Cat6 aansluiten op wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel-1982
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10-2024
Beste tweakers,

De afgelopen tijd heb ik hier ontzettend veel gelezen en geleerd over de beste manier om bij mij thuis een nieuw gigabit netwerk aan te leggen. Om zeker te weten dat alles straks goed gaat, wil ik jullie toch een paar vragen stellen waar ik helaas nog geen antwoord op kon vinden met de zoek-functie of met Google.

Eenmaal gelegd, zullen de kabels er voorlopig nog wel even blijven liggen, vandaar dat ik meteen maar voor Cat6 wil gaan om zo voorbereid te zijn op de toekomst. Het zou het mooiste zijn als ik iedereen (ik woon in een studentenhuis), met een wandcontactdoos op elke kamer kan aansluiten.

Normaal gesproken wordt aangeraden om hiervoor een stugge Cat6-kabel te gebruiken. Echter, kan ik daar geen RJ-45 plugjes op knijpen om de kabel aan het andere einde te verbinden in de switch. Daar heb ik een flexibele kabel voor nodig. Vandaar de volgende vraag:

1. Kan het aansluiten van een wandcontactdoos met een flexibele Cat6 kabel leiden tot problemen? Als ik toch een stugge Cat6 kabel moet gebruiken, hoe sluit ik deze dan aan op de switches?

Voor hele netwerk, van modem tot wandcontactdoos, zal ik Cat6 kabels gaan gebruiken. Veel huisgenoten hebben nog oude Cat5 kabeltjes liggen om hun pc aan te sluiten op de wandcontactdoos.

2. Klopt het dat je zonder problemen een pc op deze manier kan verbinden? Dus PC -> Cat5 kabel -> Wandcontactdoos -> Cat6 kabel -> switch -> de rest van het netwerk?

3. Verder vroeg ik me af of jullie misschien een winkel kunnen aanraden met kabels van goede kwaliteit. Helaas zag ik bij de shopreviews niet zo veel reacties op dit gebied. Hebben jullie ervaring met UTP-kabels van http://www.netwerkkabelshop.nl/ ? Of met de König UTP kabels die ze bij www.kleinspul.nl verkopen?

4. Voor de zekerheid vraag ik het toch maar even: UTP is Unshielded Twisted Pair, alle connectoren en keystone jacks kunnen dus ook gewoon unshielded zijn?

Alvast bedankt voor de reacties! Een netwerk aanleggen doe ik niet elke dag en als het straks niet werkt, moet ik het oplossen! ;) Dus ik hoop dat jullie me met dit topic kunnen helpen om een aantal problemen te voorkomen!

Dit is trouwens een schema van het netwerk:
Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/8205/netwerk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 15:34
Welkom op GoT Michiel :) .

Sorry dat ik niet inga op je vragen, maar waarom CAT6 nemen als je over CAT5E al een snelheid van 1Gb/s kan halen?
Verwacht je dat er op termijn 10Gb/s apparatuur aangeschaft gaat worden? Verder is zelfs CAT6 hier niet altijd voldoende voor maar een specifiek type CAT6 en als je al de goede kabel gebruikt dan vervallen alle specificaties op het moment dat je de kabel een keer per ongeluk knipt.

Je begrijpt mijn punt vast wel, gebruik gewoon CAT5E en bespaar je de extra moeite en kosten ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. nee cat6 is cat6. Zorg wel dat je RJ45 connectors ook cat6 zijn.

Ik zal overwegen of je echt alles wil vervangen. Cat5 is ook niet slecht ofzo?

2. Ja, dit is geen probleem. Zolang de aders recht zitten kan dit.

3. Brandrex / systimax is wel een goed merk. Ik weet niet of er echt slechte kabel is.

4. Ja, alleen met shielded kabel gebruik je deze (bijvoorbeeld sftp). Dit heb je dus niet nodig met utp.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het zal wel nuttig zijn om ook te investeren in een kabeltester. Kan je een hoop ellende besparen als je zelf kabels maakt.

Iets als dit bijv.

[ Voor 30% gewijzigd door CaptJackSparrow op 23-11-2010 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Geen switches op de aparte verdiepingen, maar alles naar de meterkast brengen en één of twee van dit soort doosjes monteren:
Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/budget_patch_8p_c5_gray.jpg

En daar dan in de meterkast een nette switch neerzetten.

Tenminste, zo zou ik het doen.

Eventueel twee aansluitingen per kamer realiseren, kun je gelijk een voipcentrale implementeren ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:11
zoals hierboven al paar keer gezegd patchpanels zijn hier zeer geschikt voor de stugge cat6

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRammeloo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:28
Grappig, ik ben een soortgelijk project aan het plannen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik achter de gigabit router een patchkastje (of een opbouw wandcontactdoos) plaats zoals in de post hierboven gesuggereerd. Het ziet er wat netter uit, en het scheelt me een hoop gepieker of de aders in de connector op de kabel die naar de bovenverdieping loopt nou wel of niet gekruist moeten worden (niet geloof ik, maar helemaal zeker weet ik nooit). Ik heb niet voldoende lege pijp naar de rest van het huis, dus ik zal net als jij van een aantal switches gebruik moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:03:
1. nee cat6 is cat6. Zorg wel dat je RJ45 jacks ook cat6 zijn.

[...]
CAT6 heb je in verschillende types, CAT6, 6E, 6PLUS, 6AE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

My-life schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:19:
[...]

CAT6 heb je in verschillende types, CAT6, 6E, 6PLUS, 6AE.
klopt maar volgens mij zit er in de RJ's niet veel verschil. Tenzij je Jacks gaat gebruiken... die kan je wel het beste op je kabel afstemmen. Maar dat is ietsje duurder dan losse RJ45 glaasjes

Edit: om spraakverwarring te verkomen de bovenste post aangepast.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel-1982
Bedankt voor alle reacties!
aZuL2001 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:15:
Geen switches op de aparte verdiepingen, maar alles naar de meterkast brengen en één of twee van dit soort doosjes monteren

En daar dan in de meterkast een nette switch neerzetten.
Ah, dus op deze manier kun je stugge kabels gebruiken en de wandcontactdozen netjes verbinden met de rest van het netwerk! Het voordeel hiervan is dat ik veel minder RJ45 connectoren zelf hoef te knijpen en gewoon korte kant en klare patch kabeltjes kan gebruiken om het patch-panel te verbinden met de switches! Het vastzetten van de LSA keystones is volgens mij veel makkelijker te doen dan dat gepriegel met RJ45 connectoren. Het enige is dat ik wel meer kabel nodig zal hebben omdat ik dan van elke kamer (ook van de 2e of 3e verdieping) helemaal naar beneden moet. Ook zal ik even moeten kijken of er wel voldoende ruimte in de kabelgoten is voor al die extra kabels.

Zou zoiets dan niet ook handig zijn?
Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/patch_keyst_c6_rol_gray.jpg

Hierbij zijn de keystones los te klikken en dus makkelijk te vervangen, of heeft zo'n afgesloten patch-panel zoals aZuL2001 voorstelde nog bepaalde voordelen? Volgens mij zitten de keystones daar gewoon vast op een printplaat, als ik dan een foutje maak of een kabel later anders wil aansluiten kan ik die dan wel makkelijk los krijgen? Kan ik dus keystones ook hergebruiken? Op een paar LSA punch-down tools zag ik van die haakjes zitten, zijn die daar misschien voor bedoeld?

Is er trouwens nog verschil tussen LSA en LSA+? Of is dat gewoon hetzelfde? Bij een beschrijving van LSA+ bij een patch-panel staat het volgende:
www.kleinspul.nl
Gebruik nooit draad waarvan de kern uit meerdere dunne koperdraadjes bestaat, de snijvlakken zullen de dunne draadjes doorsnijden waardoor kontakt (sic) problemen ontstaan.
Toch maar geen Cat6 met flexibele kern gebruiken voor de wandcontactdozen dus lijkt me en toch maar de stugge kabels daarvoor gebruiken. Hoe stug die kabels precies zijn ben ik ook wel naar benieuwd. In de kabelgoten naar de kamers zitten toch meerdere hoeken van 90 graden, hoop dat ik die kabels daar een beetje meewerken.
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:04:
Het zal wel nuttig zijn om ook te investeren in een kabeltester. Kan je een hoop ellende besparen als je zelf kabels maakt.

Iets als dit bijv.
Bedankt voor de tip! Zo'n tester is natuurlijk reuze handig en echt véél goedkoper dan ik dacht!

In antwoord op de vragen over waarom Cat6 mij beter lijkt dan Cat5E: dit is een dusdanige klus voor een studentenhuis dat die kabels hier misschien nog wel 10 jaar liggen voordat mensen weer beginnen over het aanleggen van een sneller netwerk. Als we dan toch bezig zijn hiermee, dan kunnen we het maar beter in één keer goed doen. Met Cat6 hebben we ruimte tot 10 Gigabit en hoeven we over een paar jaar alleen maar de router en switches te vervangen voor hogere snelheden terwijl Cat5E volgens mij maar tot 1 Gigabit gaat en daarmee nu al op z'n max zit. Cat6 is wel iets duurder dan Cat5E, maar niet dusdanig veel dat dat voor ons een reden is om het niet te doen. We delen de kosten natuurlijk ook met 11 man, dus dat scheelt dan ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hai,

Ik heb jouw 'probleem' in mijn eigen huis nu geïmplementeerd. Ik heb het als volgt opgelost:

-Elke kamer een WCD Cat 6
-Stugge Cat 6 kabel naar een patchpaneel (Cat 6)
-Vanaf de patchpanel doorlussen naar een Switch en/of router (ligt eraan hoeveel mensen je wilt aansluiten natuurlijk)

Dit is ook wel leuk leesvoer opzich:

http://www.netwerkproduct...nfo_pages.php/pages_id/44

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 24-11-2010 12:47 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel-1982
Dat is inderdaad een mooie link! In deze beschrijving en ook bij de spullen die jij hebt gekocht, zie ik wel dat alles van de afgeschermde variant is. Is het dan toch beter om shielded in plaats van unshielded connectors en patch-panels etc. te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Michiel-1982 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:41:
In antwoord op de vragen over waarom Cat6 mij beter lijkt dan Cat5E: dit is een dusdanige klus voor een studentenhuis dat die kabels hier misschien nog wel 10 jaar liggen voordat mensen weer beginnen over het aanleggen van een sneller netwerk. Als we dan toch bezig zijn hiermee, dan kunnen we het maar beter in één keer goed doen. Met Cat6 hebben we ruimte tot 10 Gigabit en hoeven we over een paar jaar alleen maar de router en switches te vervangen voor hogere snelheden terwijl Cat5E volgens mij maar tot 1 Gigabit gaat en daarmee nu al op z'n max zit. Cat6 is wel iets duurder dan Cat5E, maar niet dusdanig veel dat dat voor ons een reden is om het niet te doen. We delen de kosten natuurlijk ook met 11 man, dus dat scheelt dan ook weer.
Met alle respect, maar waarvoor zou je nu al niet voldoende hebben aan een gigabit netwerk ?
Alsof je binnen afzienbare tijd meer dan 100 MBit van je ISP gaat krijgen.
En dan nog moet het door 11 users gedeeld worden.
Ook de afschrijving wil je niet over een te lange periode hebben lijkt me.

Ik zou, en dat moet voor de komende 10 jaar echt wel voldoen, de users op 100 MBit zetten, en een gigabit backbone gebruiken. Dan heeft iedereen een "eerlijke" verdeling van de snelheid, en krijg je op dat vlak al minder gezeur.

Zet nog een server of NAS neer voor interne mail en filesharing (QNAP of zelfbouw met bijv ClearOS) en je hebt een zeer deftige setup voor het huis.

En als je heel eerlijk bent hebben jullie echt nog wel voldoende aan 10 MBit per user voor wat surfen en chatten ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:11
aZuL2001 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:12:
[...]

En als je heel eerlijk bent hebben jullie echt nog wel voldoende aan 10 MBit per user voor wat surfen en chatten ;)
Als ze onderling bestanden delen? Als ze grafisch designer studenten zijn van1GB psd's.. of Video editor studenten zijn met files van 20GB...

"10MBit is voldoende" klinkt zeer fel op de "640k ...."
Als ze het kunnen investeren.. zie ik geen reden waarom ze niet meteen cat6 pakken.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

[...]

Met alle respect, maar waarvoor zou je nu al niet voldoende hebben aan een gigabit netwerk ?
En dan nog moet het door 11 users gedeeld worden.
Ook de afschrijving wil je niet over een te lange periode hebben lijkt me.

Ik zou, en dat moet voor de komende 10 jaar echt wel voldoen, de users op 100 MBit zetten, en een gigabit backbone gebruiken. Dan heeft iedereen een "eerlijke" verdeling van de snelheid, en krijg je op dat vlak al minder gezeur.

Zet nog een server of NAS neer voor interne mail en filesharing (QNAP of zelfbouw met bijv ClearOS) en je hebt een zeer deftige setup voor het huis.

De reden dat ik zelf Cat 6 genomen heb, is omdat ik A)futureproof ben, B) het echt geen verschil maakt bijna in kosten tov Cat 5A en C) ik gewoon intern van en naar mijn NAS of andere PC's met een beetje leuke snelheid wil overpompen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Icekiller2k6 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:50:
Als ze onderling bestanden delen? Als ze grafisch designer studenten zijn van1GB psd's.. of Video editor studenten zijn met files van 20GB...
Was geen requirement, werd niets over gezegd.
Niet altijd van het ergste geval uitgaan ;)
"10MBit is voldoende" klinkt zeer fel op de "640k ...."
Als ze het kunnen investeren.. zie ik geen reden waarom ze niet meteen cat6 pakken.
Ik heb het niet over Cat6.

Maar ook voor studenten zijn de budgetten niet eindeloos.
En als je daar een beetje rekening mee houdt voldoet Cat5E ook.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Notna schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:55:
De reden dat ik zelf Cat 6 genomen heb, is omdat ik
A ) futureproof ben,
B ) het echt geen verschil maakt bijna in kosten tov Cat 5E en
Wat kosten van de bekabeling betreft maakt het inderdaad weinig uit.
C ) ik gewoon intern van en naar mijn NAS of andere PC's met een beetje leuke snelheid wil overpompen. :)
Wannahave factor. :)
Jouw centen.

Ik gaf ook alleen maar aan wat _ik_ zou doen. ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

aZuL2001 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:44:
[...]

Wat kosten van de bekabeling betreft maakt het inderdaad weinig uit.

[...]

Wannahave factor. :)
Jouw centen.

Ik gaf ook alleen maar aan wat _ik_ zou doen. ;)
Uiteraard, ieder zijn mening/geld. Maar als ik een simpel voorbeeld neem:

- Stugge kabel 100 meter
- Patchpanel
- 10 WCD

Bij http://www.netwerkproducten.com

Cat 5E:
-24.79
-23.74
-46

Totaal : 94.26

Cat 6A:
-41.95
-27
-50

Totaal: 118.95

Dan ben ik dus totaal bijna 24 euro duurder uit voor Cat 6, welke ik in de nabije toekomst zeker weten niet hoef te vervangen tov Cat 5E wat je wellicht moet vervangen. Vandaar dus ook de keuze voor Cat 6 :)

en ja, ook voor mijn e-pen0r ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Wie de eigenaar is van het pand scheelt ook wel imho.
Eigen woning is ander verhaal dan een studentenhuis waar je "slechts" huurder bent.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
[...]

Bij UPC en Ziggo kun je al 120 MBit krijgen. Glasvezel (voor consumenten) zit nu ook al op 100+ MBit (up en down) en gaat zeker binnen een paar jaar nog veel harder kunnen.
Dit is, zoals al gezegd, van het caliber "640k should be enough for everyone". HD video, software die groter en groter wordt en vooral nog wordt gedownload, alle data in de cloud: de vraag naar bandbreedte gaat alleen maar sneller toenemen de komende jaren.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
True, maar we hebben het over een studentenhuis.
Geen Hi-Tech bedrijf.

Als ik voldoende geld op tafel leg kan ik nu ook gigabit glasvezel tot in mijn huis krijgen.
Maar is het nodig ?

Maar goed, het was mijn mening, anderen mogen er gerust anders over denken. ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 26-09 15:59
Toch maar geen Cat6 met flexibele kern gebruiken voor de wandcontactdozen dus lijkt me en toch maar de stugge kabels daarvoor gebruiken. Hoe stug die kabels precies zijn ben ik ook wel naar benieuwd. In de kabelgoten naar de kamers zitten toch meerdere hoeken van 90 graden, hoop dat ik die kabels daar een beetje meewerken.
Vaste kern zal denk ik niet je probleem zijn. Bij CAT6 is de mantel vaak dikker en zit er een kruisvormige plastic kern in om de paren gescheiden te houden. Als je zo'n CAT6 kabel koopt, dan trekt je die niet zomaar door meerdere scherpe hoeken heen.

En geen shielded kopen. Zal je niet nodig hebben in een stuntenhuis.

• My-life

[...]

Zelfs met CAT6 heb je maar beperkt ruimte tot 10G.
When used for 10GBASE-T, Cat.-6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favourable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment such as when many cables are bundled together. 10GBASE-T runs of up to 100 meters (330 ft) are permissible using Cat.-6a.
bron: Wikipedia: Category 6 cable Maximum length
Pagina: 1