Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ADSL 2+ aansluiten bedraad netwerk levert problemen

Pagina: 1
Acties:

• PulsatingQuasar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 16:38
OK, dit is een leuk probleem. Knappe kop die dit kan uitleggen en de oplossing bieden.

Sinds maandag wordt er bij mij ook een ADSL 2+ verbinding geleverd. Zowel voor als na de aanpassing is de GDMT mode via de ADSL modem router( Draytek 2710n) zonder problemen te gebruiken. Lijn wordt gewoon dicht getrokken met een Ubuntu download.

Met ADSL 2+ heb ik problemen en tot nu toe heb ik het volgende gezien. Er is namelijk een verschil in goede werking tussen draadloos de router gebruiken of via UTP aansluiten.

Als ik de Draytek 2710n alleen draadloos gebruik en geen UTP aansluit dan is de verbinding stabiel. Ik heb een 16 MBit lijn en de modem traint op 15 MBit. Ik start een Ubuntu CD ISO download. De ISO komt binnen met 1,5 MB/s en de RX errors gemonitord op de modem bestaat uit enkele tientallen. Stelt niets voor. Geen problemen.

Nu sluit ik een PC aan via UTP. De verbinding wordt instabieler. De RX errors gaan naar de honderden op dezelfde Ubuntu download en de ISO komt binnen met 1 MB/s.

Nu sluit ik de Draytek aan op mijn 16-poorts switch en nu is het helemaal mis. De verbinding wordt nu echt instabiel. Ik kan de Ubuntu download niet voltooien want dan ligt ADSL 2+ verbinding er al uit. Dezelfde Ubuntu download als hierboven komt met 500 kb/s binnen. De RX errors schieten omhoog. Echt duizenden in enkele minuten. De ADSL 2+ verbinding is niet meer te gebruiken. Hevige schommelingen, verbinding klapt eruit en heel veel RX errors.

Dus wat is hier aan de hand? Het lijkt net alsof er een hoogfrequent stoor signaal optreedt bij een fysieke verbinding dat erger is via een switch dan via 1 PC maar waar moet ik dit zoeken? Gedurende de test zat de modem de gehele tijd met 1 meter kabel achter de ADSL splitter van Alcatel.

- hoogfrequent stoor signaal op de netspanning ? Switch en alle computers achter een filter?
- aardlus?
- filter op de ADSL verbinding?

Beetje vaag probleem dit.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Inderdaad een bijzonder probleem. Heb je al eens geprobeerd de modem te voeden uit een andere stroomgroep dmv een verlengkabel ? Heb je al eens een andere switch geprobeerd ?
Ik denk eerlijk gezegd dat de modem defect is wat betreft de LAN poort vs. DSL storing.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als alle hardware en de configuratie/aansluitingen bij jou hetzelfde is gebleven en het enige dat veranderd is is dat je van ADSL naar ADSL2+ bent gegaan (dat begrijp ik tenminste uit "aanpassing") dan zou ik eerst eens met je provider(/KPN?) bellen, hun het verhaal vertellen en die eens wat metingen laten doen.

Welke provider overigens?

Andere kabel proberen kan overigens ook nooit kwaad.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-11 13:43
Inderdaad, neem eens contact op met je provider, andere kabel kan sowieso nooit kwaad. Hoe stom het ook klinkt om deze te vervangen, proberen heeft nog niemand geschaadt. Zit je pc trouwens op een geaard stopcontact? Kan gewoon stom toeval zijn maar ben het tegen gekomen dat de pc de netwerkkabel gebruikte voor de lekstroom waarna de zaak op z'n bek ging. Sowieso omdat de boel draadloos wel stabiel gaat.

Nog een leuke, probeer andere pc, kijken of het daar ook mee op treedt. Kwestie van trial, error en afstrepen en je komt het probleem vanzelf tegen :)

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Firmware update nodig, misschien?
Hier staat iets soortgelijks: http://forums.whirlpool.net.au/archive/1375038

• Bennie98
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-12-2024
trial and error is idd de beste manier om dit op te lossen.. kan vanalles zijn..
vind je het zelf niet na alles geprobeerd te hebben wat in je bereik ligt.. bel dan de provider voor een thuistest.

Gran Turismo 2 Because Tetris Is Unrealistic

• PulsatingQuasar
Bedankt voor de antwoorden.

Ik had al bij Draytek gezien dat ze echt 10 verschillende firmwares hebben van versie 3.3.6 met kleine wijzigingen m.b.t incompatilbiliteit. Blijkbaar kan het dus echt zo zijn dat ik elke firmware moet gaan proberen.

Heb met KPN gebeld maar ze moeten nu eerst de wijkcentrale een schop geven want die wil mij op dit moment geen hogere snelheid geven dan 8 terwijl de signalen gewoon goed zijn. Had ook al een email naar Draytek gestuurd maar nog geen antwoord.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou maar even op KPN wachten dan als ik jou was.

• PulsatingQuasar
OK, heb een technische dienst man aan de lijn gehad.

Die kwam het helemaal niet vreemd over dat mijn interne netwerk storing kon veroorzaken via een fysieke UTP verbinding met het modem. Wat ik dus gezien heb kan dus. Op dit moment is de schuldige dus de firmware geweest.

Sinds ik de firmware heb vervangen heb ik geen last meer van idioot veel RX errors en disconnect. Gisteren kon ik zonder veel RX fouten op 15 MBit downloaden.

Draytek heeft dus meerdere firmwares van dezelfde versie waarin het modem anders wordt aangestuurd. Versie 3.3.6 Annex A heeft er tien waarin het modem deel anders wordt geregeld. Sommige codes zijn dus incompatibel. Daar had ik dus de eerste 2 dagen last van. Sinds gisteren ging het goed en nu heb ik een modem code gebruikt die de SNR met 1 omhoog zet en de att met 5 verlaagd.

Geen wonder dat KPN dus liever heeft dat je de XPeria box erop zet. Als Draytek al met 10 verschillende versies moet komen omdat systemen incompatibel zijn dan zou ik ook zeggen ik ondersteun alleen dat en niet meer dan dat.

Maar goed. Nu moet ik een week wachten voordat het systeem me weer naar boven regelt. Omdat ik dus veel disconnects had, onder andere door mijzelf omdat ik de modem iedere keer afkoppelde, heeft het systeem dat als een probleem ervaren en me automatische van 15 Mbit naar 8 Mbit gezet. Het duurt ongeveer een week als de verbinding stabiel blijft voordat het systeem me weer omhoog regelt.

Dus ga niet voor de lol 10 maal op een dag je modem ontkoppelen en test werk uitvoeren want het systeem kent geen verschil tussen zelf afkoppelen of onstabiele lijn en knalt je dus omlaag in snelheid.

[ Voor 6% gewijzigd door PulsatingQuasar op 25-11-2010 21:18 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dynamische profielen ja. Even geduld A.U.B. ;)

Aan de ene kant lastig dat het modem niet met 1 versie met alle situaties overweg kan (wel geschikt voor de gebruikte technologie in het land natuurlijk) maar aan de andere kant weer netjes dat die geschikte versies er wel allemaal zijn.

Zijn al die firmware versies bedoeld om met de in Nederland gebruikt technologie(ën) te werken?

• PulsatingQuasar
Nee. Meerdere landen en ze geven niet aan welke het beste waar werkt want dat is maar net welke provider met welke leverancier een contract heeft blijkbaar.

Ik gebruikte eerst een firmware met een modem code dat orgineel met de modem kwam. Ik heb wel de afgelopen anderhalf jaar een hogere versie geflasht. Ging goed met de ADSL 1 kaart in de centrale maar de ADSL 2+ kaart en deze firmware ging dus absoluut niet goed,

Gisteren de firmware erin gezet met de modem code van de Nederlandse Draytek site waarna de verbinding stabiel werd.

Vandaag een modem code op internet gezien waar veel mensen baat bij hadden en die van de Engelse pagina van Draytek gehaald waar alle modem codes te vinden zijn en die werkt dus nog beter.

Hier weg:
http://draytek.com/user/S...action=Load&MID=10&ID=495
Pagina: 1