Athlon II X4 640 of Phenom II X2 550 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 08:24
Hallo,

Heb snel een vraag. Ik sta eigenlijk op het punt om een sneller systeem aan te schaffen maar de verkoper moet het binnen een uur weten. Hij heeft mij de keus gegeven om te kiezen tussen deze CPU: Athlon X4 II 640 @ 3GHZ of een Phenom II X2 550 @ 3.1GHZ.

Voor welke moet ik gaan? Heb de laatste tijd veel gehoord dat de cores en snelheden niet meer heel veel uitmaken maar vooral het model.

Hij zal worden gebruikt voor alround computeren en gamen.

Moet het zo weten.

mvg,
Elija

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:45
Ik zou voor de Athlon X4 gaan, die zal waarschijnlijk een stuk beter presteren in games als de Phenom II X2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
Ok, dat dacht ik ook. Ik wacht nog een paar reacts af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornzor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-08 08:59
De Athlon X4 640 zou een stuk beter presteren. Ik zou die adviseren. Succes met de aanschaf en veel plezier ermee! Btw goede keuze AMD :)

AMD Ryzen 3900X, ASUS X570 ROG TRIX, 32GB Corsair RGB 3200MHZ, AMD RX6800XT 16GB, 1,5 TB M2 SSD, NZXT Kraken X62, NZXT H510 Elite Black, Corsair RM750x PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Om je het verschil tussen de 2 puur technisch uit te leggen: de Phenom IIs hebben L3-cache, de Athlon IIs niet. Daarom zal een Phenom per core bij verschillende taken sneller zijn. In games zul je dat verschil niet merken, en dan kan je in dit geval beter voor de Athlon gaan, want dan krijg je gewoon meer cores en dus meer multitasking power voor je geld.

Enige sidenote is dat de dualcore Phenoms soms te unlocken zijn tot triplecore of zelfs quadcore. Op dat moment maak je van je 550 een quadcore @ 3,1Ghz met L3 cache en is 'ie op alle fronten (ietsje) beter. Maar je moet daar mazzel mee hebben. Als je op safe speelt, ga voor de Athlon. Heb je beide CPUs naast elkaar liggen, zet dan die 550 even in een systeempje en kijk of en hoe de cores unlocken, trek dan je eigen conclusie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hier kan je redelijk goed zien wat het beste bij jou past:
de Athlon X4 is nml. helemaal niet zovaak sneller.
http://www.anandtech.com/bench/Product/120?vs=188
In games zul je dat verschil niet merken
Denk je ? Ik denk dat het niet klopt wat je zegt en de benchmarks bewijzen dat.
Het maakt wel degelijk uit, L3. In de gevallen dat de Athlon scoort, gaat het om een spel wat meer cores lekkerder vind.

[ Voor 44% gewijzigd door Madrox op 23-11-2010 19:06 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
Dus welke kan ik het beste nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoek eens naar benchmarks van beide CPUs in de voor jou relevante applicaties. Dat zegt namelijk veel meer dan het aantal cores, gigahertzen en de hoeveelheid cache, omdat je die niet 1 op 1 kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Madrox schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:04:
Hier kan je redelijk goed zien wat het beste bij jou past:
de Athlon X4 is nml. helemaal niet zovaak sneller.
http://www.anandtech.com/bench/Product/120?vs=188

[...]

Denk je ? Ik denk dat het niet klopt wat je zegt en de benchmarks bewijzen dat.
Het maakt wel degelijk uit, L3. In de gevallen dat de Athlon scoort, gaat het om een spel wat meer cores lekkerder vind.
Persoonlijk vind ik het verschil duidelijk spreken in het voordeel van de Athlon X4, op die oude games op lage resoluties na. Zelfs Dragon Age (niet al te nieuw meer) maakt al flink gebruik van die extra cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

PatrickH89 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 21:46:
[...]
Persoonlijk vind ik het verschil duidelijk spreken in het voordeel van de Athlon X4, op die oude games op lage resoluties na. Zelfs Dragon Age (niet al te nieuw meer) maakt al flink gebruik van die extra cores.
Dat kan zijn, waa rhet om gaat is dat de Athlon bij apps vaak helemaal niet snel is, Pov-ray en Cinebech scoort die erg goed bijv., maar wie hier gebruikt die software? Bij de meeste apps is de Phenom gewoon sneller, en bij games vaak ook. Lang niet alle nieuwe spellen gebruiken 4 cores. Natuurlijk, hij moet het zelf beslissen. Laat alleen maar zien dat hij met de Athlon zeker niet altijd de snellere CPU in huis haalt. L3 cache maakt verschil, meer dan je denkt.

Speel je vooral veel nieuwe games, is die wellicht met de Athlon beter af. Speelt hij veel minder en doet veel andere dingen met zijn pc; de Phenom II. Als hij echter veel encoding doet, weer de athlon.

[ Voor 11% gewijzigd door Madrox op 23-11-2010 21:53 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

PMG Beleid

Tijd om eerst maar eens wat eigen inzet te tonen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.