Linksys WRT320N bridgen met WRT160

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brianb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03-2023
Is het mogelijk om de Linksys WRT320N te bridgen met de WRT160?
Het vreemde is dat ze beide in het menu geen bridge functie beschikbaar hebben. Normaal (ook al zouden ze niet op elkaar kunnen aansluiten) zou je toch wel dat vinkje moeten zien bij advanced settings?

Ik zit namelijk op dit moment op Curacao, en ons studentenhuis heeft maar 1 hoofdrouter (de 320) en de huisbaas heeft nog zo'n 160 liggen. Ik persoonlijk dacht altijd dat je alleen kon bridgen als je twee exact dezelfde types had. Het gaat er toch om dat het Wifi kanaal samen wordt en je dus niet verschillende SSID's hebt?

Ik heb nu de 320 met DHCP aan, en de 160 eraan gekoppeld zonder DHCP.. werkt goed , maar het probleem is dus dat je nu 2 SSIDs e.d. hebt...
de 320 is gewoon 192.168.1.1 geworden den de 160 is 1.2 (logisch)

Iemand enig idee hoe ik dit kan integreren naar 1 kanaal/id zodat het hele huis daarop zit?

Hij wil namelijk ook bepaalde speedlimits aan de gebruikers hangen. Dat gaat natuurlijk nu ook lastig als je overal 2 van hebt. Hij keek ook nog naar zo'n hotspot software, maar ik dacht dat er routers waren die zoiets al ingebouwd hadden. Met software kan dat toch nooit fijn werken? Moet je een extra pc e.d. hebben die dat logged en bijhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Wat jij bedoelt lijkt mij gewoon een Access Point van je WRT160 te maken. Mits een LAN poort van de WRT160 is gebruikt en niet de WAN poort dan is het goed ingesteld. Tenzij je daadwerkelijk wireless bridgen bedoelt, maar volgens mij heb je het daar niet over.
Zelfde SSID en beveiliging (WPA(2) met alleen AES natuurlijk) instellen op beide routers, indien weinig gebruik van 2,4GHz in de buurt kanalen zover mogelijk van elkaar kiezen (1&11). Afhankelijk van of de wireless clients actief roamen ondersteunen zullen zij het sterkste (signaal) AP kiezen, sommige apparaten doen dit echter niet. Limiteren van snelheid is volgens mij met stock firmware op de WRT320N geen optie, wellicht met DD-WRT maar zeker weet ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brianb
Dus als ik zoals ik zeg van de WRT160 de DHCP uitzet, en hem als AP gebruik (dit kan je echter niet kiezen in het menu, normaal gesproken kan je toch kiezen routermode/ ap mode oid?) en dan beide SSIDs, WPA e.d. alles 1 op 1 instel zouden ze zich samen moeten pakken? Er zit verder niks in de buurt dus dat zou moeten kunnen...
Kanalen zijn btw niet te kiezen... enige dat je kan kiezen is de Ghz sterkte.. 20 of 40 geloof ik (ben er nu niet). Alle routers die ik thuis heb ingesteld kon je wel zo goed als altijd kanalen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Denk dat je in de war bent met routers die een ingebouwd (adsl) modem hebben deze hebben een bridge functie, deze twee routers hebben geen modem. Daarom hebben ze ook niet die bridge functie.
Een AP optie hebben sommige merken wel bijvoorbeeld Belkin, maar Linksys/Cisco niet. Dat is geen probleem want met wat instellingen wijzigen kun je hem toch gebruiken als AP en sla je het "router" gedeelte over, zie ook link in vorige post. Je kunt alleen dan niet de WAN poort gebruiken.
Ik doelde met "in de buurt" op interferentie, als er niet zoveel 2,4GHz verkeer is dan kun je proberen de interferentie van je twee APs (interferentie/storing onderling) zelf te minimaliseren door kanalen te kiezen die ver van elkaar liggen op de 2,4GHz band.
Kanalen moeten wel te kiezen zijn op beide routers. Gewoon onder wireless basic settings.
Keuze tussen 20/40 MHz channels heeft te maken met wel of niet channelbonding (ook wel wide channel/ fat channel) dus zeg maar gebruik van 2 kanalen tegelijk van 20MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:32

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ Ik denk dat jij in de war bent.. de meeste AP's kunnen prima als ethernet bridge werken.
edit: ik zie dat de optie uit de firmware van de routers is verdwenen. In de ap's zit het nog wel.

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 24-11-2010 15:07 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024
ik denk het gene wat jij wilt is WDS..

standaard kunnen de linksys routers dit NIET.... dan kom je iid uit op custom firmware...

Ik heb dit gedaan een tijd geleden met 2 WRT54GL

http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_WRT320N_v1.0

van de 160 zijn alleen de volgende versies ondersteund door dd-wrt...

Manufacturer Model Revision Supported Activation required
Linksys WRT160N 1.0/1.1 yes no
Linksys WRT160N 2.0 no no
Linksys WRT160N 3.0 yes no
Linksys WRT160NL 1.0 yes no

oftewel, zolang je niet versie 2 hebt, kan je zowel je 160 als de 320 flashen naar dd-wrt

lees wel goed de wiki's door hoe je het apparaat dient te flashen, anders brick je hem en dat zou zonde zijn.

howto over WDS (wireless) : http://www.tomsguide.com/...ds-bridge,review-253.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brianb
thnx peeps.. ga ermee aan de slag.
Pagina: 1