1km heuvelop door de bomen heen, Wifi verbinding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneelschep1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-09 22:01
Hoi allen.

Stel je voor.. je hebt een huisje in Hongarije op een heuvel bij het dorp.
In het dorp heeft een kennis een WIFI verbinding die je wilt gebruiken voor een wifi camera en wat basic internet.
Het is alleen ongeveer een kilometer van elkaar af, heuvelop en in de zomer staan er best een hoop bomen in the line of sight hun bladeren te bewegen die zouden kunnen storen.
Er is onderweg geen stroom en geen mogelijkheid om iets neer te zetten of op te hangen.
Wel is er rechtstreeks zicht. In de herfst en winter iig zeker.
Voor een hoop geld is natuurlijk alles mogelijk maar het moet wel een beeeeetje budget oplossing blijven.

Ik heb al gezocht bij access points en antennes die bijvoorbeeld campings gebruiken.
Maar niemand heeft het echt over afstanden. en uit reviews kan ik niet goed aflezen hoe groot iemand zn camping of hotel of bedrijf is.
Maar goed.
Wat zouden jullie van dit zeggen en wat is er misschien beter? Niet om reklame te maken voor de webshop trouwens. Maar was wel makkelijk voorbeelden sjeffen.
Deze acces point
Met bijv deze antenne:

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 10:52
Ehh.. je linkt naar een "omni" antenne ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-10 18:16

itsalwaysme

Graast voor DB

Kan je niet beter een richt-antenne gebruiken?

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:45
Direct zicht en bomen in the line of sight lijken elkaar tegen te spreken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 09:34
ja, gewoon een wifi apparaat met custom antenne op lijkt me de beste en efficientste oplossing.
Zoek eens naar een parabolische Hi-Gain Antenne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het staat ook echt gewoon in de FAQ van de verschillende producten...
Wat is het bereik van deze antene?
Dat is afhankelijk van de gebruikte radio (accesspoint) en het vermogen daar van.

Gebruikt u aan beide zijden een 100mW radio en deze antenne, is er vrij zicht tussen beide locaties dan kunt u een point-to-point verbinding tot 7 kilomter mogelijk maken.

Dit is afhankelijk van een line-of-sight, de hoogte van de antennes en externe storingsbronnen.
Bij deze bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:10

itarix

404 soul not found

Je zou met richt antennes en zenders/ontvangers die met veel kracht uitzenden / ontvangen kunnen gaan werken.
Toch is 1km nog een hele uitdaging.
Binnen nederland mag je maximaal met 100mw uitzenden zover ik weet.

Als je een router neemt met dd-wrt custom firmware ondersteuning kun je zelf instellen hoeveel power ie gebruikt (als je te hoog gaat raakt ie oververhit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Geen enkel probleem. Met een line of sight en een zorgvuldig uitgekozen setje WiFi-routers/APs geraak je er zo.
Ik heb al een link van meerdere kilometers line of sight gemaakt met een simpel SMC access point als Tx en een Intel WiFi Link 5300 (in een netbook) als Rx. In jouw geval zou ik als Rx misschien een router met client-mode of een repeater nemen, dan hoeft de persoon in kwestie met zijn laptop niet in de line of sight te zitten voor ontvangst :P

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hier tussen zul je vast wel wat relevante info vinden voor het opzetten van een lange (nou ja) afstandsverbinding met WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneelschep1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-09 22:01
:) omni omdat de goede jongen in het dorp dan ook anderen nog zou kunnen voorzien van internet.
Was maar een idee! ;)
Als er wat waait of groeit kan er best wel eens wat voor de verbinding komen waaien.
Topje vd daken zou waarschijnlijk wel line of sight garanderen. Maar ben altijd afhankelijk van wat er groeit.
Dat was wat onduidelijk ja.

Als Rx een repeater neerzetten is sowieso wel een goed idee ja! dat is waarschijnlijk de meest budget oplossing.
Als dat niet werkt ga ik naar een richtantenne aan de repeater of aan de zender kijken.

Als 100mw het max is in NL Hoe komt het dan dat je legaal 600mw kopen?
Maakt niet uit. Het is voor in Hongarije.. Het land waar je iets bouwt en wat je overhebt gewoon wegfikt ipv naar de stort brengt.

Hartelijk dank voor ideeën en leesvoer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
kaneelschep1 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:34:
:) omni omdat de goede jongen in het dorp dan ook anderen nog zou kunnen voorzien van internet.
Was maar een idee! ;)
Als er wat waait of groeit kan er best wel eens wat voor de verbinding komen waaien.
Topje vd daken zou waarschijnlijk wel line of sight garanderen. Maar ben altijd afhankelijk van wat er groeit.
Dat was wat onduidelijk ja.

Als Rx een repeater neerzetten is sowieso wel een goed idee ja! dat is waarschijnlijk de meest budget oplossing.
Als dat niet werkt ga ik naar een richtantenne aan de repeater of aan de zender kijken.

Als 100mw het max is in NL Hoe komt het dan dat je legaal 600mw kopen?
Maakt niet uit. Het is voor in Hongarije.. Het land waar je iets bouwt en wat je overhebt gewoon wegfikt ipv naar de stort brengt.

Hartelijk dank voor ideeën en leesvoer!
kun je die bomen ook niet uit je zicht weg fikken :P zo ben je voor langere tijd niet meer afhankelijk van de de groei :+

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-10 11:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hou er rekening mee dat het water in blaadjes van bomen redelijk wat signaal kunnen wegnemen van een Site2Site wireless verbinding. Het gebeurt nog wel eens dan men een wireless site survey uitvoert in de winter voor een wireless bridge verbinding en dat alles prima werkt... Totdat het lente wordt en de blaadjes aan de bomen komen.

Als Hongarije inderdaad niet zo kritisch is met wetgeving op dit gebied, dan kan je proberen om door de bomen heen te "beamen." Maar daar kan ik, hier van achter m'n laptop, niets over zeggen.
Kwestie van trial and error :P

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

yep en als je echt quick en dirty wilt reken je wel de plek van de antenne uit (die aansluing, N connector) maar duw je er een USB WIFI stick in op die plek. USB verleng kabeltje en gaan.
Is minder mooi, werkt weliswaar minder goed maar: werkt wel goed genoeg en je hoeft niet te solderen ;)

Die pringlebus is trouwens niet zo heel erg efficient omdat het maar een prutserig laagje alu is, als je een blikken bus kan vinden is dat beter (waar wel eens een fles drank ik zit, vergelijkbare afmetingen).

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 23-11-2010 17:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1