Sampling rate meerkanaals geluid

Pagina: 1
Acties:

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:52
Ik maak gebruik van een ht-pc. Dit is een asus eee box geval met optische uitgang.
Hiervan gaat een optische kabel naar mijn voorversterker, een Tag McLaren.
Ik heb de upsampling aangezet tot 92khz en dat werkt voor stereo.

Als ik een MKV bestand afspeel en bijvoorbeeld Dolby Digital of DTS luister gaat ie automatisch naar 48khz.

Heeft dit met de player (instellingen) te maken, of is dit een beperking van de geluidskaart (alleen 2.0 92khz misschien en downsampling naar 48khz voor meer kanaals), of is het een compressie van het gedownloade MKV bestand ( misschien moet er een echte DTS 92/24 track bij zitten).

Ik weet niet of ik veel verschil ga horen, maar meende wel in stereo verschl te horen tussen 48khz en 92khz

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Je kan met bv VLC onder Stream and Media Info kijken wat voor geluid erbij zit. Ik zie bijna nooit gedownload spul met hogere sampling rates dan 48k.

Vervolgens moet je OS ook de DTS of DD als zodanig doorgeven. Check je geluidsinstellingen daarvoor.
fisherman schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:18:
Heeft dit met de player (instellingen) te maken, of is dit een beperking van de geluidskaart (alleen 2.0 92khz misschien en downsampling naar 48khz voor meer kanaals), of is het een compressie van het gedownloade MKV bestand ( misschien moet er een echte DTS 92/24 track bij zitten).
Misschien, misschien, misschien, of misschien een combinatie :P

Volgens mij heb je al een prima lijstje van dingen die je kan nakijken.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Om te beginnen bedoel je waarschijnlijk 96 kHz.
Het nut van upsamplen laten we ook maar even zitten denk ik.

Wat betreft je 'probleem' komt het er denk ik op neer dat de mediaplayers een bitstream naar de output stuurt. Deze bitstream wordt niet gedecodeerd en zal dan ook niet geupsampeld worden. Als je per se een upsampled signaal wil hebben zul je je mediaplayer denk ik moeten instellen op waveout of iets dergelijks. De software zal dan de geluidstroom decoderen naar PCM of iets dergelijks. Je geluidskaart kan deze streams vervolgens upsamplen en doorsturen naar je voorversterker.
Denk ik :P

Life is not about specs, it is about joy!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:52
Is een 2.0 signaal PCM al gedecodeerd? Dan is het wel logisch dat het aan de bron ligt.
Indien de film zelf een 48khz track bevat, zal dit niet geupsampled worden door de pc.
Waarschijnlijk wordt dan het 2.0 wel geupsampled omdat deze wellicht dus al gedecodeerd is.