Onderhouden alu velgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 16:16
Dag samen,

Voordat er een discussie over wel/geen winterbanden los komt: ik rijd niet zo gek veel kilometers, dus de investering is het mij niet waard. :)

Hoe onderhouden jullie aluminium velgen in hartje winter? Ik weet dat ik ze het beste eenmaal per week kan schoonspuiten. Is dit voldoende of moet je ze speciaal schoon schrobben met een of ander heilig middel? Ik wil graag voorkomen dat pekel e.e.a. aantast. Misschien dat jullie nog handige tips hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Pekel tast het sowieso wel aan. Eigenlijk zou je de boel na elke rit moeten afhozen.
Om toch nog iets van bescherming er op te hebben zou je ze in de wax kunnen zetten. Of je laat ze in de maanden voor de winter gewoon super vies worden met remstof enzo. Zit er ook een laag op die er niet zomaar af komt :P En dan na de winter even schoonmaken met een potje velgenreiniger/remstof-vreter.

Andere optie is het hebben van LM velgen in de diameter van de originele velgen zodat je nog wat rubber over hebt en het metaal niet zo dicht in de buurt van het asfalt komt. Heb je ook niet zoveel last van opspattende troep op je velgen.

Btw, het hebben van lichtmetalen velgen zegt niks over de band die er om ligt hoor ;) Ik rijd ook gewoon op LM's rond, maar daar zitten winterbandjes om.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alm4riC
McKaamos schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:33:
Pekel tast het sowieso wel aan. Eigenlijk zou je de boel na elke rit moeten afhozen.
Om toch nog iets van bescherming er op te hebben zou je ze in de wax kunnen zetten. Of je laat ze in de maanden voor de winter gewoon super vies worden met remstof enzo. Zit er ook een laag op die er niet zomaar af komt :P En dan na de winter even schoonmaken met een potje velgenreiniger/remstof-vreter.

Andere optie is het hebben van LM velgen in de diameter van de originele velgen zodat je nog wat rubber over hebt en het metaal niet zo dicht in de buurt van het asfalt komt. Heb je ook niet zoveel last van opspattende troep op je velgen.

Btw, het hebben van lichtmetalen velgen zegt niks over de band die er om ligt hoor ;) Ik rijd ook gewoon op LM's rond, maar daar zitten winterbandjes om.
Ik heb mijn auto twee weken geleden gewassen en was niet van plan om dat voor het voorjaar nog eens te doen. De optie van "remstof-beschermende-shizzle" klinkt mij goed in de oren :9 Maar is schoonspuiten dan nog voldoende? Hoe onderhoud jij ze?

Ik heb de standaard 15" velgen, maar de banden die daar op zitten, zitten op het eind van hun leven. Op de huidige velgen zitten nieuwe banden op, dus qua profiel zit dat allemaal wat beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
beste is goed schoonmaken / ontvetten, speciale wheelwax (van het merk poorboys world) / wax erop. (tip: kijk eens op carclean.nl en dan het forum, staan veel goede tips op voor het onderhoud van alu velgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik maak m'n velgen gewoon niet schoon tot de sneeuwzooi voorbij is. Er zit nu al een laagje zwarte bende op van de remmen.
De auto afspoelen met de tuinslang en wassen autoshampoo helpt bij mij ook niet tegen de remstof, dus ik kan de auto zelf gewoon schoon houden terwijl m'n velgen smerig blijven :P

In de warmere maanden maak ik de velgen gewoon bij elke wasbeurt schoon met velgenreiniger.
Ik gebruik daar voor het Turtlewax ICE assortiment. Auto schoon met shampoo, velgen met de velgenreiniger (agressieve zooi trouwens, maar werkt verdraaid goed!) en daarna alles waxen met de paste-polish en ruitjes met de ruitenreiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:44

EraZor

Don't mention the war

Of de lompe boeren manier: Helemaal schoonmaken en in de blanke tectyl zetten. Kost weinig, ziet er (mits een beetje netjes gespoten) redelijk netjes uit en beschermt super.

nadeel is wel dat je ze met thinner/wasbenzine schhoon moet maken na het pekelseizoen, maar goed...

• Alm4riC
En... ik ben inmiddels verder geholpen op het carclean.nl forum :)

Voor de nieuwsgierigen: http://forum.carclean.nl/...-velgen-in-de-winter.aspx

Thanks voor de tips!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
McKaamos schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:33:
Eigenlijk zou je de boel na elke rit moeten afhozen.
Is dat niet een beetje overdreven? Ik was mijn auto eens per circa 4 maanden. Met een sopje en een sponsje heb ik mijn velgen iedere keer razendsnel weer schoon.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

argro schreef op donderdag 25 november 2010 @ 09:04:
[...]
Is dat niet een beetje overdreven? Ik was mijn auto eens per circa 4 maanden. Met een sopje en een sponsje heb ik mijn velgen iedere keer razendsnel weer schoon.
Iets genuanceerder: in de wintermaanden.
Je wil de zoute zooi niet aan je auto en velgen hebben. Als er ergens een scheurtje in de roestwerende laag van je auto zit zorgt het zout er voor dat het eventuele roesten sneller gaat als normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:31

Exigence

dnkroz

Aluminium velgen zijn toch gecoat? Of in ieder geval vaak blank gelakt? Waar is het dan voor nodig om je velgen in de winter schoon te maken?

Laat er gewoon een lekker dikke laat rommel op groeien en maak ze in het voorjaar weer netjes schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 15:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Nadeel van teveel schoonmaken (vooral met velgenreiniger die vaak behoorlijk aggresief is) is dat de velg alleen maar ruwer wordt. Daardoor word deze alleen maar sneller vuil :P. Ik maak me in de winter nooit al te druk qua wassen. Als je pech hebt vriest je halve auto nog dicht ook 8)7.
Pagina: 1