• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Hoi mensen.

Ik heb hier thuis een Haier W62N laptop staan die prima functioneert.
Echter gaat het opladen en onder spanning houden van de laptop de laatste weken erg moeizaam.

Eerst dacht ik dat de voeding en/of aansluiting het waren maar niets bleek minder waar.
Toen heb ik vervolgens het moederbord er uit geschroeft en de voeding aansluiting bekeken.
Deze bleek een gescheurde soldering te hebben en die heb ik dus opnieuw gesoldeert.

Helaas bleek dit ook niet de oplossing.
Ofschoon de voeding aansluiting nu niet meer zo heet wordt dat de aansluit jack gewoon smelt...blijft voeding nog steeds instabiel.

Dus wederom heb ik het bord eruit geschroeft en met de accu eraan onder spanning gezet en gekeken welke onderdelen mijn inziens te warm werden of vreemd functioneren vertoonde.

Wat ik heb geconstateerd is dat de voeding alleen koud 30sec aan / 30sec uit gaat dus, hij blijft niet permanent aan. ( dit herhaalt zich zo'n 10min lang )
Steeds wanneer de voedig ook wegvalt hoor ik een soort van tikje uit of de accu of het onderdeeltje in de roode circel van de foto.

even ter uitleg,
Het onderdeel in de roode circel wordt dusdanig heet dat het niet aan te raken is na enkele minuten.

Het soort van winding / transformatortje in de groene circel achter de jack-in-box aansluiting wordt ook erg warm maar is wel aan te raken. helaas is op foto niet goed te zien dat het een soort van koperwinding is.
( ik het idee dat die winding ook een beetje stinkt naar een verbrand keukenapparaat )

De 2 onderdelen in de geele circel worden ook beide "behoorlijk"warm als de voeding ingeschakeld is. ik heb geen idee of dat de bedoeling is of niet.

Mijn vraag is dus of iemand uit bovenstaande uitleg i.c.m. de foto mij kan vertellen welke onderdelen wel warm tot heet mogen worden en welke juist niet.
Aangezien de onderdelen enkele centen kosten en makkelijk te vervangen zijn probeer ik dat liever eerst voordat ik hem naar een duur reparatie centrum stuur ( als hij dat Überhaupt nog waard is)

Hier dus de foto.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/23/1290519283-050.jpg

Indien iemand een suggestie heeft en/of graag een detail foto zou willen zien ... laat het maar weten.

Alvast bedankt.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat de omcirkelde onderdelen betreft kan ik je niet direct zeggen en zou je al een schema van het moederboard erbij moeten hebben, of merknamen/typenrs e.d. van de onderdeeltjes. Iets anders wat ik mij af vraag is of je zomaar spanning op je board hebt gezet zoals je laat zien op de foto, en dus zonder koeler op de cpu. In dat geval denk ik dat je je cpu wel kan vergeten en die schade opgelopen heeft want je mag een cpu nooit zomaar zonder koeler aansluiten, en ik voor jou hoop dat de cpu zichzelf heeft uitgeschakeld vanwege oververhitting.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:07

Dark

who tweaked the light?

kan niet precies zien wat erop staat, maar het zijn spoelen aan het bijschrift op de print te zien SLx, L is meestal een spoel. SCx zijn condensators enz.

ik denk smd power inductors ... 5r2 is bv. 5.2 µH

aan de dikke printbanen rond de gele onderdelen te zien is dat het voedingsstabilisatie deel van de printplaat.

groene ding zie ik niks van dus kan ik ook niks over zeggen

[ Voor 32% gewijzigd door Dark op 23-11-2010 21:01 ]

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties.

@Roel1966
Ik heb het systeem niet opgestart.
De cpu en chipset zijn dus niet werkende geweest gedurende het testen.
Ze zijn dus ook niet warm geweest.
Het ging mij er meer om in de zin van....ALS ik spanning op het board zet..wat gebeurd er dan en, welke onderdelen vertonen buitensporig gedrag.

@ DARK.

Idd de 5R2 is een inductor had ik inmiddels uitgevonden en die mag hand warm worden de spoel ( groene circel ) mag blijkbaar ook hand warm worden zoals gebeurd.
Ik vraag me nu dus af wat dat onderdeel in de roode circel doet. er staat T6x10 op wat refereert aan een weerstand.
Ik heb geen verstand van weerstanden of printen wat dan ook ... maar iets in mij roept op dat een weerstand heet mag worden....misschien heb ik dit mis ?

Eigenlijk ben ik dus mijn inziens terug bij af en is of de accu of de aansturing daarvan defect of toch die voedings aansluiting nog foutief.

Ik sta open voor alle mogenlijke andere opties.
Zoals het nu staat ga ik sowieso nogmaals een andere voedings aansluiting fabriceren en zo mogenlijk dingen uitsluiten.

i.i.g bedankt voor jullie reacties !

• Dark

Dark

who tweaked the light?

grrr dubbel...

[ Voor 76% gewijzigd door Dark op 23-11-2010 23:31 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

lijkt ook een inductor/spoel omdat er SL1 bij staat...

edit probeer eens een foto te maken die wat scherper is? zonder flits maar met meer licht ;)?

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Ik heb even geprobeert wat betere foto's te maken.
Het blijven telefoon camera foto's .. dus excuus voor de kwaliteit.

even ter uitleg ..

foto 1 -> dit onderdeel wordt dus zo bloedje heet.

foto 2 -> even een overzicht incl. die spoel die ik eerder aanhaalde.

foto 3 -> hoe het eruit ziet ergens tussen jack-in-box aansluiting naar accu.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/24/1290616414-60.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/24/1290616414-611.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/24/1290616414-622.jpg

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Lijkt me ook gewoon een power choke van 150muH, net als de grijze vierkantjes. Spoeltjes afkomstig van TMP iig.
http://www.tmpco.com.tw/products_en.aspx?sid=56

[ Voor 3% gewijzigd door Dark op 24-11-2010 21:59 ]

Pagina: 1