Toon posts:

PIII-550E-Coppermine SECC@750MHz/137bus ervaring.

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
[img]http://people.a2000.nl/wscho/temporale/foto/cumine550eslot1.jpg> Hehe,[/img]Ik kon hem met bijbetalen teruggeven in ruil voor een Coppermine550 core.
Dat werd een spannend weekje wachten op de levering...
Uiteindelijk kon ik hem afgelopen Vrijdag ophalen, en thuis gekomen ging ik direct aan de slag, eerst voorzichtig steeds met stapjes
hoger, voltage uiteindelijk op 1,8v en de temperatuur van de processor bleef netjes beneden de 30 graden.
Met de MSI 6163Pro met BusRacing software onder Windows98II uiteindelijk stabiel op 753MHz gekregen, ik kon wel hoger, maar ik wil de boel wel heel houden, en 200MHz hoger is voor mij een aardig resultaat met PC100 geheugens van LGS en Hyundai op een bussnelheid van 137MHz en een PCI van 34,3 en nu nog de PCI Viper330(4MB).
Dit MSI mobo is zeer handig met BIOS en BusRace software onder Windows uit te testen, tot de boel echt uren lang stabiel blijft draaien, zet ik de boel definief vast in de BIOS van dit Jumperless Mobo.
De Coppermine heeft nummer 10080632-0148 '99 en komt uit de Phillipines, is een slot 1 uitvoering, en met een vrij universele PIII heatsink en een cooler uitgerust.
Ik zeg er wel bij dat ik geen Quake of Tournement draai, maar met Photoshop5 en de RC5 cruncher gaat het veelbelovend snel.

Ik ga nog wat verder over een maand met goede PC133 geheugen, en dan zet ik ook mijn Viper550AGP(16MB) er op, want dat moet ie ook kunnen trekken, en dan hoop ik, gezien de ervaringen van diverse sites, waaronder INSANE, dat het misschien zelfs met de bussnelheid gunstiger uitkomt, en dan kom ik ook met wat plaatjes van de resultaten (bewijs).
Ook de geheugens en BX440-Chipset wordt niet warmer dan 32 graden, met een Inwin Midi-kast met 8x8 intake(vooronder) en 8x8 outtake-fan pecies ter hoogte van de processor, aan de achterkant, wel heb ik voor de zekerheid inde plastic voorfront bij de intake fan, wat extra gaatjes geboord, om de airflow gunstig te laten verlopen.
Ik zag dat er net een nieuwere BIOS3.4 uit is, maar die is hoofdzakelijk voor boven de 800MHz, dus dat laat ik maar zo.
SiSoftSandra2000 gaf aan dat de geheugens 6ns zijn, en voor degenen die het nog niet wisten, deze PIII550E heeft 256Kb cache on die (in de cpu geintegreerd) die op CPU snelheid mee hobbelt.

Verwijderd

Geweldig Harry dit wil ik horen , nou ben ik helemaal benieuwd wat de coppermine celeron gaat doen, ik denk dat deze nog makelijker te overclocken is .

Verwijderd

Vraagje , hoe meet jij de temperatuur ? Toch niet per ongeluk met een sensorkabeltje he ? Insane en ikke draaien op 800 of meer met RC5 aan op 50/55C . Sterker op 600Mhz wordt ie nog wel 40+ . Ik heb ook een 80mm Fan om de warme lucht bij mijn CPU weg te trekken en een elders om de koele lucht aan te zuigen .

Verwijderd

Topicstarter
PeeJee mijn MicroStar 6163Pro heeft een folie achtige sensor, die net onder de processor tegen de heathsink aan drukt, zonder dat hij door de geblazen lucht wordt beinvloed, en de kap is er af van de cartridge, dus de lucht die wordt weggezogen is ook erg gunstig, er zit bij het board inderdaad een 20 centimeter lang sensor-kabeltje, maar die heb ik op de BX-chipset heathsink geklemt, want ik had gelezen, dat dat ook nadelig kan uitpakken als deze te warm wordt, dus als de BIOS het te gunstig uitleest, zal ik met mijn multimeter,(die heeft ook een warmte sensor) met een langere kabel het nog eens over doen.
Maar ik voel met mijn hand zo aan de kale achterkant ook, dat het wel goed zit.
Ik ga eerst de race's kijken, ik zal het daarna eens hier vermelden.

Ik moet wel in alle eerlijkheid laten weten dat met RC5 er 10 graden bijkomt, maar dan nog is het niet hoger dan 40 graden, als ik met de multimeter ga meten, zal ik er opletten dat ik wel de kast weer zo dicht mogelijk zie te krijgen om een reele meting te waarborgen.

Verwijderd

Maar zo bedoel ik het ook niet . Als ik hier met een korte broek zit voel ik ook een koude tocht en als ik bij of aan m'n CPU voel lijkt ie ook niet eens lauw , maar toch geeft ie dan 48C aan ofzo . Als ik het goed begrijp lees jij dus niet de interne sensor van de CPU uit en dat lijkt me de nauwkeurigste meting .

Verwijderd

Mijn 550E draait op 825 met een Abit VA6. Gewoon op 1.65 Volt.

Verwijderd

Wat kost ie ongeveer, deze p3550E slot 1.
??????????????????????

Verwijderd

Topicstarter
Jacob: je kunt het makkelijkst even naar http://tweakers.net gaan en dan bij Pricewatch de voordeligste zaak uitzoeken, alleen heb je vaak geen keus tussen slot 1 of
flipchip, je kan krijgen wat ze in huis hebben, of naar een andere zaak gaan kijken, de prijzen zijn pas verlaagt, dus je moet wel even goed opletten.

PeeJee: goeie vraag? uitlezen van de sensor van de CPU/intern? was ik niet van op de hoogte, waar heb jij die informatie gelezen?
Ik kan er met de sensor van de multimeter niet dicht genoeg bij de cpu kern komen ivm het risico van kortsluiting.
Het vreemde is dat in het boekje van mijn mobo drie sensoren staan vermeld, system, cpu en de kabelsensor, maar in het echt zie ik er maar twee op het mobo, terwijl de BIOS en de PC AlertIII van MSI toch drie verschillende teperaturen aan geeft.

Trouwens PeeJee, ik bedoelde http://www.insanehardware.com/reviews/hardware/p3550oc / terwijl jij denk ik onze medetweaker "Insane" bedoelde, ik had dat toen al in het nieuws gelezen.

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 09:49

oCe

aka Dookie.

coppermine 500e hier (fc-pga), standaard op 1,60 volt. zonder problemen op 700 mhz. zo'n 38 graden (max). ding kan sneller, maar dan kommik een beetje met de agp en me geheugen in de knup... (sta nu op 140 mhz bus, op een bx chippie... abit be6-2)

-I am Jack's wasted life.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook heel mooi oCe, ik moet ook nog ff kijken wat mijn Viper550 AGP aankan.

Jacob: op mijn site http://dit.is/super7 staan afbeeldingen van een overclock setje bestaande uit Coppermine Flip Chip 500 en 600 die in combinatie met een MajestyCooler(Philishave model) beiden zo'n 200MHz overgeklokt worden verkocht bij Regenboog, dus de 600 op 800MHz...

Verwijderd

Topicstarter
PeeJee, kun je mij even uitleggen hoe je rectstreeks uit de processor kan lezen, of is dat alleen een Abit feature...?

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-08 10:23
harry (HE! leuk dat je er bent enzo, dat komt weinig voor de laatste tijd, same here trouwens): Dope shit zeg, ga je me nu alsnog voorbij in de RC5 stats??? :)
Enne wat PeeJee bedoelt snap ik ook helemaal niet, een sensor in de processor? Denk t niet eigenlijk hoor... Bij de BP6 zitten die sensoren direct onder de CPUs ik denk dat PJ dat dan bedoelt? Dan krijg je wel psies de goede temp natuurlijk lijkt me.

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

Verwijderd

Topicstarter
Hi Ruben, leuk je weer te ontmoeten, bij mij heb ik ook dat folieachtige sensor wat aan de onderkant tegen naast het slot tegen de heathsink drukt, net buiten de airflow.

Nou als ik zou willen met RC5 kan ik racen, maar ik wil hem eerst volgende maand met PC133 uitrusten, en dan verder de AGPViper550
er in, dan pas kan ik beoordelen of die AGP niet te hoog staat.

Verwijderd

Volgens mij heeft elke Intel CPU een interne sensor om de temperatuur te meten . Hoe kan het anders dat ik een temperatuur krijg op een Slot 1 bord ?

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze stel ik die vraag nog eens, zou Femme het weten, zoals Ruben al schreef, en vermoedelijk ook bij mijn MSI board het geval is, zit er een flexibele sensor tegen de onderkant van de heathsink naast het slot1, maar ik sta er voor open, ik ben geen Intel expert, dus iemand die mij kan overtuigen, graag?

Maar omdat ik las dat je een Winbond programma voor de Abit gebruikt, lijkt het er sterk op dat er een Winbond chip op het moederbord zit, net als bij mij, die de hardware monitoring doet.

Verwijderd

He Harry een mooie set, wat een koeler.

Maar ik ga voor de slot-1 versie als ie nog verkrijgbaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Ja Jacob, daar geef ik je gelijk in, staat toch wat stabieler in het slot, en je bent niet afhankelijk van een goedkoop slocket adaptertje.

Verwijderd

Hej harry
fijn om te horen dat je hoge mhz scoort. Ik heb zelf de p3 600E op 840mhz draaien. Morgen komt de alpha cooler eraan. De volgende stap die ik zou kunnen doen is 900mhz(er zit geen ander instelling tussen de 140 en 150fbs). In tegenstelling tot jou draait mijn cpu op 1.65V. Er is wel wat verwarring met die tempratuur sensor. Wat ik heb begrepen en gehoord is dat de sensor echt in de cpu zit. Dit is integenstelling van p3 en amd athlon die beiden de tempratuursensor buiten de cpu hebben(wel in de sec doosje(of hoe je het niet)). Het is natuurlijk wel logisch dat het heel wat warmer binnen de cpu dan erbuiten. Dit cpu is echt geweldig 840mhz met een standaart (rot) coolertje. Wat zijn jou ervaringen met de tempratuur harry??(en eventueel andere tweakers)

Bye
Insane

Ps PeeJee heb je al je alpha cooler?. Jacob de Slot 1 versie is al verkrijgbaar bij www.comptechworld.nl ik zou toch voor de p3 600E gaan met een fac7alpha-S(past zich aan de tempratuur van de cpu.) cooler

Verwijderd

Ik had er bijna een maar die was 65mm en dat past niet zonder 2 DIMM sloten op te offeren .

Verwijderd

Enne Insane , die Alpha 3125-s koeler werkt niet op een BE6-2 . Ik weet niet wat voor mobo je hebt maar het schijnt niet goed te werken ivm wat kleine problemen met die variabele speed .

Verwijderd

PeeJee
Ik heb een asus P3B-F. Ik heb het er wel voor over hoor 2 dimmsloten. Ik heb er zelf 4 sloten en gebruik er momenteel slot3 voor de 128 sdram pc133. Wat ik weet is dat abit raar doet als je van slot 1 bv naar slot 3 doet. Dat varialble speed wat is daarmee?. past die zich niet aan de tempratuur?. In principe zit ik daar niet mee als die anders maar op volle toeren draait.

Verwijderd

Nee er schenen wat problemen te zijn met de combo 3125-S en Be6-2 . Abit was schijnbaar bezig met een Biosupdate om het probleem te verhelpen . Ik d8 eerlijk gezegd dat een Alpha 60mm was en dan had ik 2 Dimmsloten over (heb er maar 3) . Ik ga nog eens ff checken bij Computernerd en 3dfxcool .

Verwijderd

Topicstarter
Hi Guys, ik heb vandaag toch maar de laatste softBIOS update van MSI er over heen gejaagd, nu is er een extra FSB van 135MHz tussen/bijgekomen, komt mooi uit.
Ik heb ook het voltage nu wat naar beneden gezet, van 1.8 terug naar 1.75 volt, en hij blijft mooi stabiel, ik ben nu ff wat RC5 aan het grazen, en de CPU temperatuur blijft nu ook nog beneden de 30 graden met de sensor tegen de onderkant van de heatsink aan, naast het slot, net buiten de luchtstroom, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als binnen in de processor, ik heb de cartridge er al af, en ik wil aan de achterkant(waar dat hologram op zit op de plastic cover die er nu af is) wil ik een extra cooler zetten die afzuigt, met de stroom mee naar de outtake fan, dus eigenlijk de onderkant waar de processor op geplakt zit, dan voer ik de warmte geleiding extra af en blijft de airflow in zijn geheel 1 richting op gaan.
Ik hou er toch wel rekening mee door deze manier van meting dat ik er wel 10 graden bij tel, dan is het nog maar 40 graden, en dat vind ik netjes ;)
Over die temp. meting ben ik zo nieuwsgierig binnen in de chip, maar kan er nergens een definitief antwoord op vinden, en dat vind ik voor zo'n poulaire Processor toch een beetje raar, we kunnen nu wel de serie nummer disable maken, en de Frequency uitlezen met software van Intel, maar nergens geven ze specificaties vrij over de temp. sensor.

* Wat ben ik dan gezegend met mijn Pro board, 135/138/143/148/153MHz... ;)

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 08:09
Dat van die 3125-S heb ik destijds gepost...
Het klopt inderdaad dat de zgn. "speed governed" fans problemen geven met bepaalde mobo's (bijv. de BE6 Rev.2).

In mobo monitor krijg je allerlei rare getallen voorgeschoteld (dit is nog niet eens zo erg) maar je komt ook op de 1 of andere manier niet lekker je BIOS in. Oplossing is om de fans aan te sluiten op je voeding en niet via de connectoren op je mobo. Ik wilde zelf alleen wel graag weten wanneer 1 van de fans het begeeft via mobo monitor. Mijn cpu zou maar eens te warm kunnen worden :(

Ik heb nu de 3125 en die doet 't als een Jekko! ;)

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

Topicstarter
Waarom draaien jullie niet liever de betrouwbaarder Winbond sensor-programma, ik vind die MBM maar niks, wat de meting btreft.

• RubZie
Harry, dat snap ik niet. Bij mij (en bij de meeste anderen tog???) halen beide proggies de temp uit het bios. Dus dan zeggen ze allebei hetzelfde hoor. MBM is gewoon wat uitgebreider en leuker vormgegeven dan dat winbond proggie (kreeg ik ook bij mn BP6).

Verwijderd

Bij mij geven het Bios , Sandra en Winbond ongeveer dezelfde waarden , maar waar ze vandaan komen is me nog steeds onduidelijk . Ik denk nog steeds dat er iets in de CPU zit .

Verwijderd

Topicstarter
Ruben en PeeJee, ik begrijp jullie, maar ik blijf zoeken naar een bewijs voor deze meting situatie... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ruben en PeeJee, op mijn mobo zit ook een Winbond HardwareMonitoringChip, en ik heb PC AlertDoctorIII van MSI, als jullie het willen proberen op je mobo, wat heb je te verliezen, mooie software.
Mail me maar, je mag het ook hier neer zetten, kijk toch regelmatig...

Verwijderd

Bij mij draait de coppermine 500e ook op 700mhz zonder problemen op een ABIT BE6-2.
Op 150 mhz wilde het zakkje niet aan de gang. Ik denk door het merkloze 133 mhz geheugen. Weet iemand wat een goed merk 133 mhz geheugen is. Ik kan de bekende a-merken nooit vinden.

• RubZie
Harry, kom maar met een link of meel t naar me als t niet te groot is... :)
Maarreuh werkt t wel op mn Abit bordje? (je zegt MSI?)

Verwijderd

Topicstarter
Hobcat, A-merken zijn o.a. Siemens, Hyundai, LGS(LuckyGoldstar), Micron, A-Pass en meer, maar dit zijn de bekendste, het kan zijn dat je net als ik, met Siemens DIMMs wordt geconfronteerd, waarop LGS memorychips zitten, bv bij mij lopen hiervan de PC100 op 137MHz stabiel...maar het is nog geen garantie dat alle Siemens DIMMS zo snel zijn, en dan moet je de typenummers op een lijt vergelijken bij de bekende sites die dit hebben getest, oa Anandtech, THG e.a.
Mag ik je ook even doorverwijzen naar een aantal artikelen van Firefox over SDRAMS op http://www.tweakers.net "de 7ns queestie" dat kun je in het archief van artikelen terug vinden.
BTW mijn SDRAMS die nu op 137MHz lopen, zijn volgens SiSoftSanra 6ns.

Ruben, de .zip file ervan is 2,6MB ik stuur hem je op, kun je zelf beslissen of je hem binnenhaalt, dat gaat sneller dan ze bij MSI te downen, ik gebruik ook de BX440 chipset en WinbondMonitoring en Award BIOS, kan maar zo dat het ook op Abit uitleest.

**Ruben, je postbus op netmail.nl accepteerd deze grote files niet, dus je kunt even kijken bij http://www.msi-computer.nl naar PC AlertIII voor single, bij software!

Als je bij gelegenheid dat Winbond proggie eens naar mij kan mailen, kunnen we eens kijken of ze over en weer draaien, ik heb ook de WinbondMonitoring en AwardBIOS en BX440 chipset.

Verwijderd

Harry : ik wil hem ook wel eens proberen . En heb je die van Abit al of moet ik hem ff mailen ? Nog een vraagje : waar zie jij bij Sandra dat je 6ns hebt ? Ik heb bij Eynstein ook 6 ns geheugen gekocht (Winbond) maar ik kan dat nergens terugvinden op de site van Winbond .

Verwijderd

Topicstarter
Hi PeeJee, ik stuur hem je toe, en ik heb dat Winbond proggie nog niet, ik zou hem graag even proberen.

Die 6ns geeft SiSoftSandra2000 aan bij BIOS info, en bij Mainboard info, maar bij mijn Asus P5a gaf hij het niet aan, dus het kan per Mobo iets verschillen, bij mijn MicroStar geeft ie ook netjes aan of het PC100 of 133MHz is, en welk merk SPD...

Verwijderd

Als het goed is zit ie in je brievenbus Harry . Jou proggie geeft bij mij 29C aan als CPU temperatuur tegenover 48C met mijn monitor , maar dat kan dus komen door 2 verschillende Winbond chips .

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn MSI zit ook de Winbond W83782 chip, ik heb de jouwe geprobeerd, de Winbond HardwareMonitoring van Abit, hij geeft alles exact hetzelfde als mijn PC AlertIII, behalve de twee voltages, 1,5 volt en -12volt, de temperatuur van mijn processor geeft hij als 29 graden(gelijk mijn PC Alert),

nu vraag ik me af, hoe het kan dat het bij mij met de WinbondMonitor van Abit wel klopt(op twee voltages na), en bij jou met PC Doctor AlertIII van MSI een lagere waarde aangeeft 29 tov 48?
Ik hou er maar rekening mee dat het bij mij dan ook aanemelijk is dat het 48 graden moet zijn.
Ik zal hierover eens een vraag stellen bij de
bulletinboard van MSI!

Verwijderd

Nou had ik een nieuwe videokaart gekocht en ik dacht fff een verse Windows installatie te doen . Blijkt m'n SB Live ! ineens ruzie te maken met van alles en nog wat . Hij schijnt niet helemaal lekker te werken met een Coppermine . Dat was nooit opgevallen omdat ik de Coppermine er later in had gezet maar nu krijg ik Liveware 1/2/3 niet geinstalleerd . Ik doe het nu dus met de losse driver en das klote . IE 5 kreeg ik ook niet meer geinstalleerd dus nu 5.01 . En nadat ik dus begonnen was met het MSI proggie van Harry toch weer m'n Abit proggie en die is nu van slag . Ten eerste schommelt m'n temperatuur met RC5 veel meer op en neer en ten 2e zonder RC5 wordt ie nu veel koeler . Het verschil was altijd ongeveer 3/4 C maar nu duikt ie van 47/50 naar 35/38 .
Ik snap er niks meer van en ik word onderhand helemaal ziek van m'n PC'ke . Ik krijg mijn 2 achterste speakers niet meer aan de praat zonder Liveware . Enige positieve is dat een Asus 6800 roelt .

Verwijderd

PeeJee. Ik heb me alpha cooler al binnen. Momenteel niet echt postief ermee. Ik zet hem erop rc5 aan bam 120C(hehe) ding is nog steeds niet verrot. Ik zit nu achter me broertjes pc ik stuur de cpu maandag op word gratis voor me goed in elkaar gezet. Heel het systeem heeft me 5 rug gekost ik ga geen risco nemen. Nu blijkt de cpu raakt de heatsink niet(dus ik heb nix aan die alpha). Over de rmp van de alpha is 2400 is extreem laag. Dat zou kunnen zijn dat de fan variable is en dat het echt de ware waarde laat zien wanneer het echt contact heeft met de cpu.(het scheeld overingens ca 3mm dat van de cpu verwijdert is)

Verwijderd

Topicstarter
Tsjonge jonge, het zit jullie niet mee, het is van essentieel belang dat de heatsink en de processor goed contact maken(maar dat wist je al), want dat is ook de reden, dat ik erg voorzichtig ben geweest in het begin, ik wil hem ook graag heel houden, maar het is goed dat jullie je ervaringen hier neer zet, dan is de rest ook gewaarschuwd.

Verwijderd

Welke Alpha hebben jullie gebruikt?. Hebben julli Coppermine slot 1 of FC-PPGA?
Als het meezit leveren wij de 3125 S met twee heeeelle vette fans erop; met 6800 RPM en 37 CFM!!!.
Ook de PAL en de PEP kunnen hiermee dan geleverd worden!!

By the weg; we zijn nu Ditributeur van Alpha voor de gehele Benelux!!!!!!!!

Greetinz
OC-shop.nl

Verwijderd

Ik heb nog niks . :( :( Maar die 3125s werkt toch niet op een Abit BE6-2 . :( :(

Verwijderd

en waarom niet????

Verwijderd

Zie een aantal postings hierboven . De posting van A3-D om precies te zijn .

Verwijderd

OK. maar ligt het dus niet aan de 3125S wat Alpha maakt alleen maar Heatsinks. Die speed governed fans zijn zoiezo niet zo slim. Deze komen denk ik van Computernerd USA (of dus ook Comptechworld). Er zijn eigenlijk maar 2 goede fans en dat zijn de Y.S. Tech serie en de Delta fans. Waarbij de Delta absoluut de beste is. Dus heel simpel A3-D, wacht even totdat wij online zijn en dan kan je deze beauties bestellen.

Greetinz
OC-Shop.nl

Newt

Verwijderd

Hej Oc-shop,

Ik gebruik de alpha7fac-S zijn die ok. Harry al zit de alpha(goed)erop dan gaat ik de gok wagen 900mhz :). Een tweaker haalt de maximale uit zijn cpu ;)

Verwijderd

Slim, mijn inziens wil ik dat de fans altijd voor de 100% draaien. Zeker als je ook nog met Peltiers ga werken. Wat overigens met de
3125S en de PAL3065 (dat is de FAC7-ALpha) heel goed kan!!. Ik heb ooit een computernerd heatsink + fan gekocht; de FA7EXB. Deze gebruikt een 'innovative' fan.
Even de spec:
we have the fan that's supplied standard with most Computer Nerd coolers. Its a 60x60x35mm INNOVATIVE Dual Ball Bearing DC Brushless, 3 Wire Tachometer Fan Motor, Model BP602512H 12V/0.13A. This fan is rated to run at up to 5,000rpm/34dBA and push out 17cfm of air.

en nu de Y.S. Tech specs:
Now, option (2) (H="-High CFM"), A 60x60x35mm Y.S. Tech, Dual Ball Bearing DC Brushless, 3 Wire Tachometer Fan Motor, Model FD1260257B-2A 12V/2.16W. This fan is rated to run at up to 5,000rpm/36dBA, and pumps out 26cfm of air

De Delta fan loopt op 6800RPM en pompt er 37cfm lucht uit. Dit geeft wel wat meer herrie; 43dBA. Maar dan heb je ook wat (twee innovative fans in 1!!!) COOOOOOOOOOOL

Even een citaat over de -S variant:
runs at low RPM when the air temperature is low (25 degrees C) and much higher RPM at when the air flowing through the fan is hot (45 degrees C). The result is that, at low case temperatures, the fan idles with a current of only about 80 ma. and can hardly be heard (around 25 dBA noise level). At high case temperatures, the fan draws up to 200 ma. and is more powerful (and also louder) than the standard FA6EXB fan. This means that the CPU gets extra cooling at the higher case temperatures when it really needs it (thermal resistance around 0.50 C/W) but at the expense of noise. When the case is cool, the fan runs with little noise, but thermal resistance goes up to about 0.75 C/W and less CPU cooling is provided because it is not needed.

Het probleem is ook dat op deze wijze de registratie van de temperatuur variabel is. En dat is juist net niet wat wij OC-ers c.q. tweakers willen toch!.

Greetinz
OC-Shop.nl

Newt

Verwijderd

Topicstarter
Interessant OC-shop, zijn jullie ook op de hoogte van het kunnen van de Sanyo Denki fans uit Japan, die Intel standaard op veel van zijn Pentiums III levert, ik heb vernomen dat die wat de degelijkheid en lagering erg goed in elkaar zitten.

Ik heb een PIII550E@750 Coppermine slot, zijn daar ook de Sanyo Denki fans voor los te koop, ik weet een zaakje die zegt er aan te kunnen komen, maar ik heb het vermoeden dat Sanyo Denki ze niet op de losse markt kan gooien, ivm afspraken met Intel.

Zo niet, wat is hier voor een goed alternatief, ik zie overal Ball-Bearing op staan, maar ik zoek nu eens een coolingfan die langer meegaat, met echte lagering, zal daarom wel wat meer kosten, laat het maar weten aub. ;)

Verwijderd

Topicstarter
PeeJee:

Features Internal performance counters for performance monitoring and event counting.
Incorporates an on-die diode that can be used to monitor the die temperature. A
thermal sensor located on the motherboard can monitor the die temperature of the
Pentium III processor for thermal management purposes.

The Pentium III processor may contain design defects or errors known as errata. Current characterized errata are available upon request.

http://www.intel.com/design/PentiumIII/prodbref/#features

Intel® Pentium® III processor Thermal Metrology for
CPUID 068h family processors

This document describes the procedure for measuring the core junction temperature on Intel® Pentium® III (068xh family)
processors in the following form factors: Single Edge Connector Cartridge 2 (SECC2) or the Flip Chip Plastic Grid Array
(FCPGA). The metrology involves use of the High Power Application software Rev 1.0 ("HIPWR30.EXE") to perform system
level analysis of cooling solutions. Using the methodologies described in this document, a system designer will be able to
validate system-cooling solutions for compatibility with the specified processor worst-case power consumption.

en verder hebben ze het in deze .pdf file over een toolkit van Analog Devices met Intel
HPOWER.EXE software en het solderen van drie punten op je socket(bovenkant PCB) om direct van je CPU intern te meten.
Het zijn de punten van de FC_PGA socket AL29D- / AM30GND / AL31D+ er staan ook afbeeldingen en voorbeelden met foto's.

ftp://download.intel.com/...III/applnots/24530101.pdf

Verwijderd

Topicstarter
Deze aanvullende info vond ik bij Intel Datasheets 1_24445206.pdf , mocht iemand het niet kunnen vinden, ik wil het wel mailen, het is maar 795Kb groot :(betr. Coppermines)

THERMTRIP# O
The processor protects itself from catastrophic overheating by use of an internal
thermal sensor. This sensor is set well above the normal operating temperature to
ensure that there are no false trips. The processor will stop all execution when the
junction temperature exceeds approximately 135 °C. This is signaled to the system
by the THERMTRIP# (Thermal Trip) pin. Once activated, the signal remains
latched, and the processor stopped, until RESET# goes active. There is no
hysteresis built into the thermal sensor itself; as long as the die temperature drops
below the trip level, a RESET# pulse will reset the processor and execution will
continue. If the temperature has not dropped below the trip level, the processor will
continue to drive THERMTRIP# and remain stopped.

Verwijderd

Er zit dus wel iets , maar dat is niet de sensor die mij die 45/50C aangeeft denk ik . M'n Engels is goed totdat het te technisch wordt . (m'n Nederlands ook trouwens)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de info die ik heb gehoord, heeft de BEII ook een sensor op het mobo onder de heatsink, maar omdat jouw uitlezing hoger is dan bij mij, zou het heel goed kunnen.

Als je nou even bij Abit hierover een vraag steld, dan weet je zeker of jouw revisie de interne uitleest of niet.
Maar je had wel gelijk dat hij er eentje intern heeft :)

Verwijderd

Topicstarter
*OC-shop(Newt) waar blijft jullie antwoord op mijn vraag hierboven?

Verwijderd

beste Harry,
Ik ben je niet vergeten hoor!. Ik heb alles even goed zitten vergelijken en SD komt er qua spec niet bijster goed uit. Er lage CFM en m3/min waarden. Het enige wat wel opviel was dat de dBA best laag waren. Mijn inziens blijven de Delta fans de absolute top voor hun geld. We gaan zowel de 60*60*25 als de 80*80*25 in ons assotiment nemen.
Ze zijn wel alle dubbel-gelagerd. Even ter infomatie. Delta fans worden voornamelijk gebruikt in de medische wereld. Voor het coolen van MRI / CT en Echo-apparatuur.

Greetinz
OC-SHop.nl

Newt

Verwijderd

Topicstarter
Goed zo Newt, dan ga ik eens alles voor mezelf op een rijtje zetten, want dubbel gelagerd bevalt mij wel, keep in touch, ik weet jullie te vinden, bedankt.

Als ik zover ben dan bestel ik het bij jou.
(Ik heb inmiddels een kopie gemaakt van deze info ;)
Pagina: 1