Problemen met gekochte auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Februari dit jaar heb ik een Suzuki Swift gekocht met 3 maanden bovag garantie. Grote beurt + nieuwe distributieriem bij aflevering en een km stand van 94.500. Nu staat hij inmiddels voorbij de 105.000.

Vanaf aanschaf met koude start lichte piep van een riem, remmen die piepten en slecht remden, abs die weigerde, airco die niet goed werkte en auto die slecht liep

Terug naar gelissen waar ik de auto heb gekocht:
- Ja nieuwe remblokken zijn erop gezet, niks aan de hand, piepen is normaal
- Multiriem even aangespannen daar

Had nog wat andere kleine dingen toen, en ik was lastig en moest eisen verlagen etc etc.

Tijd geen of nauwelijks last van de piepende riem.

Maar kwam wel vrij snel terug, bij koude start even piepende riem.

Naar de suzuki gegaan voor controle voor de remmerij aangezien het niet klopte (koude start lichte piep van een riem, remmen die piepten en slecht remden, abs die weigerde, airco die niet goed werkte en auto die slecht liep)

Alles gerepareerd voor dik 350 euro, volledig nieuwe remschijven en remblokken, riem nagekeken, abs werkend, airco werkend, en auto afgesteld
Suzuki gaf aan dat de multiriem in de gaten moest houden

2 weken terug kleine beurt na 10.000 km, aandachtpunt weer de multiriem, hebben ze bijgesteld

Vorige week terug gegaan omdat er een riem 10km gilde na de koude start, een en ander ingespoten en nagekeken en moest ik in de gaten houden

Deze dinsdag langs gegaan omdat het alleen maar erger werd, suzuki heeft een uitgebreide controle gedaan
Conclusie: distributieriem was verkeerd gespannen en stond op knappen, ik mocht geen meter meer rijden

Advies: of alles laten loshalen en opnieuw erop zetten voor 120 euro ex btw, maar beter was terug naar gelissen te gaan

Ik naar gelissen, zelfde man gesproken die mij begin dit jaar ook heeft afgeblaft.
Rustig mijn verhaal gedaan, controle papier laten zien van suzuki. Direct commentaar waarom ik geen beurtje bij hun had laten uitvoeren. Gezegd dat hij dat zelf ook weet en aan hem zelf heeft te danken.
Begon al direct erover dat het geen garantie was en iemand anders (suzuki mengelers) er aan heeft gezeten, ik ging in verdediging dat hun die distributieriem erop hebben gelegd en het hun fout is.
Hoop gedoe en gemompel, hij wou dan zelf een controle uitvoeren. Telefoon ging af bij hem en hij nam rustig op en maakte het telefoontje af. Dan een afspraak maken, kon alleen 9 december, kwam niet uit, kan het niet eerder? Wou een afspraak voor de 8e maken.
Hij vraagt wat het probleem is, ik zeg hem rustig dat ik hem dat net heb uitgelegd en hem zelfs een blaadje heb gegeven waar het ook op stond.
Hij flipte direct uit, scheurde het afspraken blad kapot en gooide het weg, zei hardop dat ik onbeleefd was en nog van alles. En ging achter zijn computer zitten.
Ik ben zo rustig als mogelijk blijven staan en heb hem een aantal minuten aangekeken. Toen ik geen reactie kreeg, zei ik zo van gaat u mij gewoon negeren of wat?
Weer hoop gedoe en moeilijk zus en zo, en ik was onbeleefd, afspraak gemaakt voor de 8e, en hij zou wel een prijsopgave laten weten.
Ik weer mijn standpunt herhaald, jullie fout dus jullie lossen het maar op. Ik moest de auto maar de 7e afleveren dat hij de 8e koud was.
Gezegd dat dat prima was en dat ik hem dan tot dan maar liet staan thuis, mocht er immers geen meter mee rijden, toen het verhaal van ja breng dan maar een keer langs dan kunnen wij anders wel eens tussendoor kijken.
Auto achtergelaten, sleutel afgegeven en weggelopen.

Terug gelopen naar de suzuki, hun waren met stomheid geslagen, nog nooit zoiets meegemaakt. Gevraagd of als ik de auto terug had weer een controle kon laten uitvoeren, totaal geen probleem, nogmaals bedankt en mam maar gebeld of ze mij wou ophalen...

Tot zover, geen idee hoe of wat nu verder...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:04

aKra

Intentionally left blank.

Ik denk dat je beter gewoon even de BOVAG kan bellen, verhaal kan voorleggen, en duidelijk maken dat de oorsprong dus zit in de distributieriem. Je hebt tussentijd niks aan de distributieriem gedaan (als je dit kan aantonen nog beter) en deze is door het bedrijf waar je de auto hebt afgenomen er op gezet dus hun hebben duidelijk de 'fout' gemaakt.

BOVAG zal je ook wel vertellen wat je het beste kan doen, echter, 3 maanden garantie zijn dus wel voorbij, en volgens mij zit er geen garantie op producten waar je ook niet voor betaald. Klinkt vreemd, maar zo ver ik mij de voorwaarden kan herinneren van een aantal dealers werkt dat zo.

BOVAG dus ;)
Hoe lang heb ik BOVAG Garantie op reparatie- en onderhoudswerkzaamheden?
Bij auto’s: 3 maanden.
Zoiets dacht ik al, dat houd dus eigenlijk in dat je niet echt veel recht hebt op garantie. Ondanks dat hij er verkeerd op gelegd is, wat eigenlijk schaamtevol is voor het garagebedrijf...

[ Voor 19% gewijzigd door aKra op 23-11-2010 19:54 ]

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Begrijp ik goed dat het spannen van de multiriem het gepiep steeds wel (even) opgelost heeft?

Hoe kan het probleem dan ineens in de distributieriem zitten? Weet je zeker dat dat probleem met de distributieriem niet nieuw is? En dus ontstaan is na de garantieperiode?

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 23-11-2010 20:02 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Nondeju dat is wel even heel erg kak. :/

@Xander: Nou waarschijnlijk hebben ze dan ook de poulies gesmeerd waardoor het even (en idd echt een paar dagen) goed ging.

[ Voor 61% gewijzigd door Joopieboy op 23-11-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Joopieboy schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 20:02:
@Xander: Nou waarschijnlijk hebben ze dan ook de poulies gesmeerd waardoor het even (en idd echt een paar dagen) goed ging.
Maar dan nog. Die piepende multiriem kan toch toch eigenlijk geen voorbode zijn geweest van die problemen met de distributieriem? Het zijn toch twee verschillende dingen?

BOVAG bellen lijkt me inderdaad een goed plan.

edit:
Wacht even, ik had even gemist dat de distributieriem bij aflevering vervangen is...

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 23-11-2010 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Op motor en aandrijflijn zit bij een Bovag-occassion sowieso 3 maanden garantie. Op een nieuw product (in dit geval een distributieriem) zelf zit 1 jaar garantie, want dat is immers wettelijk bepaald. :+

Ik zou die dealer sowieso aansprakelijk stellen. Dit getuigt gewoon van onkunde. :X

Bij ons hebben we ook een klant die een dure auto had gekocht, waarbij een hoop gerommeld was (distributietandwielen verkeerd etc). Motor was vastgelopen en er bleek meer mee gerommeld te zijn. Die man heeft 't gewoon voor laten komen bij een rechter en had het gewonnen. Helaas kon hij de koop niet meer ongedaan maken (was immers net iets teveel tijd over heen gegaan) maar had in ieder geval wel de kosten voor een compleet gereviseerd motorblok eruit (hij had 4500 Euro kunnen vangen van de verkopende partij). Samen met de rest van het gerommel zal 'ie er niet uit kunnen komen en dus geld bij moeten leggen, maar da's weer een verhaal apart. :+ Dit betreft trouwens een oldtimer waar een Bovag etc niet eens mee van doen heeft. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Bart-Willem op 23-11-2010 20:07 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:03
Multiriem is een beetje een Swiftkwaaltje, de piep komt regelmatig terug. Je kunt het oplossen door hem strakker aan te spannen, maar dan verkloot je je waterpomplagers en uiteindelijk gaat de pomp lekken. De riem regelmatig (laten) spannen, dan is er niks aan de hand.

Distributieriem vervangen is hooguit een uurtje werk, riem met spanrol kost €90 bij de lokale automaterialenzaak. Ik weet niet waar je woont, maar ik wil het best voor je doen voor een pakje shag :P :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36

talin

ES-MA

ik zie nergens de prijs van die swift staan maar de BOVAG garantie kan je vergeten:
BOVAG Garantie is standaard van toepassing als een particulier een gebruikte auto koopt met een aankoopbedrag van minstens € 4.500,– of het aankoopbedrag 35 % of meer van de oorspronkelijke nieuwprijs bedraagt.
http://www.bovag.nl/index.php?pageID=34

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
talin schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:03:
ik zie nergens de prijs van die swift staan maar de BOVAG garantie kan je vergeten:

[...]

http://www.bovag.nl/index.php?pageID=34
BOVAG Garantie is standaard van toepassing ...
Ik zie niet in waarom een garagebedrijf niet van die standaard zou kunnen afwijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 24-11-2010 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36

talin

ES-MA

Xander schreef op woensdag 24 november 2010 @ 10:53:
[...]

[...]

Ik zie niet in waarom een garagebedrijf niet van die standaard zou kunnen afwijken.
en wat houd de standaard garantie van een BOVAG dealer/garage in?
dat een auto dus meer dan bovenstaande bedrag moet hebben gekost of 35% van de nieuwwaarde.

wat snap ik daar niet aan dan?

zit nu ff de algemen voorwaarden voor particulier door te lezen en zie daar zelfs in stan dat een derde niet aan de auto en al helemaal niet aan dat onderdeel dat geclaimd word mag hebben gezeten zonder toestemming van de reparateur.

gezien de TS heeft ie dus een probleem als de verkoper zich daarop gaat verhalen.

[ Voor 28% gewijzigd door talin op 24-11-2010 12:46 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Distributieriem is wel slecht dat ze je daarmee eerder weer wegstuurden. Maar goed je had garantie als je hele motor in de soep liep. Ik had verwacht dat het de vsnaar was :)

Remmen kunnen piepen, daar die je niet zo veel tegen. Je kan ze vervangen en met originele remmen zul je er minder snel last van hebben. Bij droogte en heel warm weer piepen mijn remmen ook snel. Nadat ik ze vervangen had kwam dit ook weer snel terug.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
talin schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:41:
[...]

en wat houd de standaard garantie van een BOVAG dealer/garage in?
dat een auto dus meer dan bovenstaande bedrag moet hebben gekost of 35% van de nieuwwaarde.

wat snap ik daar niet aan dan?
Dat niet iedere garantie standaard hoeft te zijn...

Misschien zat er standaard geen garantie bij die swift, maar is dat bij de koop toch erbij bedongen. Dan heb je toch gewoon garantie? Ook al is dat niet standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Marzman schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:45:
Distributieriem is wel slecht dat ze je daarmee eerder weer wegstuurden. Maar goed je had garantie als je hele motor in de soep liep. Ik had verwacht dat het de vsnaar was :)

Remmen kunnen piepen, daar die je niet zo veel tegen. Je kan ze vervangen en met originele remmen zul je er minder snel last van hebben. Bij droogte en heel warm weer piepen mijn remmen ook snel. Nadat ik ze vervangen had kwam dit ook weer snel terug.
Remmen waren dermate afgesleten en scheef dat ze wel moesten worden vervangen. Ook een fout van hun.

Even terugkomend op dit verhaal. Pap heeft gebeld, ik was er echt klaar mee inmiddels.

Hun verhaal is dat ik arrogant binnen kwam gelopen en alles, alsof ik de hele wereld aankon.
Ze zouden er naar gaan kijken en hun eigen diagnose stellen. Like wtf, auto is al meerdere malen gecontroleerd bij Suzuki en bij de laatste grote controle kwam dit er uit...

Maar goed, arrogant? Eerder boos, maar toch ben ik rustig binnen gelopen, en heb ik mijn gehele verhaal gedaan, wat er allemaal is voorgevallen, wat Suzuki al heeft gedaan, etc. Daar had hij geen oren naar en begon gelijk moeilijk te doen. Maar kennelijk vinden ze het gek, als je vanaf het begin vanaf word tegengewerkt en je zelfs voor lastig word uitgemaakt, dat je je auto bij een ander bedrijf laat onderhouden en controleren, en fouten van hun laat herstellen, dat nu de maat vol is nu er wéér iets niet goed blijkt te zijn. En dat ik dan weer word tegengewerkt en moeilijk zus en lastig zo, dat ik dan steeds korter en duidelijker ga reageren, met onder andere een een opmerking van 'u heeft het aan uzelf te danken dat ik de beurt niet hier heb laten uitvoeren'. Ze snappen kennelijk niet dat ik ook eens mens ben.

Maar goed, botst lekker tussen ons, en ik ben er nu dus echt klaar mee, pap gaat er achter aan en ben eens benieuwd wat eruit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

We hebben het nu over die veel te dure Swift die je bij die toko voor 4500 euro hebt gekocht?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
GaMeOvEr schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:37:
We hebben het nu over die veel te dure Swift die je papa bij die toko voor 4500 euro hebt heeft gekocht?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Daarover gaat een stuk van de ruzie thuis, moet pa nog een kleine 2000 euro afbetalen, rest heb ik wel betaald toendertijd. Dus ja. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Beetje jammer. Betaal je aanzienlijk teveel voor zo'n hok bij de stealer, heb je nog hetzelfde gezeik als je zou hebben bij een willekeurige 4e hands autoboer/kamper waar de auto minstens 1500 minder had gekost.

Overigens, begrijp ik het nu goed dat je diverse gebreken door een andere toko hebt laten oplossen dan de toko waar je de auto gekocht hebt? Dat is in het kader van garantie en gezeik voorkomen nooit handig natuurlijk.

Stel nu dat je er helemaal niet meer uit was gekomen met die tent en zij wilden de reparaties niet voor je uitvoeren, dat was het moment geweest waarop je een second opinion gaat aanvragen elders. Met de daar ingewonnen info had je dan vervolgens de Bovag in kunnen schakelen.

[ Voor 56% gewijzigd door GaMeOvEr op 25-11-2010 01:26 ]

Aannames zijn fataal.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dat was misschien een goeie optie geweest ja. En ik had idd na het gezeur de 1e keer geen zin in weer gezeur en nog het vertrouwen om mijn auto daar te laten repareren.

Mijn vader heeft inmiddels alles geregeld. Auto is kosteloos gerepareerd, en ze hebben zelfs info ingewonnen bij Suzuki Mengelers, ook hoe het dan wel gemonteerd moest worden. De 'oude' ditributieriem (16.000km oud) had al scheurtjes erin en rafels eraan, en die hebben ze vervangen voor een nieuwe. Alles opnieuw en goed vastgezet, dus dit is nu in orde. Gelukkig!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dan zullen ze toch wel het schaamrood op de kaken gehad hebben. :+

Volvotips.com

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Pa zei dat ze ineens verdacht vriendelijk waren en met zijn 3en hem keurig geholpen hadden.
En ik denk idd als een Mitsubishi garage zulke blunders maakt, en dan ook nog eens langs moet gaan voor hulp/advies dat ze dat wel met hangende pootjes zullen hebben gedaan. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-05 01:41

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja, dat is eigenlijk vrij standaard hoor :) * Destruction belt ook regelmatig met dealers voor info. Sommigen hier in Zwolle geven geen informatie. Dan bel ik naar een dealer van hetzelfde merk, maar dan in Amsterdam of Rotterdam. Die leggen alles gewoon haarfijn uit :+

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Pagina: 1