Windows 7 opnieuw installeren - vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3La
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02-2021
Situatie: In november 2009 een Sony Vaio VGN-FW51JF laptop gekocht met windows 7 home premium 64bits OS voorgeïnstalleerd. Omdat ik deze snel wilde hebben en het model uitverkocht was, heb ik voor het showmodel met korting gekozen. Hierop was alle bijgeleverde software en enkele trial-pakketten van de winkel voorgeinstalleerd.

Tijdens de 3 weken dat de laptop in de winkel heeft gestaan zijn door klanten/medewerkers diverse programma's gedownload, is er veel in de instellingen gewijzigd en is er volgens mij door de winkel van alles ingesteld om op het bedrijfsnetwerk te kunnen komen. Ook was geen virusscanner geactiveerd.

Bij deze laptop wordt standaard geen windows 7 cd bijgeleverd, wel is een sticker met de windows key geleverd. De bedoeling is dat direct voor het eerste gebruik de recovery cd's worden gemaakt - dit is niet gedaan, pas toen ik de pc thuis had staan heb ik dit gedaan - nadat de laptop al 3 weken als demo gebruikt was. Dit betekent o.a. dat alle in de winkel geïnstalleerde software en de toen geldende instellingen teruggezet worden...

(zie onderaan voor huidige problemen)

Omdat de recovery cd's niet werken - die zijn pas gemaakt nadat de laptop al 3 weken als demo gebruikt was - wil ik windows 7 helemaal opnieuw installeren. Echter - ik heb geen cd!
Nu kan ik een RTM versie van windows 7 downloaden, is deze te activeren met een windows 7 home premium key? Of is er een betere manier om windows 7 er opnieuw op te zetten?

De winkel wil me niet helpen - in de eerste plaats omdat er standaard geen windows 7 cdrom meegeleverd wordt maar ook omdat ik al korting heb gehad bij aanschaf van de pc. Fair enough... :P

Huidige problemen: Intussen heb ik de recovery al een keer gedaan (dit voorjaar) en heb ik zo goed mogelijk de instellingen naar een kaal systeem teruggezet. Op dit moment beginnen er opnieuw allerlei problemen op te treden...
- pc wordt traag zonder direct aanwijsbare reden
- defragmentatie slaat zonder reden stukken over
- voorgeïnstalleerde software kan niet goed verwijderd worden.
- Bepaalde processen starten de pc iedere ochtend automatisch op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tja, ik zou zelf gewoon een oem-cd downloaden maar ik weet niet of dat echt helemaal legaal is. Maar naar mijn mening is de installatie daarna wel gewoon legaal. En je doet er niemand kwaad mee. Je hebt er immers voor betaald.

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 23-11-2010 14:58 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zit er in de BIOS geen optie om vanuit de recovery partitie een fabrieksnieuwe staat te creëren? F11 of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3La
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:06:
Zit er in de BIOS geen optie om vanuit de recovery partitie een fabrieksnieuwe staat te creëren? F11 of zo?
Nee, de bios is erg beperkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3La
Room42 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:58:
Tja, ik zou zelf gewoon een oem-cd downloaden maar ik weet niet of dat echt helemaal legaal is. Maar naar mijn mening is de installatie daarna wel gewoon legaal. En je doet er niemand kwaad mee. Je hebt er immers voor betaald.
OEM-cd... Juist ja! Misschien moet ik dat maar eens doen. Is dat wel veilig? Ik ben niet zo van de illegaal gedownloade software, hoe groot is de kans dat je allerlei rotzooi meegedownload krijgt?

[ Voor 13% gewijzigd door C3La op 23-11-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

"All recent VAIO models come preinstalled with Hard Disk Drive Recovery system. This means that the recovery image is located in a hidden partition on the hard disk.

Your documentation pack includes instructions on how to recover your system from the recovery partition, and how to burn the recovery image on optical media (using the VAIO Recovery Utility).
Typically the HDDR recovery menu can be started by pressing F10 at boot time."

Zie deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3La
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:41:
"All recent VAIO models come preinstalled with Hard Disk Drive Recovery system. This means that the recovery image is located in a hidden partition on the hard disk.

Your documentation pack includes instructions on how to recover your system from the recovery partition, and how to burn the recovery image on optical media (using the VAIO Recovery Utility).
Typically the HDDR recovery menu can be started by pressing F10 at boot time."

Zie deze thread.
Betekent dit dat de installatie die je dan maakt er een is van een schoon systeem? Ik had begrepen dat als je een recovery cd brandt zoals dat in de handleiding is beschreven, dat je dan een kopie maakt van het systeem zoals dat op dat moment draait. Dat had ik gedaan, vreemd dat de systeemnaam na een installatie weer die van de verkopende naam kreeg!

Goed om dit te weten, ik ga die F10 optie eens doornemen...

Dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3La
Heb daarstraks de F10 optie bekeken en dit ziet er inderdaad uit als wat ik zoek. Een nieuwe installatie met alle af-fabriek bijgeleverde software (die ik dan direct kan verwijderen).

Helaas zal ik wel alles eerst moeten backup'en omdat de extra partities worden verwijderd. Dit gaat wel lukken.

Goede tip dus, waarvoor nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
Die recovery-cd's die je gemaakt hebt zijn gewoon een kopie van de recovery partitie, de daarna geinstalleerde software staat niet bij die image op dus die kun je net zo goed gebruiken...

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je met de recovery partitie het systeem weer naar de originele staat brengt en dan direct de recovery CD's brandt dan zullen die, als die CD's tenminste van de geïnstalleerde Windows gemaakt worden en niet van images op de recovery partitie, ook 'schoon' zijn.

Ik zou eigenlijk verwachten dat die recovery CD's van een image op de harde schijf gemaakt worden dat sinds levering onveranderd op de harde schijf staat.
Pagina: 1