Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023
Ook met nieuwe voeding (zelfde type) uit RMA verkregen slaan de stoppen soms door bij het inschakelen van de PC. Dit gebeurt alleen wanneer de PC enige tijd (uren) uitgeweest is. Het stopcontact is niet geaard, de groep is verder nauwelijks belast.

Heeft iemand enig idee hoe dit mogelijk is? De pc doet het verder perfect.

Specs:
be quiet! Pure Power L7 430W
Gigabyte H55 mobo
Intel Core i3 540
4GB DC DDR3
Twee DVD branders
Een Intel SSD
Een sata HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Probeer het eerst eens op een geaard stopcontact?
Wat voor zekeringen gebruik je? Hoeveel amperage? Smeltzekering of automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:24
heeft een pc wanneer hij word opgestart niet een piekspanning zoals veel apparaten?

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
Automaat 16A, zal een geaard stopcontact zoeken en proberen na een dag niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 23:19
16A zou een computer niet mogen halen, zelfs bij de piekspanning bij het opstarten.

Eerste wat ik dacht is kortsluiting in de voeding, maar het is onwaarschijnlijk dat een tweede datzelfde probleem heeft.

Dat het een tijd duurt voordat het kan gebeuren wijst dan wel weer op ongeaardheid als probleem, maar ik heb nog nooit gehoord dat daardoor een stop doorslaat. (aarde is in principe om te voorkomen dat de buitenkant van een apparaat onder stroom komt te staan)

Wat je even kunt proberen is handmatig aarden, je verbindt dan een geleidend draadje met een ongeverfd deel van een radiator of een regennpijp (of je pakt gewoon een verlengsnoer naar een geaard stopcontact natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is onmogelijk dat het de piekspanning is dat zou nooit boven de 5A mogen uitkomen met een vrij lichte voeding .
Het kan zijn dat je de aarde mist waardoor de rest spanning niet weg kan en dus terug gaat via de voedende kant(l1 of N), wat dus eindigt op een afgaand automaat of stop.
Probeer de pc eens op een wel geaard WCD aan te sluiten.
Als het dan nog steeds is, dan maakt een van je componenten kortsluiting in de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Voor de volledigheid mag je ook niet helemaal uitsluiten dat het probleem mogelijk ligt in de zekeringautomaat. Alles kan kapot gaan per slot van rekening. Hou het in je achterhoofd en zoek er evt. e.e.a. over op.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:28:
Het is onmogelijk dat het de piekspanning is dat zou nooit boven de 5A mogen uitkomen met een vrij lichte voeding .
Het kan zijn dat je de aarde mist waardoor de rest spanning niet weg kan en dus terug gaat via de voedende kant(l1 of N), wat dus eindigt op een afgaand automaat of stop.
Probeer de pc eens op een wel geaard WCD aan te sluiten.
Als het dan nog steeds is, dan maakt een van je componenten kortsluiting in de voeding.
Geen piekspanning, maar piekstroom. "Rest spanning" dus even vertalen in "reststroom", piekspanning is heel wat anders. Dus "reststroom", maar daarvan is helemaal geen sprake, en daar heeft het wel of niet aarden helemaal niets mee te maken. Er is helemaal geen stroom die over de aarde terug zou moeten en nu noodgedwongen over de nul teruggaat, is complete lekentaal. Aarding dient een heel ander doel en het is zinloos om het daarin te zoeken.
Je laatste zin lijkt mij dan ook een meer voor de hand liggende conclusie

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wil ik nog even deels off-topic aan toevoegen dat aarden via een radiator van de centrale verwarming geeneens meer mag net zoals aarden via een waterleiding. Niet voor niets worden nu de aardlekschakelaars voorzien van een aparte aard pin om o.a. lekstroom te voorkomen op een waterleidingnet/centrale verwarming.

Daarbij zoals techneut al schrijft heeft aarding niets van doen met een sluiting en kan zelfs gevaarlijke situaties opleveren. Er zijn zelfs situaties bekend bij audioappartuur waar net de aarding eraf moet vanwege een aardlus en dus de daarbij behorende hinderlijke brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Techneut schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:05:
[...]

Geen piekspanning, maar piekstroom. "Rest spanning" dus even vertalen in "reststroom", piekspanning is heel wat anders. Dus "reststroom", maar daarvan is helemaal geen sprake, en daar heeft het wel of niet aarden helemaal niets mee te maken. Er is helemaal geen stroom die over de aarde terug zou moeten en nu noodgedwongen over de nul teruggaat, is complete lekentaal. Aarding dient een heel ander doel en het is zinloos om het daarin te zoeken.
Je laatste zin lijkt mij dan ook een meer voor de hand liggende conclusie
Of de aarding er nou wel of niet mee te maken heeft is niet eens de issue. Het is bij het zoeken van oorzaken altijd van belang te beginnen met een zo normaal mogelijke beginsituatie. Als een PC een randaarde stekker heeft dan moet je er dus ook voor zorgen dat hij zo is aangesloten, al is het maar om een variant uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Uiteraard moet je zondermeer die aarding aansluiten. Mijn commentaar was ook niet bedoeld om het belang daarvan te ontkennen. Kun je er trouwens ook niet uit lezen maar het was een antwoord op het bericht waarop ik reageerde, want dat was een totaal verkeerde voorstelling van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ik zou het zelfs anders willen stellen namelijk in een "normale" situtatie hoeft een pc niet geaard aangesloten te worden en staat dit verder buiten het feit dat een stop door slaat. Laat ik zo stellen dat aarden veelal voor de veiligheid is om te voorkomen dat er stroom op de kast zou komen te staan. Echter je mag er toch wel vanuit gaan lijkt mij dat niemand zijn pc in bv een vochtige ruimte plaatst waar onveilige situaties kunnen ontstaan.

Eerder denk ik dat het wel van belang is dat mensen eens wat vaker kijken naar de verdeeldozen die gebruikt worden en zeker wanneer je al een behoorlijke voeding in je pc hebt zitten. Dat is mij bij de TS ook verder niet duidelijk of er een verdeeldoos tussen zit en ik eerder dan daar eens naar zou gaan kijken. Qua voeding zijn de Be-Quiets best wel vrij redelijk beveiligd dus zou er een sluiting in de pc zelf zijn, dan zou normaal gesproken de voeding eruit moeten klappen en niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Roel1966 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 16:28:
........ Laat ik zo stellen dat aarden veelal voor de veiligheid is om te voorkomen dat er stroom op de kast zou komen te staan. .......
Alleen, bij alle niet geaarde PC's staat altijd spanning op de kast (de helft van de netspannig). Dit t.g.v. het in elke voeding aanwezige netfilter. Niet echt gevaarlijk, maar soms wel vervelend. Stel b.v. dat je de PC aanraakt op het moment dat je met de andere hand een wel geaard iets aanraakt. Dan voel je dat toch wel. Mede daarom zit er ook een snoer aan met een randgeaarde stekker, waarvan geacht wordt dat je hem gebruikt. Die veiligheid die je noemt is dus net ietsje dringender dan je hier noemt. Dit nog even afgezien van vage probleempjes die soms wel en soms niet worden ondervonden bij niet aarden en die bij wel aarden achterwege blijven.
Maar goed, dit is off-topic, het heeft niets met het hier behandelde onderwerp te maken. Niet aarden zal beslist niet stoppen laten doorslaan waar wel aarden dat op zou lossen. Die veronderstelling is echt nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Vroeger heb ik dit ook gehad.
Met een 400 wat voeding.
Als de pc op het stroom bleef aangesloten werkte alles goed.
Maar als ik het stroom eraf haalde, en dan de stroom stekker in de muur duwde dan sloeg de stop door.
2e keer hetzelfde werkte alles goed. Dus de pc haalde ik dus nooit meer van het stroom af.(kon wel de pc uitzetten).
Opgelost heb ik het nooit.

Veleng kabels, stekkers, tafelstopkantakt dozen, vervang deze eens allemaal, of direct in de muur steken.
Stroomkabel pc vervangen.
Haal zoveel mogelijk hardware uit je pc, en dan testen.
Zoveel mogelijk hardware uitwisselen, en testen.
Anders bouw je de pc op, op een stuk karton, dan weet je of het aan de kast ligt, of de inbouw in de kast.

[ Voor 34% gewijzigd door jan99999 op 27-11-2010 05:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
Ander geaard stopcontact geprobeerd en poef. Stekkerdoos ertussenuit gehaald, probleem blijft.
Voeding gewisseld met eigen corsair vx, geen problemen. :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamaha301
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 20:09
Typisch geval van een defecte voeding dus. Indien je nog garantie hebt moet je daar aanspraak op maken.
Normaal zit er een zekering in een voeding, beetje vreemd dat die niet doorbrand...

[ Voor 40% gewijzigd door Yamaha301 op 28-11-2010 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
rmentink schreef op zondag 28 november 2010 @ 21:29:
Typisch geval van een defecte voeding dus. Indien je nog garantie hebt moet je daar aanspraak op maken.
Normaal zit er een zekering in een voeding, beetje vreemd dat die niet doorbrand...
Aanloopstromen kunnen gewoon hoog oplopen bij voedingen, dit zie ik ook wel eens bij laptop voedingen die vonken als je ze in het contact steekt.

Zou het iets met de zekeringautomaat te maken kunnen hebben? Dit artikel beschrijft de problemen met capacitieve inschakelstromen

Bij (trage) smeltpatronen is dit fenomeen veel minder aangezien deze beter een kortstondige stroompiek kunnen hebben.

TS: Je schakelt niet toevallig tegelijkertijd andere apparaten (monitor, printer, externe dvd brander, geluids installatie) aan als je je pc aanzet?

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 28-11-2010 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
daan08 schreef op zondag 28 november 2010 @ 19:26:
Ander geaard stopcontact geprobeerd en poef. Stekkerdoos ertussenuit gehaald, probleem blijft.
Voeding gewisseld met eigen corsair vx, geen problemen. :s
De oplossing heb je al dus voeding toch blijkbaar defect en veroorzaakt intern ergens een sluiting, maar vaag idd dat er geen zekering in de voeding zelf eruit geklapt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secretworld
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-06 12:04
Zelfde probleem gehad. Erger op de camping waar we maar 10 ampere hebben. Daar ging de stop er 1 op de 3 keer uit. Thuis maar een keer gebeurd. Voeding onder garrantie omgeruild. Probleem weg. Het is wel de aanloopstroom denk ik. Ik had de pc en de monitor en audio op 1 schakelaar zitten. Door eerst alleen de pc op het stopcontact te doem en daarna pas de rest er bij zakte het aantal van een op de drie naar een op de zes a zeven.
Pagina: 1