Plafondspeakers (achter); grootte, plaats en soorten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Ik heb al wat topics doorgelezen hier m.b.t. plafondspeakers. Maar aangezien ik denk dat mijn situatie enigszins uniek is heb ik besloten hier een apart topic voor te openen.

Op dit moment wordt mijn nieuwbouwwoning gebouwd. In mijn fotoalbum staan een hoop foto's ter illustratie. De woning wordt in februari compleet casco zonder stucwerk opgeleverd. Dit geeft mij de mogelijkheid om alle speakerdraden etc. in de muren te vrezen. En toen stuitte ik op een probleem waarbij ik jullie advies op prijs zou stellen.

Dit is een situatieschets van hoe de inrichting van de woning zal zijn:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FvOE7p5gruTstgBXZiwURni6/full.jpg

Zoals te zien is, heb ik nogal een grote zij-erker. Ik was te lui om de ramen op maat in deze schets te tekenen, maar in het echt ziet het er zo uit:

(klik voor grotere versie)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/M0adK45SbHxoo3uJ6usaHxvu/full.jpg

Ok leuk deze informatie, maar nu even concreet. Ik wil goed geluid hebben in mijn woning, dus dat als ik in de bank lig of zit... ik gewoon mooi geluid heb van achteren en van voren 5.1. Wat is nou de beste locatie voor speakers? Nou, voor de front speakers had ik in gedachten die hoog aan de muren te hangen, zoiets dus (zie de groene vlekken) Of misschien raak ik aan zuilen...?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/84AtwkPN6xsuo7x9cUs1dbyn/full.jpg

De subwoofer vervolgens zou dan naast het TV meubel komen en het TV meubel komt natuurlijk onder de TV die overigens hangt aan de muur.

Maar nu de back-speakers. Ik zit enorm in dubio waar ik die nou in godsnaam moet plaatsen. Als ik het achter de bank doe staan ze voor de ramen en dat is niet mooi. Dus kwam ik bij het geniale idee om ze dan misschien maar in het plafond te laten plaatsen. Ik zoek dus plafondspeakers, niet te duur maar wel met goed geluid, zoals bijvoorbeeld deze. Verder heb ik dan nog een aantal vragen, vandaar dat ik hier post!

- Als ze ooit stuk gaan of ik andere wil moet ik zeker weten dat ik weer speakers van dezelfde grootte kan krijgen. Het was wat lastig te vinden maar ik geloof dat 8 inch gewoon een standaard is en die standaard zal ook gewoon nog wel even blijven bestaan?

- Wat is nou volgens jullie de beste locatie voor deze rear speakers? Als ik ze in het plafond doe kan dat, maar daar zitten ook spotjes. (zie de tekening hierboven voor de exacte locatie)

Overige opmerkingen en suggesties zijn van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:58
Waarom niet gewoon een goede Home-Cinema set?

Ik heb vaak het idee dat als ik bij iemand kom die speakers in het plafond heeft ( wat niet vaak is ) dat ik in een winkel sta, en ik vind het persoonlijk ook niet 'lekker' klinken.

Ik zou het dus niet doen, en richt eerst je huis helemaal in. Dan kun je kijken en spelen met waar je wat wilt hebben ( qua speakers dus ).

In die zij erker komt dus de bank te staan als ik het goed begrijp? Dan kan er toch mooi in elke hoek een speaker op een verhoging of een poot komen te staan. Als je ze een beetje in de hoek zet zie je ze van buitenaf niet, en vallen ze binnen ook niet echt op ( er van uit gaande dat er wel gordijnen komen ).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
SgtElPotato schreef op woensdag 24 november 2010 @ 22:19:
Waarom niet gewoon een goede Home-Cinema set?

Ik heb vaak het idee dat als ik bij iemand kom die speakers in het plafond heeft ( wat niet vaak is ) dat ik in een winkel sta, en ik vind het persoonlijk ook niet 'lekker' klinken.

Ik zou het dus niet doen, en richt eerst je huis helemaal in. Dan kun je kijken en spelen met waar je wat wilt hebben ( qua speakers dus ).
Dit is natuurlijk wel mogelijk, maar ook weer niet. Als ik speakers aan de muur wil, laat staan in het plafond, wil je geen draden zien. Nu heb ik de kans om alles met pijpjes in de muur/plafond weg te frezen en daarna wordt toch alles netjes weggestuct. Achteraf kan dat natuurlijk niet.
In die zij erker komt dus de bank te staan als ik het goed begrijp? Dan kan er toch mooi in elke hoek een speaker op een verhoging of een poot komen te staan.
Dat klopt inderdaad. Echter dan staan dus wel die back-speakers voor de ramen. Die ramen beginnen ook nog eens heel erg laag. Op de foto is het al laag, maar in het echt beginnen de ramen nog lager omdat er ook nog geen smeervloer + laminaat is nu / op de foto.
Als je ze een beetje in de hoek zet zie je ze van buitenaf niet, en vallen ze binnen ook niet echt op ( er van uit gaande dat er wel gordijnen komen ).
Rolgordijnen/lamellen of iets dergelijks / iets wat ook zonwering is, maar die zullen natuurlijk bijna tegen de ramen aan zitten.

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
En hierbij maak ik gebruik van de mogelijkheid dit topic een schopje te geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:02

1Kb

Misschien een idee om de surrounds als spotjes op te hangen ipv in het plafond te bouwen. Geeft je wat meer vrijheid in keuze en geluid en geluidsrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
1Kb schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 00:07:
Misschien een idee om de surrounds als spotjes op te hangen ipv in het plafond te bouwen. Geeft je wat meer vrijheid in keuze en geluid en geluidsrichting.
Dat zal sowieso het geval worden... ze komen niet "op" maar echt "in" het plafond, dat is gelukkig makkelijk omdat het daar gipsplaat betreft. (dat glad zal worden gestuct)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03

Marc H

- - Is wakker - -

Plafond speakers lijken mij het complete surround effect bederven.

Ik zou eens kijken naar omgekeerde speaker stands in combinatie met kleine surround speakertjes, zodat ze lager dan het plafond komen te hangen.

Wat misschien nog mooier is als je de speakers kon laten zakken. Geen flauw idee of het bestaat. Normaal zitten ze tegen het plafond aan. Ga je echt film kijken, druk je op een knop, en zakken de speakers een stuk naar beneden. Ben je klaar, gaan ze weer omhoog.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:24

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb in het verleden ook naar plafondspeakers gekeken. Mijn speakers zijn van Mordaunt-Short. Zij hebben ook een lijn van muur en plafondspeakers. Ik vind MS goede kwaliteit, dus ik verwacht dat de plafondspeakers best ok zullen zijn. Zeker als surroundspeakers moet het toch wel voldoende zijn, lijkt me.

Misschien is het wat voor je: Mordaunt-Short Custom Install Series

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
De Chorus 700 lijn van Focal heeft ook plafond speakers... misschien is dat wat.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Los van eventuele merk/model/plaatsing tips:

Laat loze leidingen infrezen: mocht je ooit de boel omgooien ben je flexibel qua aansluitpunten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Marc H schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:45:
Plafond speakers lijken mij het complete surround effect bederven.
En waarom is dat?

Ik lees hier veel dat plafondspeakers 'klinken als een winkel', maar het gaat hier om effectspeakers. Ik denk dat een goede 8" plafondspeaker een stukje beter zal presteren dan zo'n 2" plastic kubusje dat je bij een HT setje van 250 euro krijgt.

De normale muziek komt gewoon uit de frontspeakers, dus ook daarmee geen probleem.

Aan de topicstarter: Ik vind het wel een goed idee. Ik zou de speakers dan wel (op 10cm na ofzo) achteraan en in de zijkant van die erker hangen. Als frontspeakers zou ik zelf zuilen neerzetten en die zou ik ook wat dichter bij elkaar zetten dan wat jij schetst (recht naast de TV en direct naast de deur ofzo, als je een film kijkt, zal de centerspeaker het 'scheve' geluid tov de TV voor 95% oplossen).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:55
Er zijn genoeg luidsprekers die ook in het plafond goed klinken.

Als je kijkt naar Bowers & Wilkins, daarvan klinken de plafond en wand speakers vrijwel gelijk aan de staande series. En als je de toplijn van ze neemt beter dan de meeste staande (geluid blijft natuurlijk smaak...)

Ook Monitor Audio klinkt leuk en is iets goedkoper.

Let wel erop dat je een speaker neemt met BackBox. Anders heb je geen laag weergave, dat gaat dan grotendeels verloren boven het plafond.
B&W is hierbij lastig, hierbij gaan de backboxen boven het gips, is een grote metalen box. Monitor Audio maakt het makkelijker, daarbij zit de backbox al aan de speaker vast, nadeel hierbij is dat je meer diepte nodig hebt...

Qua kwaliteit van geluid en het surround effect, de meeste surround receivers kunnen dit heel goed aanpassen. En het is maar net wat je belangrijker vindt, geluid of uiterlijk.
Ik heb me bij de installaties die ik verkocht (projectafdeling van RAF tot ze failliet gingen en een kleinere herstart deden) nooit eraan gestoord dat het geluid van boven kwam. Dat vergeet je echt na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:04
JvS schreef op maandag 29 november 2010 @ 14:14:
[...]
En waarom is dat?

Ik lees hier veel dat plafondspeakers 'klinken als een winkel', maar het gaat hier om effectspeakers. Ik denk dat een goede 8" plafondspeaker een stukje beter zal presteren dan zo'n 2" plastic kubusje dat je bij een HT setje van 250 euro krijgt.

De normale muziek komt gewoon uit de frontspeakers, dus ook daarmee geen probleem.

Aan de topicstarter: Ik vind het wel een goed idee. Ik zou de speakers dan wel (op 10cm na ofzo) achteraan en in de zijkant van die erker hangen. Als frontspeakers zou ik zelf zuilen neerzetten en die zou ik ook wat dichter bij elkaar zetten dan wat jij schetst (recht naast de TV en direct naast de deur ofzo, als je een film kijkt, zal de centerspeaker het 'scheve' geluid tov de TV voor 95% oplossen).
Ik denk ook dat je voor surround geluid prima speakers in het plafond in kunt bouwen, het zal niet optimaal klinken, maar het is wel de mooiste oplossing imo. Ik denk wel dat gips niet het ideale materiaal is om speakers in te bevestigen, weet je of het enkel of dubbel gips is? Anders zou ik het gips plaatselijk weghalen en een plaat mdf o.i.d. tussen de liggers bevestigen zodat je daar je speakers in kunt monteren en dan laat je dat stuken. Ik zou de speakers niet al te dicht in de hoek doen, zeker meer dan 10 cm van de wand vandaan, dit ivm onaangename reflecties van de ramen.

Heb je trouwens evt de mogelijkheid om je front speakers ook in te bouwen? Dat werkt qua akoestiek heel mooi. En wat betreft de plaatsing van je fronts; wil je een mooi breed stereobeeld hebben dan mogen je speakers best wel een eind uit elkaar staan. Ik houd altijd een gelijkbenige driehoek aan ten opzichte van waar je de sweet spot wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
als je een film kijkt, zal de centerspeaker het 'scheve' geluid tov de TV voor 95% oplossen).
Goede tip. Dat is inderdaad wel belangrijk ook; ze staan niet helemaal op dezelfde afstand. :)
Let wel erop dat je een speaker neemt met BackBox
Daar zal ik me even in verdiepen! De diepte is niet zo'n punt... het is best een groot stuk "loze ruimte".
Ik denk ook dat je voor surround geluid prima speakers in het plafond in kunt bouwen, het zal niet optimaal klinken, maar het is wel de mooiste oplossing imo. Ik denk wel dat gips niet het ideale materiaal is om speakers in te bevestigen, weet je of het enkel of dubbel gips is? Anders zou ik het gips plaatselijk weghalen en een plaat mdf o.i.d. tussen de liggers bevestigen zodat je daar je speakers in kunt monteren en dan laat je dat stuken.
Dat is een goede tip. Het "hout"... volgens mij is het hout en geen gips... wat er nu zit is vrij dun. De timmerman/electricien moet de boel toch open slopen daar aangezien hij dus de leidingen aan moet leggen en een mooi rond gat moet boren. Dan kan hij gelijk zorgen voor een verdikking zodat de speaker meteen goed stevig vast zit. Dit kan in feite al meteen na oplevering... want dan dek ik de speakers wel gewoon af. (net als de brandmelder, etc.)
Heb je trouwens evt de mogelijkheid om je front speakers ook in te bouwen?
Ik kan kiezen voor staande zuilen maar ik kan ze uiteraard ook aan de muur hangen... alle draden netjes weggefreesed. Daar twijfel ik nog over. De meeste mensen zeggen dat ik zuilen moet nemen maar ja... twijfel twijfel!
dan mogen je speakers best wel een eind uit elkaar staan. Ik houd altijd een gelijkbenige driehoek aan ten opzichte van waar je de sweet spot wilt hebben.
Oke! Maar daarmee spreek je JvS wel een beetje tegen;
Als frontspeakers zou ik zelf zuilen neerzetten en die zou ik ook wat dichter bij elkaar zetten dan wat jij schetst
(recht naast de TV en direct naast de deur ofzo)
Dan staan ze wel heel dicht bij elkaar... en beide rechts van de TV. Dat bedoel je niet neem ik aan?

[ Voor 6% gewijzigd door Barca op 29-11-2010 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Dit topic is van enige tijd geleden maar ik vind het wel zo gepast om jullie even te laten weten waar de keuze uiteindelijk op is gevallen. Vandaag heb ik de speakers besteld en op zaterdag 12 februari gaat het freeswerk eindelijk beginnen. ;)

De achterspeakers komen in het plafond in de hoeken in een schuine lijn vanaf de spotjes zeg maar; dus tussen de spotjes en de hoeken van de zij-erker.

Canton In Ceiling 650
Afbeeldingslocatie: http://www.eshop.nl/images//lrg/prd13030.jpg

Center speaker komt op het TV meubel
Canton CD 1050 wit lak hoogglans
Afbeeldingslocatie: http://www.eshop.nl/images//lrg/prd49723.jpg

En als paradepaartje de volgende front (surround) speakers, die toch iets verder uit elkaar komen en niet pal naast de TV.
Canton Chrono 501.2 wit
Afbeeldingslocatie: http://www.eshop.nl/images//lrg/prd57817.jpg
Pagina: 1