• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sinds een paar weken heb ik last van regelmatig terugkerende problemen met het afspelen van bepaald videomateriaal. Ik maak al een hele tijd gebruik van Flash 10.1, en van Media Player Classic - HC. Een paar weken geleden kreeg ik af en toe tijdens het afspelen van een filmpje op Youtube dat het scherm bevroor, en na een paar seconden terug verder ging. Ik kreeg toen altijd een melding dat de ATi videokaartdriver zichzelf gereset had.

Om die reden heb ik mijn videokaartdrivers geüpdatet, aangezien ze al redelijk oud waren. Ik draai nu versie 10.11. Dit heeft het probleem echter niet opgelost. Integendeel, het is alleen maar erger geworden. In plaats van dat de videokaartdriver zich reset, kreeg ik meestal een groen beeld in het videovenster, en artifacts doorheen het hele beeld. De computer blijft nog wel een paar seconden responsief, waarna de driver zich weer reset (en de artifacts nog een paar seconden blijven), of een BSOD optreedt.

Hetzelfde probleem doet zich voor in MPC-HC. Ik heb het alleen nog maar kunnen uitlokken met mp4 filmpjes daar. Met h.264 materiaal schijnt er geen enkel probleem te zijn (hoewel dit zwaarder zou moeten zijn voor de GPU?) Als renderer gebruik ik EVR-Custom.

Om te testen heb ik al een Furmark gedraaid voor een aantal uren. De temperatuur kwam daarbij niet boven de 70°C uit. Bij hardwarematige versnelling van video's blijft de temperatuur ook normaal (onder de 50°C).

Hieronder heb ik nog een foto van de artifacts, en een foto van de BSOD (altijd verwijzend naar atikmpag.sys).
Artifacts

BSOD

Mijn systeemspecificaties:
• Core i7 920
• 6GB OCZ Gold LV @ 1066MHz
• Asus HD4670 512MB
• Windows 7 Ultimate x64

• yournamezz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-12-2019
Heb je ook al je chipset drivers etc... geupdated?
Wilde gok hoor ;)

Got problems with Windows? - ReBooT Got problems with Linux? - Be RooT

• Admiral Freebee
  • Niet online
Chipsetdrivers en geluidskaart drivers zijn ook geüpdatet. Ook heb ik het laatste BIOS ondertussen. En ik heb in het BIOS eens de snelheid van het PCI-E slot op 101MHz gezet, in plaats van auto. Haalt niets uit :)

• yournamezz
Heb je ook al eens een andere videokaart geprobeerd. gewoon om uit te sluiten dat het niet hardware gerelateerd is ? (=

• Admiral Freebee
  • Niet online
Helaas. Ik heb geen andere PCI-E videokaart liggen. Bovendien mag het dan al geen nVidia kaart zijn, want dan kan je de drivers niet uitsluiten.

• yournamezz
Nee dat snap ik.
Had je het voorheen ook al met hetzelfde OS en programma's of is het sinds ene bepaalde tijd dat dit probleem zich voordeed ?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik draai deze combinatie al een hele tijd. De laatste toevoeging is een PCI-E draadloze kaart. Maar de videoproblemen zijn pas een aantal weken hierna begonnen.

• yournamezz
Hmm ja nee dat kan het dan indd niet zijn..
Ik begin nu zelf steeds meer te denken dat het aan de Videokaart zelf gaat liggen heb je ook al eens een oudere driver geprobeerd ofniet misschien dat dat helpt of uit laat komen waar het aan zou kunnen liggen.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik kom van 9.1 of zoiets (weet het niet meer exact). Het was in ieder geval een vrij oude versie, vandaar dat ik die update heb gedaan. Ik kan nog wel eens wat verschillende versies gaan proberen, maar ik vind het toch maar vaag :P

• yournamezz
ja nee sorry dan valt die optie af natuurlijk :P
Het is natuurlijk echt jammer dat je geen andere videokaart had liggen en je hebt er ook geen onboard ofzo ?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nein :P Ik heb een vermoeden dat een stuk van de hardware acceleratie stuk is bij bepaalde combinaties. Maar ja, hardware- of softwareprobleem?

[ Voor 90% gewijzigd door Admiral Freebee op 25-11-2010 09:55 ]

• yournamezz
Heb je ook al andere monitor geoprobeerd (gok).
Andere resolutie of een andere refresh rate instellen ?
En probeer eens zonder videokaart drivers je pc te draaien en eens zown artifact of BSOD te forceren?
Ik zit nu zelf te denken dat je vid kaart een beetje beschadigt is want lees op andere forums dat ze ongeveer hetzelfde hebben en als ze zonder drivers draaien minder problemen hebben en met drivers erger...

[ Voor 33% gewijzigd door yournamezz op 25-11-2010 10:00 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zonder drivers kunnen die programma's geen videokaartversnelling gebruiken, dus dan zal het wellicht prima werken. Maar ja, dan weet je nog altijd niet waar het probleem ligt :)

Een andere monitor heb ik niet geprobeerd, maar kan ik wel eens doen. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het daar aan zou liggen nochtans.

• yournamezz
Nee van die monitor is ook gewoon een pure gok het proberen waard als je er eentje bij je in de buurt hebt staan natuurlijk he (=.
Je zou misschien toch echt beter ergenst van een maat van je een videokaart lenen of weet ik veel waar vandaan want dan is het ECHT te testen natuurlijk.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Artifacts zijn 9 van de 10 keer hardware matige problemen. Monitor de temperatuur van de kaart eens.

• yournamezz
heeft ie gedaan zie begin post. maar indd dat is wel waar wat je daar zegt (=

• Admiral Freebee
  • Niet online
spNk schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:57:
Artifacts zijn 9 van de 10 keer hardware matige problemen. Monitor de temperatuur van de kaart eens.
De temperatuur blijft continu binnen de grenzen. Sterker nog, tijdens de hardware versnelling heb ik een lagere temperatuur dan bij Furmark, maar toch geeft deze laatste geen artifacts ;)

• Gytax
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 14:54
Probeer eens de fans op 100% te zetten? (ongeacht de temperatuur)

Dit heeft een tijdje bij mijn oude videokaart geholpen. Ik had hetzelfde probleem en het bleek dat de hardware aan het oververhitten was (Nvidia kaart maar dat terzijde).

• Admiral Freebee
  • Niet online
De kaart heeft geen temperatuurgestuurde ventilator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een kleine update: blijkbaar doet het probleem zich toch voor bij elke h.264 film, ook 720p materiaal. Alleen niet altijd. Soms kan ik een hele tijd kijken zonder problemen, soms krijg ik direct artifacts en een resettende driver. Ik heb het geheugen van de videokaart, en mijn werkgeheugen eens getest, maar beiden waren prima.

Over dit filmpje had Media Info het volgende te zeggen:
Format : Matroska
File size : 2.64 GiB
Duration : 1h 33mn
Overall bit rate : 4 057 Kbps
Writing application : x264.exe
Writing library : mkv2rls v1.3 (date: 2010 aug 28)

Video
ID : 1
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : High@L4.1
Format settings, CABAC : Yes
Format settings, ReFrames : 5 frames
Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC
Duration : 1h 33mn
Bit rate : 3 415 Kbps
Width : 1 280 pixels
Height : 544 pixels
Display aspect ratio : 2.35:1
Frame rate : 23.976 fps
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits
Scan type : Progressive
Bits/(Pixel*Frame) : 0.205
Stream size : 2.17 GiB (82%)
Writing library : x264 core 107 r1772 c9dad9e

[ Voor 66% gewijzigd door Admiral Freebee op 28-11-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Probeer eens de filmpjes die artifacts veroorzaken af te spelen met softwarematige decodering. Dit kun je doen door bijvoorbeeld coreavc te gebruiken of in MPC-HC dxva uit te zetten. Als het goed is gebruikt hij dan niet meer je vga kaart om de filmpjes af te spelen. Volgende stap zou zijn om een andere vga kaart te testen

Overigens kan een mp4 filmpje best een H264 codec bevatten. Mp4 en MKV zijn alleen containers waar het videobestand in zit. De gebruikte codec kan best VC-1 of H264 zijn. Vergelijk het met vroeger het kijken van avi filmpjes (container) met Xvid of divx codec.

[ Voor 28% gewijzigd door jaapsander op 29-11-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je hebt gelijk. De mp4 filmpjes in kwestie zijn ook gecodeerd met H.264.
En met softwarematige decodering werkt het prima. Ook als ik bijvoorbeeld "hardwareacceleratie gebruiken" uitschakel in de Flash instellingen.

Enige probleem is dat ik geen andere grafische kaart heb :) Toch niet één die recent genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik denk dat ik het probleem heb kunnen oplossen. In het Catalyst Control Center kan je een optie vinden genaamd "Dynamic Contrast". Deze staat standaard geactiveerd. Na deze te deactiveren ziet het er naar uit dat ik DXVA kan gebruiken zonder artifacts of vastlopen van de driver. Natuurlijk moet ik nog iets uitgebreider testen om te zien of het probleem echt wel weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nog een kickje, want het probleem is helaas niet opgelost. Ik keek net naar een filmpje op Youtube, en kreeg weer artifacts en een resettende videokaartdriver :( Ik zal toch eens moeten proberen een andere kaart te vinden om te testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gytax
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 14:54
Admiral Freebee schreef op donderdag 25 november 2010 @ 16:15:
De kaart heeft geen temperatuurgestuurde ventilator :)
Dit bedoel ik ook niet.
Je hebt vast een ATI Control Panel waar je de fan van de kaart kan regelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hij is passief gekoeld, en de kaart heeft sowieso geen ventilatoraansturing, dus nee. De ventilator staat altijd op 100% mocht hij aanwezig geweest zijn.
Pagina: 1