Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Momenteel heb ik via m'n werkgever 'n C1 (huurauto), en die geeft € 42 netto kosten aan bijtelling per maand. Mijn werkgever wil dat ik 'n diesel ga rijden en we hadden afgesproken dat er 'n Fiat Punto Evo besteld zou worden. De netto kosten van de bijtelling hiervan is +/- € 85. Deze auto is nog niet besteld.

Nou heeft m'n werkgever, wegens vertrek van 'n collega, 'n Kia C'eed over. De netto kosten van de bijtelling zijn +/- € 135. Ik zie het niet zitten om zoveel te betalen (en ja, ik weet dat het nog steeds weinig is, maar dat is de vraag nu niet).

Ik wil deze Kia op zich best overnemen, maar dan wil ik 'n vergoeding van het verschil tussen € 135 en € 85. Is dat belastingtechnisch toegestaan? En hoe zou je dat moeten regelen? Moet dat dan een bruto-salarisstijging zijn? 'n Netto onkostenvergoeding?

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

In m'n contract staat trouwens dat ik naar vrije keuze een auto mag bestellen tot € 35.000, maar m'n werkgever heeft al laten weten dat hij niet van plan is dat na te komen omdat 't bedrijf financieel in slecht weer zit.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Dat zou elders een hogere leasebijdrage zijn. Ik blijf bij Logica onder de leasebijdrage en krijg daarvan een deel bruto terug. Dat wordt dus wel bij mijn belastbaar inkomen opgeteld, maar er worden geen premies over betaald. In jouw geval zou dat een bedrag zijn waar netto zo'n € 50,- van overblijft?

Edit: Als je dus geen leasebijdrage krijgt, dan is dit het moment om dat wel te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Testert op 24-11-2010 10:12 ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Als het puur de bijtelling is, moet deze volgens mij door loonstijging gecompenseerd worden. De belastingdienst kijkt naar de fiscale waarde van de auto, gebaseerd daarop wordt er een bedrag bij je belastbaar inkomen geteld.

Als je die 50 euro gecompenseerd wil hebben zou je werkgever je dus een loonsverhoging van ongeveer 100 euro moeten geven. De belastingdienst zal daar weinig tegenin kunnen brengen. Een onkostenvergoeding kan ook. Dan zal alleen aangetoond moeten worden dat de kosten die vergoed worden, een tegemoetkoming zijn voor kosten die je moet maken voor je beroepsuitoefening.

Ik denk persoonlijk niet dat de belastingdienst heel moeilijk gaat doen over 50 euro per maand, maar als je het zuiver bekijkt zou het niet helemaal volgens de regels zijn. De kosten van de bijtelling zijn niet perse noodzakelijk voor je beroepsuitoefening en zouden dus niet in aanmerking komen voor een belastingvrije onkostenvergoeding.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:00

Wallie

Herr

Als je het nog flauwer wilt horen: eigenlijk heeft jouw werkgever niet zoveel met de bijtelling te maken. Het is puur omdat je het door hem verschafte gereedschap om je werk te doen, ook prive gebruikt (en daar staat hij verder buiten). Natuurlijk kan hij wel meedenken hierin of je compenseren, maar verplicht is hij het niet.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Ardana schreef op woensdag 24 november 2010 @ 09:54:
[...]
Ik wil deze Kia op zich best overnemen, maar dan wil ik 'n vergoeding van het verschil tussen € 135 en € 85. Is dat belastingtechnisch toegestaan? En hoe zou je dat moeten regelen? Moet dat dan een bruto-salarisstijging zijn? 'n Netto onkostenvergoeding?
[...]
Fiscaal niet mogelijk.

De werkgever kan belastingvrij alleen zakelijke onkosten compenseren. De kosten van deze leaseauto (m.n. de inkomstenbelasting over de bijtelling), zijn kosten die je maakt voor privegebruik van de auto. Compensatie valt dus onder de loonheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je laatste regel denk ik dat je antwoord zelf wel weet, of je moet weer willen gaan solliciteren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het contract wat tussen jullie ligt staat heel duidelijk beschreven wat de regels zijn, baseer daarop wat je gaat doen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Wallie schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:33:
Als je het nog flauwer wilt horen: eigenlijk heeft jouw werkgever niet zoveel met de bijtelling te maken. Het is puur omdat je het door hem verschafte gereedschap om je werk te doen, ook prive gebruikt (en daar staat hij verder buiten). Natuurlijk kan hij wel meedenken hierin of je compenseren, maar verplicht is hij het niet.
Dat dus, TS wees blij dat je die auto kan rijden voor een fractie wat een auto echt kost :)

Vooral omdat het bedrijf in zwaar weer zit is het in mijn ogen "not done" om hierover te gaan zeuren, denk niet dat je hiermee pluspunten scoort.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:28
Het lijkt mij ook niet redelijk als je baas je verplicht een duurdere auto onder je kont schuift waarvan je dus zelf nog een deel extra mag gaan betalen. Ongeacht of ze in slecht weer zitten of niet, jij bent de lul voor de extra kosten van een auto waar je zelf niet voor kiest.
vind je de auto wel interessant en de maat van de auto, dan kun je erover denken, maar als het voor jou niet nodig is, ongeacht of je een fractie betaald van wat de auto echt zou kosten, dan zou ik het niet doen. Je baas mag zelf kiezen, of de huur auto door betalen, of je Punto betalen, of deze auto extra bij leggen.

Ikzelf zou er nooit voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:38
Even los van deze situatie specifiek, wat is een beetje een goede richt leaseprijs waarbij je nog kunt zeggen, ja leasen heeft echt voordeel boven eigen aankoop met reiskostenvergoeding.

Ik sta namelijk op het punt om een Opel Astra twv 27.500 aan te schaffen en na berekening kost me dat ongeveer tussen de 280 en 300 euro p/m. De voordelen en nadelen van leasen natuurlijk wel bekend, maar aangezien het mijn eerste leaseauto is, is dit een beetje een schappelijk bedrag waarbij leasen echt wat toevoegd?

Hiervoor reed ik een eigen Seat Arosa uit 98. Heb gelukkig geen problemen met die auto gehad, maar je betaalde je wel scheel aan benzine. 2x tanken per ongeveer 10 dagen á 35 euro volle tank.

Vind het zoveel klinken, die 280 euro wat ingehouden wordt op je salaris. Maar als je je eigen auto kosten eens gaat analyseren, dan valt dat ook wel tegen. Wel minder, maarja, dan rij je wel een totaal andere auto. De Astra is geweldig voor de komende 4 jaar waarin waarschijnlijk mijn leasebudget ook nog verhoogd wordt dus de maandlasten minder.

Wat jullie?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:36

_Arthur

blub

Je kan natuurlijk ook kiezen om NIET prive te rijden met een leaseauto. Dan heb je helemaal geen bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Juancho schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:20:
Vind het zoveel klinken, die 280 euro wat ingehouden wordt op je salaris.
Sorry maar verwacht je sympathie? Die auto die jij onder je kont gaat krijgen is prive toch een stuk duurder om te rijden. Daar staat de leaserijdert gewoon te weinig bij stil en dat begint een beetje vervelend te worden.
_Arthur schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:21:
Je kan natuurlijk ook kiezen om NIET prive te rijden met een leaseauto. Dan heb je helemaal geen bijtelling.
Precies, niemand verplicht je dat. Vind het gewoon een beetje krokodillentranen van mensen die over bijtelling lopen te zeuren. Die beseffen gewoon niet in wat voor luxepositie ze zitten.

[ Voor 33% gewijzigd door Slasher op 24-11-2010 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:28
Als de benzine door je baas betaald wordt, dan is het natuurlijk wel heel interessant om voor lease te gaan. Dan is die 280 tot 300 euro peanuts. Het is altijd interessanter dan zelf dezelfde auto te kopen.
Maar rij je zelf in een Smart, en kun je een Mercedes leasen, dan is het uiteraard op een gegeven moment wel goedkoper om voor een eigen auto te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Laatst online: 19:03
Maar als je werkgever coulant is kan hij je tijdelijk een extra vergoeding geven van bijvoorbeeld 50 euro bruto. Jij betaald netto iets meer, werkgever zit niet met een auto op de stoep. Sowieso, prive rijden is geen plicht, kan je altijd zelf voor kiezen. De werkgever stelt je een auto tot beschikking. Het is niet de werkgever stelt je een auto ter beschikking met een maximale bijtelling van xxxxx.

Maar puntje bij paaltje zou ik zelf als werkgever gewoon zeggen, hier heb je de auto, of je wel/geen bijtelling wil betalen is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Arunia schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:16:
Het lijkt mij ook niet redelijk als je baas je verplicht een duurdere auto onder je kont schuift waarvan je dus zelf nog een deel extra mag gaan betalen.
LOL dit is wel een beetje de omgekeerde wereld. Een werkgever heeft helemaal geen boodschap aan die bijtelling, die heeft nu een auto over en dat scheelt de werkgever bakken met geld als TS daarin gaat rijden, ipv een nieuwe punto te leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Heb je al met je werkgever overlegd of hij (een gedeelte van) de extra kosten aan bijtelling voor zijn rekening wilt nemen gedurende de periode dat je die Kia rijdt?

Het is natuurlijk een win-win situatie voor beide. Jij rijdt een grotere auto en de werkgever bespaard aanzielijk op de kosten voor het huren van de C1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

@Ardana:

Binnen mijn leaseregeling hebben we de mogelijkheid opgenomen dat een werknemer gecompenseerd wordt voor een bijtelling die hoger is dan "de norm" binnen een bepaalde schaal, indien je voor een poolauto kiest.
vb: poolauto heeft fiscale waarde 40.000, gemiddelde waarde van nw auto bij normleasebedrag is 28.000, dan krijg je aan het eind van het jaar een compensatie voor het verschil tussen 40k en 28k.

Als we de bedragen even buiten beschouwing laten, klinkt dit vergelijkbaar met jouw verzoek (ik kan je de exacte tekst van het artikel in onze leaseregeling wel DM'en als je wil).

Je kan dit op 3 manieren oplossen:
- Extra bruto loon (invloed op o.a. pensioen, werkgeverslasten sociale verzekeringen, uitkeringen etc, etc, etc.);
- Bruto onkostenvergoeding (vergelijkbaar met uitbetalen niet gebruikte leasevergoeding);
- bijtelling laten zakken met een netto eigen bijdrage (die je werkgever dan vervolgens niet incasseert, of voor je opspaart of wat dan ook).

De eenvoudigste is de 2e, de belastingtechnisch goedkoopste voor alle partijen zou nog wel eens de 3e kunnen zijn. Of dit kan/mag weet ik niet, maar ik vind em wel leuk :)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik vind sommige reacties hier wel erg kortzichtig. Als je zegt dat de werkgever niets te maken heeft met de bijtelling en de lease-auto een voorrecht is, kun je ook de omgekeerde redenering volgen. De werknemer moet toch dokken voor privé-gebruik en waarom zou die dan genoegen moeten nemen met een auto die niet helemaal naar diens zin is.

Ik zou er in ieder geval een onderhandelingspunt van maken en als het bedrijf erg moeilijk doet hierover m'n conclusies trekken.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:59
Ik ken geen enkel bedrijf dat compenseert voor de bijtelling. Die bijtelling staat geheel los van een leasevergoeding. Dat doet de belastingdienst, niet de werkgever.
Maar aan de andere kant ken ik ook weinig bedrijven die je forceert een duurdere auto uit de pool te rijden. Bij ons is het zo dat als je de keus wordt voorgelegd om een auto uit de pool te nemen, je een klasse hoger mag rijden, zonder de extra kosten voor lease. Uiteraard krijg je wel de extra bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

JohnR schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:08:
Als je zegt dat de werkgever niets te maken heeft met de bijtelling en de lease-auto een voorrecht is, kun je ook de omgekeerde redenering volgen. De werknemer moet toch dokken voor privé-gebruik en waarom zou die dan genoegen moeten nemen met een auto die niet helemaal naar diens zin is.
Moet?

Nogmaals bijtelling is een keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zolang wij niet weten wat erin het contract staat over de leaseregeling, kunnen wij hier geen zinnig woord over zeggen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Slasher schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:23:
Nogmaals bijtelling is een keuze :)
Die keuze is niet zo eenvoudig als je doet voorkomen. Je kan dus kiezen tussen meer bijtelling betalen (in dit voorbeeld €134) of een eigen auto kopen en onderhouden (€veel). Welke je ook kiest, je zit boven het bedrag wat TS had begroot voor privégebruik van een auto.

Wanneer je ervoor kiest om de bijtelling te betalen rijd je wel in een luxere auto natuurlijk, maar als je daar niet om gevraagd hebt is dat extra bedrag wat je per maand kwijt bent (aan meer bijtelling of aan een eigen auto) nog steeds extra geld wat je kwijt bent en waar je niet op had gerekend.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

De reactie "werkgever heeft geen boodschap aan bijtelling" vind ik niet geheel terecht. In veel gevallen is een lease-auto onderdeel van je contract. En ook het privé-gebruik is onderdeel van je contract.

Toen de werkgever je dit contract aanbood was dit dus onderdeel van de voorwaarden waarop je de baan accepteerde.

Als werkgever A wel een lease-auto aanbied die je privé mag gebruiken en werkgever B niet baseer je je keuze op deze voorwaarde in je contract.

Als in je contract staat dat je zelf mag kiezen voor een auto, mag je dus ook zelf kiezen voor de kosten van bijtelling bij privé gebruik. Voorwaarden waarop je het contract accepteerde.

Het is dus heel normaal dat een werkgever je enigszins compenseert voor het niet navolgen van het contract.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
@ajakkes: Als die Kia onder de 35.000 zit, voldoet de werkgever daarmee nog steeds aan de contractafspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

BertS schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:44:
@ajakkes: Als die Kia onder de 35.000 zit, voldoet de werkgever daarmee nog steeds aan de contractafspraak.
Ehm en het stukje "naar vrije keuze" dan?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Ardana schreef op woensdag 24 november 2010 @ 09:54:
In m'n contract staat trouwens dat ik naar vrije keuze een auto mag bestellen tot € 35.000
Naar vrije keuze. De werkgever houdt zich niet aan het contract. Je mag als werknemer geen duurdere auto kiezen. De werkgever mag alles aanbieden. Maar de werknemer heeft de vrije keuze om een andere auto te kiezen als deze maar onder de € 35000,- zit.

Er bestaat een mogelijkheid dat er:
- verschil zit in de letterlijke tekst van het contract en de interpretatie van TS;
- er andere regels in het contract staan die hiervan afwijken.

Maar op basis van de woorden van TS wordt er van het contract afgeweken.

Edit:
Ik verwacht zoiets als:
- aanvullende eisen van auto zoals bijv. moet diesel zijn, mag niet kpn groen zijn :)
- beschikbaar van poolauto uitzondering
- beperkingen van keuzevrijheid door omstandigheden

[ Voor 12% gewijzigd door ajakkes op 24-11-2010 12:59 ]

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

ajakkes schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:36:
En ook het privé-gebruik is onderdeel van je contract.

Het is dus heel normaal dat een werkgever je enigszins compenseert voor het niet navolgen van het contract.
Dat is het dus niet, het is een overeenkomst van de berijder met de Belastingdienst. De werkgever staat daar dus buiten.

Natuurlijk is het zuur dat je prive een "duurdere" auto moet rijden maar de werkgever komt zijn afspraak na dat hij een auto ter beschikking stelt, en dat hij dan duurder voor prive gebruik heeft een werkgever echt geen boodschap aan.

[ Voor 22% gewijzigd door Slasher op 24-11-2010 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
Sowieso spreek je af dat je een punto gaat rijden. Echter is er een poolauto nu over die de werkgever veel geld kost, ook stilstaand. De makkelijkste en goedkoopste oplossing lijkt om deze ipv de punto aan je werknemer te geven.

Het lijkt mij niet meer dan logisch om de winst hiervan te delen; de werknemer rijdt m voor hetzelfde geld als de punto (of voor 100 euro ipv 135) en de werkgever hoeft geen extra auto te bestellen, scheelt 20-30.000 euro.

Kortom, stap naar je werkgever toe, leg m je dilemma voor en dat je begrijpt dat hij deze auto graag naar jou overhevelt, maar dat je niet staat te wachten op extra kosten. De voordelen zijn er voor beide, het zou bijzonder dom zijn, als jullie daar dan niet uit kunnen komen.

(neem dom niet te letterlijk op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Slasher schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:56:
[...]
Dat is het dus niet, het is een overeenkomst van de berijder met de Belastingdienst. De werkgever staat daar dus buiten.
Nee, als in je contract staat dat je deze auto privé mag gebruiken is het onderdeel van je overeenkomst.

Het is alleen zo dat de belastingdienst geld eist voor het privé-gebruik. Is geen overeenkomst.
Je kan inderdaad niet verwachten dat je werkgever je bijtelling gaat betalen als hij je geen keuzevrijheid in auto's biedt. Dan is het een bijkomend nadeel van de overeenkomst.

In dit geval echter mag de werknemer kiezen voor een auto. Hij mag dus ook kiezen voor een auto met minder bijtelling bij privé-gebruik. De werkgever kan dan de keuze voor een andere auto (bijv. uit de pool) interessanter maken door te compenseren voor de extra kosten die de werknemer krijgt als hij de andere auto kiest.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

ajakkes schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:06:
[...]

Nee, als in je contract staat dat je deze auto privé mag gebruiken is het onderdeel van je overeenkomst.
Dat kan kloppen maar staat er in het contract ook iets over de maximale hoogte van de te betalen bijtelling? Zo ja dan heeft TS een punt, en anders niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Vrije keuze is vrije keuze.

Als ik kan kiezen voor een auto met €1,- bijtelling kan ik een auto met €2,- bijtelling weigeren die mijn werkgever mij aanbiedt. Niet heel redelijk maar het kan.

Ik mag namelijk een auto kiezen zolang deze onder de €35000,- blijft.
Staat in het contract.

Nu kan de werkgever die €1,- extra compenseren of mij een enorme etterbak vinden met de daarbij vervallende privileges of het contract beter opstellen de volgende keer.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Laatst online: 10-09 10:54
Slasher schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:23:
[...]

Sorry maar verwacht je sympathie? Die auto die jij onder je kont gaat krijgen is prive toch een stuk duurder om te rijden. Daar staat de leaserijdert gewoon te weinig bij stil en dat begint een beetje vervelend te worden.

[...]

Precies, niemand verplicht je dat. Vind het gewoon een beetje krokodillentranen van mensen die over bijtelling lopen te zeuren. Die beseffen gewoon niet in wat voor luxepositie ze zitten.
Luxeposititie? Natuurlijk is het een luxe om een lease-auto te rijden. Daar staat tegenover dat het echt niet goedkoop is (verschilt natuurlijk per werkgever). Maar als ik mocht kiezen tussen 5 minuten fietsen naar m'n werk en 800eu in m'n broekzak steken of 800eu per maand betalen en elke dag in de file staan ... zou ik de keuze snel gemaakt hebben.

Het is een luxe maar gelijk een middel voor je werkgever om jou overal in het land in te kunnen zetten. Dag vrijheid :)

Ik vind het daarom ook volkomen terecht dat de TS er moeite mee kan hebben dat hij in eens meer moet betalen. Maar wat al eerder werd gezegd; leg het gewoon voor aan je werkgever dat je het te duur vind worden. En misschien ook overwegen voor wat voor periode het is. Misschien is het een half jaar of een jaar, dat is wat anders dan een 4-jarig lease-contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

ajakkes schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:15:
Vrije keuze is vrije keuze.

Als ik kan kiezen voor een auto met €1,- bijtelling kan ik een auto met €2,- bijtelling weigeren die mijn werkgever mij aanbiedt. Niet heel redelijk maar het kan.

Ik mag namelijk een auto kiezen zolang deze onder de €35000,- blijft.
Staat in het contract.

Nu kan de werkgever die €1,- extra compenseren of mij een enorme etterbak vinden met de daarbij vervallende privileges of het contract beter opstellen de volgende keer.
Sja, een slechte werkverhouding met je werkgever is ook vrije keus. Maar ik heb liever plezier in mijn werk als 1 euro minder bijtelling in de maand ;)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 20:07
Ik zit wat betreft bijtelling ook in het werkgever kamp. Jij hebt de keuze om al dan niet privé te rijden met je leaseauto. Dat is op zich fijn, dat je dat mag. Strikt genomen heeft je werkgever daar niks mee te maken. Hij kan als tegenargument ook heel makkelijk gebruiken "Als je die bijtelling niet wil betalen, dan rij je toch alleen zakelijk en ga je privé met de trein/bus of iets dergelijks?".

De afkalving in arbeidsvoorwaarden zit hem erin dat jij geen vrije keuze hebt. Gewoon melden dat jij op basis van die keuzevrijheid ook een inschatting van mogelijke bijtelling die je bereid was te accepteren, daar ook in je privé situatie keuzes in gemaakt hebt (geen 2e hands auto oid), en dat je een compensatie van die kosten verwacht. Een beetje redelijke werkgever ziet ook wel in dat dit niet onredelijk is en zal het wel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

monkel schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:41:
Maar als ik mocht kiezen tussen 5 minuten fietsen naar m'n werk en 800eu in m'n broekzak steken of 800eu per maand betalen en elke dag in de file staan ... zou ik de keuze snel gemaakt hebben.

Het is een luxe maar gelijk een middel voor je werkgever om jou overal in het land in te kunnen zetten. Dag vrijheid :)
Niemand betaald 800 euro om elke dag in de file te staan, want over zakelijke ritten betaal je geen bijtelling, dit gaat over de prive ritten met de kids naar de Efteling.

Zakelijk gezien kan je gewoon voor nop elke dag in de file staan naar je klanten, (want 0 procent bijtelling) dus je vergelijking gaat niet echt op.

[ Voor 11% gewijzigd door Slasher op 24-11-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Slasher schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:07:
over zakelijke ritten betaal je geen bijtelling, dit gaat over de prive ritten met de kids naar de Efteling.
Privétijd kost niets? Een leaseauto geeft je werkgever de vrijheid om je op twee uur enkele reis afstand van huis te plaatsen en dan moet je niet zeuren, want je hebt een auto van de zaak en het kost je "niets"?

Je vindt zeker een laptop en een telefoon van de zaak ook oneerlijke voordeeltjes die maar belast moeten worden?

Natuurlijk is het een luxe om een leaseauto privé te mogen gebruiken, maar dat neemt niet weg dat de TS door een beslissing van de werkgever meer geld kwijt gaat zijn dan waar TS op had gerekend. Of dat nu komt door bijtelling, door een eigen auto te kopen of door extra bus- en treinkaartjes te kopen is niet relevant. TS vraagt of er een manier is om die extra kosten te laten compenseren door de werkgever en is niet gebaat bij een discussie over de relatieve luxe waarin TS zich bevindt en dus "niet moet zeuren".

Luxeproblemen zijn uiteindelijk ook gewoon problemen.

[ontopic]
Een (tijdelijke) loonsverhoging lijkt mij de enige manier waarop de werkgever dit kan en mag compenseren. Of deze hier zin in heeft is natuurlijk helemaal de vraag, werkgever is de TS immers formeel niets verplicht volgens mij (IANAL & TINLA).

[ Voor 9% gewijzigd door Gerco op 24-11-2010 14:26 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Laatst online: 10-09 10:54
Slasher schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:07:
[...]

Niemand betaald 800 euro om elke dag in de file te staan, want over zakelijke ritten betaal je geen bijtelling, dit gaat over de prive ritten met de kids naar de Efteling.

Zakelijk gezien kan je gewoon voor nop elke dag in de file staan naar je klanten, (want 0 procent bijtelling) dus je vergelijking gaat niet echt op.
Ik heb het nu niet over de bijtelling, dat komt er nog eens bovenop. Het ging er over dat leaserijden zo luxueus is. Is het ook, maar je betaalt er ook voor. In mijn geval zou ik 800eu (bruto) in eigen zak steken als ik geen lease-auto zou rijden.

edit:
oh wat hierboven gezegd wordt dus :)

linksom of rechtsom; je werkgever heeft een x-bedrag over om jou in dienst te hebben. Een deel daarvan is salaris en een deel daarvan is evt een lease-auto (of in mijn geval een vergoeding waar ik m'n lease-auto van betaal). Ja, het is luxe, maar het kost evengoed geld

[ Voor 18% gewijzigd door monkel op 24-11-2010 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Slasher schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:09:
[...]

Dat dus, TS wees blij dat je die auto kan rijden voor een fractie wat een auto echt kost :)
Beetje onzin dit. Een lease-auto kost een werknemer eigenlijk meer dan enkel de bijtelling, zoals al wel wordt gezegd.

Als ik op de fiets naar kantoor kon(of praktisch altijd thuis mocht werken) en zou kiezen voor mobiliteitsvergoeging zou ik er een 1100 bruto/maand bij krijgen. Ik kan echter niet op de fiets, 230km/dag fietsen is geen optie, en rij in plaats daarvan een 75K/jaar incl wat prive km in de lease-auto. Ik sta er weinig mee in files want die mijd ik zoveel mogelijk

Een berekening van wat m'n lease-auto mij dus echt kost: 1100 bruto + 190 netto/maand (een auto ruim onder het budget gekozen ivm bijtelling).
Tevens is de auto niet je prive-bezit, meestal zit je er toch enige tijd aan vast (tov een prive auto die je kan inruilen) en de keuze is vaak beperkt.
Toch ben ik er wel blij mee want het heeft natuurlijk ook voordelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 24-11-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Wallie schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:33:
Er is wel degelijk afgesproken dat de Fiat besteld zou worden lees ik in de TS...
Frogmen schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:03:
Gezien je laatste regel denk ik dat je antwoord zelf wel weet, of je moet weer willen gaan solliciteren.
De werkgever heeft een auto over. Je komt hem al tegemoet om in te stemmen met een "gebruikte" die je eigenlijk niet wil. Daarnaast zit een Kia ver onder de 35.000 euro, dus is dat ook anders dan in het contract vermeld staat. Ik vind een extra vergoeding helemaal niet zo raar. En dan niet onder de noemer bijtelling, maar wel door een mindere auto te nemen en geen vrije keuze.
Slasher schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:09:
Non argument, misschien wordt er wel van de TS verwacht dat hij 4 uur per dag eigen tijd in de auto zit.
Vooral omdat het bedrijf in zwaar weer zit is het in mijn ogen "not done" om hierover te gaan zeuren, denk niet dat je hiermee pluspunten scoort.
Zeuren is iets anders, maar je kun er best over praten. Een Kia komt al helemaal niet in de buurt van de 35.000 euro en daarnaast de vrije keuze heeft hij ook niet. Misschien kunnen ze elkaar tegemoet komen. Niet volledige verschil in leasebedrag, maar een deel? Vind ik best redelijk.

Het staat toch niet voor niets in je contract!?
Dit is niet helemaal eerlijk, het lijkt dat iedere keer de leaserijder van alles krijgt en er niets voor hoeft te doen!
Ik heb een leaseauto, maar in ruil daarvoor heb ik een langere reistijd te accepteren. Ik reis ongeveer 200 km per dag, omdat mijn baas dat wil. Dat is eigen tijd. Dus leuk dat ik een auto krijg, maar die 3 uur per dag is mijn eigen tijd.

Iemand zonder leaseauto zou dat denk ik nooit accepteren.

Reken eens uit wat 3 uur per dag doet aan uurloon! En reken het dan per maand uit!
Ik vind dus ook dat de bijtelling veel te hoog is en dat de auto ''en grote melkkoe is!
Mijn mening...
Ik werk er dus ook extra uren voor!
Niets krokedillentranen,, ik doe er best aan mee. Dat betekent niet dat ik het ermee eens moet zijn!
Slasher schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:40:
LOL dit is wel een beetje de omgekeerde wereld. Een werkgever heeft helemaal geen boodschap aan die bijtelling, die heeft nu een auto over en dat scheelt de werkgever bakken met geld als TS daarin gaat rijden, ipv een nieuwe punto te leasen.
Toch, als het contract een bepaalde waarde aangeeft en de keuze, dan hoort dat nageleefd te worden.
De TS is in dit geval dus juist coulant om te zeggen dat hij die auto gaat rijden. Daar mag best een kleine vergoeding tegenover staan.
* Als dit dus daadwerkelijk in het contract staat he...
BertS schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:44:
Is dat zo?
Het contract zei toch waarde van 35.000?
JohnR schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:51:
Ehm en het stukje "naar vrije keuze" dan?
Dat ook, plus dat er blijkbaar al was gesproken over het bestellen van een Punto...
monkel schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:41:
Luxeposititie? Natuurlijk is het een luxe om een lease-auto te rijden. Daar staat tegenover dat het echt niet goedkoop is (verschilt natuurlijk per werkgever). Maar als ik mocht kiezen tussen 5 minuten fietsen naar m'n werk en 800eu in m'n broekzak steken of 800eu per maand betalen en elke dag in de file staan ... zou ik de keuze snel gemaakt hebben.

Ik vind het daarom ook volkomen terecht dat de TS er moeite mee kan hebben dat hij in eens meer moet betalen. Maar wat al eerder werd gezegd; leg het gewoon voor aan je werkgever dat je het te duur vind worden. En misschien ook overwegen voor wat voor periode het is. Misschien is het een half jaar of een jaar, dat is wat anders dan een 4-jarig lease-contract
Inderdaad!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
dfrenner schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:13:
[...]
Is dat zo?
Het contract zei toch waarde van 35.000?
Nee, contract zei waarde tot 35.000.
Ik vermoed dat die Punto er verder onder zit dan die Kia (mede gezien de bijtellingsbedragen).

Wat betreft de vrije keuze is inderdaad niet volgens contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

bite schreef op woensdag 24 november 2010 @ 15:40:
Een berekening van wat m'n lease-auto mij dus echt kost: 1100 bruto + 190 netto/maand (een auto ruim onder het budget gekozen ivm bijtelling).
Veel werkgevers die het leasebudget uitbetalen bruteren het ook nog eens. Dus, ze halen er eerst de extra werkgevers lasten af en wat daarna overblijft krijg je er als bruto loon bij.

Wanneer een zgn cafetaria model wordt toegepast is dat vaak weer niet en is het bedrag inderdaad bruto-loon extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Toen ik in dienst ging, is zowel de lease-auto, als de reisafstand/tijd besproken en vastgelegd in mijn arbeidscontract. Maximale reistijd was 1 uur, en ik had vrije keuze uit lease-auto's, tot maximaal een bedrag van € 35.000, er gold geen minimum, hoger mocht wel, maar dan moest je een eigen bijdrage gaan betalen (logisch). Zo heeft 1 van mijn collega's 'n Mini laten bestellen, en een ander een of andere mega-dure bak besteld van ruim € 45.000. Ik wil wel graag prive rijden, maar ben ook wel 'n beetje prijsbewust: er is nogal een verschil tussen een netto kostenpost van € 50 (die ik nu heb), of een netto-kostenpost van € 390 (zoals die auto van € 45.000). Daarom wilde ik 'n goedkope 14%'s auto (die voor me besteld zou worden en € 85 zou kosten).

Deze afspraken zijn dus gewoon onderhandeld bij het in dienst treden en maken deel uit van de arbeidsovereenkomst.

Nu is, al sinds mijn in dienst treden 8 maanden geleden, mijn reistijd geen 1 uur, maar minimaal 1,5 uur, en regelmatig zelfs 2 uur. Ik zit dus inderdaad regelmatig 4 uur per dag - in mijn eigen tijd - op de weg. En als ze me nu ook nog eens € 50 netto extra per maand gaan afnemen door mij een duurdere auto te geven (tegen mijn zin en tegen de afspraak in!), komen ze op meerdere punten de arbeidsovereenkomst niet na. Ook op andere punten zijn ze totaal niet ondersteunend geweest, ondanks toezeggingen bij het in dienst treden (die ik helaas niet op papier heb laten zetten). Dit heeft me tot op heden al € 9.000 gekost.

Overigens, ze hebben al laten weten dat het /iedereen/ vrij staat om te vertrekken, eventueel met medeneming van je opdracht naar een andere detacheerder, of dat je in dienst gaat bij je opdrachtgever. Ik vraag me alleen af wat ik in de tussentijd moet doen - en of het reeel is om een vergoeding te vragen.

Dank dus nogmaals voor de informatie over de mogelijkheden, de meest veilige/simpele manier lijkt een loonsverhoging van € 100 bruto, maar ik verwacht niet dat dat mogelijk gaat zijn. Ik ga het iig meenemen en bespreken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Ardana schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:07:
Overigens, ze hebben al laten weten dat het /iedereen/ vrij staat om te vertrekken, eventueel met medeneming van je opdracht naar een andere detacheerder, of dat je in dienst gaat bij je opdrachtgever. Ik vraag me alleen af wat ik in de tussentijd moet doen - en of het reeel is om een vergoeding te vragen.

Dank dus nogmaals voor de informatie over de mogelijkheden, de meest veilige/simpele manier lijkt een loonsverhoging van € 100 bruto, maar ik verwacht niet dat dat mogelijk gaat zijn. Ik ga het iig meenemen en bespreken!
Gezien het feit dat ze zeggen dat iedereen mag vertrekken, ook met opdracht naar een concurrent, of naar de opdrachtgever, gaan ze denk ik niet die E100,- geven nee. Die opmerking is het grootste zwaktebod dat ze kunnen geven, en ik begrijp hem ook niet goed, zeker als ook mensen met betalende opdrachten mogen vertrekken...

Ik zou in jou geval in ieder geval mijn blik ook naar buiten richten, en zoeken welke mogelijkheden er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
[Sorry maar verwacht je sympathie? Die auto die jij onder je kont gaat krijgen is prive toch een stuk duurder om te rijden. Daar staat de leaserijdert gewoon te weinig bij stil en dat begint een beetje vervelend te worden.
Voor je direct aan de kook raakt had je ook iets rustiger kunnen reageren en post normaal kunnen lezen. Dan zie je namelijk dat het voor mij de 1e keer is dat ik met leasen te maken krijg en het puur ter informatie vroeg. Ik heb geen idee welk bedrag normaal is en welk bedrag als hoog inschaalt wordt. Zeker bij een 1e leaseauto. Dus ja ik besef donders goed dat kunnen leasen een extraatje is, maar daarom mag je er niet informatieve vragen over stellen?
Luxe positie vind ik gelul. Het is namelijk wel een bedrag wat in moet inleveren terwijl, zoals iemand anders hierboven ook al aangaf, anderen het geluk hebben een baan op fietsafstand te hebben. Dat betekent dus geen leasekosten en veel meer vrije tijd. Is toch ook een keuze? Net zoals de mijne. Dus niets krokedillentranen maar gewoon onderdeel van je werk. Als ik daarover zou zeuren, ja dan heb je een punt. Maar ik vind mn werk heerlijk, zit regelmatig op de weg en wil dus goed weten of leasen in mijn geval verstandig is en of een bedrag van 280 a 300 euro p/m acceptabel is voor een nieuwe Astra.

Jij doet net alsof het één en al luxe is voor leaserijders. Nou dan moet ik je teleurstellen, het heeft ook zijn nadelen. En ja, ik kan kiezen voor geen privé gebruik, maar dan moet je zelf een tweede auto kopen, daar je kosten op maken en met een beetje pech heeft dat bakkie met enige regelmaat problemen. Dus als je dan een heerlijke nieuwe auto voor de deur hebt staan, is het toch eigenlijk zonde om daar privé geen gebruik van te maken. Maar het heeft natuurlijk wel een maximum.....

Dus vandaar heren kenners, is 300 euro een beetje een normaal maandbedrag voor je allereerste leaseauto? Gaat om een Astra van 27500 euro, label A met 20% bijtelling.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 24-11-2010 18:59 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben regelmatig te kampen met leaseauto's die naar een nieuwe collega overgaan omdat het bijvoorbeeld zonde is om op afkoop over te gaan (een volvo v70 is qua afkoop best prijzig).

Wat er dan gebeurt is dat de werknemer gecompenseerd zal worden in het verschil dat de auto meer kost.

Staat ook niet in de lease regelementen; is puur per situatie bekijken wat fatsoenlijk is.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Juancho schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:20:
Even los van deze situatie specifiek, wat is een beetje een goede richt leaseprijs waarbij je nog kunt zeggen, ja leasen heeft echt voordeel boven eigen aankoop met reiskostenvergoeding.

Ik sta namelijk op het punt om een Opel Astra twv 27.500 aan te schaffen en na berekening kost me dat ongeveer tussen de 280 en 300 euro p/m. De voordelen en nadelen van leasen natuurlijk wel bekend, maar aangezien het mijn eerste leaseauto is, is dit een beetje een schappelijk bedrag waarbij leasen echt wat toevoegd?

Hiervoor reed ik een eigen Seat Arosa uit 98. Heb gelukkig geen problemen met die auto gehad, maar je betaalde je wel scheel aan benzine. 2x tanken per ongeveer 10 dagen á 35 euro volle tank.

Vind het zoveel klinken, die 280 euro wat ingehouden wordt op je salaris. Maar als je je eigen auto kosten eens gaat analyseren, dan valt dat ook wel tegen. Wel minder, maarja, dan rij je wel een totaal andere auto. De Astra is geweldig voor de komende 4 jaar waarin waarschijnlijk mijn leasebudget ook nog verhoogd wordt dus de maandlasten minder.

Wat jullie?
300 euro p/mnd ben je denk ik ook wel kwijt als je dezelfde auto prive rijdt: wegenbelasting, onderhoud, benzine, verzekering etc. Een lease is vrijwel altijd voordeliger dan prive aanschaf als het om een nieuwe auto gaat. Persoonlijk kies ik altijd voor lease omdat je nergens over hoeft na te denken en ik prive anders toch een auto zou kopen.

Keuze is anders natuurlijk als je zelf prive een oude auto rijdt die het nog prima doet. Wellicht wil je dan niet meer gaan uitgeven en dus liever geen lease.

Maw: het is een persoonlijke keuze. Als je toch al bereidt bent om prive 300/mnd uit te geven dan is lease wel een goede optie.

@TS: in dit specifiek geval zou je om een compensatie kunnen vragen. Je doet de werkgever een gunst door die auto te nemen maar dat kost jou loon. Niet onredelijk om dat gecompenseerd te krijgen. Bij 1 van mijn vorige werkgever was de regel zelfs dat als je een poolauto nam, je NOOIT extra hoefde te betalen omdat het ook gunstig is voor de werkgever.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]
Dit ligt veel genuanceerder. Een leaseauto is een secundaire arbeidsvoorwaarde (waardoor je salaris lager is). Eigenlijk komt de werkgever aan je loon. Wat zou jij er van zeggen als je werkgever 100 euro van je salaris af haalt? Zou jij dat accepteren?
Slasher schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:40:
[...]LOL dit is wel een beetje de omgekeerde wereld. Een werkgever heeft helemaal geen boodschap aan die bijtelling, die heeft nu een auto over en dat scheelt de werkgever bakken met geld als TS daarin gaat rijden, ipv een nieuwe punto te leasen.
Het scheelt de werkgever geld en de werknemer mag dat betalen. Daar komt het op neer.
drfrisbee schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:57:
Sowieso spreek je af dat je een punto gaat rijden. Echter is er een poolauto nu over die de werkgever veel geld kost, ook stilstaand. De makkelijkste en goedkoopste oplossing lijkt om deze ipv de punto aan je werknemer te geven.

Het lijkt mij niet meer dan logisch om de winst hiervan te delen; de werknemer rijdt m voor hetzelfde geld als de punto (of voor 100 euro ipv 135) en de werkgever hoeft geen extra auto te bestellen, scheelt 20-30.000 euro.

Kortom, stap naar je werkgever toe, leg m je dilemma voor en dat je begrijpt dat hij deze auto graag naar jou overhevelt, maar dat je niet staat te wachten op extra kosten. De voordelen zijn er voor beide, het zou bijzonder dom zijn, als jullie daar dan niet uit kunnen komen.

(neem dom niet te letterlijk op ;)
Voor hetzelfde bedrag lijkt mij inderdaad een netto oplossing waar iedereen beter van wordt.

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 22:44
Juancho schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:56:
Dus vandaar heren kenners, is 300 euro een beetje een normaal maandbedrag voor je allereerste leaseauto? Gaat om een Astra van 27500 euro, label A met 20% bijtelling.
Als ik het uitreken kom ik op 192 euro netto per maand wat je aan bijtelling betaald. Uitgaande wel van 42% inkomstenbelasting. hoe kom je aan die 300 euro? moet je een hoge eigen bijdrage betalen?

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:10
Zendith schreef op donderdag 25 november 2010 @ 09:33:
[...]

Als ik het uitreken kom ik op 192 euro netto per maand wat je aan bijtelling betaald. Uitgaande wel van 42% inkomstenbelasting. hoe kom je aan die 300 euro? moet je een hoge eigen bijdrage betalen?
Klopt helemaal, ik heb namelijk ook een Astra besteld met ongeveer dezelfde catalogus waarde.
Juancho schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:56:
[...]
Luxe positie vind ik gelul. Het is namelijk wel een bedrag wat in moet inleveren terwijl, zoals iemand anders hierboven ook al aangaf, anderen het geluk hebben een baan op fietsafstand te hebben. Dat betekent dus geen leasekosten en veel meer vrije tijd. Is toch ook een keuze? Net zoals de mijne. Dus niets krokedillentranen maar gewoon onderdeel van je werk. Als ik daarover zou zeuren, ja dan heb je een punt. Maar ik vind mn werk heerlijk, zit regelmatig op de weg en wil dus goed weten of leasen in mijn geval verstandig is en of een bedrag van 280 a 300 euro p/m acceptabel is voor een nieuwe Astra.

Jij doet net alsof het één en al luxe is voor leaserijders. Nou dan moet ik je teleurstellen, het heeft ook zijn nadelen. En ja, ik kan kiezen voor geen privé gebruik, maar dan moet je zelf een tweede auto kopen, daar je kosten op maken en met een beetje pech heeft dat bakkie met enige regelmaat problemen. Dus als je dan een heerlijke nieuwe auto voor de deur hebt staan, is het toch eigenlijk zonde om daar privé geen gebruik van te maken. Maar het heeft natuurlijk wel een maximum.....
Natuurlijk heeft leasen nadelen die op de lange termijn gevolgen hebben zoals minder pensioenopbouw en uitkeringsgerechtig salaris bij ontslag. Daar tegenover staat dat je voor een schijntje een hele knappe auto kan rijden zonder je ergens druk over te maken. Hoe luxe is het wel niet om geen brandstof-, verzekering-, afschrijving- en onderhoudskosten te hoeven betalen? Daarbij kunnen de meeste iedere 4 jaar weer een nieuwe uitkiezen.

Toevallig een Astra 1.4 140pk Cosmo + executive pakket?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allereerst: op raet.nl en ADP.nl zijn calculators te vinden. Kun je precies berekenen wat die auto je in de maand kost. Sowieso zijn er in het leasetopic een hoop links naar calculators en interessante sites te vinden. Daar vind je ook vergelijken met het zelf rijden van een auto.

Over het algemeen zal het ook prive rijden van een leaseauto goedkoper zijn dan er eentje aanschaffen. Maar het licht aan verschillende parameters, o.m. hoeveel je met die wagen zakelijk en prive rijdt, en zeker ook waar je woont. Klein vergelijkje: Bij mijn vorige werkgever reed ik een Seat Altea twv 31k. Die kostte mij netto 320 in de maand, volledig verzekerd, 15k km prive per jaar.
Nu heb ik geen leaseauto en rij ik een Peugeot 207 diesel. Die kost me omdat ik Zuid Holland woon sowieso bijna 100 euro aan verzekering en nog eens 100 euro aan wegenbelasting per maand. Dan nog onderhoud, afschrijving en zeker niet te vergeten brandstof en ik kom een heel stuk hoger uit als die 320 netto bij mijn vorige werkgever.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Juancho
Die 192 euro bijtelling klopt wel, maar dat is toch puur voor privé gebruik? Maar daarnaast heb je toch ook nog de eigen bijdrage kosten?

En die komt bij mij uit op zo'n 168 euro. Mijn leasebudget is 475 euro. Als ik daar precies aan zou komen is de eigen bijdrage 142.50. Echter is de leaseprijs van deze Astra is 496 euro en komt het verschil + 19% over het verschil erbij.

Dus dan kom je na de berekening toch uit op ongeveer 300 euro? Misschien zie ik wel zaken over het hoofd hoor, heb me er lang en goed in verdiept maar ik kom zo veel verschillende berekeningen tegen dat ik momenteel geen flauw idee heb wat er nou maandelijk onderaan de streep ingehouden wordt op mijn salaris. Dat is het enige wat ik graag wil weten....

Edit:

Als ik de proforma zonder leaseauto naast de berekening van ADM met leaseauto leg, zie ik daar een verschil van €274,--. Dan zal dit dus het bedrag zijn wat ik gewoon mis op mijn loon maar daarvoor wel de Astra kan rijden incl. tankpas etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 25-11-2010 10:20 ]

• Chief
Juancho schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:07:
Die 192 euro bijtelling klopt wel, maar dat is toch puur voor privé gebruik? Maar daarnaast heb je toch ook nog de eigen bijdrage kosten?

En die komt bij mij uit op zo'n 168 euro. Mijn leasebudget is 475 euro. Als ik daar precies aan zou komen is de eigen bijdrage 142.50. Echter is de leaseprijs van deze Astra is 496 euro en komt het verschil + 19% over het verschil erbij.

Dus dan kom je na de berekening toch uit op ongeveer 300 euro? Misschien zie ik wel zaken over het hoofd hoor, heb me er lang en goed in verdiept maar ik kom zo veel verschillende berekeningen tegen dat ik momenteel geen flauw idee heb wat er nou maandelijk onderaan de streep ingehouden wordt op mijn salaris. Dat is het enige wat ik graag wil weten....
In Lease topic is er veel over te vinden en ook via Google echt een berg. Speciaal voor jou de berekening:
Fiscale waarde auto 30.000
Belastingschijf: 42%
Leasebudget per maand: 300
Leaseprijs incl BTW per maand: 400

Fiscale bijtelling: 25% * 30.000 (fiscale waarde) -12 (aantal maanden per jaar) *100 (= eigen bijdrage, 400-300) = 6.300 op jaarbasis. Dat is dus 6.300/12 = 525 per maand

In te houden door werkgever per maand: 525 * 42% (belasting) + 100 (eigen bijdrage) = 320,50 per maand en dat ben je dus per maand netto kwijt aan je lease auto

In weze betaal je niet de volle eigen bijdrage.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Chief-XL schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:22:
In weze betaal je niet de volle eigen bijdrage.
Die eigen bijdrage mag je toch alleen van de bijtelling afhalen wanneer het een eigen bijdrage is voor privégebruik van de auto? Niet wanneer het een eigen bijdrage is vanwege overschrijding van het lease budget (of is dat alweer veranderd?).

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52
Misschien is jezelf wat flexibel opstellen in deze helemaal niet verkeerd.
Als het nu slecht gaat met het bedrijf, en je kunt zelf meehelpen om die situatie te verbeteren, dan kan je werkgever je daar in betere tijden ook voor belonen.

En bijtelling is gewoon een keuze. Blijf dan prive rijden en gebruik de auto van de zaak, alleen voor de zakelijke kilometers.

• Juancho
Kijk daar ga je al, weer verschillende bedragen verschillende meningen. Ik ben natuurlijk niet te lui om alles uit te zoeken, dat doe ik al een maandje. Maar juist door zoveel informatie en types berekeningen kom ik zo verschrikkelijk veel verschillen tegen. De één zegt dit, de ander zegt dat.

Als ik het op basis van mijn informatie zou berekenen is het zo:

Leaseprijs: € 496,00
Leasebudget: €475,00

Verschil: € 21,00
19% over verschil: € 3,99
Totaal bedrag verschil: € 24,99

30% over leaseprijs: € 148,80
Totaal bedrag eigen bijdrage: € 173,79

Dan de bijtelling:

Fiscale waarde auto 28.000
Bijtellingspercentage: 20%

Berekening: 28000 X 0.20 = 5600 X 0.42 = 2352 - 173.79 / 12 = €181,51

• Miki
Juancho schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:52:
Kijk daar ga je al, weer verschillende bedragen verschillende meningen. Ik ben natuurlijk niet te lui om alles uit te zoeken, dat doe ik al een maandje. Maar juist door zoveel informatie en types berekeningen kom ik zo verschrikkelijk veel verschillen tegen. De één zegt dit, de ander zegt dat.

Als ik het op basis van mijn informatie zou berekenen is het zo:

Leaseprijs: € 496,00
Leasebudget: €475,00

Verschil: € 21,00
19% over verschil: € 3,99
Totaal bedrag verschil: € 24,99

Dan de bijtelling:

Check je DM

Een verklaring van het verschil zit in de autoregeling van je werkgever. Deze rekent jou namelijk nog een eigenbijdrage aan en ik zie ook iets met het verschil wat in rekening wordt gebracht vanwege je overschrijding leasebudget. Het is dus voor ons heel moeilijk om na te gaan wat je precies zou moeten betalen, makkelijkste is om gewoon je HR afdeling te bellen zodat ze voor je een berekening kunnen doen.

• Juancho
Thanks Miki! Ik heb net al even gevraagd voor een proforma berekening incl. de Astra die ik graag wil bestellen. Dan zie ik vanzelf wel wat ik netto overhou.

Maar mijn werkgever heeft idd een eigen regeling. Je mag gerust boven het leasebudget komen wat gekoppeld is aan je functie. Echter betaal je dan wel 19% over dit verschil + het verschil zelf. Dit is ook te zien in mijn berekening. Zorg je ervoor dat je precies op je leasebudget zit, betaal je altijd 142.50 euro aan eigen bijdrage. Zit je onder je leasebudget wordt dit verschil meegenomen.

Als ik bericht terug heb van HR zal ik het wel even zeggen voor de liefhebber.

Edit: via de fiscale bijtelling berekening op leaseplan.nl kom ik uit op 294.60 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 25-11-2010 11:05 ]

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:45

Gast1981

room with a moose!

Gerco schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:24:
Die eigen bijdrage mag je toch alleen van de bijtelling afhalen wanneer het een eigen bijdrage is voor privégebruik van de auto? Niet wanneer het een eigen bijdrage is vanwege overschrijding van het lease budget (of is dat alweer veranderd?).
Ik dacht dat je dat er inderdaad wel vanaf mocht halen.
Iets met "alle kosten die je maakt tbv je leaseauto, van de bijtelling af"...
Als het toch anders is hoor ik het graag.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Frijns.Net schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:41:
Misschien is jezelf wat flexibel opstellen in deze helemaal niet verkeerd.
Als het nu slecht gaat met het bedrijf, en je kunt zelf meehelpen om die situatie te verbeteren, dan kan je werkgever je daar in betere tijden ook voor belonen.

En bijtelling is gewoon een keuze. Blijf dan prive rijden en gebruik de auto van de zaak, alleen voor de zakelijke kilometers.
Ik weet niet of je op mij reageerd? Zo ja, dan vind ik dat je m'n posts slecht gelezen hebt. Mijn werkgever heeft me al € 9.000 netto gekost, daarnaast wil hij mij nu (wellicht) weer € 50 per maand extra kosten, terwijl dat, en ik kan het niet vaak genoeg herhalen, tegen de schriftelijk gemaakte afspraken is.

En bijtelling is inderdaad een keuze. Zou ik geen leaseauto nemen, zou ik een hoger salaris onderhandelen, buiten de reiskostenvergoeding. Mijn keuze is, om in ruil voor een lager salaris, een leaseauto te nemen, waarvoor ik een bijtelling van max. € 85 over heb. Dat is zo afgesproken in mijn arbeidsovereenkomst. Wat is daar mis mee? Iedere andere oplossing zou mij VEEL meer gaan kosten. Waarom zou ik niet mogen kiezen voor mijn eigen portemonaie? Waarom zou ik maar moeten accepteren dat mijn werkgever mijn salaris naar beneden bijstelt? Zou jij zomaar € 50 pm netto inleveren, in ruil voor iets dat je niet wilt?

Mijn werkgever heeft al aangetoond dat hij zich niet druk maakt over mijn rechten of mijn portemonaie, sterker nog, hij stimuleert iedereen om ontslag te nemen. Waarom zou ik dan coulant moeten zijn en hopen dat zich dat ooit eens terug betaald?

• N1traat
Juancho schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:52:

Dan de bijtelling:

Wat je dus betaald is;

Eigen bijdrage volledig aan je werkgever; dit gaat BRUTO van je loon af (hier houd je dus 58% van over) dit is dus netto 100,79 euro

daarnaast mag je eigen bijdrage afgetrokken worden van je bijtelling; 466,66 - 173,79 = 292.87 euro. (bruto bedragen)

In feite betaal je dus netto; 100,79 + 123.00 (292,87x0,42) = 223,79 euro

EDIT correctie :)

[ Voor 5% gewijzigd door N1traat op 25-11-2010 11:34 ]

• Juancho
Kijk dat zijn dan weer bedragen waar ik blijf van word. 224 euro is een bedrag wat ik opzich kan behappen op mijn uiteindelijke salaris. Zeker voor de auto die ik er voor terugkrijg.

Even afwachten op de proforma berekening van de HR afdeling dan maar.

[ Voor 58% gewijzigd door Juancho op 25-11-2010 11:29 ]

• N1traat
.

[ Voor 98% gewijzigd door N1traat op 25-11-2010 11:36 ]

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 25 november 2010 @ 09:53:
Bij mijn vorige werkgever reed ik een Seat Altea twv 31k. Die kostte mij netto 320 in de maand, volledig verzekerd, 15k km prive per jaar.
Nu heb ik geen leaseauto en rij ik een Peugeot 207 diesel. Die kost me omdat ik Zuid Holland woon sowieso bijna 100 euro aan verzekering en nog eens 100 euro aan wegenbelasting per maand. Dan nog onderhoud, afschrijving en zeker niet te vergeten brandstof en ik kom een heel stuk hoger uit als die 320 netto bij mijn vorige werkgever.
Heb je bij je huidige werkgever meer salaris? misschien zo ongeveer je lease-budget erbij gekregen/onderhandeld? of andere voordelen die je bij je vorige werkgever niet had?
Die lease-auto is een secondaire arbeidsvoorwaarde die naast bijtelling toch meer kost.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
BertS schreef op woensdag 24 november 2010 @ 17:19:
Nee, contract zei waarde tot 35.000.
Ik vermoed dat die Punto er verder onder zit dan die Kia (mede gezien de bijtellingsbedragen).

Wat betreft de vrije keuze is inderdaad niet volgens contract.
Ja tot 35.000 wil zeggen dat j ook een auto van 34.999 mag kiezen en die zal in de lease meer kosten dan een auto van 20.000 euro. Dus je werkgever bespaart 15k!!!
Vrije keuze in combinatie met de tot 35.000 betekent dat je gewoon voor veel geld mag leasen.

Dan is het niet eerlijk als de werkgever je zonder enige compensatie een auto van 20.000 toekent.
_Arthur schreef op woensdag 24 november 2010 @ 17:19:
Veel werkgevers die het leasebudget uitbetalen bruteren het ook nog eens. Dus, ze halen er eerst de extra werkgevers lasten af en wat daarna overblijft krijg je er als bruto loon bij.

Wanneer een zgn cafetaria model wordt toegepast is dat vaak weer niet en is het bedrag inderdaad bruto-loon extra.
Wel zo eerlijk toch?
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 19:33:
Wij hebben regelmatig te kampen met leaseauto's die naar een nieuwe collega overgaan omdat het bijvoorbeeld zonde is om op afkoop over te gaan (een volvo v70 is qua afkoop best prijzig).

Wat er dan gebeurt is dat de werknemer gecompenseerd zal worden in het verschil dat de auto meer kost.

Staat ook niet in de lease regelementen; is puur per situatie bekijken wat fatsoenlijk is.
De meeste werkgevers zijn hier inderdaad heel redelijk in.
Ardana schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:17:
Ik weet niet of je op mij reageerd? Zo ja, dan vind ik dat je m'n posts slecht gelezen hebt. Mijn werkgever heeft me al € 9.000 netto gekost, daarnaast wil hij mij nu (wellicht) weer € 50 per maand extra kosten, terwijl dat, en ik kan het niet vaak genoeg herhalen, tegen de schriftelijk gemaakte afspraken is.

En bijtelling is inderdaad een keuze. Zou ik geen leaseauto nemen, zou ik een hoger salaris onderhandelen, buiten de reiskostenvergoeding. Mijn keuze is, om in ruil voor een lager salaris, een leaseauto te nemen, waarvoor ik een bijtelling van max. € 85 over heb. Dat is zo afgesproken in mijn arbeidsovereenkomst. Wat is daar mis mee? Iedere andere oplossing zou mij VEEL meer gaan kosten. Waarom zou ik niet mogen kiezen voor mijn eigen portemonaie? Waarom zou ik maar moeten accepteren dat mijn werkgever mijn salaris naar beneden bijstelt? Zou jij zomaar € 50 pm netto inleveren, in ruil voor iets dat je niet wilt?

Mijn werkgever heeft al aangetoond dat hij zich niet druk maakt over mijn rechten of mijn portemonaie, sterker nog, hij stimuleert iedereen om ontslag te nemen. Waarom zou ik dan coulant moeten zijn en hopen dat zich dat ooit eens terug betaald?
Ontslag geven gaat ook niet zomaar natuurlijk...
Er zijn zaken opgenomen op papier met handtekening...

Een werkgever kan dan niet zeggen dat jij iets anders moet nemen en anders weg kan gaan.
De werkgever zal het contract na moeten komen!

Heb je een contract voor onbepaalde tijd? Zou je sowieso niet verder gaan kijken?
Daarnaast natuurlijk niet zomaar de wensen van de werkgever honoreren, die gaan tegen het contract in. Had de werkgever maar goed moeten nadenken bij de toezeggingen.

Maar ik vind wel dat je de werkgever tegemoet moet komen als het slecht gaat. Die 50 euro netto is voor de werkgever een schijntje in verhouding tot een auto die stil staat.

Conclusie: Werkgever moet je gewoon 50 euro netto geven voor het verschil en jij wijdt in de auto die de werkgever klaar heeft staan. Beide blij...

Youtube: DashcamNL

• Bonsaiboom
dfrenner schreef op donderdag 25 november 2010 @ 12:07:
Conclusie: Werkgever moet je gewoon 50 euro netto geven voor het verschil en jij wijdt in de auto die de werkgever klaar heeft staan. Beide blij...
Jij hebt Ardana's posts dan ook niet echt goed gelezen. Werkgever moet niks, en laat al blijken dat hij financieel krap zit. Werkgever wil dat mensen ontslag nemen. Werkgever zal dit dus ook als een dissatisfier gebruiken, in de hoop dat zijn personeelsbestand inkrimpt. Werkgever zal iets zeggen in de trant van "lieve Ardana, wij snappen heel goed je punt, echter, wij hebben nu geen mogelijkheden om je of een auto twv 35k, of de auto die je wil te geven. Je kan wel in deze Kia rijden, en we willen ook niet meer dat jij in je C1 blijft rijden, immers dit kost ons ook meer geld dan dat jij in de Kia rijdt. Dat jij daar vergoeding voor wil hebben, is helemaal begrijpelijk, maar je krijgt hem niet. Met vriendelijke groet, je werkgever-die-krap-in-de-liquide-middelen-en-financieringsmogelijkheden-zit"

Het verhaal begon inderdaad op een manier waarbij ik ook dacht "vraag gewoon de 50 euro als netto vergoeding erbij, dat komt vast wel goed" tot na de aanvullingen van Ardana, ik zou denken, alsjeblieft kijk elders. Als het je al 9k netto gekost heeft, en nu komt hij ook terug op andere afspraken, en hij is aan het vragen of mensen willen vertrekken, zoek dan aub een werkgever die je wel waardeert en die niet op het punt van omvallen staat.

• fredkroket
  • Niet online
Sorry dat ik het zeg, maar maandelijks heb je grofweg een 1100 euro misgelopen? Ik weet verder niet wat je verdient, maar het moet wel een bijzondere werkgever zijn om dan te blijven...

Aan de andere kant; (hier volgen aannames): als je voor je auto van 8000 euro 50 euro bijtelling betaald zit je in de 52% schaal. Ik begrijp je punt van discussie volledig, maar bij een dergelijk salaris waar zeur je dan over (let op: het blijft een aanname).

Mocht je niet in die 52% schaal zitten en je bent zoveel geld misgelopen, ga dan gewoon iets anders zoeken. Als ik het zo hoor is het ook bij je wg een aflopende zaak.

Je kan de Kia overigens ook Total loss rijden. Kost je je eigen risico, maar dan heb je misschien weer vrije keuze. Pas wel op dat je jezelf of anderen niet verwond.

• N1traat
fredkroket schreef op donderdag 25 november 2010 @ 15:05:
Je kan de Kia overigens ook Total loss rijden. Kost je je eigen risico, maar dan heb je misschien weer vrije keuze. Pas wel op dat je jezelf of anderen niet verwond.
Waarom zeg je dit soort dingen. Dit vind ik niet kunnen!!

• fredkroket
  • Niet online
Zendith schreef op donderdag 25 november 2010 @ 15:22:
[...]

Waarom zeg je dit soort dingen. Dit vind ik niet kunnen!!
Ik zal volgende keer cynisme tags gebruiken.

• Juancho
Ok,

Net contact gehad met HR waar ze een berekening voor me hebben gemaakt. Een salarisuitdraai met en eentje zonder de gewenste astra: Verschil €298,--

Dus dat kost de leaseauto me uiteindelijk. Tja, dan komt de grote en belangrijke vraag natuurlijk. Zet ik mijn krabbel of is dit een belachelijk hoog bedrag :).

Aan de andere kant, als ik dit vergelijk met mijn salaris van vorig jaar lever ik omgerekend 170 euro in ipv 298 maar heb dan wel een topauto incl. alles. En als alles goed gaat zal mijn salaris volgend jaar ook iets stijgen.
En voor die 170 euro kon ik toen echt niet mijn eigen autootje rijden....

[ Voor 32% gewijzigd door Juancho op 25-11-2010 16:13 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Als je een redelijk aantal kilometers prive mag rijden, ben je gauw beter af met de leaseauto dan zonder. Voor 298 euro per maand rij je hooguit een bescheiden aantal kilometers in een bescheiden en niet al te nieuwe eigen auto en zeker geen 10.000 of 15.000 per jaar in een nieuwe Astra.

Aan de andere kant is het niet zo verwonderlijk dat je beter af bent met leaseauto dan zonder: je werkgever stopt er maandelijks 700 of 800 euro bij. Als je dat bedrag ook op je salaris kon krijgen of als onkostenvergoeding, dan zou de vergelijking waarschijnlijk anders uitvallen :)

• Juancho
Zo uit mijn hoofd is het 25.000 of 35.000km, maar dat moet ik eerlijk gezegd nog even navragen. Maar ik neem aan dat dat standaard wel acceptabel aantal is?

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:31
fredkroket schreef op donderdag 25 november 2010 @ 15:05:
Sorry dat ik het zeg, maar maandelijks heb je grofweg een 1100 euro misgelopen? Ik weet verder niet wat je verdient, maar het moet wel een bijzondere werkgever zijn om dan te blijven...

Als ik mij een ander topic goed herinner had dit te maken met een concurrentiebeding maar corrigeer me alsjeblieft als ik het fout heb Ardana

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Even los van de gemaakte afspraken die er zijn tussen Ardana en haar werkgever mbt de leaseauto ligt het maar net aan de werkgever of er wel of niet een vergoeding tegenover staat als je een duurdere leaseauto toegewezen krijgt.
Bij ons is er normaal gesproken vrije keus binnen een aantal europese merken en er zijn collega's die ruim onder hun leasebudget gaan zitten om zo goedkoop te rijden en zelfs geld toe te krijgen (wat niet opgemaakt wordt van het leasebudget komt bij het salaris)
Als er echter een aantal auto's in de pool aanwezig zijn op het moment dat je een auto moet/mag kiezen dan kan het zomaar gebeuren dat je geen nieuwe auto mag bestellen maar er eentje uit de pool toegewezen krijgt.
De eigen bijdrage voor prive gebruik wordt dan gehalveerd maar er is geen compensatie voor een eventuele hogere bijtelling.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
@fredkroket: ik zit (helaas ;) ) niet in de 52% categorie, gewoon de normale 42%. De waarde van mijn huidige C1 is € 8.790, bijtelling is € 102,55 bruto, dus kost me € 43,07 netto per maand. Omdat ik 'n C1 toch echt wat karig vind voor die 60k aan km die ik per jaar rijd, wilde ik graag 'n iets luxere auto, en dat zou dan de Fiat Punto Evo worden, kosten zoals hierboven beschreven.

Wat betreft die € 9.000: toen ik in dienst kwam, was ik bang dat mijn oude werkgever moeilijk zou gaan doen over m'n concurrentiebeding. Daarover heb ik mondeling afspraken gemaakt met mijn nieuwe werkgever. Die afspraken is mijn nieuwe werkgever niet nagekomen, en dat heeft me uiteindelijk € 9.000 gekost.

En ja, ik weet dat ik weg moet bij deze werkgever, maar onze markt ligt momenteel een beetje op z'n gat omdat de overheid moet bezuinigen en mijn werk niet door commerciele bedrijven uitgevoerd mag worden (even kort gezegd), waardoor het niet heel gemakkelijk is. Ik heb in ieder geval nu een contract voor onbepaalde tijd, zit op een opdracht, dus ga ervan uit dat ik nog wel even "veilig" zit. 2x in 1 jaar van werkgever wisselen staat ook niet erg goed op je CV. 'k Bedenk me trouwens net dat mijn huidige opdracht tot 1 januari duurt, en dat de werkgever dan waarschijnlijk stelt dat ik m'n auto maar moet inleveren... tijd om dus toch maar snel te gaan solliciteren... argh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Gerco schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:24:
[...]

Klopt, maar als je je auto prive rijdt (en dus bijtelling hebt) kan je hier gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Chief-XL schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 01:18:
[...]

Klopt, maar als je je auto prive rijdt (en dus bijtelling hebt) kan je hier gebruik van maken.
Zorg er dan wel voor dat die bovennormse bijdrage expliciet als 'bijdrage privé gebruik' oid wordt omschreven in arbeidscontract, leasecontract en salarisstrook. Anders zou je in de toekomst wel eens risico's kunnen lopen, gezien een recente uitspraak die ik even niet paraat heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Net toch het contract ondertekend en gekozen voor de eerder genoemde Astra... Kost wat, maar dan heb je ook meer auto dan bijv. een goedkopere Polo. En aangezien ik er 4 jaar in moet rijden en ook redelijk wat kilometers is het wel zo prettig om een auto te hebben waarin je je thuisvoelt, die prettig en vertrouwd aanvoelt.

Deze Astra biedt echt zoveel warmte, moet je gewoon ervaren. Veel meer dan een van buiten mooie VW maar van binnen o zo kille en saaie auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Goede keus, Juancho, mijn vorige auto was ook 'n Astra, station. Daarbij kreeg ik 'n hele rits opties gratis erbij (ingebouwde navi, parkeersensoren, nog veel meer). Daarvoor was ik +/- € 275 kwijt, vond ik best acceptabel, maar doordat m'n pensioenregelingen zijn veranderd, ben ik er netto helaas niet veel op vooruit gegaan: bruto wel, en dat zorgde dat ik makkelijker m'n hypotheek kreeg (wat eigenlijk ook best van de zotte is, maar goed).

Wanneer komt 'ie? Veel rijplezier gewenst iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Thanks! Levertijd is 10 tot 12 weken, dus zal februari volgend jaar worden. Maar ik rij nu al in de standaard versie van de nieuwe Astra als tijdelijke huurauto tot mijn nieuwe afgeleverd is. Dus ik heb al ervaring in deze auto. Sterker nog, als ik deze huurauto niet had gekregen was ik nooit op een Opel Astra gekomen gezien het idee wat ik altijd had van Opel.

In de Cosmo versie heb ik trouwens ook al veel van die extra opties als navigatie, parkeersensoren, armsteun, climax control ets. Zit gewoon alles in en op wat ik nodig ben. Had bijv. ook nog wel leren bekleding kunnen kiezen maar dat zijn nou weer van die extra's die ik echt overbodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
kost misschien extra geld die leren bekleding, maar ik vind het wel prettig. Naast het feit dat het tegenwoordig vaak gepaard gaat met stoelverwarming ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:47
Zendith schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 15:26:
kost misschien extra geld die leren bekleding, maar ik vind het wel prettig. Naast het feit dat het tegenwoordig vaak gepaard gaat met stoelverwarming ;)
Cosmo is met halfleer, en stoelverwarming (dacht standaard maar is niet duur), stuurverwarming is dan zelfs een optie!

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja en zo kun je door blijven gaan... Lerenbekleding kost 18 euro extra p/m. Dat vind ik nogal wat. Ik vind al dat ik vrij hoog zit in het maandbedrag. Enige wat ik zelf heb aangepast is de DVD800 ipv CD500. Kost ook weer 500 euro meer.

Vind het goed zo!

Edit: de Cosmo met half leer? Dan bedoel je neem ik aan niet de stoelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 26-11-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:47
Juancho schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 15:35:
Ja en zo kun je door blijven gaan... Lerenbekleding kost 18 euro extra p/m. Dat vind ik nogal wat. Ik vind al dat ik vrij hoog zit in het maandbedrag. Enige wat ik zelf heb aangepast is de DVD800 ipv CD500. Kost ook weer 500 euro meer.

Vind het goed zo!

Edit: de Cosmo met half leer? Dan bedoel je neem ik aan niet de stoelen?
Volgens de dealer wel...

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
De stoelen zijn inderdaad half leer bij de Cosmo uitvoering, het zit gedeelte is van stof maar de wangen zijn van leder. Maar misschien hoort dit beter thuis in het Opel-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ow kijk, dat wist ik dus niet. Is weer een leuke meevaller :) Maar idd, kan beter in de Opel topic....

Pagina: 1