• zybyah
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-01-2019
Hallo,

ik heb een tijdje terug een nieuwe pc gekocht (in onderdelen)
en deze start naar mijn mening te traag op

de inhoud van het systeem is:

Moederbord: Gigabyte GA-X58A-UD3R
Processor: Intel Core i7 920
Videokaart: Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE
Intern Geheugen: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G
Hardeschijven: 4 X Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
2 x dvdrom

het opstarten van aanzetten tot windows 7 inlog scherm is +-1,5 min.
het opstarten van bios tot booten windows 7 is +- 1 min.
alle drivers correct geïnstalleerd en up to date, ook de bios is up to date.

heeft iemand een idee om dit sneller te maken?

alvast bedankt.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Met 4 stuks harddisks erin en booten vanaf een harddisk valt mij dat nog best wel mee eerlijk gezegd, want vergeet niet dat het bios eerst alle 4 je harddisks gaat detecteren en ook nog eens 2 dvdspelers erbij en dat vertraagd nu eenmaal.

Hetgeen al zou schelen is als je er een SSD in zet met het OS erop dan zal je zeker wel al een heel stuk snelheidswinst krijgen met opstarten, maar evenzogoed met zoveel s-ata poorten bezet zal je altijd een bepaalde wachttijd blijven behouden.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:36

Dark

who tweaked the light?

Opstart snelheid hangt naast toegangstijden van de harddisk in grote mate af van 3 dingen:

1 - hoe lang doet het moederbord er over om door de bios te komen en de hardware te initialiseren.
2 - hoe lang doet windows er over om alle drivers te laden tot aan het login scherm
3 - hoe lang doet windows er over om alle startup acties uit te voeren zoals profiel en programma's laden.

Bij 1 kan je het sneller maken door geintergreerde randapparatuur die je niet gebruikt helemaal uit te zetten in de bios, zoals com en floppy. Verder kan het helpen apparaten zoals harddisks niet 'auto' te laten herkenen als er geen harddisk aan de poort hangt, maar dit gewoon met de hand in te stellen op 'none'. Vaak is er ook een quickboot optie maar staat die al aan, de andere optie is meer details weergeven tijdens de boot.

Bij 2 natuurlijk geen drivers laden die niet gevonden worden of waarvan de hardware geen antwoord meer geeft op initialisatie pogingen.

Bij 3 zo min mogelijk rotzooi zichzelf automatisch bij startup laten laden.

Bios moet je gewoon met de hand 'optimaliseren', bij de rest kan je de technet sysinternals tools 'autoruns' en 'processmonitor' gebruiken, de eerste om te kijken wat je allemaal opstart, de 2e om eens een bootlog analyse te doen.

Paar leuke programmatjes om je boottime te meten zijn: boottimer of bootracer, die meten de windows startup tijd en logon naar desktop tijd. Verder kan je zelf een scriptje maken wat desktop2desktop time meet, dus hoe lang het duurt eer je weer op de desktop bent na het drukken van reboot.

Onderstaande in een lege text file zetten en opslaan als 'reboot-timer.vbs' daarna aanklikken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Option Explicit
On Error Resume Next
Dim Wsh, Time1, Time2, Result, PathFile, MsgResult, MsgA, AppName, KeyA, KeyB, TimeDiff
MsgA = "Please close all running applications and click on OK."
KeyA = "HKEY_CURRENT_USER\Software\RestartTime\"
KeyB = "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run\RestartTime"
AppName = "ReBoot-Timer"
Set Wsh = CreateObject("WScript.Shell")
PathFile = """" & WScript.ScriptFullName & """"
Result = wsh.RegRead(KeyA & "Times")
if Result = "" then
MsgResult = Msgbox (MsgA, vbOKCancel, AppName)
If MsgResult = vbcancel then WScript.Quit
Wsh.RegWrite KeyA & "Times", left(Time,8), "REG_SZ"
Wsh.RegWrite KeyB, PathFile, "REG_SZ"
Wsh.Run "cmd /c Shutdown -r -t 00", false, 0 
else
Wsh.RegDelete KeyA & "Times"
Wsh.RegDelete KeyA
Wsh.RegDelete KeyB
TimeDiff = DateDiff("s",Result,left(Time,8))
MsgBox "Your computer reboots in " & TimeDiff & " seconds", VbInformation, AppName
end if
wscript.Quit

Laatste is nog toegangstijden harddisk, een SSD start veel sneller op dan een traditionele harddisk. Maar als je de alles goed voor elkaar hebt is op harddisk (raid0) ook een windowsboot van onder de 30sec te halen. Op SSD heb ik met een schone w7 install een windows boot van 7 sec tot logon en 9 sec tot desktop, en een reboot-time van 30 sec.

edit: processexplorer moet processmonitor zijn, daarmee kan je een boot-trace uitvoeren...

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 11:33
Ondanks dat er veel sata poorten bezet zijn kun je wel het bios gaan tweaken om wat sneller op te starten. Weet zo uit mijn hoofd niet hoe dat in jouw bios kan gaan, maar je kan bijvoorbeeld denken aan het uitschakelen van niet gebruikte apparaten of het uitzetten van sata controllers die niet gebruikt worden (wanneer er buiten de x58 chip om extra sata poorten zijn toegevoegd met een apparte controller chip). Ook zijn er wel eens opties als fast boot in bios te vinden waarmee hij een aantal tests over slaat (wat niet erg is als het systeem al stabiel draait).

edit: Dark was me voor....

• zybyah
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-01-2019
dank je wel voor de hulp maar alles wat er stond heb ik geprobeerd.
alleen nog geen tijd winst.
kan ik ook iets instellen dat hij niet elke keer zoekt naar alle apparaten?
als er 1x alles geladen is zou hij het toch kunnen onthouden??
of is het niet zo simpel? hij kijkt ook elke keer voor het opstarten kan ik op shift of ctrl + F4 drukken voor iets kan dat ook uit?(raid controller) (kost ook weer tijd)

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21

AzzKickah

06-CENSORED

1,5 minuut opstart-tijd.
Wow... dat je nog tijd overhoudt voor andere dingen joh!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb ongeveer dezelfde pc, maar dan met 1 dvdbrander en 'maar' 3 harddisks. Mijn pc doet er zo'n 5 minuten over om op te starten in totaal. Die 2.5 minuut van jou valt dus reuze mee. Mijn installatie draait wel al een aantal maanden, dus dat maakt hem ook trager en heb muissoftware, catalyst, daemon tools, hamachi remote control, AVG etc. aan.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:36

Dark

who tweaked the light?

zybyah schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 09:52:
dank je wel voor de hulp maar alles wat er stond heb ik geprobeerd.
alleen nog geen tijd winst.
kan ik ook iets instellen dat hij niet elke keer zoekt naar alle apparaten?
als er 1x alles geladen is zou hij het toch kunnen onthouden??
of is het niet zo simpel? hij kijkt ook elke keer voor het opstarten kan ik op shift of ctrl + F4 drukken voor iets kan dat ook uit?(raid controller) (kost ook weer tijd)
ja hoor als het goed is kan je in de bios wel ergens de raidcontroller uitzetten als je die niet gebruikt, ik ken jouw bios niet precies, maar meestal staat zoiets onder ´intergrated peripherals´ ... dat scheelt idd seconden...

EDIT:
heb voor de grap eens w7 op een non raid harddisk installed, met alle updates enzo. controller staat wel in raid mode en er hangen in totaal 3 hdd's, 1 ssd, en 1 dvd aan.

uitslagen met de genoemde boot time progsels:

dus waar bij jullie die extra minuten vandaan komen... ik weet het niet... misschien trage harddisk? maar lijkt me in geval van ts niet aan de orde, zoveel trager dan een p55 mag het toch op een x58 niet gaan, schijf hier is een 1tb wd caviar black.

en nog meer edit: ;)
ik weet niet of het nog uitmaakt, maar hier is alles sata2 en aangesloten op 1 enkele controller, de ich10, als je meer disk controlers nodig hebt - zoals ide, sata3, esata, secundaire raid controller, dan neem ik aan dat je dat terug ziet in de tijd die de bios nodig heeft. wellicht handig om na te zien of je het aantal gebruikte controllers kan beperken.

[Voor 39% gewijzigd door Dark op 26-11-2010 14:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee