• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 13:15
Ik moet voor studie een kleine opdracht maken voor statistiek. Hierbij gaat het o.a. over het bepalen van de steekproefgrootte.

De populatie N bedraagt 263

Nu staat er dit, bij het bepalen van de steekproefgrootte is het uitgangspunt geweest om een betrouwbaarheid van 95% en een nauwkeurigheid van 10% te realiseren. De daarbij berekende steekproefgrootte kwam neer op 72 respondenten.

En de vraag is De uitkomst van de gewenste response was 72 bruikbare vragenlijsten hoe komt men hieraan en laat de berekening zien?

Maar de steekproefgrootte en gewenste response zijn toch verschillend? En weet iemand de formules om beide uit te rekenen want ik heb via google al een hoop gevonden maar ik kom niet op die 72 uit.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-12 03:45
Wat hulp:

1. Zoek eerst uit om wat voor verdeling het hier gaat, bijvoorbeeld normale verdeling. Google hier vervolgens op en je vindt vanzelf de formule

Ik ga er vanuit dat het om een (standaard) normale verdeling gaat. Je hebt vrijwel altijd de standaard deviatie nodig om de berekening te kunnen maken

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 13:15
Volgens mij is het te benaderen als een standaard normale verdeling. Maar ik wist niet dat dit van belang was.

(Mijn boek van statistiek ligt thuis en zit momenteel op mijn werk)

Ik vond o.a. dit

n>= N x z ² x p(1-p)
z x p(1-p) + (N-1) x F ²

Maar daarmee kom ik niet op het juiste antwoord uit.

http://www.journalinks.be/steekproef/ deze komt wel op het juiste antwoord uit, maar ik weet niet volgens welke berekening.

Dit komt me wel bekend voor

N=(Z^2)*(standaardafwijking^2)/(gewenste nauwkeurigheid^2)

Maar ik heb geen standaardafwijking en volgens mij niet genoeg gegevens om deze uit te rekenen.

[ Voor 102% gewijzigd door dewil1990 op 23-11-2010 10:24 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-12 16:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als je de FAQ voor W&L gelezen hebt, zie je daar dat huiswerk- en studievragen niet toegestaan zijn tenzij vooraf goedgekeurd door een moderator. Dat is in dit geval niet gebeurd. Om goedgekeurd te worden moet het echter wel een diepgaand onderwerp zijn waarover nog gediscussieerd kan worden nadat het antwoord op de initiële vraag al gegeven is!

Voor huiswerk- en studievragen zijn je eerste aanspreekpunten je medestudenten en je docenten/professoren. W&L is hiervoor geen plaatsvervanger.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Dit topic is gesloten.