je al een modem/router hebt.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2010 10:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:53:
Als je één van de 2 routers instelt als bridge dan ben je van het hele geneuzel van 2 maal routeren af, en hou je 1 private range voor je interne netwerk over.

Of als de 2e 'router' ook een ingebouwde switch heeft, alleen de switch gebruiken en niet de wan poort daarvan. Want je hebt helemaal geen 2e router nodig. Een switch is voldoende als je al een modem/router hebt.
Thanks,

ik hoop dat het mogelijk is om het Davolink modem in te stellen als bridge dan, zou zo even niet weten of dat lukt.
Of de Sitecom ook meteen een switch is durf ik uit mijn hoofd zo even niet te zeggen.

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:41:
[...]
OK, het is dus wel mogelijk om vanuit het modem/router van mijn ISP te forwarder naar de router van Sitecom, en daar aan te geven dat er een FTP poort(21) open moet komen te staan van signalen die vanaf 192.168.1.1 afkomen?
Het kan zijn dat je ISP een gekreupelde router heeft afgelevert waardoor dat niet kan, maar technisch is het zeker mogelijk om verschillende NAT portforwardings achter elkaar te zetten.
Mogelijk is het niet voldoende om poort 21 te forwarden. FTP heeft minstens twee poorten nodig, maar sommige routers lossen dit automagisch op. Die kans wordt natuurlijk wel kleiner met 2 routers achter elkaar.
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:58:
Of de Sitecom ook meteen een switch is durf ik uit mijn hoofd zo even niet te zeggen.
DHCP server op de Sitecom uitschakelen, en de kabel naar de modem omsteken van de WAN poort naar een LAN poort, en de router is effectief een switch geworden.

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:55:
[...]
Het kan zijn dat je ISP een gekreupelde router heeft afgelevert waardoor dat niet kan, maar technisch is het zeker mogelijk om verschillende NAT portforwardings achter elkaar te zetten.
Mogelijk is het niet voldoende om poort 21 te forwarden. FTP heeft minstens twee poorten nodig, maar sommige routers lossen dit automagisch op. Die kans wordt natuurlijk wel kleiner met 2 routers achter elkaar.

[...]
DHCP server op de Sitecom uitschakelen, en de kabel naar de modem omsteken van de WAN poort naar een LAN poort, en de router is effectief een switch geworden.
Het laatst genoemde is misschien het interessantste.
Hierdoor ga ik neem ik aan geen snelheidsverlies o.i.d. lijden?

Kan ik bij de Sitecom niet aangeven het subnet te gebruiken wat de Davolink van mijn ISP ook al gebruikt?

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:10:
[...]
Het laatst genoemde is misschien het interessantste.
Hierdoor ga ik neem ik aan geen snelheidsverlies o.i.d. lijden?
Nee.
Kan ik bij de Sitecom niet aangeven het subnet te gebruiken wat de Davolink van mijn ISP ook al gebruikt?
Nee. Als je de WAN poort gebruikt wil hij routeren, maar je kunt niet routeren tussen twee maal hetzelfde subnet. Als je een LAN poort gebruikt krijg je dan 2 DHCP servers in het netwerk, dat is vragen om problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:16:
[...]
Nee.

[...]
Nee. Als je de WAN poort gebruikt wil hij routeren, maar je kunt niet routeren tussen twee maal hetzelfde subnet. Als je een LAN poort gebruikt krijg je dan 2 DHCP servers in het netwerk, dat is vragen om problemen.
Duidelijk!

Bedankt voor het antwoorden, ik kan er morgenavond helaas pas weer mee aan de slag, maar laat de uitslag en de oplossing hier nog weten.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 19:26

IEF

Why so serious?

@TS: Dit had je overigens prima zelf kunnen vinden met een beetje moeite.
Dit onderwerp is al honderden keren langsgekomen in Netwerken (twee routers achter elkaar).

Ik laat het topic even open, zodat je je ervaringen kunt posten, maar laat het een waarschuwing zijn voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
IEF schreef op donderdag 25 november 2010 @ 19:42:
@TS: Dit had je overigens prima zelf kunnen vinden met een beetje moeite.
Dit onderwerp is al honderden keren langsgekomen in Netwerken (twee routers achter elkaar).

Ik laat het topic even open, zodat je je ervaringen kunt posten, maar laat het een waarschuwing zijn voor de volgende keer.
Bij het opstarten van het topic was het me nog niet duidelijk dat het aan de twee routers aan elkaar lag.
Goed dat je het nog even open laat ;)
Pagina: 1