Led pak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 15:16
Ik en een vriend willen voor aankomend schoolbal een led pak maken. Alleen vergt dat de nodige voorbereiding daarom dat ik nu al begin met vragen.

Ik kan zelf behoorlijk goed solderen en heb een redelijke kennis op het gebied van electronica. Maar nu is een ledpak toch wel even iets anders. Daarom heb ik nog een aantal vragen:

Ik wil ongeveer 100 - 200 leds in een pak stoppen deze wil ik deels kunnen besturen zodat ik ze deels dus per groepje van 5 bijvoorbeeld van kleur kan laten veranderen enzovoort. Hoe krijg ik dit voor mekaar? Ik heb al iets gehoord van multiplexers maar weet niet echt hoe dat in zijn werk gaat.

Welke leds kan ik het beste gebruiken bij een klein budget ik heb zo'n 100 euro per pak te beschikking dat is excl de aanschafkosten van het pak?

Welke module heb ik nodig om alle led aan te kunnen sturen?

Wat ik zelf al heb gevonden? Nou eigelijk niet heel veel. Ik denk dat ik deze http://cgi.ebay.com/12V-4...m4aa65bfad7#ht_2609wt_907 battery pack ga gebruiken. 4.8A met 12V nu gebruikt 1 rgb led op wit 60mAh dus dat x 100 is 6A voor 1 uur op wit. Nu staat niet alles 1 uur vol te branden maar 4.8A leek mij voldoende voor een hele avond.

Alvast bedankt voor jullie hulp en tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Tip, haal een led lichtslang waarbij een transformator zit van 220 naar 6V of een 12V slang voor in de auto, en sloop daar de buitenkant vanaf. Deze bevatten vaak al bijna alle benodigde elektronica voor wat jij wil.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gebruik RGB strips, dat is stukken makkelijker dan 100den LEDjes 1 voor 1 solderen.

Zoiets als dit: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14962 en dan voor uitbreiding deze erbij: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14965

Volgens mij moet je dan een heel eind kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
ThinkPadd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:16:
Gebruik RGB strips, dat is stukken makkelijker dan 100den LEDjes 1 voor 1 solderen.

Zoiets als dit: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14962 en dan voor uitbreiding deze erbij: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14965

Volgens mij moet je dan een heel eind kunnen komen.
Probleem is dat ik dmv een controller de ledjes een beetje onafhankelijk wil kunnen bedienen en dat kan niet met een lichtslang of ledstrip. De electronica moet allemaal aan de binnenkant komen te zitten alleen het licht mag naar buiten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je ze wil aansturen maar nog niet weet wat multiplexen is, dan is dat niet zo'n handige start.

Maar volgens mij kun je dan het beste aan de slag gaan met SMD led's+dun draad wat je tussen de stof door kunt steken. Op Makezine is er volgens mij ook eens iemand geweest met zoiets. Of bijvoorbeeld een pak met allemaal lasers:
http://www.fashioningtech...os-laser-jacket-lights-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:30
Of een EL-wire suit: http://www.enlighted.com/pages/eljackets.shtml

Afbeeldingslocatie: http://www.enlighted.com/media/el/redcoat/frontdarkx600.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door bredend op 23-11-2010 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Ja maar dat is jammergenoeg al minder flashy. We zitten er nu over te denken om 150 blauwe leds per pak te doen en ongeveer 15 3W witte led drivers om een soort foto effect te geven maar hoe gaat het lukken om die 15 leds 1 voor 1 te laten flashen?

En is het mogelijk om die 150 blauwe leds in groepen van 15 te doen om op die manier een paar patronen te maken of is dat al teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Iemand nog een idee hoe ik de 10-15 groepen onafhankelijk kan bedienen. Dan bedoel ik wel zonder switches maar met een soort van effect.

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:21
Ja: arduino.
Maar dan heb je ervaring nodig met programmeren, en je moet creatief zijn.

Goedkopere / Betere oplossingen weet ik niet.

Groeten

• tweakG5
topaj schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:03:
Ja: arduino.
Maar dan heb je ervaring nodig met programmeren, en je moet creatief zijn.

Goedkopere / Betere oplossingen weet ik niet.
Ja programmeren kan ik ansich wel een beetje maar het geld voor arduino heb ik niet :p.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

Misschien is dit iets boven je macht gegrepen?
Het lijkt erop dat je niet de details qua kennis mist maar de basics en dan wordt het een lang en lastig traject waar het uiteindelijk op neer komt dat iemand anders het maakt en jij wellicht alleen soldeert (en betaalt).

Misschien heb je meer kans op succes als je je wensen vereenvoudigd.

Het gaat er immers om dat je het zelf kunt maken, anders kun je het zo goed kopen met bijbehorende kosten.
Het gaafheidseffect vervalt echt niet als je het iets versimpeld.
Succes!

MSX 2 rulez more

• tweakG5
Greyfox schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:23:
Misschien is dit iets boven je macht gegrepen?
Het lijkt erop dat je niet de details qua kennis mist maar de basics en dan wordt het een lang en lastig traject waar het uiteindelijk op neer komt dat iemand anders het maakt en jij wellicht alleen soldeert (en betaalt).

Misschien heb je meer kans op succes als je je wensen vereenvoudigd.

Het gaat er immers om dat je het zelf kunt maken, anders kun je het zo goed kopen met bijbehorende kosten.
Het gaafheidseffect vervalt echt niet als je het iets versimpeld.
Succes!
Misschien heb je wel deels gelijk. Ik weet wel degelijk wat af van wat ik nodig heb (arduino en multiplexers) maar daar heb ik simpel weg het geld niet voor. Ik ga dan wel voor een pak met simpelweg allen blauwe leds.

Maar is er misschien wel een mogelijkheid om de 3w witte leds te laten flitsen? Is dat misschien mogelijk door een simpele condensator voor de led te plaatsen? Kan natuurlijk niet.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakG5 op 25-11-2010 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:00
Led's laten knipperen kan natuurlijk vrij simpel met een 555 en een FET.

Wat je misschien ook kunt gebruiken is een 4017 met een paar fets. Dan kun je looplicht van 10 led´s of led groepen maken. En dan nog een 555 voor voor de puls, misschien met een potmetertje om de snelheid te regelen.

Als je zelf een beetje handig bent met solderen is dat een best leuk en zeer goedkoop projectje. De aanstuur electronica voor je LED´s kosten dan net 10 euro of zo. Incluzief printplaat en zo. Je kunt zelfs nog een paar 4017´s achter elkaar hangen om een groter `looplicht` te maken.

http://www.bowdenshobbycircuits.info/page5.htm

staan een paar voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

als je het geld voor een volledige arduino niet hebt, kan je het mss zo en zo doen. ik heb die ghetto programmer zelf een tijd lang gebruikt tot ik een usbtinyISP heb gekocht

ipv een cradle gewoon een 6pin header op die hackduino zetten (en aan de kabel ofc)
dan ben je dan voor 15~20 euro klaar voor beide pakken qua controllers

voor mijn ledjes ga ik naar deze verkoper op ebay.
hij verkoopt in duizend LEDjes per keer (soms ook 2 of 5duizend) wat erg veel lijkt, maar voor ±25 euro heb je ze al, heb je gelijk een voorraad :P

waar je wel mee moet uitkijken is de felheid, die dingen zijn érg fel
die blouwe ledjes zou je op z'n minst moeten schuren. dat geeft ook een veel beter effect
die 3W witte LED's zou ik je afraden, ik heb 1W ledjes gebruikt om m'n werkplaatsje wat te verlichten. als je daar direct inkijkt zie je al een tijdje niks :+
kan je mss gewone witte ledjes (ook geschuurd) voor gebruiken

btw, een paar ledjes schuren kost al wat tijd, laat staan een 100-tal. sommige mensen verven hun LED's om hetzelfde effect te krijgen, hoewel dat de felheid drastisch verlaagd (wat mischien zelfs wel handig is 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 22:04

Zeror

Ik Henk 'm!

Kweenie of je er iets aan hebt, maar dit artikel + filmpje is zeker de moeite waard om eens te kijken als je bezig bent met dergelijke lichtgevende kostuums.

- http://kotaku.com/5532061...tron-or-daft-punk-costume

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:02
wat dacht je van een partij RGD leds en die parallel aan een batterij te hangen? dan moet je wel die met een knipperschakeling inside hebben. zoiets bedoel ik. dat heeft dit effect. allemaal parallel schakelen op een batterij (ik zou er meer doen, ze zijn voor 5V, dus 3x 1,5 AA of 9V met een weerstamnd zodat het 5V wordt) zou het moeten lukken. in totaal zou je er misschien 3 kunnen bouwen, mocht 1 groep breken heb je er nog 2. 100 europer pak kun je er stuk of 120 in kwijt (prijs daalt bij grotere koop) dus daar ben je dan mee klaar. batterijtje erbij en wat snoer, al met al kun je met 60 leds en alles makkelijk in de buurt van de 70 euro komen, en dan gok ik nog hoog.
Hoeveel ben je van plan in één pak te doen? want 150 in alleen een bloes is erg veel. vergeet niet, deze dingen zijn fel. onder de goede hoek zijn ze echt pijnlijk voor je ogen. zoals eerder genoemd, schuren of witte verf erover heen kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:50

Sabbi

je denkt aan mij.

Led kerstverlichting kopen, voor 5 euro koop je een streng van 20 lampjes die op 2 AA's branden. Lijkt me toch een hoop makkelijker en goedkoper dan alles zelf aan elkaar knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Als je een 4060 met een paar AND-poortjes pakt waarachter een ledpatroon met een FET schakelt ben je toch vrij eenvoudig klaar.

1x IC 4060 (14 stage ripple counter with oscillator)
2x IC 4081 quad 2-input AND gate
1x weerstand (voor RC bij 4060)
1x condensator (voor RC bij 4060)
8x FET (voor schakelen LED's)
?x led's + weerstanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboutertjes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-04-2022
tweakG5 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:18:
[...]

Probleem is dat ik dmv een controller de ledjes een beetje onafhankelijk wil kunnen bedienen en dat kan niet met een lichtslang of ledstrip. De electronica moet allemaal aan de binnenkant komen te zitten alleen het licht mag naar buiten komen.
Dit lukt wel met een digital rgbstrip.
samen met arduino.
zie o.a. YouTube: Arduino RGB LED working on breadboard
zoeken op RGB LED + 4017 Decoder + TLC5940

[ Voor 3% gewijzigd door kaboutertjes op 01-12-2010 22:55 ]

Pagina: 1