• Timstone
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12-2025
Gegroet eenieder!

Ik ben van plan om binnenkort een Corsair 800D kast en de Corsair H70 koeling te kopen. Eén van de doelen is een zo stil mogelijk systeem te creëren.
Bij de H70 zitten twee ventilatoren (120 mm) van Corsair zelf. De ventilatoren van de koeling zijn niet zo zeer een probleem om te vervangen aangezien in vele reviews te lezen is dat ze twee standen hebben; 1600 toeren en 2000 toeren. Dit geeft een aardige basis om het debiet te gokken. Vandaar dat ik heb gekozen voor één ventilator van Noiseblocker (ik ga niet overklokken en er is maar plaats voor één PWM gestuurde ventilator). De drie bij de kast gevoegde ventilatoren (140 mm) daarentegen zijn een stuk lastiger om te vervangen door Noiseblockers daar ik er geen gegevens van kan vinden.
Kan iemand mij helpen met de volgende vragen:
  • Zijn er in jullie opinie betere merken dan Noiseblocker?
  • Is de keuze van de 120 mm Noiseblocker een goede?
  • Wat is de beste keuze voor de 140 mm ventilatoren?
  • Is het vervangen van alle ventilatoren überhaupt wel nodig of voldoen de bijgeleverde exemplaren?

Paperclip Maximizer!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-01 09:28
pricewatch: Noiseblocker NB-BlackSilentPro PK 2, 140mm

heb ik ook in een CM690-II, in combinatie met PL-2. werkt bij mij perfect.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• haarbal
  • Laatst online: 12:56
Je kan ook een stel scythe 800 rpm fans proberen, het lijkt me sterk dat je die gaat horen. Qua koeling zal het wel goed gaan als je niet overclockt en je een laffe videokaart hebt/ een videokaart hebt die alles naar buiten uitbraakt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Momenteel ben ik zelf ook in het bezit van een Corsair H70 en heb ik een tijdje geexperimenteerd met diverse fans op het rad waaronder Scythe Slipstreams, Noctua en zelfs Papstfans. De Noctua's waren de stilsten van alle fans echter is er een ander probleem namelijk door het dubbeldikke rad heb je meer luchtdruk nodig.

Probleem is dus dat je sowieso fans moet pakken met een hoger rpm waarbij natuurlijk lawaai ontstaat en bv bij de Scythe Slipstreams dit bijgeluiden veroorzaaktte even als de Papstfans. De Noctuafans hadden dit niet echter waren de koelprestaties er ook naar en tja, je koopt geen H70 om toch nog met hogere cputemperaturen te zitten.

Uiteindelijk heb ik weer de originele fans erop gezet en deze aangesloten op mijn Scythe fancontroller en deze op ongeveer 1600 rpm gezet. Na al dat experimenteren was dat nog het meest aangename geluid plus het voordeel dat wanneer de cpu echt moet gaan werken dat je het rpm zelf omhoog kan draaien.

Dan qua 14 cm fans heb ik zelf goede ervaringen met Noctua welke ik nu in mijn Lian Li als topfans heb zitten en goed presteren met een aangenaam geluid. De Noiseblockers 14cm zijn ook zeker niet verkeerd maar echt stil zijn ze niet in vergelijk dan met de Noctua 14 cm fans, hetgeen ik zelf in de praktijk uitgeprobeerd heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Roel1966 op 23-11-2010 17:49 ]

• Roel1966
  • Niet online
haarbal schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:10:
Je kan ook een stel scythe 800 rpm fans proberen, het lijkt me sterk dat je die gaat horen. Qua koeling zal het wel goed gaan als je niet overclockt en je een laffe videokaart hebt/ een videokaart hebt die alles naar buiten uitbraakt.
Dat werkt echt niet bij een H70 en hooguit wel bij een H50 omdat de H70 een dubbeldik rad heeft en dan 800 rpm veel en veel te laag is. In dat geval kan je nog beter de stockkoeler op de cpu zetten en die op een laag rpm laten draaien dan dat je een dure H70 erin zet.

• haarbal
Misschien kan de TS dan beter een mugen 2 kopen?

• Roel1966
  • Niet online
haarbal schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:21:
Misschien kan de TS dan beter een mugen 2 kopen?
Om eerlijk te zijn denk ik eerlijk gezegd hetzelfde, en dan met 2 1200 rpm fans erop.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

met een fan is de mugen 2 al stil genoeg, vooral als je de fanspeed op 50% zet

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-01 13:22
Als je voor een systeem gaat dat zo stil mogelijk moet zijn, zou ik geen h70 nemen. Dit is wat SPCR, dé autoriteit op het gebied van stilte, erover zegt:
(...)but even if it cooled as well as the Megahalems of the world, the noise of the pump would remain a problem. The pump generates a loud buzzing sound like that of a toy motor, so no matter how well the H50 performs, in a closed case or otherwise, it will always be louder than a traditional high performance air cooler unless you use a loud fan to drown it out. Furthermore, the H50 lacks a soft mounting option for the radiator and fan, so vibration may also have an additional negative impact on its overall acoustics.

• haarbal
Mugen 2 heeft standaard een 1300rpm pwm fan als ik me niet vergis. Ik heb er 1 gemonteerd op een i5-750 en die werd onder load maar 50 graden. Volgens mij draaide de fan toen nog op langzame (60%?) snelheid.

• Roel1966
  • Niet online
Pruimenvlaai schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 18:06:
Als je voor een systeem gaat dat zo stil mogelijk moet zijn, zou ik geen h70 nemen. Dit is wat SPCR, dé autoriteit op het gebied van stilte, erover zegt:
Dat stukje wat jij laat zien is de H50 waarbij dat geluid van het pompje alleen in het begin was toen de H50 pas op de markt kwam. Zelf heb ik de H50 ook gehad maar hiervan nooit last gehad en het pompje bij mij in elk geval fluisterstil was.

De H70 kan je niet vergelijken met de H50 want het pompje wat daar bij zit is heel anders dan die van de H50 en dus niet alleen dat het rad dubbeldik geworden is. Ook nu bij de H70 hoor ik de pomp niet en nee ik heb geen gehoorproblemen, integendeel, ik heb zelfs een absoluut gehoor.

Enigste punt is en blijft dat door dat dubbeldikke rad je gewoon meer luchtdruk/luchtverplaatsing nodig hebt en het koelvermogen alleen tot zijn recht komt met hogere rpm fans.

• Timstone
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12-2025
Heren,

Heel erg bedankt voor de geweldige reacties.
Okee, samengevat, ga voor Noctua voor de ventilatoren in de kast (140 mm). Aangezien ik een techneut ben en puur uit nieuwschierigheid ga ik wel wat getallen vergelijken in reviews. Altijd nuttig en daar zijn de reviews voor. :)
Dan de ventilatoren voor de H70. Ik heb eerste instantie gekozen voor de H70 omdat ik al eens eerder een waterkoeling had en dat beviel me uitermate goed. Ja, het was gehorig, maar het koelde als de beste. Ik begrijp de verhouding tussen debiet, luchtdruk en geluid en bij de H70 komen daar (uit persoonlijke ervaring) de bijgeleverde ventilatoren als beste uit.
Verrassend als ik het zeggen mag. Had ik niet verwacht.
Aangezien ik een zwart/rood thema wil heb ik nog even verder gezocht. Omdat ik niet ga overklokken is een beest van een koeler nu niet direct nodig en dan is deze misschien ook wel gaaf. Puur vanwege de kleuren. Jammer van de middelmatige koelprestaties, maar dat is denk ik voldoende voor mijn doeleind (misschien combineren met een betere ventilator).
Ja, dat is best een ommezwaai. Toch wil ik jullie hartelijk bedanken!

@Roel1966:
Super dat je je eigen ervaringen hier deelt, heel erg nuttig. Top notch! _/-\o_

Paperclip Maximizer!

• haarbal
De kerst editie :)

anyway, als je niet gaat overclocken koelt zoiets prima, ook op lage toeren.

• InFamous
  • Laatst online: 25-01 20:44

InFamous

excommunicado

k heb zelf de 800d en die 140mm fans hoef je echt niet te vervangen die hoor je niet eens

Formerly known as Ragdoll

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 20:44
@ Roel 1966: Welke Noctua's had jij dan gebruikt voor je test? Die NF-P12 of die 120mm FLX fans? Daar zit natuurlijk nog wel een groot verschil in H2O druk.

• Roel1966
  • Niet online
marcel87 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:34:
@ Roel 1966: Welke Noctua's had jij dan gebruikt voor je test? Die NF-P12 of die 120mm FLX fans? Daar zit natuurlijk nog wel een groot verschil in H2O druk.
Ik heb beiden gebruikt maar de NF-P12 FLX heeft het meeste druk van de 2 en die heb ik in push/pull gehad, maar punt is dat vooral bij het stressen van de cpu ze het net niet bijbenen. En daarbij vinden Noctua fans het niet fijn wanneer er een luchtfilter achter zit hetgeen ik in de praktijk nu ervaren heb.

• Aardwolf
Roel1966 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 17:35:
[...]

Ik heb beiden gebruikt maar de NF-P12 FLX heeft het meeste druk van de 2 en die heb ik in push/pull gehad, maar punt is dat vooral bij het stressen van de cpu ze het net niet bijbenen. En daarbij vinden Noctua fans het niet fijn wanneer er een luchtfilter achter zit hetgeen ik in de praktijk nu ervaren heb.
Ik denk dat je even iets verkeerd typt, maar goed, ik begrijp wel wat je bedoelt. Je bedoelt vast en zeker de NF-P12 (die 9 bladen heeft) maar niet de NF-S12B FLX (die 7 bladen heeft).
Ik vind het wel verrassend en jammer eigenlijk dat die Noctua's hier niet goed door heen komen.

• Roel1966
  • Niet online
marcel87 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 19:53:
Ik denk dat je even iets verkeerd typt, maar goed, ik begrijp wel wat je bedoelt. Je bedoelt vast en zeker de NF-P12 (die 9 bladen heeft) maar niet de NF-S12B FLX (die 7 bladen heeft).
Ik vind het wel verrassend en jammer eigenlijk dat die Noctua's hier niet goed door heen komen.
Nee ik schrijf het goed hoor en kijk maar even bij onderstaande links.

http://www.noctua.at/main...oducts_id=25&lng=en&set=1
http://www.noctua.at/main...oducts_id=12&lng=en&set=1

De gewone NF-P12 heeft namelijk wel meer bladen maar de bladen van de NF-P12B FLX hebben een andere vorm waardoor ze meer druk leveren. Alleen wil het bij gebruik van een rad niet zeggen dat diezelfde fan dan ook goed presteerd en dat is een beetje het punt. Vergeet niet dat wanneer je een fan tegen een rad monteerd dat je een andere drukontwikkeling krijgt dan dat een fan als het ware los hangt tegen een casewand.

Vooral bij een rad als dat dubbeldikke rad van de H70 heb je ontzettend veel lamellen zitten en dan ook nog eens op een lengte van ongeveer 4,5 tot 5 cm waardoor dus de lucht min of meer geperst word. Blijkbaar dat hiervoor dus toch een hoger rpm nodig is waarbij ook nog eens een ander punt mee speelt namelijk de z.n. dead spot, het midden van de fan waar de motor zit en dus geen luchtverplaatsing is.

[ Voor 16% gewijzigd door Roel1966 op 24-11-2010 20:09 ]

• Aardwolf
Nou het zal wel aan mij liggen, maar als ik op de Noctua site kijk, dan zie ik toch echt geen NF-P12 FLX staan, zoals jij Roel1966 dit hierboven noemt, maar alleen die typen wat ik hierboven noemde. Kijk hier maar: Overzicht Noctua fans (bijna onderaan de pagina)!

Daarnaast is de static pressure van de P12 1,68mm maximaal, terwijl dit bij de S12B FLX 1,31mm maximaal is. Dus de P12 levert meer druk en niet de FLX !!!! Ook best logisch dat Noctua standaard zelf de P12 aanraad bij fijnmazige objecten (dus bijvoorbeeld CPU koelers met een grill dat dicht op elkaar staat) en de S12B FLX voor overige zaken, omdat hij minder druk geeft (en als logisch vervolg minder dB(A) produceert per zelfde hoeveelheid verplaatste lucht per tijdseenheid).

Op zich is het allemaal best logisch dat hij meer druk nodig heeft bij die lamellen, dan bij het wegdrukken van een vrije waterspiegel (ofwel de aantal millimeters van de zakking van de water(H2O)spiegel).

Nou goed, het gaat inmiddels wel erg veel over Noctua en dat is niet de bedoeling van de thread, dus we kappen deze discussie maar even af ;). De TS mag kijken wat hij er mee wil. Succes!
Pagina: 1