Toon posts:

Ervaringen internetbankieren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 18650

Topicstarter
Beste mede Tweakers

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die voor bankzaken voornamelijk internet bankieren gebruikt. Op dit moment zit ik bij de ING, maar het gebruik van internet bankieren van ING vind ik niet echt prettig.Te veel menu kliks om iets te vinden en te weinig sorteringsmogelijkheden en overzichten van betalingen etc. Ik zou ook graag een grafiekje zien van mijn banksaldo van dag tot dag.

Wat zijn jullie ervaringen met de omgeving van internetbankieren van de andere banken?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:54
Bij de ING kan je je bankafschriften in een csv-bestandje downloaden. Als je deze in Excel opent kan je daar zelf wel een grafiekje van maken.

Verder vind ik de ING website ook niet lekker werken, maar ja, je moet het er mee doen. De menu's vind ik ook niet echt logisch, en als je om de bugs heen werkt gaat het wel aardig.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Eerlijk gezegd vind ik de 2 woorden "bugs" & "internetbankieren" niet echt goed samen gaan ;)

gewoon nee.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-03 16:48
Ik heb rabobank, vind ik primma werken.
Hier filmpje waar je het wel redelijk kan zien.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij krijgt de ING internetbankieren omgeving binnenkort nog een update. Stond hier ergens op het forum een tijd geleden. Maar ik zit bij zowel ING als ABN, en vind ABN niet zoveel beter. Zoek me altijd de pleuris naar wachtende opdrachten :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 15:35
Ik heb ING gehad (heel oude inlog procudure, iets nieuwere, en de huidige) en het is vooral na samenwerking met postbank niet fijner geworden.
Rabo is wel o.k maar.....
ABN-Amro is met de e.indentier 2 wel helemaal top, ook de mogelijkheden zijn erg uitgebreid (en daardoor soms iet moeilijk te vinden wat je zoekt) alles is o.k direct verwerkt en niet een paar uur later pas zichtbaar

tot nu toe is bij mij de ABN icm de nieuwe "inlog-rekenmachine" het beste bevallen

[Voor 7% gewijzigd door Pinin op 24-11-2010 19:42]

There is no such thing as too much coriander.

Anoniem: 18650

Topicstarter
Bedankt voor alle ervaringen :) Dat ik voor betaalopdrachten alleen mijn telefoon nodig heb vind ik een groot voordeel. Zon "rekenmachine" raakt, mezelf kennende, binnen de kortste keren kwijt. Ik krijg het idee dat ING de enige is met codes via je telefoon

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik vind dat juist een onveilig idee. Telefoon van mn collega was gejat en toen kon ie ineens niet meer zn bankzaken thuis regelen, die had er echt gezeik mee.
Als je je reader kwijt bent heeft iemand in de buurt zo'n ding wel voor je te leen. Persoonlijke voorkeur denk ik, op m'n werk zwerven er altijd minstens 5 random readers rond. Thuis heb ik er een (mn vrouw heeft er overigens ook een), bij mn ouders ligt er een, bij mn zus, bij mn schoonouders... ik hoef hem nooit mee te nemen eigenlijk.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:32
Cartman! schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:09:
Als je je reader kwijt bent heeft iemand in de buurt zo'n ding wel voor je te leen.
Heb hier twee ING-readers en die zijn toch echt ook gewoon persoonsgebonden. Dus "even" een willekeurige reader van persoon X regelen is no go, dat gaat niet werken :)

Vind zelf het via een SMS te doen dus ideaal, kan nu vanaf de zaak of thuis of gewoon waar dan ook (waar ik net niét die reader(s) heb liggen) bankzaken doen.

[Voor 18% gewijzigd door Brad Pitt op 25-11-2010 17:17]

Nickname does not reflect reality

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-03 10:12
Ik vind de manier van de ING echt top. Gewoon handig via een SMS'je je TAN-code, de meeste mensen hebben hun telefoon toch altijd bij de hand als ze achter de PC zitten. Internetbankieren met zo'n apart geval (e.identifier, rabo-identifier, etc.) vind ik echt een drama en afschuwelijk, je hebt altijd dat verdomde ding nodig :X :F .

Onveilig vind ik het systeem van de TAN-code per SMS absoluut niet, gewoon je SMS direct verwijderen als je hem hebt gebruikt...is geen seconde extra werk :) . Bij verlies van je telefoon/simkaart kan je hem gewoon blokkeren door te bellen naar de ING, vervolgens kan je hem toewijzen aan je nieuwe nummer of een lijst met TAN-codes opvragen.

• Cartman!
  • Niet online
Bij Rabo en SNS zijn de readers pas/persoon-onafhankelijk. Faaltje van ING dan zou ik zeggen ;)

Het is gewoon smaak, ik vind t een onveilig idee dat iemand die mijn pas+telefoon heeft mijn login kan wijzigen en alles kan doen bij mn rekening. Bij Rabo heeft iemand altijd je fysieke pas nodig + je pincode.

Vraag je af waarom er zoveel phising-acties bij ING/postbank zijn (geweest) en bij de andere banken niet. Simpelweg omdat username/password/tan je een betaling laat doen, bij een reader krijg je die code pas na fysiek contact van reader+pas+pincode+afhankelijk van tijd/bedrag/rekeningnummers. Ik vind t een veiliger idee en zoals ik zei...altijd een reader in de buurt :)

[Voor 75% gewijzigd door Cartman! op 25-11-2010 17:26]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:32
Cartman! schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:22:
Het is gewoon smaak, ik vind t een onveilig idee dat iemand die mijn pas+telefoon heeft mijn login kan wijzigen en alles kan doen bij mn rekening. Bij Rabo heeft iemand altijd je fysieke pas nodig + je pincode.
Mja als iemand hier komt binnenstappen en die zegt doe mij je calculator of ik ram je verrot geef ik hem ook gewoon alle gegevens. Helemaal veilig is het natuurlijk nooit.
Simpelweg omdat username/password/tan je een betaling laat doen, bij een reader krijg je die code pas na fysiek contact van reader+pas+pincode+afhankelijk van tijd/bedrag/rekeningnummers.
Ja okay, maar hoe weet iemand dan aan je username en password te komen? Die heeft toch ook "niemand"?

Nickname does not reflect reality

• Anoniem: 52038
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
even voor de goede orde:
bij de ing is het inloggen met een inlognaam en wachtwoord. de tan code komt als sms op je mobiel. deze tancode is gekoppeld aan het bedrag en het tijdstip. dus met alleen zo een code kan je niet veel. en alles aanpassen met je pas en de telefoon lukt ook niet.

bij de andere banken (abnamro bv) kan je inloggen met zo een edentifier. das pas onveilig. de beveiligingscodes die je in moet voeren zijn namelijk een schijnveiligheid. Stel: je pas wordt geskimmed. ze hebben dsu een kope en je pin afgekeken.
Bij de ING= geld opnemen in een geldautomaat van € 1000,00 max per dag totaan blokkade,

Bij ABNAMRO = hebben kopie van de pas. doen ze in een edentifier (zijn namelijk vrij verkrijgbaar en niet klantgebonden) vullen de beveiligingscodes in. krijg je namelijk gewoon via scherm. en ze kunnen volledig je bankzaken regelen!!! dus ook boekingen van € 50.000,00 per keer.

doe mij maar ING. Er is laatst zelfs in het nieuws geweest dat de edentifiers van AbnAmro " gehacked" zijn. meer dan 10 miljoen schade.

mijn keus is simpel!!!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bij ABNAMRO = hebben kopie van de pas. doen ze in een edentifier (zijn namelijk vrij verkrijgbaar en niet klantgebonden) vullen de beveiligingscodes in. krijg je namelijk gewoon via scherm. en ze kunnen volledig je bankzaken regelen!!! dus ook boekingen van € 50.000,00 per keer.
Dat gaat niet lukken. De chip is namelijk niet te kopieren en daar werkt de edentifier mee ;)

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Anoniem: 52038 schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:41:
doe mij maar ING. Er is laatst zelfs in het nieuws geweest dat de edentifiers van AbnAmro " gehacked" zijn. meer dan 10 miljoen schade.
Dat kwam doordat de e.dentifiers in de bankfilialen waren 'aangepast' of 'gehacked' zoals je wilt. Heeft dus weinig te maken met mensen die thuis hun e.dentifier gebruiken, aangezien er dus fysieke toegang tot de e.dentifier nodig was.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-03 10:19
Om de internet bankieren en paypal en creditcard betalingen en bestellingen website's, de veiligheid te verhogen, gebruik een aparte pc of een aparte externe harde schijf met een aparte OS op te zetten(deze natuurlijk alleen aankoppelen als je gaat gebruiken).
Boot deze pc om alle betalingen te doen, hierdoor heb je minder kans dat er spyware, malware, virussen, op je pc staan.
Hierdoor komen ze niet zo snel aan je gegevens.
Ook zo min mogelijk aan software installeren.
Pc eerst updaten en dan pas geldzaken doen.
Wel natuurlijk de pc goed beveiligen.
Je kan ook ubuntu(of linux mint) installeren en hier je bank/geld zaken mee doen.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-03 23:30

PoweRoy

funky!

Ik was klant bij Fortis maar nu dus bij ABN AMRO vanwege de fusie. Het internetbankieren van Fortis was zoveel duidelijker. Bij de ABN zitten er veel javascript animaties in (=traag om snel wat even op te zoeken) en menu niet logisch ( Overzicht rekening zitten onder het kopje betalen?).

Verder het meest storende vind ik wel overboeken naar eigen rekening, of het gebrek ervan.
Heb 4 rekeningen, 1 prive + spaar(1), en een gezamelijke + spaar(2). Maar Ik kan dus niet vanuit spaar2 naar prive1 of uberhaubt van gezamelijke naar prive. Het is alleen mogelijk met een gewone overboeking omdat ABN blijkbaar checked op naam van rekeninghouder. Bij de gezamelijke staat er <naam> JQ oid waardoor hij niet gelijk is...

[This space is for rent]

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:14
Ik kan gewoon van de spaar rekening naar de gewone rekening overboeken en andersom, met de optie overboeken op eigen rekening oid.

Signature afgekeurd door Evanescent

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-03 15:38

zwippie

Electrons at work

Niet direct een staafgrafiekje van je saldo, maar heb je 'Tim, het slimme huishoudboekje' 7(8)7 van de ING al geprobeerd?
Met Tim krijgt u op een eenvoudige manier inzicht in uw inkomsten en uitgaven. Dankzij deze online dienst ziet u direct waar u uw geld aan uitgeeft. Tim zorgt ervoor dat de af- en bijschrijvingen van uw Betaalrekening automatisch in categorieën worden ingedeeld.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Cartman!
  • Niet online
even voor de goede orde:
bij de ing is het inloggen met een inlognaam en wachtwoord. de tan code komt als sms op je mobiel. deze tancode is gekoppeld aan het bedrag en het tijdstip. dus met alleen zo een code kan je niet veel. en alles aanpassen met je pas en de telefoon lukt ook niet.

bij de andere banken (abnamro bv) kan je inloggen met zo een edentifier. das pas onveilig. de beveiligingscodes die je in moet voeren zijn namelijk een schijnveiligheid. Stel: je pas wordt geskimmed. ze hebben dsu een kope en je pin afgekeken.
Bij de ING= geld opnemen in een geldautomaat van € 1000,00 max per dag totaan blokkade,

mijn keus is simpel!!!
Je keus is simpel als je gewoon niet begrijpt waar je t over hebt :) Die codes zijn gebaseeerd op tijd/rekeningnummer/pasnummer. Zoals gezegd werken die apparaten met de chip en niet met je magneetstrip dus met skimmen schiet je niks op.

Die TAN-codes zijn zeker niet altijd gekoppeld aan je transactie, je kunt ook een papiertje thuis krijgen met een X-aantal codes en als iemand je username/password/TAN heeft dan kan die gewoon een transactie uitvoeren. Daarom is phising van ING ook zo vaak gedaan.

Alles aanpassen schijnt dus te kunnen, ik begreep van de T.net frontpage een tijdje terug dat dit juist een flaw is in het proces. Iemand die je pas en telefoon heeft kan met de info op de pas je username en je password resetten en daarmee inloggen later. Misschien is dat teruggedraaid maar dat een bank zulke dingen verzint gaan m'n haren van overeind staan. Iemand mag dus mijn pas jatten en dan heeft ie er nog steeds niks aan, tenzij ie me gaat martelen om m'n pincode maar op diezelfde manier zou ik ook een username/password wel prijsgeven zegmaar ;)

• henrid
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-02 22:03
Ik vind de methode van ING met TAN op mobiel ontzettend handig en veilig genoeg, en wil echt niet met zo'n rekenmachientje op zak lopen als ik elders een transactie wil doen.
Je moet wel opletten dat je alles direct laat blokkeren als je zowel telefoon en pasje kwijt bent, want je kan je wachtwoord laten resetten en door laten sturen naar je mobiel, als je over genoeg persoonlijke gegevens beschikt, zoals ook nog geboortedatum.

• Anoniem: 97569
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is :)
Iedere bank hanteert weer een ander systeem en als je dat eenmaal door hebt en baak gebruikt vind je je weg erg makkelijk.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Anoniem: 18650 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 19:14:
Beste mede Tweakers

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die voor bankzaken voornamelijk internet bankieren gebruikt. Op dit moment zit ik bij de ING, maar het gebruik van internet bankieren van ING vind ik niet echt prettig.Te veel menu kliks om iets te vinden en te weinig sorteringsmogelijkheden en overzichten van betalingen etc. Ik zou ook graag een grafiekje zien van mijn banksaldo van dag tot dag.
Ik zit ook bij ING en gebruik sinds een maandje de TIM dienst van hun. Dan krijg je wel leuke grafiekjes en overzichten. Erg handig!

12x360Wp = 4320 Wp @ Growatt 4200TL-XL. Zuid met helling 13° op plat dak.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-03 23:30

PoweRoy

funky!

Kalua schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:59:
Ik kan gewoon van de spaar rekening naar de gewone rekening overboeken en andersom, met de optie overboeken op eigen rekening oid.
Rek1(Prive betaal) naam: "mijnnaam"
Rek2 (Prive spaar) naam: "mijnnaam"
Rek3 (Gezamelijke betaal) naam:"mijnnaam CJ"
Rek4 (Gezamelijke spaar) naam: "mijnnaam CJ"

Bij ABN kan ik dus niet van Rek4 naar Rek1 doen omdat de naam niet overeen komt. Bij Fortis kon dit toen wel.
Bij ABN kan ik dus alleen via eigen rekening dus tussen (Rek1 en Rek2), en (Rek3 en Rek4). Maar niet kruislings

[This space is for rent]

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:14
PoweRoy schreef op maandag 29 november 2010 @ 14:44:
[...]

Rek1(Prive betaal) naam: "mijnnaam"
Rek2 (Prive spaar) naam: "mijnnaam"
Rek3 (Gezamelijke betaal) naam:"mijnnaam CJ"
Rek4 (Gezamelijke spaar) naam: "mijnnaam CJ"

Bij ABN kan ik dus niet van Rek4 naar Rek1 doen omdat de naam niet overeen komt. Bij Fortis kon dit toen wel.
Bij ABN kan ik dus alleen via eigen rekening dus tussen (Rek1 en Rek2), en (Rek3 en Rek4). Maar niet kruislings
Dat werkt bij mij dus wel.. Heel vreemd, want bij mij komt de naam inderdaad ook niet overeen.

Signature afgekeurd door Evanescent

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Cartman! schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:18:
[...]
Alles aanpassen schijnt dus te kunnen, ik begreep van de T.net frontpage een tijdje terug dat dit juist een flaw is in het proces. Iemand die je pas en telefoon heeft kan met de info op de pas je username en je password resetten en daarmee inloggen later.
Is dat niet grotendeels af te vangen door gewoon je telefoon goed in te stellen? Sowieso vraagt mijn telefoon om een pincode als je die aanzet. Daarnaast moet ik, als mijn telefoon gewoon aanstaat, een patroon tekenen zodat de telefoon geunlocked wordt.

Dus als iemand mijn telefoon jat terwijl hij aanstaat moet hij een behoorlijk berg werk verzetten om mijn specifieke telefoon van slot te krijgen. En ook nog eens mijn pasje jatten, die ik nooit samen met mijn telefoon bewaar.

Verder zijn zowel mijn username als wachtwoord willekeurige cijfer/letter/speciaal teken-meuk van 15+ karakters. Veilig zat in combinatie met mijn telefoon/pas verhaal imho.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:40
henrid schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:30:
Ik vind de methode van ING met TAN op mobiel ontzettend handig en veilig genoeg, en wil echt niet met zo'n rekenmachientje op zak lopen als ik elders een transactie wil doen.
Je moet wel opletten dat je alles direct laat blokkeren als je zowel telefoon en pasje kwijt bent, want je kan je wachtwoord laten resetten en door laten sturen naar je mobiel, als je over genoeg persoonlijke gegevens beschikt, zoals ook nog geboortedatum.
Moet je wel toegang hebben tot een telefoon.

En voor alle andere, SMS beschouw ik momenteel niet echt meer als veilig. Als je alleen al kijkt naar wat een smartphone tegenwoordig allemaal kan. Virussen en mallware is een kwestie van tijd. Dan kan je ook niet meer zonder een goede virusscanner op je telefoon.

Persoonlijk heb ik de rabobank, en ben hier heel te vreden mee. Veilig door de reader (en op je werk heeft bijna altijd iemand er wel 1 mee. ING heb ik ook, maar door de TAN SMS en userid/password beschouw ik dit als het minst veilige van alle banken. Het is niet voor niets dat de ING van de grote banken alleen maar last heeft van de phising bagger. Dat moet je toch aan het denken zetten? Waarom heeft alleen de ING er zoveel last van? Zal vast een redenen voor zijn.

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ING heeft juist de perfecte afweging tussen veiligheid en gebruikersgemak. Ik moet er niet aan denken om iedere keer weer mijn pas te moeten pakken, deze in een of andere calculator te moeten stoppen, dan over en weer codes te moeten overtypen om daarna eens ingelogd te zijn. Ik begrijp dat anderen dit wel handig genoeg vinden. Prima dus dat er een keuze is tussen banken, laten we dat zo houden!

Wat veiligheid betreft: malware gericht op ING Internetbankieren vormt een potentieel risico voor smartphones. Maar voor de andere banken, die met calculators werken, vormt malware op de pc/smartphone ook een potentieel risico. Het enige verschil is dat in het laatste geval er ook daadwerkelijk authorisatie via de calculator (dus een fysieke handeling) moet plaatsvinden. Maar bij ING moeten eerst de inloggegevens een keer onderschept worden.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-03 22:37

swtimmer

Ontrafelt het leven!

brambo123 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 19:29:
Ik heb rabobank, vind ik primma werken.
Hier filmpje waar je het wel redelijk kan zien.
Rabo heeft niet eens dat je online je CC kan inzien. Nu moet je een maand later op papier gaan controleren of je geen foutieve afschrijvingen hebt, dat vind ik nogal <2000. Volgens de rabo gaat dit wel veranderen maar ik vind dat nog steeds niet echt heel erg positief. Verder heb ik nog nooit echt last van bugs gehad, dus wat dat betreft is de online omgeving van rabo wel fijn!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03 11:17
Bij mijn weten worden de edentifiers wel op naam verstrekt maar zijn ze niet persoonsgebonden. Ik moest namelijk laatst een nieuwe aanvragen en daar had ik mijn ABNAmro gegevens voor nodig (o.a. voor het betalen van een vervangende edentifier). Lijkt me logisch dat de bank checkt dat de aanvrager een rekening bij hen heeft?

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-03 17:23
Ik zit ook bij de ING en vind het systeem op en top werken. Geen gedoe met externe apparaatjes en ontzettend lange codes die je maar blijft overtypen....Gewoon inloggen met gebruikersnaam + wachtwoord en overmaken met een TAN code via de SMS. Dat is ook de hoofdreden waarom ik nog bij de ING zit. :P

Wel bestaat mijn naam + wachtwoord uit ontzettend rare tekens, want tja...je weet maar nooit ;).

Mijn vriendin heeft Rabobank, maar even snel geld overmaken zit er bij haar niet in. Die reader moet je dan wel toevallig bij je hebben en dat had ze dus niet.

Verder is de omgeving van ING inderdaad nog aan verbtering aan toe, maar als je dit vergelijkt met de Rabobank dan vind ik de ING er toch wat professioneler en rustiger uitzien. (heel persoonlijk uiteraard).

In samenwerking met Yunoo (of tegenwoordig ook TIM) om bij te houden waar al dat geld toch naar toe gaat, ben ik uiterst tevreden!

Hoi

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
roelieboelie schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:40:
Mijn vriendin heeft Rabobank, maar even snel geld overmaken zit er bij haar niet in. Die reader moet je dan wel toevallig bij je hebben en dat had ze dus niet.
Wij zijn ook bij de Rabobank en "even snel geld overmaken", via een vreemde pc, doe ik sowieso nooit, alleen vanaf de eigen pc en smartphone, je weet immers nooit, wat een ander voor "rommel" (malware etc.) op zijn pc heeft.

• Cartman!
  • Niet online
"even snel geld overmaken" doe ik anders via mn telefoon nog bij Rabo (via een app op android maar je kunt ook gewoon rabo mobiel nemen en dan kan t met ieder toestel). Verder zei ik al dat ik overal en altijd wel een random reader kan scoren dus t probleem zelf heb ik nog nooit gehad ook. Marly slaat wel de spijker op z'n kop overigens, bij Rabo zou dat weinig uitmaken maar als die externe pc een keylogger heeft dan maakt t niet uit, je inlogcode is immers random. Bij ING is het direct een security breach (ik zou t niet tof vinden als iemand mn account in kan, ook al is het read only).

• Rolfie
Wel bestaat mijn naam + wachtwoord uit ontzettend rare tekens, want tja...je weet maar nooit ;).
Naam is toegangenkijk voor iedereen, en al die speciale tekens, daar heeft een Keylogger ook veel moeite mee O-).

Het voordeel van een generator is dat het wachtwoord altijd maar 1 keer geldig is, en maar voor een bepaalde tijd. Eveneens is de code gekoppeld aan de transactie. Dit is dus een stuk moeilijker te manipuleren dan een userid / wachtwoord en een TAN code.

• Gizz
  • Laatst online: 08:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Naam is toegangenkijk voor iedereen
Sinds wanneer? Jij kunt even mijn ING-inlognaam tevoorschijn toveren? Laat maar horen dan.

Het is raadzaam een redelijk willekeurige inlognaam te gebruiken. Iemand kan je namelijk behoorlijk irriteren door je simpele naam (voornaam + achternaam bijvoorbeeld) in te typen met 3x een onzinwachtwoord. Is je account meteen geblokkeerd en mag je moeite doen om hem weer open te zetten (of je moet een week wachten op de post).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• S913
  • Laatst online: 18-03 16:17

S913

Abusus non tollit usum

Bij ABNAMRO = hebben kopie van de pas. doen ze in een edentifier (zijn namelijk vrij verkrijgbaar en niet klantgebonden) vullen de beveiligingscodes in. krijg je namelijk gewoon via scherm. en ze kunnen volledig je bankzaken regelen!!!
Dan hebben ze nog steeds je pasnummer niet, die heb je naast je rekeningnummer (en pincode), ook nodig. Dus dan zouden ze bijna fysiek je pas moeten hebben (én de chip én het pasnummer én je pincode).
Kalua schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:07:
[...]

Dat werkt bij mij dus wel.. Heel vreemd, want bij mij komt de naam inderdaad ook niet overeen.
Jup, bij mij kan ik ook gewoon tussen alle mogelijke rekeningen overboeken.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Rolfie
Gizz schreef op woensdag 01 december 2010 @ 18:16:
[...]

Sinds wanneer? Jij kunt even mijn ING-inlognaam tevoorschijn toveren? Laat maar horen dan.

Het is raadzaam een redelijk willekeurige inlognaam te gebruiken. Iemand kan je namelijk behoorlijk irriteren door je simpele naam (voornaam + achternaam bijvoorbeeld) in te typen met 3x een onzinwachtwoord. Is je account meteen geblokkeerd en mag je moeite doen om hem weer open te zetten (of je moet een week wachten op de post).
Een gebruikers naam valt niet onder een geheim. Zelf de postbank bied je de mogelijkheid om om deze op te slaan. Een wachtwoord valt onder een geheim, UserID zeker van niet. En neen ik kan hem niet even 123 op afstand naar voren halen.
En ja das een groot nadeel, als je een UserID hebt, dan kan je heel gemakkelijk bij de postbank iemands account locken. Gelukkig heeft de postbank via de zelfde (minst) veilige authenticatie methode de mogelijkheid om je account weer te unlocken.

Ieder veeldeel heeft zijn nadeel. Me webmail op me werk gelukkig beter beveiligd dan me rekening bij de ING. En Ja daar heb ik ook een rekening. Ik heb er gewoon voor gezocht dat er nooit veel geld op kan staan. Das het meeste veilige ;) .

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bij de ING is het dus wel zaak om deze geheim te houden ;) Er is geen universele regel die stelt dat een gebruikersnaam openbaar is. Er is natuurlijk een reden dat die bij ING standaard de vorm van er849kg heeft i.p.v Donald-Duck.

Heb jij smartcards voor je webmail dan? Anders is ING nog altijd beter beveiligd, in ieder geval voor het overmaken van geld -> have (telefoon of TAN codes op papier) & know (gebruikersnaam en wachtwoord).

• Rolfie
Er is geen universele regel die stelt dat een gebruikersnaam openbaar is.
Ja en nee. Bij Two-factor authentication is dit alleen niet het geval. Immers je hebt geen garantie dat die persoon het ook werkelijk is. Immers een UserID en Wachtwoord kan je weten.
Bij een Smartcard en of tokengenerator moet je altjid iets fysieks hebben.

[iTwo-factor authentication means that instead of using only one type of authentication factor, such as only things a user knows (login IDs, passwords, secret images, shared secrets, solicited personal information, etc), a second factor, something the user has or something the user is, must be supplied in order to authenticate.[/i]
Heb jij smartcards voor je webmail dan? Anders is ING nog altijd beter beveiligd, in ieder geval voor het overmaken van geld -> have (telefoon of TAN codes op papier) & know (gebruikersnaam en wachtwoord).
neen, we hebben tokensgenerator die via een pin code een uniek wachtwoord genereren, waarmee ik me zelf kan aanmelden. En de token generator is persoon gebonden.

Zonder de token (of pin) geen toegangen tot vpn/mail/websites.

[Voor 43% gewijzigd door Rolfie op 02-12-2010 11:22]

• nemo55
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-03 13:01
Een minpunt welke ik onlangs ben tegengekomen van Rabo-internetbankieren. Je kan de gegevens maar tot 15 maanden terugzien.

Over het algemeen nou niet zo heel problematisch, maar onlangs kreeg ik een verzoek van de belastingdienst om teveel ontvangen toeslag over 2009 terug te betalen. Omdat ik hier vermoede dat er een fout was gemaakt moest ik mijn gegevens uitpluizen over dat jaar. En was het nou net dat jaar dat ik mijn papieren afschriften had ingeruild voor digitale. Hierdoor moest ik 6 maanden aan afschriften opvragen wat me in totaal 30 euro kostte. 5 euro per afschrift!

Zelf bewaar ik alles altijd tot 5 jaar terug omdat ik weet dat ze er om kunnen vragen. Helaas dit even over het hoofd gezien. Leuk detail is dat de Rabo adviseert alles 5 jaar te bewaren om deze reden. Waarom dan maar de mogelijkheid geven om 15 maanden terug te kunnen kijken? :F Mijn vriendin zit bij de ING waar het zelfs mogelijk is zelfs nog verder terug te kijken. Ondanks dat vindt ik bij ING hun inlog-procedure niet helemaal waterdicht.

Maargoed, omdat ik geen zin heb alles handmatig lokaal moeten te gaan bewaren denk ik dat ik maar weer eens bank-hoppen. Voor mij is internetbankieren een groot punt om van bank te wisselen.

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04:56
Bij mijn bank (ASN) kun je gewoon al je gegevens als pdf bestand downloaden, doe ik elk ½ jaar en bewaar dat dan.....
Kon trouwens ook bij mijn vorige bank (AbnAmro).

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• vanaalten
  • Laatst online: 08:11
nemo55 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 00:53:
Maargoed, omdat ik geen zin heb alles handmatig lokaal moeten te gaan bewaren denk ik dat ik maar weer eens bank-hoppen. Voor mij is internetbankieren een groot punt om van bank te wisselen.
Ben vorig jaar van ABN naar Rabo overgestapt - wat mij betreft wordt het hoog tijd dat overstappen makkelijker wordt gemaakt, en dan met name dat je je rekeningnummer kan meenemen.

Bedrijven informeren over je nieuwe rekeningnummer ging redelijk eenvoudig, maar al die vrienden/familie die nog lang daarna mijn oude nummer gebruikte... :X

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:00
Sorry als ik een oud topic naar boven haal, maar wil het toch even weten (en het gaat om ervaringen met internetbankieren):

Vanmorgen maakte ik een (relatief) klein bedrag over met Mijn ING internetbankieren, en kreeg netjes een SMS-je met een code op mijn Android telefoon, en de transactie was voltooid.
Vervolgens log ik weer uit bij Mijn ING, netjes rechtsboven in beeld, en wat gebeurd er automatisch in FireFox (nieuwste versie, 11.0 op dit moment): mijn tabblad wordt automatisch gesloten!
Vervolgens krijg ik daarna op mijn smartphone een SMS-je (opnieuw) van een gemiste oproep van vrijdag, die ik allang eerder had binnengekregen op vrijdag en had verwijdert.

Dit lijkt mij allemaal niet normaal, en ben argwanend... heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt?
Vooral de combinatie van een oud-sms'je dubbel binnenkrijgen in combinatie met een automatisch sluitend tabblad in Firefox vindt ik verdacht!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-03 20:16
even voor de goede orde:

@hierboven, ik do even met je mee :)

Tja ik ken toevallig mensen van wie de mobiel gejat is bij een inbraak. Bam, hebben ze ook gelijk je bankrekening leeg. E-dentifier van ABN vind ik de beste manier. Je verhaal klopt overigens niet, gaat met de chip, dus als ze je skimmen kan niemandmet de e-dent aan je geld zitten. Overigens kun je bij alle banken een x bedrag als limiet in de geldautomaat aangeven.

Heb zelf rekeningen bij de ing en abn amro (ben van de rabo naar abn gegaan, rabo is grootste stel prutsers dat ik ooit meegemaakt heb) en ik kan je verzekeren dat ABN het internetbankieren het best voor elkaar heeft van de 3 banken. Overzichtelijk, alles wat je wilt is wel mogelijk. Daarnaast is financieel dagboek ook briljant. Huishoudrekening loopt bij de ABN en je hebt alles direct in categorieën ingedeeld, supermooi overzichten. Abn loopt zeker een paar stappen voor op de rest op dit gebied.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:54
Jorn1986 schreef op zondag 22 april 2012 @ 10:57:
Dit lijkt mij allemaal niet normaal, en ben argwanend... heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt?
Vooral de combinatie van een oud-sms'je dubbel binnenkrijgen in combinatie met een automatisch sluitend tabblad in Firefox vindt ik verdacht!
Ik heb toevallig net ook geld overgemaakt en ook in Firefox 11, maar niets bijzonders tegengekomen. Na het uitloggen kwam ik gewoon op de voorpagina terecht. En de tab sloot dus niet automatisch af.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-03 07:36
thefox154 schreef op zondag 22 april 2012 @ 11:41:
[...]

@hierboven, ik do even met je mee :)

Tja ik ken toevallig mensen van wie de mobiel gejat is bij een inbraak. Bam, hebben ze ook gelijk je bankrekening leeg.
Hoe gaat dat dan precies in z'n werking?

Je hebt daarvoor nodig:
1. De mobiel om de TAN codes te ontvangen
2. Het wachtwoord
3. De gebruikersnaam

Pas dán kun je overboekingen doen. Ik zeg niet dat dit het veiligste systeem is, maar zo makkelijk als een telefoon jatten en rekening plunderen is het toch echt niet.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:24

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

thaan schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:01:
[...]

Hoe gaat dat dan precies in z'n werking?

Je hebt daarvoor nodig:
1. De mobiel om de TAN codes te ontvangen
2. Het wachtwoord
3. De gebruikersnaam

Pas dán kun je overboekingen doen. Ik zeg niet dat dit het veiligste systeem is, maar zo makkelijk als een telefoon jatten en rekening plunderen is het toch echt niet.
Volgens mij kan je je wachtwoord naar je mobiel laten sturen. Dus zodra je een inlognaam en de telefoon (of eigenlijk alleen de sim) hebt kan je het ww wijzigen. Dan inloggen en betalingen doen met de TAN die je ontvangt.

Ik zit me af te vragen (ik heb geen smartphone), als je de mobiel internet bankieren app van ING hebt, kan je dan in die app ook je ww wijzigen? Dan heb je alleen maar de mobiele telefoon nodig om geld over te maken..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• thaan
Standeman schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:12:
[...]

Volgens mij kan je je wachtwoord naar je mobiel laten sturen. Dus zodra je een inlognaam en de telefoon (of eigenlijk alleen de sim) hebt kan je het ww wijzigen. Dan inloggen en betalingen doen met de TAN die je ontvangt.

Ik zit me af te vragen (ik heb geen smartphone), als je de mobiel internet bankieren app van ING hebt, kan je dan in die app ook je ww wijzigen? Dan heb je alleen maar de mobiele telefoon nodig om geld over te maken..
Je hebt toch echt wat meer nodig om een wachtwoord naar je mobiel te laten versturen. Er is kennelijk allemaal over nagedacht.

In de ING app voor iOS gebruik je geen wachtwoord/gebruikersnaam, maar een zelf aangemaakte 5 cijferige pincode. (kan dus niet gelijk zijn aan je normale PIN)
Staat dus verder los van het internetbankieren, dus je kan er verder ook niets aan wijzigen.

/edit
Let wel, ik ben geen kruistocht voor de ING aan het houden, wil alleen laten zien dat er aan de meeste punten die hier genoemd worden wel gedacht is door de ING.

[Voor 7% gewijzigd door thaan op 22-04-2012 12:17]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als ik het goed had wordt bij de ING je wachtwoord ook niet gemaild, maar alleen opgestuurd met de post.

[Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 22-04-2012 12:22]

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 12:37

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Wat ik mij afvraag is hoe veilig het is als je gebruik gaat maken van die nieuwe "app" van de Ing (voor Apple en Android). Zodra je telefoon wordt gekaapt door een hacker, kunnen ze die "app" gebruiken om geld over te boeken, en ook gelijk dat sms'je met tan-code gebruiken. Het lijkt me niet slim om voor internetbankieren en tancodes hetzelfde apparaat (je telefoon) te gebruiken :P

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ernemmer schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:19:
Als ik het goed had wordt bij de ING je wachtwoord ook niet gemaild, maar alleen opgestuurd met de post.
Dat zou niet meer dan logisch zijn. Helaas verkiest de ING gebruikersgemak boven veiligheid, en ze zijn er nog trots op ook: Nieuw: wachtwoord Mijn ING per sms

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:00
Onbekend schreef op zondag 22 april 2012 @ 11:52:
[...]

Ik heb toevallig net ook geld overgemaakt en ook in Firefox 11, maar niets bijzonders tegengekomen. Na het uitloggen kwam ik gewoon op de voorpagina terecht. En de tab sloot dus niet automatisch af.
Ja, ik ben later ook alsnog opnieuw gaan inloggen, even de saldo's gecheckt van de lopende rekening en spaarrekening (want ik dacht: het zou mij toch niet gebeuren dat m'n rekeningen opeens leeg staan...?), vervolgens uitgelogd en toen ging het wel weer op de normale manier...

Ik hou m'n rekening komende week eens extra scherp in de gaten, na zoiets raars.

• thaan
cjdijk schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:27:
Wat ik mij afvraag is hoe veilig het is als je gebruik gaat maken van die nieuwe "app" van de Ing (voor Apple en Android). Zodra je telefoon wordt gekaapt door een hacker, kunnen ze die "app" gebruiken om geld over te boeken, en ook gelijk dat sms'je met tan-code gebruiken. Het lijkt me niet slim om voor internetbankieren en tancodes hetzelfde apparaat (je telefoon) te gebruiken :P
Zoals ik hierboven zei: voor de app moet je een nieuwe 5-cijferige pincode aanmaken, die totaal losstaat van je overige bankzaken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee