Verschil 2-way auth met switch / firewall (zelfde config)

Pagina: 1
Acties:

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Probleem:
De Cisco Firewall gebruikt dezelfde login (Active Directory gebruiker) voor het aanmelden en om in de “global configuration mode” te komen.

Achtergrond:

We hebben meerdere Cisco netwerk aparaten die gebruik maken van RADIUS om gebruikers aan te melden. We gebruiken Windows 2008 R2 met NPS gelinkt aan Active Directory. De switches zijn precies zoals we het hebben willen. De eerste login geeft je toegang tot het apparaat met enkel lees rechten. Wanneer het “enable” commando gebruikt wordt het wachtwoord gevraagd van een account genaamd Enable in Active Directory.

Switches:
Username:domain-username
Password:domain-password
SWITCH>enable
Password:enable-password-in-Active-Directory
SWITCH#

Firewalls:
Username:domain-username
FIREWALL>enable
FIREWALL #

Met de firewalls is het echter aan ander verhaal. Hoewel ze hetzelfde zijn geconfigureerd werkt het niet zoals we willen. De eerste login geeft toegang tot de firewall maar wanneer het “enable” commando gebruikt wordt dan wordt er gevraagd om het wachtwoord van de gebruiker die is ingelogd en niet van het “Enable” account. De huidige configuratie ziet eruit als volgt:

Huidige configuratie voor de switch:
aaa new-model
aaa authentication login default group radius local
aaa authentication enable default group radius enable
aaa authorization exec default group radius local
aaa session-id common
radius-server host 192.168.0.1 auth-port 1645 acct-port 1646
radius-server source-ports 1645-1646
radius-server key 7 1234abcd

Huidige configuratie voor de firewall:
aaa-server DC01 protocol radius
aaa-server DC01 (outside) host 192.168.0.1
aaa authentication ssh console DC01 LOCAL
aaa authentication enable console DC01 LOCAL
key 1234abcd

De firewalls zijn allen van Cisco maar zijn verschillende typen.

Wat kan de oorzaak zijn dat de switches wel werken met dezelfde configuratie als de firewalls maar de firewalls niet?

Korte opsomming:
Switch: we loggen in met onze domain account en wanneer we het commando Enable gebruiken wordt het wachtwoord gevraagd van het Enable account in Active Directory.

Firewall: we loggen in met onze domain account en wanneer we het commando Enable gebruiken wordt het wachtwoord gevraagd van het account waarmee we zijn ingelogd. Dit laatste moet worden gewijzigd zodat het wachtwoord wordt gevraagd van het Enable account.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:29
Ik ben geen cisco man. Maar volgens mij gebruik je bij je firewall eens server naam of een domain naam. Werkt de resolving wel goed?
Komt je request ook wel binnen op de radius server?
Zit er niet een firewall tussen? :+

• thekid1418
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-02 07:37
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met cisco-avpair = "shell:priv-lvl=15" in de Radius server.
Dit wordt blijkbaar niet begrepen door ASA's

https://supportforums.cisco.com/docs/DOC-2947

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Rolfie schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 20:14:
Ik ben geen cisco man. Maar volgens mij gebruik je bij je firewall eens server naam of een domain naam. Werkt de resolving wel goed?
Komt je request ook wel binnen op de radius server?
Zit er niet een firewall tussen? :+
We gebruiken het IP adres van de RADIUS server en het aanmelden werkt gezien het feit dat de logins zonder problemen werken. Een firewall is dus niet het probleem omdat de eerste RADIUS aanvraag zonder problemen werkt.

@thekid1418, thanks! Ik ben het artikel aan het doorlezen en zal zo snel mogelijk terugkomen met een antwoord.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentox op 24-11-2010 10:59 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.