Toon posts:

Jamo SW-90 subwoofer bij S426 HCS 3 Surround Speakerset?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst de surround set gekocht bij iBood.

Nu begint laag daar bij 48Hz, dat lijkt me redelijk hoog nog voor de bas.
Ik heb nog een SW-90 passief subwoofertje staan, ook van Jamo. Deze sub is echter wel 8Ohm en heeft een vermogen van 70W continue en 100W piek meen ik.

Is het een optie om deze twee front surrounds door deze subwoofer te lussen? De fronts zijn 6Ohm en 100/140Watt. Ik zal ze normaal nooit voluit aan hebben, maar ik vraag me af of dit 1: nut heeft en 2: verstandig is, voor het verschil in Ohm baart me zorgen.

Ik hoop eigenlijk dat ik hier weg kom zonder een actieve sub :P
De versterker is trouwens een Harman Kardon, type weet ik niet maar Watt genoeg :)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:35
Heb je geen actief subwoofer kanaal ? Lijkt me niet verstandig om alles door te lussen, 2 kanalen aan die sub + 2 fronts kan sowieso niet, hij zal dan bij 1 speaker aangesloten moeten worden. Daarnaast is de vraag of dat wenselijk is, je vermogen kan wel veel zijn, maar dan nog is het de vraag of ie genoeg vermogen levert om die 2 speakers tegelijk aan te sturen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
NoepZor schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 21:11:
Heb je geen actief subwoofer kanaal ? Lijkt me niet verstandig om alles door te lussen, 2 kanalen aan die sub + 2 fronts kan sowieso niet, hij zal dan bij 1 speaker aangesloten moeten worden. Daarnaast is de vraag of dat wenselijk is, je vermogen kan wel veel zijn, maar dan nog is het de vraag of ie genoeg vermogen levert om die 2 speakers tegelijk aan te sturen.
Ik heb op de versterker wel een pre-out voor de sub, maar dat is toch alleen een voorversterker? Daar hoort volgens mij een actieve (met eigen versterker/voeding) sub op.

Deze sub heeft 4 aansluitingen: twee voor de links/rechts front vanuit je versterker en 2 voor naar de links/rechts fronts toe. Het is dus de bedoeling dat je hem op deze manier doorlust. Ik vraag me alleen af of iemand deze sub kent en me kan vertellen of dit nut heeft. Of in elk geval dat ik mijn versterker niet beschadig door een 8Ohm sub met daaran 6Ohm speakers er op aan te sluiten :P

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:14

FeaR

In GoT we trust

Op zich zegt die 48 Hz niet heel veel. Maar als je toch een subwoofer hebt staan kan je het net zo goed testen. Doorlussen gaat inderdaad zoals je zegt: subwoofer tussen speaker en receiver zetten. Overigens zegt het vermogen dan ook weer niets, want aangezien alles passief is zal de receiver/versterker het vermogen moeten leveren. Het opgegeven vermogen van de speakers/subwoofer zegt dus niet veel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 21:33:
Op zich zegt die 48 Hz niet heel veel. Maar als je toch een subwoofer hebt staan kan je het net zo goed testen. Doorlussen gaat inderdaad zoals je zegt: subwoofer tussen speaker en receiver zetten. Overigens zegt het vermogen dan ook weer niets, want aangezien alles passief is zal de receiver/versterker het vermogen moeten leveren. Het opgegeven vermogen van de speakers/subwoofer zegt dus niet veel.
Ik snap dat het vermogen niet zoveel zegt, ik denk niet dat mijn versterker de sub en de twee speakers vol krijgt. Maar wat ik meer zat te denken: als die sub 8Ohm is en de speakers 6, komt er dan niet veel te veel bas in en te weinig geluid uit de speakers? (Of andersom :P )

Ga het in elk geval proberen als het geen kwaad kan :)